Συμβουλές από την αστυνομία για προστασία από το Bullying

school-bullying-liability

Δυο συνδικαλιστές αστυνομικοί  που υπηρετούν στην Υποδιεύθυνση Προστασίας Ανηλίκων αναλύουν μέσα απο άρθρο τους το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού και δίνουν συμβουλές στους γονείς

Η αυτοκτονία του 15χρονου μαθητή στην Αργυρούπολη, λόγω του bullying που φέρεται να αντιμετώπιζε έφερε για μια ακόμα φορά στην επιφάνεια το ζήτημα του σχολικού εκφοβισμού.

Δυο συνδικαλιστές αστυνομικοί, ο αντιπρόεδρος και ο αντιπρόσωπος της Ενωσης Αστυνομικών Υπαλλήλων Αθηνών Κωνσταντίνος Χυτας και Γεώργιος Λοφτσάλης που υπηρετούν στην Υποδιεύθυνση Προστασίας Ανηλίκων αναλύουν μέσα απο άρθρο τους το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού και δίνουν συμβουλές στους γονείς.

Τι είναι το Bullying

Bullying είναι η επαναλαμβανόμενη, εσκεμμένη, λεκτική, σωματική και ψυχολογική βία που ασκείται από έναν ή περισσότερους μαθητές (θύτες) σε μεμονωμένους συμμαθητές τους (θύματα) και τον διακρίνει από τη φιλονικία κάποιων μαθητών, καθώς χαρακτηρίζεται από ανισότητα δύναμης και αδυναμία του θύματος να υπερασπιστεί τον εαυτό του.

Τα θύματα

Τα θύματα είναι συνήθως οι μαθητές οι οποίοι είναι ντροπαλοί, ανασφαλείς, με χαμηλή αυτοπεποίθηση και θεωρούν τον εαυτό τους αποτυχημένο. Είναι παιδιά μοναχικά, κλειστά στον εαυτό τους, νιώθουν φόβο, απόρριψη, ντροπή και συχνά οδηγούνται στην περιθωριοποίηση. Δεν μπορούν να καταλάβουν τις αιτίες του προβλήματος. Δεν μπορούν να διαχειριστούν αποτελεσματικά το πρόβλημα και να βρίσκονται παγιδευμένοι σε μια αδιέξοδη κατάσταση.

Οι δράστες

Από την άλλη πλευρά, οι μαθητές – θύτες έχουν θετική αυτοεκτίμηση, είναι παρορμητικοί, ευέξαπτοι, αντιδραστικοί, τους αρέσει να είναι κυρίαρχοι και να υποτάσσουν τους άλλους.

Εκτός από τα θύματα και τους δράστες υπάρχει και μια άλλη ομάδα μαθητών. Αυτή των παρατηρητών.

Οι παρατηρητές

Είναι μαθητές που μένουν αμέτοχοι στην όλη κατάσταση παρακολουθώντας παθητικά την αδικία που συντελείται σε βάρος του παιδιού-θύματος. Συνήθως και αυτοί δέχονται ένα είδος εκφοβισμού από τον θύτη, καθώς φοβούνται πως με την εμπλοκή τους στην κατάσταση, υπερασπιζόμενοι το θύμα, κινδυνεύουν να γίνουν και οι ίδιοι θύματα.

Τι μπορεί να περιλαμβάνει ο σχολικός εκφοβισμός:

1. Σωματικός εκφοβισμός: περιλαμβάνει χτυπήματα, γροθιές, κλωτσιές και άλλους τύπους σωματικής βλάβης, σεξουαλική παρενόχληση καθώς και καταστροφή της περιουσίας ενός παιδιού.

2. Λεκτικός εκφοβισμός: περιλαμβάνει πειράγματα, χλευασμούς και ρατσιστικά σχόλια, καθώς και τη διάδοση αρνητικών σχολίων και κακόβουλων φημών. Εσκεμμένο αποκλεισμό μαθητών από διάφορες κοινωνικές και σχολικές δραστηριότητες.

3. Ψηφιακός εκφοβισμός: (cyber bullying): προκαλείται μέσου της χρήσης ηλεκτρονικών υπολογιστών, κινητών τηλεφώνων και άλλων ηλεκτρονικών συσκευών. Περιλαμβάνει ενοχλητικά ηλεκτρονικά μηνύματα και μηνύματα κειμένου, καθώς και απειλητικές ιστοσελίδες και blogs.

Οι γονείς παίρνουν θέση;

Συχνά οι γονείς έχουν άγνοια για τέτοια θέματα και δείχνουν αμηχανία ως προς το πώς να αντιδράσουν σε αντίστοιχα περιστατικά όταν εμπλέκονται τα παιδιά τους. Άλλοι τα θεωρούν στοιχείο της εξελισσόμενης προσωπικότητας των παιδιών και των εφήβων («Ε, παιδιά είναι…»), ενώ άλλοι αντιδρούν ακόμη και με ακραίο τρόπο μηνύοντας άλλους γονείς ή επιβραβεύοντας τη βίαιη συμπεριφορά των παιδιών τους («Καλά του έκανες»).

Πώς αντιμετωπίζουμε το πρόβλημα

Γονείς παιδιού που εκφοβίζεται

1. Συνεργαστείτε στενά με το σχολείο για να πληροφορηθείτε για την έκταση και τη σοβαρότητα του περιστατικού καθώς και για τους τρόπους αντιμετώπισής του.

2. Παρέχετε στο παιδί σας υποστήριξη και ασφάλεια, χωρίς να το κατακρίνετε.

3. Ακούστε προσεκτικά τι έχει να σας πει το παιδί σας για τα συναισθήματά του και για τις ανάγκες του.

4. Παρακολουθείτε την εξέλιξη της κατάστασης αλλά και την υγεία του παιδιού σας.

5. Αν το παιδί σας παραπονιέται για μεγάλο χρονικό διάστημα ότι έχει σωματικούς πόνους, αν παρατηρείτε ότι έχει δυσκολίες στον ύπνο ή αν αρνείται επίμονα να πάει στο σχολείο, επισκεφτείτε έναν ειδικό ψυχικής υγείας για παιδιά.

Γονείς παιδιού που εκφοβίζει

1. Συζητήστε με τον Διευθυντή του σχολείου για το περιστατικό εκφοβισμού που προκλήθηκε από το παιδί σας.

2. Συνεργαστείτε με το σχολείο, για την αντιμετώπιση του προβλήματος του παιδιού σας σχετικά με τη βία.

3. Συνεργαστείτε με τον Διευθυντή και τον δάσκαλο του παιδιού σας για την εφαρμογή των κανόνων, των συνεπειών και την πρόληψη τέτοιων συμπεριφορών.

4. Παρακολουθήστε την εξέλιξη της κατάστασης και συνεργαστείτε στενά με το σχολείο. Παρατηρήστε αν το παιδί σας εμπλέκεται συχνά σε καβγάδες ή εκδηλώνει εκφοβιστική συμπεριφορά και με τα παιδιά της γειτονιάς ή και με εσάς στο σπίτι. Μιλήστε γι’ αυτά στο Διευθυντή και το δάσκαλο της τάξης και συνεργαστείτε μαζί τους για να πάρετε βοήθεια.

Εάν το παιδί σας πέφτει θύμα σχολικού εκφοβισμού, θυμηθείτε ότι η έγκαιρη παρέμβαση μπορεί να βοηθήσει στην πρόληψη μακροχρόνιων προβλημάτων – όπως η κατάθλιψη, το άγχος και η χαμηλή αυτοεκτίμηση. Μην αφήνετε το παιδί σας να διαχειριστεί τη δύσκολη αυτή κατάσταση μόνο του. Το παιδί σας χρειάζεται τη βοήθειά σας τώρα περισσότερο από ποτέ.

Πού μπορούμε να απευθυνθούμε

Αρχικά προσπαθούμε να λύσουμε το θέμα από εκεί που δημιουργήθηκε. Μέσα στο σχολείο. Αν δεν βρεθεί κάποια λύση μπορούμε να απευθυνθούμε στο ειδικευμένο προσωπικό της Ελληνικής Αστυνομίας, στο Τμήμα Ανηλίκων της Διεύθυνσης Ασφαλείας Αττικής, (Λ. Αλεξάνδρας 173, Αθήνα. Τηλ: 210 647 6270 – 210 647 6271).

Επίσης υπάρχουν γραμμές επικοινωνίας για παιδιά και εφήβους (τηλ: 116 111), αποκλειστικά για γονείς ( τηλ: 801 801 11 77) και μόνο για εκπαιδευτικούς (11 130) της Μη Κυβερνητικής Οργάνωσης Ψυχοκοινωνικής Υγείας του Παιδιού και του Εφήβου, όπως και το «Χαμόγελο του Παιδιού» στο 10-56.

asd1
Ο αντιπρόεδρος της ΕΑΥΑ Κωνσταντίνος Χύτας


asd2

Ο αντιπρόσωπος της ΕΑΥΑ Γεώργιος Λοφτσαλης 









ΣΧΟΛΙΑ (13)

Katia

Τα παιδιά όχι δεν έχουν μόνο τρόπους δεν έχουν σεβασμό. Σεβασμό , σεβασμό στο γονιό ,σεβασμό στο δάσκαλο , σεβασμό στο φίλο ,σεβασμό στο ζώο, σεβασμό στη ζωή. Μπορεί να κάνει και να πει ότι θέλει.

Να προτείνω μία ποιο άμεση λύση...

Η οποία αποδεδειγμένα λειτουργεί... 1. Επιβεβαιώνεις οτι όντως υπάρχει bullying... 2. Σπας στο ξύλο το μπασταρδάκι - Νταή ... 3. Σπας στο ξύλο τους γονείς του (κυρίως πατέρα)... Τελος, όλα κάλα. Την επόμενη φορά που ξαναβλέπουν το παιδί σου, αλλάζουν δρόμο... Μιλάω εκ πείρας, καθώς είχαμε απευθυνθεί 3 φορές στην αστυνομία, όσο για δασκάλους κλπ, άστο καλύτερα. Θύμα ήταν ο μικρότερος αδερφός μου όπου το ενοχλούσαν συνέχεια 2 αληταράδες και οι απαντήσεις ήταν: "έλα μωρε, υπερβάλετε, παιδια είναι κλπ" Όταν γυρισε στο σπίτι με μελανιες απο χτυπήματα κλπ, το ποτήρι ξεχύλισε ... Φυσικά πέρασα και 2,5 μέρες στα κρατηρήρια (γιατί δεν κρύφτηκα), αλλά η εισαγγελεας με άφησε ελεύθερο (μετα επαίνου) !

Αντικομμου

Συμφωνώ .Η καλύτερη λύση.Αν δεν προστατεύσεις μόνος σου τον εαυτό σου και τους δικούς σου δεν θα το κάνει κανείς άλλος .Εκτός βέβαια αν είσαι Πολιτικός,Δημοσιογράφος,Δικαστικός,γενικά άνθρωπος του συστήματος που κυβερνά.....

Ενδιάμεση ενέργεια

Πριν αντιδράσεις δυναμικά, χρειάζεται και η ενέργεια της ενημέρωσης των τρίτων, όπως ακριβώς κάνατε στην περίπτωση του αδερφού σου. Αν και αναποτελεσματικό (συμφωνώ μαζί σου ότι όλοι το κουκουλώνουν) είναι απαραίτητο για να τεκμηριώσει το δίκαιο των αντιποίνων λόγω μη άλλης λύσης.

Γιωργος

Ρε παλικάρι πού μένεις; Πού έγιναν αυτά;

Έγιναν πριν μερικά χρόνια ...

Στην Κόρινθο...

Συμφωνώ απόλυτα !!

Μπράβο σου. Είναι 100% η καλύτερη και πιο δραστική λύση. Αν δεν υπάρχει συμμόρφωση και οι γονείς αδιαφορούν, δε γίνεται αλλιώς. Για καθηγητές και αστυνομία δεν σχολιάζω καν γιατί συνήθως χαλάς τσάμπα το χρόνο σου. Πάνω απ' όλα η ψυχική υγεία του παιδιού σου και από κει και πέρα κάθε κατεργάρης στον πάγκο του.

συμβουλες απο την ελλ.αςς

κρυφτειτε, καντε οτι κοιμαστε, αφηστε τους να ξεσπασουν...μην πατε σχολειο...

@στους παρατηρητές

δε θα συμπεριλάμβανα το μεγαλύτερο μέρος των εκπαιδευτικών που και στις δύο βαθμίδες εκπαίδευσης (α΄βάθμια +δευτεροβάθμια) έχουν παρέμβει σε πάμπολλες περιπτώσεις και έχουν λύσει προβλήματα. Το κακό είναι ότι η παρενόχληση του θύματος γίνεται με τρόπο που δεν είναι πάντα αντιληπτός και ότι μεταξύ των μαθητών, ειδικά στο γυμνάσιο και το λύκειο, υπάρχει μια ιδιότυπη ομερτά, τύπου " δεν καρφώνω στους καθηγητές, δεν γίνομαι ρουφ.." και η εσφαλμένη πεποίθηση ότι αυτά πρέπει να λύνονται μεταξύ τους, χωρίς έξωθεν παρεμβάσεις γονιών και εκπ/κών.

Τζακ

Ακραία κατάσταση να μηνήσεις τους άλλους γονείς; Ακραία είναι να τους θάψεις στον κήπο σου....

Αλαλος

Σωστες οι συμβουλες οταν υπαρχει οικογενεια..οταν δεν υπαρχει η τα εχουν παρατημενα τοτε τα αποτελεσματα ειναι καταστροφικα για καποιο αλλα παιδι

Ε.Γ.

Μπράβο !

Στους παρατηρητές

παρακαλώ να προστεθεί και το μεγαλύτερο μέρος των εκπαιδευτικών. Κανείς δεν θέλει να μπλέξει, οι γονείς των παιδιών που εκφοβίζουν είναι πολύ περήφανοι για αυτό και εσύ πρέπει ή να γίνεις κάφρος ή κάτι από μ... Ένα παιδί είχε τη φαεινή ιδέα να παίζουν παιχνίδι με κλωτσιές, αυτό ήταν εκείνο που πάντα έδινε, πως λοιπόν στην αυλή του σχολείου δεν είχε δει κανείς τίποτα; Μάθαμε, ρωτήσαμε και τρέξαμε, το παιδί μας δε μιλούσε. Αποτέλεσμα, μετά από παρέμβαση της διευθύντριας και επιμονή για αύξηση των εφημεριών τα παιδιά παίζουν όλα μαζί, παρόλα αυτά οι γονείς του άλλου που εδώ και τρία χρόνια βγάζει, κατά καιρούς, επιθετικότητα στο δικό μας δεν έχει καταλάβει τίποτα γιατί όλοι το σκεπάζουν το θέμα. Μάθετε στα παιδιά σας τρόπους, εμείς το παλεύουμε αλλά νομίζω ότι είμαστε πολύ λίγοι.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ
Απομένουν χαρακτήρες
* Υποχρεωτικά πεδία

Δείτε Επίσης

zak__1_

Κάνει λόγο για τεθλασμένη σύνδεση των «ελαφρών τραυμάτων» με το ισχαιμικό επεισόδιο - Επισημαίνει τρεις παραμέτρους, ενώ τόνισε ότι διατηρεί επιφυλάξεις για  την αιτία θανάτου

21
kefalinia

Ο Παθολόγος Γ. Χριστοδουλάκης κάνει λόγο για τεράστιες ελλείψεις σε προσωπικό  και απαρχαιωμένες δομές και λειτουργία του νοσοκομείου - «Δύο μόνιμοι επιμελητές, ένας ειδικευόμενος και δύο αγροτικοί γιατροί καλούνται να εξυπηρετούν στα Επείγοντα 40.000 πολίτες», καταγγέλλει, απειλώντας με παραίτηση

1