«Αν φύγει η κόρη μου δεν υπάρχει ζωή» - Τα μυστικά της τραγωδίας της οικογένειας Πολύζου στην Κηφισιά
Η ιστορικός τέχνης και σκηνογράφος Λέτη Πολύζου δεν άντεξε τον χαμό της κόρης της Τομασίνας, στην οποία είχε κληροδοτήσει μια ασθένεια στα νεφρά - Η καλλιτεχνική διαδρομή μιας πρέσβειρας της ελληνικής τέχνης, που είχε στενούς δεσμούς με διακεκριμένους εικαστικούς όπως ο Αγγελος, ο Μόραλης, ο Μυταράς και ο Τέτσης
Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Η ατμόσφαιρα στο καλαίσθητο αριστοκρατικό σπίτι της Κηφισιάς, που έχει κατά καιρούς φιλοξενήσει λαμπερές καλλιτεχνικές και κοσμικές βραδιές, ήταν εορταστική, όπως κάθε χρόνο. Το στολισμένο δέντρο έστεκε ολόφωτο δίπλα στο παράθυρο του σαλονιού, στην τραπεζαρία υπήρχαν τα παραδοσιακά μελομακάρονα και τα διάσπαρτα σε διάφορες γωνιές χριστουγεννιάτικα διακοσμητικά, πολλά από αυτά χειροποίητα, έδιναν έναν λαμπερό, χαρούμενο τόνο. Κι όμως σε αυτό το όμορφο σκηνικό έμελλε να εξελιχθεί, τις πρώτες ώρες της έλευσης του νέου χρόνου, μια συγκλονιστική οικογενειακή τραγωδία. Η ιδιοκτήτρια του σπιτιού, η 63χρονη ιστορικός τέχνης, σκηνογράφος και εικαστικός Λίμπερτυ Πολύζου και η κόρη της, η 44χρονη ζωγράφος Θωμαΐς Κοντόγιωργα δεν ξύπνησαν ποτέ το πρώτο πρωινό του 2025. Τα άψυχα σώματά τους βρέθηκαν λίγες ώρες αργότερα από συγγενικό τους πρόσωπο.
Η Τομασίνα Πολύζου ήταν ζωγράφος
Ολο αυτό θα μπορούσε να αποτελεί σκηνή αρχαίας τραγωδίας ή δραματικής ταινίας, δυστυχώς, όμως, είναι η ίδια η ζωή που γράφει, ενίοτε, τα πιο ευφάνταστα τραγικά σενάρια. Δύο νέες, όμορφες, ταλαντούχες, καλλιεργημένες, διαποτισμένες από τη βαθιά αγάπη τους για την τέχνη γυναίκες, μητέρα και κόρη, που υπήρξαν αχώριστες σε όλη τους τη ζωή, πέρασαν, ταυτόχρονα, σχεδόν, το κατώφλι του θανάτου, πρόωρα και κινηματογραφικά, σοκάροντας βαθιά, αρχικά, και βυθίζοντας στη θλίψη, στη συνέχεια, τους στενούς συγγενείς τους αλλά και τον μεγάλο κύκλο στενών και αγαπημένων φίλων -ανάμεσά τους πολλοί διακεκριμένοι καλλιτέχνες και πνευματικοί άνθρωποι- που τους περιέβαλαν με την αγάπη τους για χρόνια.
Οι γνωστοί ζωγράφοι Δημήτρης Μυταράς και Αλέκος Φασιανός ήταν ανάμεσα στους σημαντικούς καλλιτέχνες με τους οποίους συνεργάστηκε η Λίμπερτυ Πολύζου
Εναν μήνα πριν, στα τέλη Νοεμβρίου, η Λέτη Πολύζου, όπως την αποκαλούσαν οι δικοί της άνθρωποι, είχε δώσει το «παρών» στα εγκαίνια της έκθεσης του σκιτσογράφου Κώστα Βλάχου, στο Ιδρυμα Εικαστικών Τεχνών Τσιχριτζή, στην Κηφισιά. Ηταν λαμπερή και χαμογελαστή, όπως πάντα, αντάλλαξε ευχές με τους φίλους της εν όψει των εορτών και συζήτησαν, ως συνήθως, για καλλιτεχνικά θέματα. Εκείνη τη βραδιά, τίποτα δεν προμήνυε το βαρύ χτύπημα της μοίρας που θα ακολουθούσε.
Η Λέτη Πολύζουν στην τελευταία της δημόσια εμφάνιση, στα εγκαίνια έκθεσης, στην Κηφισιά
Κληρονομική ασθένεια
Κλείσιμο
Ισως γιατί η Λέτη Πολύζου, εκτός όλων των άλλων χαρισμάτων της, υπήρξε μια γυναίκα γενναία και δυνατή, που αντιμετώπιζε με αισιοδοξία τη ζωή και δεν το έβαζε κάτω όσο μεγάλα κι αν ήταν τα εμπόδια που εμφανίζονταν στο διάβα της, παρότι οι δυσκολίες είχαν ξεκινήσει για εκείνη από τα παιδικά της κιόλας χρόνια. Ηταν μόλις 10 ετών όταν διαγνώστηκε με μια μορφή νεφρικής νόσου και χρειάστηκε να υποβληθεί σε επέμβαση αφαίρεσης επινεφριδίων για να σώσει τη ζωή της.
Χρόνια αργότερα, θα έρθει αντιμέτωπη με τον χειρότερο εφιάλτη κάθε μητέρας: Η μονάκριβη κόρη της, η λατρεμένη της Τομασίνα, θα διαγνωστεί με την ίδια ασθένεια, η οποία είναι κληρονομική. Η έκβαση της πορείας της, ωστόσο, δεν θα είναι θετική όπως της μητέρας της. Η επέμβαση επινεφριδίων στην οποία υποβάλλεται η κοπέλα δεν θα έχει τα αναμενόμενα αποτελέσματα, η νεφρική ανεπάρκεια θα της χτυπήσει την πόρτα και η εξαντλητική, σωματικά και ψυχολογικά, διαδικασία της αιμοκάθαρσης θα εισβάλει βίαια στην καθημερινότητα των δέκα τελευταίων χρόνων της ζωής της. Το τελευταίο διάστημα η κατάσταση της υγείας της Τομασίνας επιδεινωνόταν. Οι γιατροί μάλιστα είχαν συστήσει να υποβληθεί σε μεταμόσχευση, μητέρα και κόρη όμως δεν το αποφάσιζαν. Πίστευαν, ήλπιζαν, προσεύχονταν πως η κατάσταση θα μπορούσε να αντιμετωπιστεί πιο συντηρητικά. Δυστυχώς, δεν επιβεβαιώθηκαν.
Δυο-τρεις ημέρες πριν την Πρωτοχρονιά, η κοπέλα παρουσίασε συμπτώματα γρίπης. Η μητέρα της επικοινώνησε με τους γιατρούς της και τους ενημέρωσε πως θα έπρεπε να αναβάλουν για λίγο την προγραμματισμένη αιμοκάθαρση. Η απάντηση που έλαβε είναι πως δεν υπάρχει πρόβλημα, αρκεί η αναβολή αυτή να είναι σύντομη. Δυστυχώς όμως ο ταλαιπωρημένος οργανισμός της Τομασίνας δεν άντεξε. Ξημερώματα Πρωτοχρονιάς άφησε την τελευταία της πνοή ενώ κοιμόταν στο υπνοδωμάτιό της. Λίγο αργότερα η μητέρα της θα έρθει αντιμέτωπη με το ανείπωτο, το τραγικό τετελεσμένο, τον θάνατο του παιδιού της. Η καρδιά της δεν θα αντέξει τον πόνο, θα την προδώσει. Το είχε εκμυστηρευτεί, άλλωστε, παλαιότερα σε δικούς της ανθρώπους πως αν πάθει κάτι η κόρη της δεν θα υπάρχει πλέον ζωή για εκείνη. Και δυστυχώς, η μακάβρια αυτή πρόγνωσή της επιβεβαιώθηκε με τον χειρότερο τρόπο.
Η Λέτη Πολύζου ως μοντέλο σε έργο του ζωγράφου Άγγελου
Τίποτα δεν προμήνυε πως η ζωή του κοριτσιού που γεννήθηκε στο Λονδίνο, από γονείς γιατρούς και μεγάλωσε σε ένα περιβάλλον άνετο οικονομικά αλλά και εξαιρετικά καλλιεργημένο, θα εξελισσόταν τόσο τραγικά. Από το σπίτι που μεγάλωσε παρέλαυναν διακεκριμένοι άνθρωποι της τέχνης και της επιστήμης, γιατροί, συγγραφείς, εικαστικοί... Μαγεμένη η ίδια από το μεθυστικό άρωμα της τέχνης θα σπουδάσει Ιστορία της Τέχνης και Σκηνογραφία στο Πανεπιστήμιο La Verne, στην Καλιφόρνια. Κι έπειτα θα ξεκινήσει τη δική της προσωπική κατάδυση στον εικαστικό χώρο.
Η Λίμπερτυ Πολύζου σε δεξίωση στο Λονδίνο με τον τότε πρίγκιπα Κάρολο. Διακρίνεται δίπλα του ο γιος του τέως βασιλιά Κωνσταντίνου, Νικόλαος
Σχέση ζωής
Παρακολουθεί σημαντικές εκθέσεις όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και σε διάφορες άλλες χώρες του κόσμου, μεταξύ των οποίων το Λονδίνο και η Νέα Υόρκη. Μπαίνει σταδιακά στους καλλιτεχνικούς κύκλους και συναναστρέφεται με σημαντικούς καλλιτέχνες, από τους οποίους ρουφά τη γνώση και την εμπειρία σαν σφουγγάρι.
Ενας από αυτούς, ο καταξιωμένος ζωγράφος Αγγελος θα αποτελέσει φωτεινό φάρο όχι μόνο στη σταδιοδρομία της, αλλά και τη ζωή της ολόκληρη. Θα γίνει η μούσα του, το μοντέλο του, η ιδανική σύντροφος στις καλλιτεχνικές εξορμήσεις του και στη συνέχεια μια πιστή φίλη ζωής. «Μερικοί άνθρωποι έρχονται στη ζωή μας ως κομπάρσοι, ενώ άλλοι ως πρωταγωνιστές.
Μια πολύχρονη στενή σχέση ζωής έδενε τη Λίμπερτυ Πολύζου με τον καταξιωμένο ζωγράφο Αγγελο
Λίγοι όμως είναι αυτοί που σκηνοθετούν το σενάριο της ζωής σου... Ενας από αυτούς για εμένα ήταν ο Αγγελος. Αυτή η φιλία, η αγάπη και ο αλληλοσεβασμός μετρά δεκαετίες», είχε εξομολογηθεί η ίδια. Και το δικό του όμως από καρδιάς τελευταίο δημόσιο αντίο ξεχείλιζε από βαθιά αγάπη και οδύνη: «Στις αναρίθμητες ... φουρτούνες της ζωής, ο άνθρωπος, ο κάθε ένας από εμάς, στέλνει τα όποια ... ναυάγιά του στο βυθό της ψυχής, παίρνοντας έτσι δύναμη να συνεχίσει το διάβα του ... ως το γήινο φυσικό του τέλος ... Ως τα σεβαστά γηρατειά...Στην περίπτωση όμως της αγαπημένης μας Λέτης και της λατρεμένης της κόρης Τομασίνας, η Θεία Δύναμη φαίνεται ότι βιάστηκε να τις καλέσει στα Υπατα Ουράνια Δώματα, στερώντας μας, έξαφνα και απρόσμενα την πολύτιμη παρουσία τους, και βυθίζοντάς μας όλους εμάς, που γευθήκαμε την μακροχρόνια πολύτιμη φιλία τους σε βαρύ πένθος … Ναι!!! Ετσι ξαφνικά, σε ημέρες κορυφαίας Χριστιανικής Λατρείας, σε Χριστουγεννιάτικες στιγμές, έφυγαν από κοντά μας... Εφυγε από τη ζωή μία υπέροχη γυναίκα, μία ... πρέσβειρα των Τεχνών, ένας ... Αγγελος, όχι μόνον σε μορφή μα και σε ψυχή... Απαράμιλλη η εν συναίσθηση, της ευαίσθητης ΛΕΤΗΣ ! Συναισθηματική, ηθική, υλική ! Αθόρυβη πάντοτε η δοτικότηά της, προς τον συνάνθρωπο. Ακόμη πιο αξιοθαύμαστη, η στάση της απέναντι στις ... άγραφες, όμως, από το μόνιμα χαμογελαστό της όμορφο πρόσωπο, δυσκολίες της ζωής ... που τελικά στείλανε τα φουρτουνιασμένα καράβια της αδύναμης καρδιάς της στο βυθό. Πράγματι, ο αδόκητος χαμός της λατρεμένης κόρης της Τομασίνας υπήρξε για εκείνη ΚΑΘΟΡΙΣΤΙΚΟΣ !!!»
Η Λέτη Πολύζου με τον σπουδαίο εικαστικό Γιάννη Μόραλη
Υπήρξαν, όμως, πολλοί ακόμη διακεκριμένοι εικαστικοί με τους οποίους συνδέθηκε στενά στη διάρκεια της ζωής της. Ανάμεσά τους ο Δημήτρης Μυταράς και ο Παναγιώτης Τέτσης, για το έργο των οποίων, μάλιστα, έκανε ταινίες-ντοκιμαντέρ που βραβεύτηκαν εντός και εκτός συνόρων, αλλά και ο Γιάννης Μόραλης, και ο Δημοσθένης Κοκκινίδης, και ο Σωτήρης Σόρογκας, και πολλοί ακόμη με τους οποίους «συνομίλησε» δημιουργικά είτε αναλαμβάνοντας την επιμέλεια εκθέσεών τους, είτε γράφοντας κείμενα για το έργο τους τα οποία δημοσιεύονταν σε περιοδικά, ή ετοιμάζοντας τηλεοπτικά αφιερώματα.
Παράλληλα, ασχολήθηκε και με τη σκηνογραφία, φιλοτεχνώντας τα σκηνικά για θεατρικές παραστάσεις με πιο πρόσφατη την «Ελένη Παπαδάκη - Εγκλημα Λάθους» της Πωλίνας Γκιωνάκη, σε σκηνοθεσία Γιώργου Χριστοδούλου. Οι βαθιές καλλιτεχνικές και ιστορικές της γνώσεις σε συνδυασμό με το εκλεπτυσμένο γούστο της και την αχαλίνωτη φαντασία της δημιουργούσαν σκηνικά εντυπωσιακά που είχαν πολλά να πουν. Επί δεκαετίες έδινε το δυναμικό «παρών» σε όλα τα μεγάλα καλλιτεχνικά γεγονότα, στήριζε και πρόβαλε με πάθος το έργο των Ελλήνων καλλιτεχνών, μεταλαμπάδευε τις γνώσεις και το πάθος της στους νεότερους, με πρώτη και καλύτερη την κόρη της, η οποία σπούδασε στη Σχολή Καλών Τεχνών και δραστηριοποιούνταν ως ζωγράφος. Καθοριστικός ήταν και ο ρόλος που διαδραμάτισε, επί σειρά ετών, στο Μουσείο Βορρέ ως μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του και πρόεδρος του Συλλόγου Φίλων του.
Η Λέτη Πολύζου σε πίνακα του Άγγελου με θέμα τη μητρότητα
Για όσους τη γνώρισαν, η Λέτη Πολύζου υπήρξε μια σημαντική παρουσία στον χώρο των τεχνών, τον οποίο υπηρέτησε με βαθιά αγάπη και προσήλωση μέσα από πολλούς και διαφορετικούς ρόλους αλλά και μια διαχρονικά φωτεινή παρουσία, με σπάνια ευαισθησία, ενσυναίσθηση και περίσσευμα καλοσύνης που δεν σταματούσε να χαμογελά, να ελπίζει, να ονειρεύεται και να δημιουργεί ακόμη και στις πιο σκοτεινές στιγμές της ζωής της.
Πάνω απ’ όλα όμως υπήρξε μια αφοσιωμένη, στοργική μητέρα, που στεκόταν σαν φύλακας-άγγελος στο πλευρό της κόρης της. Κι όταν εκείνη έφυγε, τόσο πρόωρα και άδικα, άνοιξε τα φτερά της και πέταξε μαζί της στο ζωγραφισμένο με τα ωραιότερα χρώματα της παλέτας άπειρο.
Eργαζόμενοι της Teleperformance Greece ανακάλυψαν στην Κρήτη την ιδανική ισορροπία ανάμεσα στην εργασία που τους εξελίσσει και στον τρόπο ζωής που αγαπούν.
Στις 14 Φεβρουαρίου, το resort One&Only Aesthesis στη Γλυφάδα μας προσκαλεί στον ειδυλλιακό του χώρο για να απολαύσουμε συναρπαστικές γεύσεις, premium εμπειρίες και αξέχαστη διαμονή.
Η αντικατάσταση των επεξεργαστών ήχου των κοχλιακών εμφυτευμάτων και η αποκατάσταση της ακοής αποτελούν απαραίτητη επένδυση όχι μόνο για την υγεία, αλλά και για την ισότητα των ανθρώπων