Τζορτζ Κλούνεϊ: Ο τελευταίος τζέντλεμαν

Αρχετυπικό αρσενικό, δουλευταράς, αφοσιωμένος σύζυγος, στοργικός πατέρας, πλέον νέμεσις της ουγγρικής κυβέρνησης - Ο 59χρονος δεν είναι ένας άνδρας για όλες τις δουλειές, αλλά ο άνδρας που ξέρει πώς να φέρνει κάθε ρόλο στα μέτρα του

Είναι ο ηθοποιός που τον παρακολουθείς ευχάριστα, ακόμα και αν δεν συγκαταλέγεσαι στον σκληρό πυρήνα των φανατικών θιασωτών του. Είναι ο σύζυγος που κάθε γυναίκα ονειρεύεται. Πλένει τα πιάτα, βάζει σκούπα, φροντίζει τα δίδυμα παιδιά του - ώρες-ώρες λέει ότι καταλαβαίνει γιατί η μητέρα του έκαψε στα 60s τον στηθόδεσμό της υπακούοντας στα φεμινιστικά κελεύσματα της εποχής. Είναι ο κολλητός φίλος που καθένας θα ήθελε να έχει. Και αυτό δεν οφείλεται αποκλειστικά στο γεγονός ότι κάποτε μοίρασε στους δεκατέσσερις κολλητούς του το δυσθεώρητο ποσό των 14 εκατ. δολαρίων, αν και μοιάζει ικανός λόγος.

Είναι ο brand ambassador που σε πείθει ότι ένας εσπρέσο μπορεί να σε κάνει τόσο cool όσο είναι ο ίδιος. Είναι σκηνοθέτης και ακτιβιστής, παραμένει ακαταμάχητος για τις γυναίκες -εντάξει, και για τους άνδρες-, μπορεί να συνομιλεί με τον άρτι εκλεγμένο πρόεδρο των Ηνωμένων Πολιτειών, με τον Εντουαρντ Σνόουντεν, αλλά και με τον πρίγκιπα Χάρι ταυτόχρονα και όλα αυτά χωρίς ψήγμα προσποίησης και επιτήδευσης. Είναι ο Τζορτζ Κλούνεϊ και είναι μοναδικός στο είδος του. Σαν τους Χολιγουντιανούς σταρ παλαιάς κοπής. Και να σκεφτεί κανείς ότι κάποτε, στα χρόνια του σίριαλ «ER» («Στην Εντατική» εν Ελλάδι) είχε ακούσει τον Στίβεν Σπίλμπεργκ να τον περιγράφει ως ένα χαρακτηριστικά κακό ηθοποιό. Στα 59 του χρόνια, έπειτα από δύο βραβεία Οσκαρ -ένα δεύτερου ρόλου για το «Syriana» και ένα καλύτερης ταινίας για το «Argo»- και μια ουρανομήκη καριέρα με περισσότερους από 90 ρόλους ο Gorgeous George μπορεί να καυχιέται ότι δεν επαλήθευσε τις Κασσάνδρες. Βέβαια η αλήθεια είναι ότι τύποι σαν τον Κλούνεϊ δεν κομπάζουν ποτέ για τα κατορθώματά τους. Αφήνουν τον θαυμασμό για τους άλλους.
Με τα πρώτα -σοβαρά- χρήματα που έπιασε στα χέρια του από τη θηριώδη επιτυχία της σειράς «ER» -παρεμπιπτόντως ακόμα μνημονεύει στις συνεντεύξεις του τους 40 εκατομμύρια τηλεθεατές που τον παρακολουθούσαν κάθε εβδομάδα- το 1995 ο Τζορτζ Κλούνεϊ αγόρασε το περίφημο σπίτι του, στο Στούντιο Σίτι του Λος Αντζελες. Δεν θεωρούσε ποτέ τον εαυτό του άνδρα για σπίτι, όμως πάνω απ’ όλα φαίνεται πως ήξερε ότι οι αφορισμοί δεν κρατούν για πάντα. Εκεί έχει περάσει το μεγαλύτερο μέρος του 2020, αποφεύγοντας την πολλή συνάφεια του κόσμου ελέω της πανδημίας. Αλλωστε ο ίδιος δεν διανύει την πρώτη νιότη του -και το γνωρίζει-, ενώ ο τρίχρονος γιος του Αλεξάντερ ανήκει στις ομάδες υψηλού κινδύνου, μια και ταλαιπωρείται από άσθμα.






Κατ’ οίκον ο Κλούνεϊ ολοκλήρωσε το μεγαλύτερο μέρος της σκηνοθετικής δουλειάς του για το «Midnight Sky», την ταινία του Netflix στην οποία έχει για μία ακόμα φορά διπλό ρόλο - σκηνοθετεί και πρωταγωνιστεί. Για το φιλμ που κάνει πρεμιέρα στην αμερικανική πλατφόρμα στις 23 Δεκεμβρίου ο Κλούνεϊ έγινε αγνώριστος. «Καλλιέργησε» μια γενειάδα τόσο πυκνή και τόσο μακριά σαν αυτή που θα περίμενε κανείς να έχει ο τελευταίος επιζών στη Γη. Αυτόν ακριβώς τον άνθρωπο υποδύεται ο Αμερικανός σταρ. Εναν επιστήμονα εγκατεστημένο στον αρκτικό κύκλο που παλεύει να αποτρέψει μια ομάδα αστροναυτών από την επιστροφή στον πλανήτη μας, ο οποίος αιμορραγεί εξαιτίας μιας καινοφανούς, μυστηριώδους καταστροφής. Βασισμένο στο βιβλίο «Good morning, Midnight» της Λίλι Μπρουκς-Ντάλτον το σενάριο της ταινίας ακούγεται αρκετά δυστοπικό, άρα απολύτως αρμονικό με την εποχή μας. Τη δυστοπία που ζούμε σχολίασε ο ηθοποιός σε πρόσφατη συνέντευξή του. Για εκείνον το μίσος και ο θυμός των λαών προϋπήρχε του κορωνοϊού. Εφερε μάλιστα ως παράδειγμα τις κυβερνήσεις του Μπολσονάρου στη Βραζιλία αλλά και του Ορμπαν στην Ουγγαρία.

Η δήλωσή του θύμωσε τόσο τον Ούγγρο ακροδεξιό λαϊκιστή πρωθυπουργό, ώστε την εβδομάδα που μας πέρασε εκπρόσωπος της τοπικής κυβέρνησης χαρακτήρισε βλακείες όσα υποστήριξε και τον κατηγόρησε ως όργανο του Τζορτζ Σόρος που επιβουλεύεται τον Ορμπαν. Ο Κλούνεϊ απάντησε πως έχει συναντήσει άπαξ τον ουγγρικής καταγωγής δισεκατομμυριούχο σε συνεδρίαση του ΟΗΕ παρουσία μάλιστα του Αμερικανού προέδρου. Και σημείωσε με νόημα ότι δεν περιμένει οι δηλώσεις του να αναμεταδοθούν από τα χειραγωγούμενα ουγγρικά μέσα ενημέρωσης. Ακόμα πάντως και μέσα στη δυστοπία -την κινηματογραφική αλλά και της πραγματικής ζωής- ο Κλούνεϊ δημιουργεί τη βεβαιότητα ότι στο τέλος όλα θα πάνε καλά. Αλλωστε δηλώνει ότι ο ρόλος του επιστήμονα Ογκουστίν είναι ένας από τους κορυφαίους στην καριέρα του.


Αλλά δεν είναι μόνο αυτό. Ο Αμερικανός ηθοποιός, που παραδέχεται ότι κάποτε κινδύνευσε από burn out αναζητώντας έμμονα τον ένα ρόλο μετά τον άλλο αλλά τελικά το μόνο που κατάφερε ήταν να τρέχει πίσω από τη σκιά του, νιώθει πια σίγουρος για τον εαυτό και τις επιλογές του. Δεν ξοδεύεται και δεν έχει πια περίσσιο χρόνο για χάσιμο. Το συνειδητοποίησε πριν από λίγα χρόνια, όταν κάθισε και σκέφτηκε πόσα ακόμα καλοκαίρια του απομένουν -εκτός απροόπτου και βάσει του προσδόκιμου ζωής στον Δυτικό κόσμο- να ζήσει. Τα έβγαλε 25. Και αποφάσισε να τα ζήσει ως το μεδούλι. Κατάλαβε ότι δεν χρειάζεται να βρίσκεται υποχρεωτικά κάθε χρόνο σε κάποια ταινία ή κάποια σειρά. Πόσο ακόμα να χορτάσει τη φιλοδοξία του; Αποφάσισε να είναι παρών όταν ο ίδιος κρίνει ότι υπάρχει λόγος να εμφανίζεται. Είτε ως ηθοποιός, είτε ως σκηνοθέτης.

Επιβεβαίωσε τη νέα κοσμοθεωρία του πέρσι στη Σαρδηνία, όπου βρισκόταν για τα γυρίσματα της σειράς «Catch 22». Οδηγώντας προς το σετ ενεπλάκη σε αυτοκινητικό ατύχημα με τη μηχανή του. Η σύγκρουση ήταν τόσο σφοδρή που νόμιζε πως αν επιβίωνε, δεν θα ξαναπερπατούσε ποτέ. Τη γλίτωσε με μερικές εκδορές. Από εκείνη τη μέρα η Αμάλ Αλαμουντίν τού απαγόρευσε να οδηγήσει ξανά μηχανή. Εκείνος συμφώνησε. Γενικά, ο Κλούνεϊ είναι πάντα ανοιχτός στις αναθεωρήσεις και τις διαψεύσεις. Ακόμα και αν αυτός που αποδομείται είναι τελικά ο ίδιος ο εαυτός του - εξάλλου έτσι λέει ότι έγινε και καλύτερος ηθοποιός, όταν κατάφερε να ξεχάσει όσα είχε μάθει και ακολουθούσε μέχρι τότε ως τυφλοσούρτη. Πάρτε για παράδειγμα τον γάμο του με την Αμάλ Αλαμουντίν. Ο ίδιος δεν είχε φανταστεί ποτέ τον εαυτό του οικογενειάρχη.

Και δεν ήταν απλώς το ζήτημα της εικόνας που είχαν οι άλλοι για εκείνον, αφού η αλήθεια είναι ότι για δύο δεκαετίες ο ηθοποιός ενσάρκωνε το αρχέτυπο του ωραίου, μοιραίου και ορκισμένου εργένη. Στη συνέντευξη που έδωσε πρόσφατα στο «GQ», το οποίο τον ανακήρυξε «Icon of the Year», ο Κλούνεϊ λέει πως δεν ήξερε ότι υπήρχε ένα συναισθηματικό κενό μέσα του, μέχρι τη στιγμή που του το υπέδειξε η συνάντησή του με τη διάσημη δικηγόρο. Η ζωή του ήταν τέλεια. Είχε φίλους, είχε καριέρα, είχε χρήματα, είχε ταξίδια και καλοπέραση. Ομως δεν είχε την Αμάλ. Και δεν θα μπορούσε να συνεχίσει χωρίς αυτήν, μετά το πρώτο τους ραντεβού που έλαβε χώρα στα τέλη του 2013, στα θρυλικά Abbey Road Studios.


Η επανεμφάνισή του στον αφρό της επικαιρότητας μέσω της νέας του ταινίας -που εγκαινιάζει τη συνεργασία του με το Netflix- αλλά και της πολυσυζητημένης συνέντευξής του είναι ίσως η καλύτερη διάψευση της έντονης φημολογίας ότι ο γάμος του με την Αμάλ μεταλλασσόταν σε πολύκροτο διαζύγιο δίχως γυρισμό. Παρότι ο ίδιος δεν μπήκε στον κόπο να καταρρίψει τα ανυπόστατα δημοσιεύματα, ο τρόπος που μιλά για τη σύζυγό του είναι τέτοιος που μόνο γνήσιο θαυμασμό και αδιαπραγμάτευτη αγάπη μπορεί να δηλώνει. Οπως όταν λέει ότι η σύζυγός του μόλις κατέθεσε την παραίτησή της από τη θέση της ειδικής διαμεσολαβήτριας της βρετανικής κυβέρνησης για την ελευθερία του Τύπου, διαμαρτυρόμενη για το νέο νομοθέτημα του Μπόρις Τζόνσον που αντίκειται στο διεθνές δίκαιο. Και όσο εκείνη συνεχίζει τη σημαντική καριέρα της, εκείνος δεν έχει τον παραμικρό δισταγμό να τσαλακώσει την εικόνα του -ίσως και να δηλώσει έμμεσα πόσο ξεπερασμένη και αναχρονιστική είναι η εικόνα του μάτσο αρσενικού- περιγράφοντας την απασχόλησή του με δουλειές του σπιτιού ή ακόμα και με το κούρεμα των δίδυμων παιδιών του Αλεξάντερ και Ελα.



Διάσημος ηθοποιός, γοητευτικός άνδρας, αφοσιωμένος σύζυγος, στοργικός πατέρας. Ο Τζορτζ Κλούνεϊ έχει αναλάβει πολλούς ρόλους ζωής. Χωρίς ποτέ να ξεχνά εκείνο του καλού φίλου. Η ιστορία με τα 14 εκατομμύρια που μοίρασε σε ισάριθμους κολλητούς του ήρθε για πρώτη φορά στην επικαιρότητα πριν από περίπου τρία χρόνια, όταν ο κολλητός του Ράντι Γκέρμπερ -σύζυγος της Σίντι Κρόφορντ- αποφάσισε να την αποκαλύψει. Ο Κλούνεϊ μέχρι πρόσφατα τηρούσε σιγήν ιχθύος. Επρόκειτο για μια άδολη πράξη που δεν ήθελε να περιφέρει δεξιά κι αριστερά. Και μπορεί να μίλησε τώρα για την απόφασή του, όμως οι πιθανότητες λένε ότι αυτή θα είναι και η τελευταία φορά.



Το 2013 ο ηθοποιός είχε μόλις εισπράξει τα δικαιώματα από την ταινία «Gravity». Επειδή το φιλμ θεωρούνταν καταδικασμένο, ο Κλούνεϊ είχε συμφωνήσει να μην πληρωθεί με μισθό αλλά με ποσοστά επί των εισπράξεων. Η επιτυχία της ταινίας έκανε τα κέρδη του δυσθεώρητα. Είχε μόλις πουλήσει και το brand της περίφημης τεκίλας Casamigos. Με δυο λόγια, είχε πολλά λεφτά. Και δεν είχε τι να κάνει. Η οικογένεια δεν υπήρχε ούτε ως σχέδιο επί χάρτου στο μυαλό του. Είχε όμως τους φίλους του και ήθελε να τους ευχαριστήσει. Σκέφτηκε ότι αν την επόμενη μέρα τον πατούσε λεωφορείο, στη διαθήκη του τα υπάρχοντά του θα τα κληρονομούσαν οι κολλητοί του. Γιατί όμως έπρεπε να περιμένει τον θάνατο; Νοίκιασε ένα φορτηγάκι με την επιγραφή «Ανθοπωλείο», οδήγησε λίγο έξω από το Λος Αντζελες σε ένα σημείο όπου φυλάσσονται καλά δεσμίδες χαρτονομισμάτων, φόρτωσε τα 14 εκατομμύρια σε μετρητά και επέστρεψε στην πόλη. Η συνέχεια ήταν απλή. Χρειάστηκαν 14 βαλίτσες, καθεμιά χώρεσε από ένα εκατομμύριο -«όχι, δεν είναι τόσο βαρύ όσο πιθανώς θεωρείτε», είπε ο Κλούνεϊ στη συνέντευξή του- και κατόπιν δόθηκαν στους παραλήπτες τους. Μα καλά, θα σκεφτεί κανείς. Γιατί δεν τους έδινε απλώς από μια επιταγή; Γιατί είναι ο Τζορτζ Κλούνεϊ κι αν έχει μάθει κάτι από αυτή τη ζωή είναι να τα κάνει όλα με τον δικό του κινηματογραφικό και κυρίως αναπόδραστα γοητευτικό τρόπο. Οπως οι αρχετυπικοί τζέντλεμαν.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr