G(overnment) M(otors), to Βατερλό του «american dream»
«Η General Motors και οι μέτοχοί της συνέταξαν ένα βιώσιμο, εφικτό σχέδιο που θα δώσει σε αυτή την αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία μια ευκαιρία να αναγεννηθεί». Με μία μόνο πρόταση ο Αμερικανός πρόεδρος κ. Μπαράκ Ομπάμα περιέγραψε την οπτική της κυβέρνησής του για τη μεγαλύτερη χρεοκοπία αμερικανικής εταιρείας από καταβολής επίσημων αρχείων στις ΗΠΑ.
Μεγαλύτερη όχι από πλευράς αριθμών, παγίων, στοιχείων ενεργητικού και χαμένων θέσεων εργασίας, καθώς σε αυτή τη... λίστα της ντροπής η χρ
«Η General Motors και οι μέτοχοί της συνέταξαν ένα βιώσιμο, εφικτό σχέδιο που θα δώσει σε αυτή την αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία μια ευκαιρία να αναγεννηθεί». Με μία μόνο πρόταση ο Αμερικανός πρόεδρος κ. Μπαράκ Ομπάμα περιέγραψε την οπτική της κυβέρνησής του για τη μεγαλύτερη χρεοκοπία αμερικανικής εταιρείας από καταβολής επίσημων αρχείων στις ΗΠΑ.
Μεγαλύτερη όχι από πλευράς αριθμών, παγίων, στοιχείων ενεργητικού και χαμένων θέσεων εργασίας, καθώς σε αυτή τη... λίστα της ντροπής η χρεοκοπία της υπ’ αριθμόν 1 αμερικανικής αυτοκινητοβιομηχανίας -και μέχρι πρότινος μεγαλύτερης στον πλανήτη- καταλαμβάνει μόλις (!) την τέταρτη θέση, πίσω από τις εκκωφαντικές καταρρεύσεις της Lehman Brothers, της Washington Mutual και της «WorldCom», αλλά σαφώς πιο καίριας για το προφίλ της αμερικανικής οικονομίας και πιο τραγικής για δεκάδες χιλιάδες επιχειρηματίες, καταναλωτές, πιστωτές, προμηθευτές, εργαζομένους στην καρδιά της βαριάς βιομηχανίας της χώρας.
Το επίσημο τέλος εποχής για την «General Motors» έφτασε αργά το βράδυ της Δευτέρας. Ο κολοσσός της αυτοκινητοβιομηχανίας, που επί δεκαετίες αποτελούσε τη μεγαλύτερη αμερικανική εταιρεία, από την 1η Ιουνίου βρίσκεται και τυπικά σε καθεστώς πτώχευσης. Η διοίκηση της εταιρείας κατέθεσε αίτηση υπαγωγής της στο περίφημο άρθρο 11 του αμερικανικού Πτωχευτικού Δικαίου, σε μια προσπάθεια προστασίας της από τους πιστωτές της, με τους οποίους δεν κατάφερε να έρθει σε εξωδικαστική συμφωνία ρύθμισης των οφειλών της.
Θα κρατήσει Chevrolet, Cadillac, Buick, GMC. Με τα Saab τι γίνεται;
Με βάση την πτωχευτική νομοθεσία των Ηνωμένων Πολιτειών εφεξής η διαδικασία θα «τρέξει» επί 60 έως, το πολύ, 90 ημέρες και το πιθανότερο αποτέλεσμα της αναδιοργάνωσης της εταιρείας θα είναι η δημιουργία μιας νέας επιχείρησης, που θα κρατήσει τις μάρκες Chevrolet, Cadillac, Buick και GMC.
Οι υπόλοιπες μάρκες που δεν έχουν θετικά αποτελέσματα, δηλαδή τα brand names Pontiac, Saturn, Hummer, Saab και φυσικά η «GM Europe» (Opel - Vauxhall) μοιάζει να έχουν ξέχωρη μοίρα. Υπάρχουν αυτές που θεωρείται βέβαιο πως θα κλείσουν και είναι πιθανότατα οι «Pontiac» και «Saturn», με την πρώτη να έχει κάποιες πιθανότητες να περάσει στον έλεγχο μιας ιδιότυπης «κοινοπραξίας» πρώην μεγαλοστελεχών της και αρκετών αντιπροσώπων-πωλητών της στη Βόρεια Αμερική.
Για τις άλλες μάρκες τα σενάρια πολλά, το μέλλον όμως αβέβαιο. Το πιθανότερο σενάριο προφανώς και περιλαμβάνει την πιθανότητα λουκέτου. Εκτός εάν επανέλθουν σε παλαιότερη πρότασή τους να εξαγοράσουν τη «Hummer» Σαουδάραβες επενδυτές. Τέλος, η «Saab» ήδη έχει διαχωρίσει τη θέση της και πολλοί θα ζητήσουν μερίδιο σε μία από τις εταιρείες-πρωταγωνιστές στον κλάδο των πολυτελών αυτοκινήτων - μόλις παρέλθει η κρίση όμως...
Κατά τα λοιπά στο πλαίσιο της συμφωνίας αναγκαστικής πτώχευσης της GM, η αμερικανική κυβέρνηση θα κατέχει 72,5% της νέας εταιρείας και το σωματείο των εργαζομένων (United Auto Workers) το 27,5%. Η διοίκηση της εταιρείας, μάλιστα, εξέφρασε ήδη την πρόθεσή της να προχωρήσει σε κλείσιμο 14 εργοστασίων και τριών μεγάλων εγκαταστάσεων αποθήκευσης στις ΗΠΑ. Ο διευθύνων σύμβουλος κ. Φριτζ Χέντερσον παρέθεσε συνέντευξη Τύπου όπου παρουσίασε το πρόγραμμα αναδιάρθρωσης του ομίλου, το οποίο προβλέπει απολύσεις περίπου 20.000 εργαζομένων και κλείσιμο αρκετών εργοστασίων μέσα στα επόμενα χρόνια, με απώτερο στόχο η εταιρεία να περιορίσει τις εγκαταστάσεις συναρμολόγησης στις 33 -ανά τον κόσμο- έως το 2012.
Τι προβλέπει το «deal Ομπάμα» για τα χρέη των 170 δισ. δολαρίων
Το γεγονός και μόνο ότι η επί δεκαετίες Νο 1 αυτοκινητοβιομηχανία της Αμερικής κατέβασε ρολά με σύνολο ενεργητικού ύψους 91 δισ. δολαρίων και χρέη άνω των 170 δισ. δολαρίων αποτελεί τυπικό δείγμα της πλήρους αποτυχίας του μοντέλου στο οποίο στηρίχτηκε η ευημερία -πλασματική, όπως αποδεικνύεται- των πολυεθνικών κολοσσών που ήλεγχαν για χρόνια ολόκληρους κλάδους της παγκόσμιας οικονομίας.
Ουσιαστικά, η GM μετατρέπεται -όπως ήδη αναγράφεται στα αμερικανικά ΜΜΕ εν είδει λογοπαιγνίου- σε «Government Motors», αφού η αμερικανική κυβέρνηση θα διαθέσει 30 δισ. δολάρια για να χρηματοδοτηθεί η λειτουργία της εταιρείας στο μεταβατικό διάστημα έως και την έξοδο από το καθεστώς πτώχευσης και προκειμένου οι διαχειριστές της νέας εταιρείας να έχουν ρευστό ώστε να αποπληρώσουν τα βεβαιωμένα ληξιπρόθεσμα χρέη της ύψους άνω των 27 δισ. δολαρίων.
Σε αντάλλαγμα των δανείων, το Αμερικανικό Δημόσιο θα βρεθεί με ενυπόθηκο το 60% των μετοχών της GM. Και ο κ. Ομπάμα μετά του υπουργού Οικονομικών κ. Τίμοθι Γκάιτνερ καλούνται να αποδείξουν πως το Δημόσιο είναι καλύτερος διαχειριστής από τους επαγγελματίες μάνατζερ.
Καλούνται όμως και να αποδείξουν πως αυτή η εταιρική πτώχευση δεν θα μετεξελιχθεί σε βατερλό της οικονομικής πολιτικής Ομπάμα, προτού καλά-καλά αρχίσει να εφαρμόζεται. Οι «σκεπτικιστές» λένε πως η εξέλιξη της υπόθεσης «General Motors» θα μπορούσε να είναι διαφορετική εδώ και μήνες. Θεωρούν πως από τον Φεβρουάριο μέχρι σήμερα μεσολάβησε ικανό διάστημα ώστε να βρεθεί μια «χρυσή» λύση και να μην αφεθεί η εταιρεία στο χείλος του γκρεμού.
Σε κάθε περίπτωση κατηγορούν την κυβέρνηση πως θα μπορούσε να χρηματοδοτήσει την εταιρεία πολύ νωρίτερα, αφού ούτως ή άλλως τώρα θα εκταμιεύσει τουλάχιστον 30 δισ. δολάρια (συν άλλα 12 δισ. δολάρια που θα δώσει η κυβέρνηση του Καναδά), εκτιμώντας πως αυτά θα φτάσουν για να την «καθαρίσουν» από τις αμαρτίες και τα χρέη του παρελθόντος.
Ομως θα την αποδώσουν στην αγορά συρρικνωμένη, με σπιλωμένη την εικόνα της και σε δυσχερή θέση -σε απόλυτους αριθμούς και μερίδια αγοράς- έναντι των βασικών ανταγωνιστών της. Και σε τιμή μετοχής (άρα κεφαλαιοποίηση) κάτω και από τα 78 σεντ του δολαρίου, τη χαμηλότερη -προς ώρας- στην 100ετή ιστορία της!
Οι πρωταγωνιστές του δράματος
ΦΡΙΤΖ ΧΕΝΤΕΡΣΟΝ
(νυν διευθύνων σύμβουλος της GM, πρώην οικονομικός διευθυντής και αντιπρόεδρος του ομίλου)
Επιστρατεύτηκε για να σώσει τον «δεινόσαυρο»
Είναι ο άνθρωπος που ουσιαστικά «στρατολογήθηκε» από την κυβέρνηση και το υπουργείο Οικονομικών προκειμένου να διαδεχτεί τον αποπεμφθέντα κ. Ρικ Βάγκονιρ, τον επί σειρά ετών πανίσχυρο άνδρα τόσο της GM όσο και γενικότερα της αμερικανικής αυτοκινητοβιομηχανίας. Ο τελευταίος είδε την πόρτα της εξόδου στις αρχές Απριλίου, όταν και κατέστη φανερό ότι δεν μπορούσε να βγάλει την εταιρεία από τη δίνη της κρίσης. Σε αυτόν χρεώθηκαν όλες οι λανθασμένες επιλογές παρελθόντων ετών, οι οποίες τελικά μετέτρεψαν μια κραταιά αυτοκινητοβιομηχανία σε «δεινόσαυρο»-απομεινάρι του παρελθόντος.
ΑΛ ΚΟΤΣ
(Ορίστηκε ως ο εκτελών χρέη διευθύνοντος συμβούλου της «General Motors» στο μεσοδιάστημα της υπαγωγής της σε καθεστώς προστασίας από τους πιστωτές της)
Ο σπεσιαλίστας των αναδιαρθρώσεων και των χρεοκοπιών
Είναι χαρακτηριστική της «αγωνίας» της κυβέρνησης Ομπάμα για αίσιο -και γρήγορο- τέλος στο δράμα της General Motors. Η επιλογή του μίστερ Αλ Κοτς ως υπηρεσιακού διευθύνοντος συμβούλου»στη μεταβατική περίοδο της αυτοκινητοβιομηχανίας ήταν ό,τι καλύτερο. Είναι ο σπεσιαλίστας σε περιπτώσεις αναγκαστικών χρεοκοπιών και αναδιαρθρώσεων εταιρειών. Τύποις, ο κ. Κοτς κατέχει τη θέση του γενικού διευθυντή της εταιρείας συμβούλων «AlixPartners LLC», της εταιρείας που ουσιαστικά θα ασκήσει το management της GM για το επόμενο διάστημα.
Πρακτικά όμως ο κ. Κοτς θα εποπτεύσει τη διαδικασία αναδιάρθρωσης και μετατροπής της σε υγιή εταιρεία, με τη μόνη συνταγή που γνωρίζει καλά: διαμελισμός και «ξεφόρτωμα» από τα βαρίδια - θυγατρικές, περικοπές κόστους σε ευρεία κλίμακα και επικέντρωση της δραστηριότητάς της στο βασικό αντικείμενό της. Οπερ σημαίνει πως το μέλλον ακόμα και του χρηματοπιστωτικού βραχίονα της GM, της «GMAC Financial», είναι αμφίβολο.Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr