«Είχατε αποτύχει και πριν την κρίση»…
Το σκληρό της πρόσωπο δείχνει στην Ελλάδα η Κομισιόν για τα ελλείμματα, καθώς δεν αρκείται στα πρόσθετα μέτρα που ήδη ανακοίνωσε η κυβέρνηση.
Στο κείμενο της γνωμοδότησης προς το συμβούλιο Εκοφίν, η Κομισιόν τονίζει ότι η Ελλάδα έχασε την ευκαιρία να «μαζέψει» τα ελλείμματα, πριν ακόμα ξεσπάσει η κρίση. «Η Ελλάδα είχε δύο καλές χρονιές, το 2007 και 2008», αλλά παρόλα αυτά το έλλειμμα ξεπέρασε τα όρια «ανοχής» των Βρυξελ
Το σκληρό της πρόσωπο δείχνει στην Ελλάδα η Κομισιόν για τα ελλείμματα, καθώς δεν αρκείται στα πρόσθετα μέτρα που ήδη ανακοίνωσε η κυβέρνηση.
Στο κείμενο της γνωμοδότησης προς το συμβούλιο Εκοφίν, η Κομισιόν τονίζει ότι η Ελλάδα έχασε την ευκαιρία να «μαζέψει» τα ελλείμματα, πριν ακόμα ξεσπάσει η κρίση. «Η Ελλάδα είχε δύο καλές χρονιές, το 2007 και 2008», αλλά παρόλα αυτά το έλλειμμα ξεπέρασε τα όρια «ανοχής» των Βρυξελών.
Η Ελλάδα είναι η μόνη από τις 4 της ευρωζώνης με υψηλά ελλείμματα, για την οποία η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ζητά να λάβει μέτρα «εδώ και τώρα» και να ρίξει το έλλειμμα κάτω από 3% το 2010, αντί του 2012 ή 13 που δίνει περιθώριο στις άλλες χώρες.
Για να καλύψει τη «μαύρη τρύπα» των 3,5 δισ. στη διετία 2009 και 2010, η κυβέρνηση καλείται να λάβει μέχρι τον Οκτώβριο πρόσθετα μέτρα για:
- συγκράτηση των δαπανών για μισθούς.
- μεγαλύτερη περικοπή κονδυλίων στον δημόσιο τομέα.
- μεταρρύθμιση και ανατροπές στο Συνταξιοδοτικό αλλ
- αλλά και νέα φορολογικά μέτρα, μόνιμου χαρακτήρα.
Μόλις εγκριθούν οι συστάσεις από το Συμβούλιο, η Ελλάδα και οι υπόλοιπες χώρες της ευρωζώνης (Γαλλία, Ισπανία, Πορτογαλία, Ιρλανδία) θα έχουν έξι μήνες στη διάθεσή τους για να ορίσουν ποια μέτρα σκοπεύουν να λάβουν για να μειώσουν σταδιακά το έλλειμμα.
Στη συνέχεια της αξιολόγησης των προγραμμάτων σταθερότητας και σύγκλισης που ήδη παρουσίασαν δημοσιονομικό έλλειμμα μεγαλύτερο από 3% το 2008 και μετά από διαβουλεύσεις με την Οικονομική και Δημοσιονομική Επιτροπή, η Επιτροπή καταλήγει στο συμπέρασμα ότι η Ελλάδα, η Ισπανία, η Γαλλία και η Ιρλανδία παρουσιάζουν υπερβολικά ελλείμματα κατά την έννοια του άρθρου 104.7 της Συνθήκης της ΕΕ και συνιστά την πορεία για τη διόρθωσή τους.
Οι αξιολογήσεις και οι συστάσεις είναι βασισμένες στις προβλέψεις της Επιτροπής του προηγούμενου Ιανουαρίου, αλλά περιλαμβάνουν επίσης πρόσφατες δημοσιονομικές πληροφορίες και εθνικές προβλέψεις.
Οι προτεινόμενες προθεσμίες λαμβάνουν υπόψη την αρχική δημοσιονομική θέση και τα περιθώρια ελιγμών σύμφωνα με το ευρωπαϊκό σχέδιο για την ανάκαμψη της οικονομίας, τις οικονομικές προοπτικές, τις μακροοικονομικές ανισορροπίες και τους όρους χρηματοδότησης. Το Συμβούλιο Ecofin αναμένεται ότι θα συζητήσει σχετικά με τις συστάσεις κατά την προσεχή άτυπη σύνοδο του Απριλίου και θα οριστικοποιήσει τη θέση του σε μια προσεχή σύνοδο του Συμβουλίου. Στο σημείο εκείνο, τα ενδιαφερόμενα κράτη μέλη θα διαθέτουν έξι μήνες προκειμένου να ορίσουν ποια μέτρα σκοπεύουν να λάβουν για να μειώσουν σταδιακά το δημοσιονομικό έλλειμμα.
ΕΛΛΑΔΑ
Έχοντας ανέλθει σε 3,5% του ΑΕΠ το 2007, το δημόσιο έλλειμμα της Ελλάδας υπολογίζεται σε 3,7% του ΑΕΠ το 2008, υπερβαίνοντας έτσι την τιμή αναφοράς του 3% και τα δύο έτη. Το έλλειμμα αναμένεται ότι θα παραμείνει υψηλότερο από 3% το 2009 και θα υπερβεί το 4% το 2010 εφόσον δεν υπάρξει καμία αλλαγή της πολιτικής.
Λαμβάνοντας υπόψη τις υπάρχουσες μακροοικονομικές ανισορροπίες και την τρέχουσα επαναξιολόγηση των κινδύνων στις χρηματαγορές, που ασκούν περαιτέρω πίεση στον υψηλό φόρτο του χρέους, καθώς επίσης και το μέγεθος της απαραίτητης αναπροσαρμογής που είναι σχετικά μικρό, φαίνεται ότι ενδείκνυται η ταχεία διόρθωση του ελλείμματος έως το 2010.
Η Επιτροπή συνιστά ως εκ τούτου στο Συμβούλιο να ενισχύσει η Ελλάδα τη δημοσιονομική διόρθωση το 2009 με τον διαρκή περιορισμό των δαπανών. Στη συνέχεια, η χώρα θα πρέπει να θεσπίσει πρόσθετα μόνιμα μέτρα το 2010 για τη μείωση του ονομαστικού ελλείμματος σαφώς κάτω από την τιμή αναφοράς του 3% του ΑΕΠ μέχρι το τέλος του έτους με σκοπό την ανάκτηση των απωλειών ανταγωνιστικότητας και την αντιμετώπιση των υφιστάμενων εξωτερικών ανισορροπιών. Η Ελλάδα θα πρέπει επίσης να καταβάλει προσπάθειες για τον έλεγχο των άλλων παραγόντων, εκτός των καθαρών δανειακών αναγκών, που συμβάλλουν στη μεταβολή των επιπέδων του δημόσιου χρέους, καθώς επίσης και για τη βελτίωση της συλλογής και επεξεργασίας των οικονομικών δεδομένων και ιδίως των δεδομένων του δημοσίου. Τέλος, η Ελλάδα καλείται να βελτιώσει την ποιότητα και την διατηρησιμότητα των δημόσιων οικονομικών της και, με σκοπό την ανάκτηση των απωλειών ανταγωνιστικότητας και την αντιμετώπιση των υφιστάμενων εξωτερικών ανισορροπιών, να εφαρμόσει επειγόντως τολμηρές διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις.
Η πρώτη αντίδραση Παπαθανασίου
Με αφορμή την πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής προς το Συμβούλιο Ecofin, για απόφαση σχετικά με τη διαδικασία υπερβολικού ελλείμματος για την Ελλάδα, ο Υπουργός Οικονομίας και Οικονομικών κ. Γιάννης Παπαθανασίου έκανε την ακόλουθη δήλωση:
«Οι συστάσεις που περιλαμβάνονται στην πρόταση της Επιτροπής επιβεβαιώνουν πλήρως την αναγκαιότητα των μέτρων, τα οποία η Κυβέρνηση έχει ήδη ανακοινώσει και αφορούν τόσο το πρόγραμμα περικοπής κρατικών δαπανών όσο και την εισοδηματική πολιτική στο Δημόσιο. Μέτρα, τα οποία έχουν αρχίσει να υλοποιούνται και με τα οποία πιστεύουμε ότι μπορούμε να πετύχουμε τον στόχο της μείωσης του δημοσιονομικού ελλείμματος κάτω από το 3% του ΑΕΠ έως το 2010.
Η Επιτροπή ζητεί από την Ελλάδα τρία πράγματα:
1. Η δημοσιονομική προσαρμογή θα πρέπει να ξεκινήσει από το 2009, προκειμένου να μειωθεί το έλλειμμα κάτω από το 3% το 2010, με αξιόπιστο και βιώσιμο τρόπο.
2. Η Ελλάδα θα πρέπει να ενισχύσει το σχέδιο δημοσιονομικής προσαρμογής με τη χρήση σαφώς προσδιορισμένων και μόνιμων μέτρων για τη μείωση των τρεχουσών δαπανών, συμπεριλαμβανομένης μιας συνετής εισοδηματικής πολιτικής στον δημόσιο τομέα, ώστε με τον τρόπο αυτό να συμβάλει στην απαραίτητη μείωση του χρέους ως ποσοστού επί του ΑΕΠ.
3. Οι συνεχιζόμενες μεταρρυθμίσεις στην υγεία και το ασφαλιστικό σύστημα θα πρέπει να εφαρμοστούν πλήρως.
Όλες οι παραπάνω επισημάνσεις έχουν ήδη ενταχθεί στον σχεδιασμό της Κυβέρνησης, έχουν εξαγγελθεί και έχουν αρχίσει να υλοποιούνται.
Οι συστάσεις της Επιτροπής δείχνουν ότι το σχέδιο της Κυβέρνησης είναι ο μόνος ρεαλιστικός και εφαρμόσιμος τρόπος για να διασφαλιστεί η έξοδος της χώρας από την κρίση, με ασφάλεια και σιγουριά».
Όσον αφορά την κριτική της Αντιπολίτευσης προς την Κυβέρνηση, ο Υπουργός Οικονομίας και Οικονομικών κ. Γιάννης Παπαθανασίου δήλωσε τα εξής:
«Στις συστάσεις της Επιτροπής δεν υιοθετείται καμία από τις ανεύθυνες και λαϊκίστικες προτάσεις του Αρχηγού της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης κ. Γ. Παπανδρέου.
Καμία αναφορά δεν γίνεται για αύξηση της φορολογίας στις επιχειρήσεις, όπως μονότονα επαναλαμβάνει ο αρχηγός του ΠΑΣΟΚ. Γιατί κάτι τέτοιο, ειδικά σε εποχή κρίσης, θα οδηγούσε σε δραματική αύξηση των ποσοστών της ανεργίας, ανάλογα με αυτά που μας κληροδότησαν οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ το 2004.
Καμία αναφορά δεν γίνεται για αύξηση των κρατικών δαπανών, όπως μονότονα προτείνει ο αρχηγός του ΠΑΣΟΚ. Το αντίθετο μάλιστα προτείνεται. Η δραστική περικοπή των κρατικών δαπανών.
Καμία αναφορά δεν γίνεται στη φορολόγηση των off shore εταιριών, γιατί η ίδια η Επιτροπή γνωρίζει ότι, παρά τις προσπάθειες τόσο τις δικές της όσο και όλων των κρατών μελών της ευρωζώνης, κάτι τέτοιο δεν είναι εφικτό όσο υπάρχουν οι λεγόμενοι φορολογικοί παράδεισοι ανά τον κόσμο. Παρ’ όλα αυτά, στη χώρα μας ισχύει η φορολόγηση των εσόδων από ακίνητα των off shore εταιριών και η Κυβέρνηση έχει επιβάλλει φόρο επί των ίδιων ακινήτων με το Ενιαίο Τέλος Ακινήτων (ΕΤΑΚ).
Καμία αναφορά επίσης δεν γίνεται στη φορολόγηση της εκκλησιαστικής περιουσίας, γιατί η Επιτροπή γνωρίζει, σε αντίθεση με τον κ. Παπανδρέου, ότι η ακίνητη περιουσία της Εκκλησίας για πρώτη φορά φορολογείται στη χώρα μας μέσω του ΕΤΑΚ.
Ο διάλογος για την έξοδο από την κρίση απαιτεί δύσκολες αλλά αναγκαίες αποφάσεις. Και όχι ανέφικτες και λαϊκίστικες υποσχέσεις».
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr