Γ. Οικονόμου : Έριξε σωστική λέμβο στον Nasdaq

Γ. Οικονόμου : Έριξε σωστική λέμβο στον Nasdaq

Αυτοδημιούργητος, έκανε business με τη θάλασσα και περιουσία 1,7 δισ. δολαρίων. Τώρα, εξαιτίας της κρίσης, είδε τη μετοχή του μέσα σε έναν χρόνο να ναυαγεί στο αμερικανικό χρηματιστήριο: από τα $129,46 το «χαρτί» έφτασε τα $3,04. Ο καλός καπετάνιος, όμως, στη φουρτούνα φάνηκε. Και το σχέδιό του ήταν αποδοτικό Πώς χειρίζεται τη βουτιά τού 97,6% ο πλουσιότερος Ελληνας εφοπλιστής της λίστας «Forbes»

Του Μηνά Τσαμόπουλου

Ενα αγγλοσαξονικό ρητό λέει, σε ελεύθερη μετάφραση, πως ό

Γ. Οικονόμου : Έριξε σωστική λέμβο στον Nasdaq

Αυτοδημιούργητος, έκανε business με τη θάλασσα και περιουσία 1,7 δισ. δολαρίων. Τώρα, εξαιτίας της κρίσης, είδε τη μετοχή του μέσα σε έναν χρόνο να ναυαγεί στο αμερικανικό χρηματιστήριο: από τα $129,46 το «χαρτί» έφτασε τα $3,04. Ο καλός καπετάνιος, όμως, στη φουρτούνα φάνηκε. Και το σχέδιό του ήταν αποδοτικό Πώς χειρίζεται τη βουτιά τού 97,6% ο πλουσιότερος Ελληνας εφοπλιστής της λίστας «Forbes»

Του Μηνά Τσαμόπουλου

Ενα αγγλοσαξονικό ρητό λέει, σε ελεύθερη μετάφραση, πως όταν οι καταστάσεις γίνονται πολύ δύσκολες, προχωράνε οι πιο δυνατοί.

 

Δεν θα μπορούσε να βρεθεί ιδανικότερη φράση για να περιγράψει τις οικονομικές δυσκολίες που αντιμετωπίζει και τους χειρισμούς που κάνει ένας από τους ισχυρότερους παγκοσμίως εφοπλιστές, ο κ. Γιώργος Οικονόμου.

Ο πετυχημένος επιχειρηματίας της θάλασσας, που με 1,7 δισ. δολάρια φιγουράρει στη λίστα του «Forbes» ως ο πλουσιότερος Ελληνας εφοπλιστής, είναι αυτοδημιούργητος. Εχτισε την καριέρα του μόνος και με σκληρή δουλειά, επιμονή και υπομονή προσπαθεί να κρατήσει το καράβι στην επιφάνεια, μετά τον οικονομικό τυφώνα που έχει πλήξει την παγκόσμια ναυτιλία.

Η εισηγμένη στην αμερικανική χρηματαγορά ναυτιλιακή εταιρεία «Dryships», την οποία δημιούργησε και στο τιμόνι της οποίας βρίσκεται, είδε τη μετοχή της -από το ανώτατο 129,46 δολάρια το κομμάτι που είχε φθάσει το φθινόπωρο του 2007- να κατρακυλάει στα 3,04 δολ. στις 21 Νοεμβρίου 2008, χάνοντας 97,6%.

Από το ΜΙΤ στη «Thanamaris» των Μαρτίνων

Ο κ. Οικονόμου είναι από τους πιο σεβαστούς και υπολογίσιμους όχι μόνο εφοπλιστές, αλλά και επιχειρηματίες στον κόσμο.

Κλείσιμο

Γεννημένος στην Αθήνα, στις αρχές της δεκαετίας του ’50, από εύπορη οικογένεια, μεγάλωσε με όλες τις ανέσεις. Σχολείο πήγε στο Κολλέγιο Αθηνών. Ανθρωπος χαμηλού προφίλ από τα μικρά του χρόνια, δεν άλλαξε στην πορεία ούτε από τις επιτυχίες. Σπάνια θα τον συναντήσεις σε κοσμικές εκδηλώσεις, παρά μόνο σε ναυτιλιακά events.

Το ψηλόλιγνο εκείνο παιδί ξεχώριζε από το σχολείο για τις μαθητικές του επιδόσεις και το κοφτερό του μυαλό.

 Είναι χαρακτηριστικό το περιστατικό που συνέβη πριν από πέντε χρόνια, σε εφοπλιστικό «πηγαδάκι» στη διάρκεια μίας εκδήλωσης για τα «Ποσειδώνια», όταν ένας από τους ανταγωνιστές του είχε εκμυστηρευθεί στον περίγυρό του: «Υπάρχουν στιγμές που νομίζεις ότι αυτός ο άνθρωπος ζει τουλάχιστον ένα τέταρτο πιο μπροστά από όλους μας».

Τα θεμέλια για την πορεία του προς την κορυφή τέθηκαν το 1976. Αριστος και ευφυής μαθητής, κατάφερε να γίνει δεκτός από το αμερικανικό πανεπιστήμιο-θρύλο: το Massachusetts Institute of Technology (ΜΙΤ). Εκεί πήρε δύο μάστερ ως μηχανολόγος/ναυπηγός. Δεν περιορίστηκε όμως εκεί. Συνέχισε τις σπουδές του και πήρε και άλλο μάστερ, στο Shipping and Shipbuilding Management. Με τα προσόντα αυτά και όπλο την αγάπη του για τη ναυτιλία εργάστηκε για λίγα χρόνια στη Νέα Υόρκη. Κάποια στιγμή αποφάσισε να επιστρέψει στην Ελλάδα, όπου ξεκίνησε να εργάζεται στη ναυτιλιακή εταιρεία-κολοσσό, τη «Thanamaris» της οικογένειας Μαρτίνου.

Πώς ίδρυσε την «Cardiff Marine»

Εκεί βιώνει τη μεγάλη κρίση της παγκόσμιας ναυτιλίας τη δεκαετία του ’80. Παρακολουθεί και μαθαίνει από τις επιδέξιες κινήσεις-αποφάσεις των έμπειρων Μαρτίνων, οι οποίο κουμαντάρουν επιδέξια τη «Thenamaris» μέσα στην κρίση. Γνώσεις που θα του φανούν χρήσιμες στο μέλλον. Μετά το τέλος της κρίσης του ’80 αποφασίζει να κάνει το δικό του βήμα και να δοκιμάσει τις δυνάμεις του. Το 1986 ιδρύει τη δική του εταιρεία, την «Cardiff Marine».

Το 2004 είναι η χρυσή χρονιά για τον κ. Οικονόμου. Ενα όνειρό του γίνεται πραγματικότητα. Ιδρύει την εταιρεία «Dryships» με σκοπό την εισαγωγή της σε αμερικανικό χρηματιστήριο. Η εταιρεία εισήχθη, τελικά, στον NASDAQ της Νέας Υόρκης τον Φεβρουάριο του 2005, καταφέρνοντας να «σηκώσει» 269,1 εκατ. δολάρια. Η τιμή εισαγωγής της μετοχής της ήταν 18 δολάρια, ενώ ο στόλος της ανερχόταν σε 17 πλοία.

Μέσα σε 3 χρόνια η «Dryships», έχοντας στη «γέφυρα» τον κ. Οικονόμου, τριπλασίασε τον στόλο της, ενώ η τιμή της μετοχής της έφτασε στις 30 Οκτωβρίου του 2007 στο «πικ» - στο ανώτατο όριο των 129,46 δολαρίων!

Παρ’ όλα αυτά η παγκόσμια χρηματοπιστωτική κρίση επηρέασε δραματικά και τις τιμές των μετοχών. Ετσι και η μετοχή της «Dryships» από το ανώτατο $129,46 κατρακύλησε στα 3,04 δολάρια στις 21 Νοεμβρίου 2008. Οσον αφορά στην κεφαλαιοποίησή της, η εταιρεία μέσα σε έναν χρόνο (Ιανουάριος 2008 - Ιανουάριος 2009) έχει χάσει το 81% (στις 2 Ιανουαρίου άξιζε χρηματιστηριακά 4,919 δισ. δολάρια και στις 21 Ιανουαρίου 2009 μόλις $913,2 εκατ.).

Σήμερα ο στόλος της «Dryships» αποτελείται από 43 φορτηγά πλοία συνολικής χωρητικότητας (dwt capacity) 3,4 εκατ. τόνων. Επίσης, η εταιρεία μετά την εξαγορά της «Ocean Rig» διαθέτει δύο πλοία εξόρυξης πετρελαίου και δύο υπό κατασκευήν σ’ ένα από τα μεγαλύτερα ναυπηγεία του κόσμου, στo Samsung Heavy Industries της Κορέας. Η τιμή αγοράς του καθενός ανέρχεται περίπου στα 800 εκατ. δολάρια, ενώ η χρηματοδότησή τους από όμιλο τραπεζών έχει ήδη εξασφαλιστεί.

Οι δημόσιες εμφανίσεις του κ. Οικονόμου πάντως παραμένουν μετρημένες στα δάχτυλα του ενός χεριού, αφού οι εγχώριοι κοσμικοί κύκλοι δεν τον ενθουσίαζαν ποτέ. Οι συνεντεύξεις του είναι ελάχιστες και έχουν δοθεί κυρίως σε αμερικανικά ΜΜΕ, όπως π.χ. το Bloomberg TV, ένα αμιγώς οικονομικό κανάλι. Και εκεί στην ουσία αναγκάζεται να μιλήσει, αφού είναι διευθύνων σύμβουλος στην «Dryships», εταιρείας εισηγμένης στην αμερικανική αγορά.

Δύο γάμοι, δύο σπίτια στην Park Avenue, βίλα στην Καραϊβική

Πατέρας πέντε παιδιών, έχοντας δύο γάμους στο ενεργητικό του, φροντίζει να μη δίνει δικαιώματα.

Στη Νέα Υόρκη διατηρεί τέσσερα πολυτελή διαμερίσματα στην πιο ακριβή λεωφόρο, την Park Avenue.

Διαθέτει μια εξωτική βίλα στο Σεν Μπαρθς της Καραϊβικής, ενώ υπό κατασκευή είναι το συγκρότημα κατοικιών στο Σεν Τροπέ. Διαθέτει ιδιωτικό lear jet και είναι συλλέκτης έργων του Γερμανού ζωγράφου Κλιντ.

Ακυρώνει παραγγελίες για να σώσει 1,5 δισ. δολάρια

Η δραματική πτώση τόσο των ναυλαγορών όσο και των τιμών των μεταχειρισμένων πλοίων τους τελευταίους μήνες οδήγησαν τον κ. Οικονόμου να λάβει δραστικά μέτρα και να αλλάξει τη στρατηγική του προχωρώντας σε πάγωμα συμφωνία αγοράς μετοχών, αλλά και ακυρώσεις αγορών πλοίων.

Στις αρχές του φθινοπώρου, και ενώ βρισκόταν πολύ κοντά να αποκτήσει, μέσω της «Dryships», το πλειοψηφικό πακέτο της επίσης εισηγμένης ναυτιλιακής εταιρείας «Top Ships» του εφοπλιστή κ. Ευάγγελου Πιστιόλη, ξεσπάει η παγκόσμια κρίση στο τραπεζικό σύστημα. Οι μέτοχοι των δύο εταιρειών αποφασίζουν να δοθεί παράταση στις διαπραγματεύσεις για να εκτιμηθούν τα νέα δεδομένα. Τελικά ανακοινώνεται ότι η συμφωνία δεν θα ολοκληρωθεί.

Τον Δεκέμβριο του 2008 ακύρωσε τη συμφωνία για την αγορά 4 πλοίων τύπου Panamax αντί 400 εκατ. δολαρίων από θυγατρικές εταιρείες της «Cardiff». Η «Dryships» είχε καταβάλει 55 εκατ. δολάρια, ποσόν το οποίο και έχασε, αφού δεν θα της επιστραφεί. Βέβαια η ακύρωση της αγοράς περιλαμβάνει και μια συμφωνία που προβλέπει ότι ο κ. Οικονόμου έχει το αποκλειστικό δικαίωμα να αγοράσει τα συγκεκριμένα 4 πλοία μέσω της «Dryships» έως τον Δεκέμβριο του 2009. Η ακύρωση αγοράς των πλοίων και η συμφωνία δικαιώματος αποκλειστικής αγοράς στοίχισαν συνολικά στην «Dryships» 160 εκατ. δολάρια. Με τις κινήσεις αυτές η «Dryships» κατάφερε να γλιτώσει 240 εκατ. δολάρια, τα οποία θα έπρεπε να καταβάλει προκειμένου να προχωρήσει στην αγορά των 4 πλοίων, οι αξίες των οποίων έχουν πλέον μειωθεί δραματικά.

Ομως όσο η κρίση συνεχίζεται μεγαλώνουν και τα οικονομικά προβλήματα, οπότε οι κινήσεις γίνονται πιο δραστικές. Τις τελευταίες μέρες η εταιρεία προχώρησε σε μεγαλύτερες ακυρώσεις προκειμένου να διασφαλίσει την ταμειακή της ρευστότητα και να μειώσει τις κεφαλαιακές δαπάνες της κατά 1,5 δισ. δολάρια. Παράλληλα ανακοίνωσε την αναστολή καταβολής μερίσματος στις κοινές μετοχές της από το 4ο τρίμηνο του 2008 και μετά.

Η πρώτη κίνηση ακύρωσης μέσα στο 2009 αφορά 3 υπό κατασκευήν φορτηγά πλοία, τύπου capesize, συνολικής αξίας 364 εκατ. δολαρίων. Η εταιρεία κατάφερε να πετύχει την ακύρωση της συμφωνίας αγοράς με την τμηματική καταβολή 116,4 εκατ. δολαρίων.

Η δεύτερη κίνηση αφορά την ακύρωση της συμφωνίας αγοράς 9 πλοίων τύπου capesize, συμπεριλαμβανομένων και 5 υπό ναυπήγηση, αντί του ποσού των 1,17 δισ. εκατ. δολαρίων, από θυγατρικές εταιρείες της «Cardiff». Η αγορά αυτή θα καλυπτόταν από την έκδοση 19.431.840 νέων μετοχών της «Dryships» αξίας 689,6 εκατ. δολαρίων, καθώς και από τη μεταφορά δανείου ύψους 216,3 εκατ. δολαρίων και νέου δανείου 262 εκατ. δολαρίων. Η ακύρωση αυτής της συμφωνίας θα στοιχίσει στην «Dryships» 6.500.000 μετοχές, οι οποίες θα δοθούν στους πωλητές.

Χρηματιστηριακοί αναλυτές μιλώντας στο « ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ» χαρακτήρισαν «πρωτοποριακές και δραστικές» τις κινήσεις από την πλευρά του κ. Οικονόμου. «Κινήσεις που βελτιώνουν τη μετοχική αξία της εταιρείας, αφού οι κεφαλαιακές δαπάνες της μειώνονται σημαντικά με την ακύρωση των συμφωνιών αγοράς των πλοίων. Ετσι η εταιρεία θα μπορεί να συνεχίσει απρόσκοπτα την πορεία της και να εκμεταλλευτεί ευκαιρίες στο μέλλον».

Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα
δειτε ολες τις ειδησεις

Δείτε Επίσης