Ναυτιλία: Εντείνεται το πρόβλημα της ρευστότητας

Ναυτιλία: Εντείνεται το πρόβλημα της ρευστότητας

Στο πεδίο των χρηματοδοτήσεων της ελληνικής ναυτιλίας, η σοβαρή επιδείνωση της θέσης κάποιων τραπεζών – παραδοσιακών «παικτών» του χώρου, όπως π.χ. της FORTIS (που διασώθηκε μέσω κρατικοποίησης) και της ΝΑΤΙXIS, δημιουργεί εκτεταμένα προβλήματα.

Στελέχη του χώρου της ελληνικής ναυτιλιακής τραπεζικής -η έκθεση της οποίας στον κλάδο, πάντως, χαρακτηρίζεται διαχειρίσιμη σύμφωνα με τους αναλυτές της Citi- σημειώνουν

Ναυτιλία: Εντείνεται το πρόβλημα της ρευστότητας

Στο πεδίο των χρηματοδοτήσεων της ελληνικής ναυτιλίας, η σοβαρή επιδείνωση της θέσης κάποιων τραπεζών – παραδοσιακών «παικτών» του χώρου, όπως π.χ. της FORTIS (που διασώθηκε μέσω κρατικοποίησης) και της ΝΑΤΙXIS, δημιουργεί εκτεταμένα προβλήματα.

Στελέχη του χώρου της ελληνικής ναυτιλιακής τραπεζικής -η έκθεση της οποίας στον κλάδο, πάντως, χαρακτηρίζεται διαχειρίσιμη σύμφωνα με τους αναλυτές της Citi- σημειώνουν ότι η κρίση των τελευταίων μηνών «κτυπά» διττά τη σχέση τράπεζας – πλοιοκτησίας.

Οι χρηματοδοτήσεις, από τη μία, εγκρίνονται δυσκολότερα, λόγω της στενότητας ρευστότητας και της ποιοτικότερης αντιμετώπισης των δανειοδοτήσεων, με τις απαιτούμενες εγγυήσεις να είναι μεγαλύτερες και τα ύψη να συγκρατούνται σε χαμηλότερα επίπεδα, ενώ το κόστος του χρήματος, από την άλλη, αυξήθηκε, με τον πλοιοκτήτη να αδυνατεί να υποστηρίξει την εκροή αποπληρωμής της χρηματοδότησης στα τρέχοντα επίπεδα ναύλων.

Παράλληλα, επανεξετάζονται οι όροι των δανείων που έχουν ήδη χορηγηθεί, αφού η μείωση στις αξίες των πλοίων (που στις περισσότερες περιπτώσεις αποτελούν τις μοναδικές εγγυήσεις έναντι των χορηγήσεων) αυξάνει την έκθεση των δανειοδοτριών τραπεζών στον κίνδυνο αθέτησης.

Όσο για το ύψος των χρηματοδοτήσεων; Όπως αναφέρεται σε ετήσια έκθεση της Petrofin Bank Research, σε παγκόσμιο επίπεδο, η τραπεζική έκθεση σε δανειοδοτήσεις προς την ελληνική ναυτιλία ανέρχονταν στα τέλη του 2007 στα 66,9 δισ. δολ. Την ίδια στιγμή, οι ελληνικές τράπεζες παρουσίαζαν δανειοδοτήσεις ύψους 15,8 δισ. δολ. προς την ελληνική ναυτιλία.

Η χρηματιστηριακή πτώση και οι πτωχεύσεις των ναυπηγείων

Στο «εκρηκτικό» μίγμα θα πρέπει να προστεθεί η μεγάλη κάμψη των αποτιμήσεων των εισηγμένων ναυτιλιακών στις χρηματιστηριακές αγορές.

Υπάρχουν 25 ναυτιλιακές ελληνικών συμφερόντων εισηγμένες στα χρηματιστήρια των ΗΠΑ, του Λονδίνου, της Κύπρου και της Σιγκαπούρης, με τη συντριπτική πλειοψηφία να έχει υποστεί μεγάλες απώλειες αγοραίας αξίας.

Κλείσιμο

Ενδεικτικά αναφέρουμε στοιχεία σχετικής έρευνας της XRTC, σύμφωνα με τα οποία, η μετοχή της Aries Maritime υποχώρησε κατά 75%, ενώ η μετοχή της Excel Maritime «έχασε» μέσα σ’ ένα χρόνο σχεδόν το 60% της αξίας της.

Η μετοχή της Navios (η οποία πάντως ανακοίνωσε ικανοποιητικά κέρδη για το τρίτο τρίμηνο στις 23/10, με τα κέρδη της να κινούνται εντός των προβλέψεων των αναλυτών, στα 8,95 εκατ. δολ.) υποχώρησε κατά 46%.

Ως αποτέλεσμα, οι εταιρείες προχωρούν σε σημαντικές περικοπές ή ακόμη και αναστολές στα προγράμματα ναυπηγήσεων. Τα ναυπηγεία με τη σειρά τους βρίσκονται στο μέσο της δίνης της κρίσης. Οι ακυρώσεις των παραγγελιών και έλλειψη ρευστού θέτει σε κίνδυνο τη βιωσιμότητά τους – και το χειρότερο, αφήνει «στον αέρα» τις ενεργές παραγγελίες.

Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα των δύο νοτιοκορεάτικων ναυπηγείων, Daehan και C & Heavy Industries, που βρέθηκαν στα όρια της χρεοκοπίας, με άγνωστη τη μοίρα των παραγγελιών 35 πλοίων έξι ελληνικών εταιρειών, μεταξύ των οποίων της Target Maritime του Α. Κομνηνού, της Genco, του Π. Γεωργιόπουλου και της Transmed του Χ. Μυλωνά, και φυσικά, τη μοίρα και των κεφαλαίων που είχαν ήδη καταβληθεί για τα πλοία αυτά.

Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα
δειτε ολες τις ειδησεις

Δείτε Επίσης