Ναυτιλία : Η κρίση κτύπησε και τις εισηγμένες εταιρείες
Η εξαιρετική πορεία της ναυτιλιακής αγοράς των τελευταίων ετών προκάλεσε το έντονο ενδιαφέρον των θεσμικών επενδυτών που στράφηκαν στον συγκεκριμένο τομέα.
Ηδη υπάρχουν 25 ναυτιλιακές εταιρείες ελληνικών συμφερόντων εισηγμένες στα διάφορα χρηματιστήρια της Αμερικής (NASDAQ, Nyse, Amex) του Λονδίνου (LSE) της Κύπρου και της Σιγκαπούρης.
Οι εταιρείες αυτές εισήχθησαν με σοβαρές επιχειρηματικές προοπτικές πείθ
Η εξαιρετική πορεία της ναυτιλιακής αγοράς των τελευταίων ετών προκάλεσε το έντονο ενδιαφέρον των θεσμικών επενδυτών που στράφηκαν στον συγκεκριμένο τομέα.
Ηδη υπάρχουν 25 ναυτιλιακές εταιρείες ελληνικών συμφερόντων εισηγμένες στα διάφορα χρηματιστήρια της Αμερικής (NASDAQ, Nyse, Amex) του Λονδίνου (LSE) της Κύπρου και της Σιγκαπούρης.
Οι εταιρείες αυτές εισήχθησαν με σοβαρές επιχειρηματικές προοπτικές πείθοντας τους επενδυτές τους τόσο για τα μελλοντικά τους βήματα τα οποία συμπεριλάμβαναν ναυπηγήσεις νέων πλοίων όσο και για τις διαρκώς αυξανόμενες ανάγκες μεταφοράς φορτίων.
Η κρίση που έχει ξεσπάσει στις διεθνείς χρηματαγορές δεν θα μπορούσε να αφήσει ανέγγιχτες τις μετοχές των ναυτιλιακών εταιρειών. Ηδη οι απώλειες που έχουν σημειωθεί μέσα στο διάστημα ενός έτους (Σεπτ.2007-Σεπτ.2008) είναι σημαντικές.
Σύμφωνα με τη μελέτη της εταιρείας συμβούλων στη ναυτιλία XRTC τη μεγαλύτερη απώλεια παρουσιάζει η εταιρεία Aries Maritime με ποσοστό 75%, η οποία όμως βρίσκεται σε κατάσταση αναδιοργάνωσης με αλλαγές τόσο στη διοίκηση όσο και στη διαχείρισή της. Ακολουθεί η Excel Maritime της οποίας η μετοχή έφτασε από τα 47,30 δολ. ΗΠΑ (21/9/2007) στα 19,10 δολ. ΗΠΑ (23/9/2008).
Πάντως, το μέγεθος της πτώσης των μετοχών δεν συνδέεται με τον τύπο των πλοίων της κάθε εταιρείας. Ετσι φαίνεται ότι καμία εταιρεία δεν διέφυγε της λαίλαπας είτε ασχολούνται με τη μεταφορά ξηρού φορτίου είτε με τη μεταφορά πετρελαίου. Αξίζει, όμως, να τονιστεί ότι η Stealthgas, η οποία αποτελείται από έναν στόλο 46 πλοίων μεταφοράς υγροποιημένων προϊόντων πετρελαίου (LPG), παρουσιάζει μικρότερες σχετικά απώλειες.
Στην ίδια κατηγορία λιγότερων απωλειών εντάσσεται τόσο η Diana Shipping και η Hellenic Carriers όσο και η Aegean Marine Petrol η οποία έχει έναν στόλο 26 πλοίων μεταφοράς καυσίμων.
Η εικόνα μεταβάλλεται κάπως συγκρίνοντας τις τιμές των μετοχών από την αρχή του έτους.
Μεγαλύτερες & μικρότερες απώλειες
Στις πρώτες θέσεις με τις μεγαλύτερες απώλειες, σύμφωνα με την έρευνα της XRTC, βλέπουμε τις ίδιες εταιρείες Aries και Excel ακολουθούμενες όμως από τη Navios, η οποία έχει απώλειες της τάξης του 46%.
Στις θέσεις με τις λιγότερες απώλειες βρίσκονται η Hellenic Carriers, η οποία είναι εισηγμένη στο Χρηματιστήριο του Λονδίνου, καθώς και η Stealthgas η οποία εμφανίζει οριακή άνοδο. Η μόνη εταιρεία που παρουσιάζει άνοδο είναι η Top Ships, η οποία όμως έχει ήδη καταγράψει απώλειες 33% μέσα σε ένα έτος.
Αυτό που αναμένεται να δούμε είναι η συμπεριφορά των θεσμικών επενδυτών στο επόμενο διάστημα το οποίο δεν προβλέπεται να παρουσιάσει θετικές εξελίξεις. Η δίνη της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης, η οποία έχει συμπαρασύρει και τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα φαίνεται ότι θα διαρκέσει για αρκετό διάστημα ακόμα. Οι τράπεζες ολοένα και περισσότερο παρουσιάζουν αδυναμία στήριξης των μεγαλοεπίβολων επενδυτικών προγραμμάτων των Ελλήνων εφοπλιστών.
Θα μπορούσε αυτό να είναι η μεγάλη ευκαιρία των θεσμικών επενδυτών ή των ιδίων των εφοπλιστών οι οποίοι με τον πακτωλό των κερδών των προηγουμένων ετών θα μπορούσαν να επανακτήσουν τις μετοχές των εισηγμένων εταιρειών τους.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr