Ακρίβεια: Η μάχη συνεχίζεται - Σκέψεις για μέτρα και στα τρόφιμα - Πρεμιέρα για το Καλάθι της Σαρακοστής

Τα σχέδια του υπουργείου Ανάπτυξης για το πώς οι περιορισμοί που επιβλήθηκαν σε απορρυπαντικά και είδη ατομικής υγιεινής θα επεκταθούν στα τρόφιμα, τα οποία εξακολουθούν να πρωταγωνιστούν στις ανατιμήσεις

Eνα δεκαήμερο μετά την ενεργοποίηση των νέων μέτρων στη μάχη κατά της ακρίβειας και φαίνονται ήδη τα πρώτα αποτελέσματα. Το καλάθι του νοικοκυριού, εξαιρουμένων των τροφίμων, μέσα σε αυτό το διάστημα, με βάση τις τιμές που έχει στη διάθεσή του το «ΘΕΜΑ» από τρεις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ, εμφανίζεται να είναι φθηνότερο από 13% έως 15% σε σχέση με δύο εβδομάδες πριν. Κι αυτό καθώς οι μειώσεις στις τιμές χονδρικής που ενεργοποιήθηκαν από 1ης Μαρτίου σε περίπου 4.000 κωδικούς προϊόντων ήδη έχουν αρχίσει να φαίνονται στο ράφι.

Εξέλιξη που δημιουργεί την αισιοδοξία στην ηγεσία του υπ. Ανάπτυξης ότι τα τελευταία αναχώματα στο πληθωριστικό «τσουνάμι» έχουν αποτέλεσμα και μπορούν να αποτελέσουν τη βάση για την αποκλιμάκωση και σταθεροποίηση του πληθωρισμού σε χαμηλότερα επίπεδα. Γι’ αυτό και ήδη επεξεργάζεται διάφορα σχέδια για το πώς θα μπορούσαν οι περιορισμοί που επιβλήθηκαν στις κατηγορίες των απορρυπαντικών, προϊόντων ατομικής υγιεινής και καθαριστικών που έκαναν πανευρωπαϊκό πρωταθλητισμό ακρίβειας, να επεκταθούν στα τρόφιμα, τα οποία εξακολουθούν να πρωταγωνιστούν στις ανατιμήσεις αποτελώντας «ανοιχτή πληγή».

Ακόμα πάντως και παράγοντες της αγοράς που μίλησαν στο «ΘΕΜΑ» εκτιμούν ότι τα αποτελέσματα θα είναι εμφανή και στα στοιχεία του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή της ΕΛΣΤΑΤ για τον μήνα Μάρτιο, καθώς σημειώνουν πως οι περισσότεροι προμηθευτές έσπευσαν να προσαρμοστούν στα νέα μέτρα χωρίς να περιορίσουν σημαντικά τις προσφορές, σε μία προσπάθεια να «ζυγίσουν» τη νέα συνθήκη στην αγορά.

Παράλληλα από σήμερα και μέχρι το Σάββατο 4 Μαΐου τίθεται σε εφαρμογή το «Καλάθι της Σαρακοστής» που αποτελεί ουσιαστικά επέκταση του «Καλαθιού του Νοικοκυριού» καθώς προστίθενται τρεις επιπλέον κατηγορίες τροφίμων που παρουσιάζουν αυξημένη εποχική ζήτηση κατά την περίοδο της Σαρακοστής και συγκεκριμένα: ο χαλβάς, οι νηστίσιμες Σαλάτες (αλοιφές – μελιτζανοσαλάτες, ταραμοσαλάτες κ.α.) καθώς και δύο τουλάχιστον είδη από κατεψυγμένα θαλασσινά

Ο πληθωρισμός

Υπενθυμίζεται πως τον Φεβρουάριο, σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοινώθηκαν την περασμένη Παρασκευή, ο πληθωρισμός υποχώρησε στο 2,9%, από 3,1% τον Ιανουάριο. Σε αυτό συνετέλεσε το γεγονός ότι πολλές εταιρείες πάτησαν φρένο σε σχεδιαζόμενες αυξήσεις τιμών, καθώς κινδύνευαν να βρεθούν εκτός προωθητικών ενεργειών με βάση τα νέα μέτρα που είχε ήδη γνωστοποιήσει ο κ. Σκρέκας. Κι αυτό καθώς οποιοδήποτε προϊόν παρουσίαζε αύξηση τιμής αυτομάτως απαγορεύεται για τουλάχιστον τρεις μήνες η οποιαδήποτε προώθηση ή ξεχωριστή σήμανσή του!

Το μέτρο αυτό, μαζί με το πλαφόν κερδοφορίας στα βρεφικά γάλατα και τον «κόφτη» κατά 30% στις προωθητικές ενέργειες των προμηθευτών με αντίστοιχη μείωση της τιμής στο ράφι των σούπερ μάρκετ για απορρυπαντικά, καθαριστικά και είδη προσωπικής υγιεινής αποτελούν σήμερα τα «όπλα» που επιδεικνύουν άμεσα αποτελέσματα στη μάχη κατά της ακρίβειας. Εξαιρετικής σημασίας είναι το μέτρο για τις «καθαρές τιμές» από το χωράφι έως το ράφι, που φιλοδοξεί να βάλει «φρένο» στα πιστωτικά τιμολόγια, ωστόσο, επειδή είναι μέτρο δομικού χαρακτήρα, τα αποτελέσματά του θα φανούν μακροπρόθεσμα. Εννοείται «κλειδί» πάντα αποτελεί και το πλαφόν στο περιθώριο κερδών των εταιρειών που έχει επιβληθεί και ισχύει τα τελευταία χρόνια.

«Τα πρώτα θετικά αποτελέσματα των μέτρων που λάβαμε είναι ήδη εμφανή στα ράφια των σούπερ μάρκετ. Οι τιμές τιμοκαταλόγων έχουν μειωθεί σε σχεδόν 4.000 προϊόντα βασικών κατηγοριών. Οι μειώσεις στο βρεφικό γάλα αγγίζουν μεσοσταθμικά το 15%. Από σήμερα τίθεται σε ισχύ και το “καλάθι της σαρακοστής”, ώστε κάθε νοικοκυριό να έχει πρόσβαση στα απαραίτητα αγαθά τις ημέρες της νηστείας», αναφέρει σε δήλωσή του στο «ΘΕΜΑ» ο υπουργός Ανάπτυξης Κώστας Σκρέκας και προσθέτει: «Ολα τα μέτρα που λάβαμε αποδίδουν σταδιακά. Οπως φαίνεται από τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, ο γενικός πληθωρισμός μειώθηκε στο 2,9% τον Φεβρουάριο από 3,1% τον Ιανουάριο.

Αντίστοιχα, ο πληθωρισμός τροφίμων μειώθηκε στο 6,7% τον Φεβρουάριο από 8,3% τον Ιανουάριο. Παράλληλα, μεγάλη ανταπόκριση έχουν από τους καταναλωτές σημαντικές πρωτοβουλίες όπως το “καλάθι του νοικοκυριού” και η “μόνιμη μείωση τιμής”. Στο υπουργείο Ανάπτυξης και με όλες τις ελεγκτικές υπηρεσίες δίνουμε καθημερινά τη μάχη για την αποκλιμάκωση του πληθωρισμού προκειμένου να στηρίξουμε όλους τους καταναλωτές και με μέτρα και με αυστηρούς ελέγχους της αγοράς».
Παρέμειναν οι προσφορές

Η αποκλιμάκωση τιμών λοιπόν το τελευταίο δεκαήμερο παρατηρείται κυρίως στις κατηγορίες των απορρυπαντικών, των καθαριστικών, των βρεφικών πανών και των ειδών φροντίδας σώματος και μαλλιών. Πρόκειται για κατηγορίες που έκαναν πρωταθλητισμό ακρίβειας στη χώρα μας συγκριτικά με ό,τι ισχύει στις υπόλοιπες χώρες της Ευρωζώνης;

Στα επώνυμα απορρυπαντικά, καθαριστικά, και προϊόντα φροντίδας σώματος και μαλλιών όπου κυριαρχούν οι πολυεθνικοί προμηθευτές, σε παραπάνω από τους μισούς κωδικούς στα ράφια των σούπερ μάρκετ οι καταναλωτές είδαν τις προηγούμενες μέρες μείωση τελικών τιμών από 5% έως 32%.

Καίριο ρόλο σε αυτό έπαιξε όχι μόνο η αναγκαστική μείωση του τιμοκαταλόγου των προϊόντων με βάση την ποσόστωση που έβαλε το υπουργείο Ανάπτυξης, αλλά και ότι σχεδόν όλες οι εταιρείες δεν σταμάτησαν τις προωθητικές ενέργειες. Μάλιστα, οι περισσότερες δεν τις τροποποίησαν κιόλας, με αποτέλεσμα να διατηρούν τα ίδια ποσοστά έκπτωσης στις νέες, μειωμένες αρχικές τιμές.

Η εξήγηση βέβαια σε αυτό είναι πολύ απλή, όπως εξηγεί στο «ΘΕΜΑ» πολύπειρο στέλεχος της αγοράς. «Οι εταιρείες φοβούνται την προσαρμογή και το άγνωστο», λέει. Και εξηγεί: «Εδώ και δύο μήνες κάνουν διαρκώς έρευνες σε καταναλωτές για να δουν ποια πρέπει να είναι η προσέγγιση στη νέα κατάσταση που διαμορφώνεται.

Ο Ελληνας καταναλωτής, ειδικά στις κατηγορίες των απορρυπαντικών και της προσωπικής υγιεινής, θέλει να αγοράζει επώνυμα προϊόντα που βρίσκονται σε προσφορά. Αυτό είναι μία κατάσταση στην οποία οι εταιρείες προσαρμόστηκαν και γι’ αυτό υπάρχει αυτό το φαινόμενο να δίνουν μία φουσκωμένη αρχική τιμή και ταυτόχρονα να εμφανίζονται ότι κάνουν μία γενναία έκπτωση, η οποία μάλιστα διατηρείται για το μεγαλύτερο διάστημα του χρόνου. Επομένως, δεν μιλάμε για μία έκτακτη προσφορά.

Αυτό λοιπόν δεν πρόκειται να το πειράξουν τώρα οι εταιρείες. Οχι πριν δουν τη συμπεριφορά του κόσμου, τον ανταγωνισμό αλλά και τα περιθώρια ευελιξίας που έχουν. Οπότε προς το καλοκαίρι πλέον θα έχουν διαμορφωθεί οι νέες στρατηγικές. Εως τότε οι περισσότεροι απλώς θα κάνουν ό,τι έκαναν και πριν και ας γράφουν ζημιές λόγω της αναγκαστικής μείωσης της αρχικής τιμής», σημειώνει.

«Αγκάθι» τα τρόφιμα

Το μεγάλο πρόβλημα βέβαια παραμένουν τα τρόφιμα. Μπορεί τα απορρυπαντικά, τα είδη ατομικής υγιεινής και τα βρεφικά γάλατα να ήταν πάντα οι κατηγορίες που ως χώρα κάναμε «πρωταθλητισμό» ακρίβειας στην Ευρώπη, εν τούτοις οι αυξήσεις στα τρόφιμα την τελευταία διετία ήταν αλματώδεις.

Οπότε και το υπ. Ανάπτυξης επεξεργάζεται τρόπους με τους οποίους θα μπορούσαν να εφαρμοστούν τα μέτρα περί προωθητικών ενεργειών που βοηθούν σήμερα στην αποκλιμάκωση των τιμών στις παραπάνω κατηγορίες. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, τον περασμένο Φεβρουάριο τη μεγαλύτερη ετήσια αύξηση τιμής παρουσίασε το ελαιόλαδο, το οποίο ανατιμήθηκε 63,7%!

Ακολούθησαν:
- αναψυκτικά - μεταλλικό νερό - χυμοί με 13,8%,
- φρούτα με 12,3%,
- ψάρια με 9,7%
- λαχανικά 6,5%
- λοιπά τρόφιμα 6,5%
- ζάχαρη, σοκολάτες 5,8%
- αλκοολούχα ποτά 5,5%
- κρέατα 4,8%, και
- καφές, κακάο, τσάι 4%

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: EUROKINISSI

Ειδήσεις σήμερα:

Νεκροί δύο 20χρονοι σε τροχαίο στην Αριδαία - Το αυτοκίνητό τους έπεσε σε κολώνα

Χρήστος Μιχαηλίδης-Ρόμπιν Σάιμς: Η μυθική ζωή, οι παράνομες αρχαιότητες, η Σχοινούσα και τα απομεινάρια μια τραγωδίας

Σκληρό πρέσινγκ ΝΔ στον Κασσελάκη για τα αστακοκάραβα - Ευθείες βολές Μητσοτάκη στον Βελόπουλο
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr