Αμφίπολη: Δείτε ολόκληρες τις Καρυάτιδες

Αμφίπολη: Δείτε ολόκληρες τις Καρυάτιδες

Φορούν ποδήρη χιτώνα και μακρύ κροσσωτό ιμάτιο με πλούσιες πτυχώσεις - Βρήκαν πόρτα και στον τέταρτο τοίχο

Νέες, εκπληκτικές φωτογραφίες από τις Καρυάτιδες που βρέθηκαν μέσα στον τύμβο Κάστα της Αμφίπολης έδωσε την Κυριακή στη δημοσιότητα το υπουργείο Πολιτισμού.

Οι ανασκαφές έφεραν στο «φως» ολόκληρα τα σώματα των επιβλητικών αγαλμάτων τα οποία έχουν ύψος 2,27, φορούν ποδήρη χιτώνα και μακρύ κροσσωτό ιμάτιο και φέρουν κοθόρνους, οι οποίοι είναι διακοσμημένοι με κόκκινο και κίτρινο χρώμα.

Μάλιστα, όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στην ανακοίνωση του υπουργείου Πολιτισμού, η όψη των βάθρων είναι διαμορφωμένη με στέψεις και ορθοστάτες, ακολουθούν, δηλαδή, τον τύπο της μαρμάρινης επένδυσης των τοίχων όλων των θαλάμων.



Εκτός, όμως, από τις εντυπωσιακές Καρυάτιδες, οι νέες ανακοινώσεις φαίνεται πως επιβεβαιώνουν τις δηλώσεις που έκανε την Κυριακή η γενική γραμματέας του υπουργείου Πολιτισμού, η οποία αναφέρθηκε σε «ενδείξεις» για τέταρτο θάλαμο στο ταφικό μνημείο, αφού οι νέες ανασκαφές αποκάλυψαν πόρτα και στον τέταρτο τοίχο.




Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει στην ανακοίνωσή του το υπουργείο, στον τρίτο χώρο του τύμβου πραγματοποιήθηκε γεωτρητικός δειγματοληπτικός έλεγχος και εντοπίστηκε μαρμάρινο θύρωμα, ανοίγματος 0,96 μ., στο βόρειο τοίχο του.



Ωστόσο, για την ώρα είναι σε εξέλιξη εργασίες για την τοποθέτηση υποστύλωσης στον τρίτο χώρο, ενώ συνεχίζεται η ανασκαφικής διαδικασία.

Νωρίτερα, μιλώντας στον τηλεοπτικό σταθμό Mega η γενική γραμματέας του υπουργείου Πολιτισμού αναφέρθηκε στην πιθανότητα να βρεθεί και νέος, τέταρτος θάλαμος στην Αμφίπολη, ενώ αναφερόμενη στην πρόοδο των αρχαιολογικών εργασιών είπε ότι τα ευρήματα του μνημείου «θα απασχολήσουν για πολλά χρόνια τη διεθνή αρχαιολογική κοινότητα».

Όσον αφορά στην κόντρα που έχει ξεσπάσει τις τελευταίες ημέρες σχετικά με το ποιος ή ποιοι είναι θαμμένοι στην Αμφίπολη και αν ο τάφος είναι ρωμαϊκός ή μακεδονικός, η κυρία Μενδώνη ανέφερε ότι είναι νωρίς για να  καταλήξει κανείς σε κάποιο συμπέρασμα, ωστόσο, όπως τόνισε, οι επιστήμονες έχουν κάθε δικαίωμα να λένε τις απόψεις τους πριν ακόμη ολοκληρωθεί η ερευνητική διαδικασία.

Ολόκληρη η ανακοίνωση του υπουργείου Πολιτισμού

Με την αφαίρεση τριών σειρών από τους πωρόλιθους του τοίχου σφράγισης, μπροστά από τον δεύτερο διαφραγματικό τοίχο, αποκαλύφθηκαν ολόκληρες οι Καρυάτιδες, οι οποίες έχουν ύψος 2,27μ. Φορούν ποδήρη χιτώνα και μακρύ κροσσωτό ιμάτιο με πλούσιες πτυχώσεις. (Φωτο 1, 2).

Φέρουν κοθόρνους, οι οποίοι είναι διακοσμημένοι με κόκκινο και κίτρινο χρώμα, ενώ τα ακροδάχτυλα των ποδιών τους έχουν αποδοθεί με εξαιρετική λεπτομέρεια. (Φωτο 3, 4).

Στέκονται επάνω σε μαρμάρινα βάθρα μήκους 1,33μ. και πλάτους 0,68μ., τα οποία έχουν αποκαλυφθεί, προς το παρόν, σε ύψος περίπου 0,30μ. (Φωτο 5). Η όψη των βάθρων είναι  διαμορφωμένη με στέψεις και ορθοστάτες. Ακολουθούν δηλαδή, τον τύπο της μαρμάρινης επένδυσης  των τοίχων όλων των θαλάμων.

Η απόσταση μεταξύ των δύο βάθρων είναι 1,68μ., όσο και το θυραίο άνοιγμα του πρώτου διαφραγματικού τοίχου με τις Σφίγγες. (Φωτο 6, σχέδιο). Στην επιφάνεια του βάθρου της ανατολικής Καρυάτιδος, διακρίνεται κόκκινο χρώμα. Επίσης, κατά την αφαίρεση της αμμώδους επίχωσης πλησίον των Καρυάτιδων βρέθηκαν τμήματα των χεριών τους.

Στον τρίτο χώρο πραγματοποιήθηκε γεωτρητικός δειγματοληπτικός έλεγχος, με χειροκίνητο γεωτρύπανο, σε προεπιλεγμένες θέσεις. (Φωτο 7). Έτσι, εντοπίστηκε μαρμάρινο θύρωμα, ανοίγματος 0,96 μ. , στο βόρειο τοίχο του. (Φωτο 8).

Στον ίδιο χώρο πραγματοποιήθηκαν μετρήσεις ως προς την περιεκτικότητα του αέρα, στο εσωτερικό του και προέκυψε ότι η περιεκτικότητα σε στοιχεία οξυγόνου και μονοξειδίου του άνθρακα βρίσκεται σε κανονικά επίπεδα. Αυξημένη είναι μόνο η σχετική υγρασία (87%), ενώ η θερμοκρασία κυμαίνεται από 21,5 – 22,70C.

Οι παραπάνω συνθήκες του μικροκλίματος του τρίτου χώρου δεν δημιουργούν κανένα πρόβλημα στους εργαζόμενους στο εσωτερικό του.

Τεχνικές εργασίες

Η πρόσβαση στον τρίτο χώρο του μνημείου για την τοποθέτηση αντιστήριξης- υποστύλωσης και η συνέχιση της ανασκαφικής διαδικασίας προετοιμάζεται συστηματικά με παράλληλες ενέργειες , οι οποίες  βρίσκονται σε εξέλιξη.

1. Αποφασίστηκε από την διεπιστημονική ομάδα η είσοδος στον τρίτο χώρο, να μην γίνει από την οπή στο άνω δυτικό μέρος του τρίτου διαφραγματικού τοίχου, αλλά διά της αρχαίας εισόδου. (Φωτο 9). Επομένως, πριν από οποιαδήποτε άλλη εργασία θα αφαιρεθεί επίχωση από τον δεύτερο χώρο, θα απομακρυνθεί το πεσμένο τμήμα του υπέρθυρου και θα υποστυλωθεί το θύρωμα μεταξύ δεύτερου και τρίτου χώρου, με ξύλινα στοιχεία. (Φωτο 10).

2. Θα ενισχυθεί η αντιστήριξη στο δεύτερο χώρο, σε κατώτερη στάθμη, ώστε  να αναληφθούν οι πρόσθετες εξωτερικές ωθήσεις γαιών, μετά από την απομάκρυνση της επίχωσής του.

3. Προετοιμάζεται δάπεδο εργασίας, με την απομάκρυνση χώματος από τον δεύτερο χώρο, ώστε να είναι δυνατή η είσοδος μεγάλου μήκους μεταλλικών στοιχείων αντιστήριξης και υποστύλωσης  του τρίτου χώρου. Επίσης θα αφαιρεθούν πρόσθετοι λίθοι από τον τοίχο σφράγισης, μπροστά από τις Καρυάτιδες, για την τοποθέτηση της μεταφορικής ταινίας απομάκρυνσης χώματος και της γερανογέφυρας μεταφοράς λίθων,  από τον τρίτο χώρο. (Φωτο 11).

4. Απομάκρυνση χώματος, κατά 1μ., από τον πρώτο χώρο (σχεδόν ως το δάπεδο) και επέκταση της αντιστήριξης και υποστύλωσης του, επίσης λόγω της αλλαγής στάθμης της εσωτερικής επίχωσης.

5. Οι εργασίες καταβιβασμού της επίχωσης, εξωτερικά και  πάνω ακριβώς από το μνημείο, θα πραγματοποιηθούν μετά την πρώτη φάση προσωρινής αντιστήριξης-υποστύλωσης του τρίτου χώρου, πριν δηλαδή, να ξεκινήσει η απομάκρυνση της επίχωσης.

6. Είναι σε εξέλιξη η  μελέτη των μέτρων αντιστήριξης και υποστύλωσης του τρίτου χώρου, ώστε να καθορισθούν οι ποσότητες και οι θέσεις τοποθέτησης των στοιχείων αντιστήριξης-υποστύλωσης, καθώς και οι φάσεις τοποθέτησης, σε συνάρτηση με την ανασκαφική εργασία.

7. Για την αντιμετώπιση της απορροής των ομβρίων, από την περιοχή του μνημείου, σχεδιάστηκε η τοποθέτηση αγωγού,  κατά μήκος της μεγάλης αύλακας, έξω από τον περίβολο.

8. Πραγματοποιείται γεωτεχνική έρευνα στην περιοχή του μνημείου για την διαπίστωση της σύστασης και των γεωτεχνικών ιδιοτήτων των απαντώμενων γεωϋλικών. Η έρευνα θα γίνει με επαρκή αριθμό γεωτρήσεων και εργαστηριακών δοκιμών.

Φωτογραφία 1


Φωτογραφία 2


Φωτογραφία 3


Φωτογραφία 4


Φωτογραφία 5


Φωτογραφία 6


Φωτογραφία 7


Φωτογραφία 8


Φωτογραφία 9


Φωτογραφία 10


Φωτογραφία 11


ΣΧΟΛΙΑ (389)

ψυχη

το μεγαλείο της ελληνισμού γίνεται και μεγαλείο της ανθρωπότητας σιγά σιγά .Ας ελπίσουμε αυτά τα μεγαλειώδη αγάλματα που με δέος κοιτώ να μη βρεθούν έρμαια σε κάποιο Λούβρο ή σε κάποια Αγγλία ( έχει η αγγλία καλαμάτα ;) ενόψει διεθνών συμφερόντων και παγκοσμιοποίησης.........................

ΣτΣ

Ο καθένας καταλαβαίνει ό,τι θέλει ανάλογα με το πού κατευθύνεται το μυαλό του... Ένα σχόλιό μου εκλήφθηκε σαν δείγμα πίστης στο Ελληνικό DNA από κάποιους παπαρολόγους που άλλη δουλειά δεν έχουν παρά να ψάχνουν να βρούν σύνδεση όλων των σχολίων με χρυσή αυγή και βελουχιώτηδες. Συγκεκριμένα είπα για τα δάχτυλα να χρησιμοποιηθούν ως επιχείρημα από αρχαιολόγους. Δε φανταζόμουν τι θα επακολουθούσε από τους γνωστούς παπαρολόγους, οπότε διευκρινίζω ως επιχείρημα τεχνοτροπίας για την καταγωγή του μνημείου: Ότι δεν είναι ρωμαϊκής τεχνοτροπίας αλλά ελληνικής. Συγγνώμη Άρη αν σου χαλάω το illusion, συγγνώμη που δεν είμαι ούτε χρυσαυγίτης ούτε ό,τι άλλο θα ήθελες να ήμουν. Συγγνώμη που όταν λέω (ή γράφω) κάτι δεν έχω στο μυαλό μου τις παπαριές που έχεις εσύ κι οι όμοιοί σου, εκατέρωθεν...

panos

με έχει ενυπωσιάσει η τόση λεπτομέρεια, πανέμορφο ΈΡΓΟ!

ΔΗΜΗΤΡΗΣ

Ο τάφος δεν φαίνεται συλημένος, και τελικά πρέπει να έχουν δίκαιο οι αρχαιολόγοι ότι αυτός που μπήκε (αν μπήκε) μέσα θα άφησε και εκεί τα κόκκαλά του. Φυσικά πάντα υπάρχουν εκπλήξεις. Σημασία έχει ότι βρισκόμαστε μόνο στην αρχή και ότι έχει πολλά να δείξει. Ίσως να είναι ή πιο σημαντική ανασκαφή των τελευταίων 100 χρόνων... Και πάλι μπράβο στους αρχαιολόγους , τους εργάτες και όσους εμπλέκονται σε αυτό το έργο.

PASCHAL

Φύλλο και φτερό κάνει τους Σκοπιανούς ο Αμερικανός καθηγητής της Αρχαιολογίας στο Πανεπιστήμιο του Μπέρκλεϋ Στέφεν Μίλλερ. Με επιστολή του προς το περιοδικό του Αμερικανικού Αρχαιολογικού Ινστιτούτου Archaeology Magazine ο καθηγητής υποστηρίζει ότι η περιοχή των Σκοπίων είναι η αρχαία Παιονία και ότι οι κάτοικοι της περιοχής δεν έχουν δικαίωμα να αποκαλούν ούτε το κράτος τους Μακεδονία, ούτε και τους εαυτούς τους Μακεδόνες. Ο κ. Μίλλερ αναφέρει στην επιστολή του ότι η Παιονία βρισκόταν βόρεια της Μακεδονίας και η μόνη δίοδος από τη μια στην άλλη περιοχή ήταν και εξακολουθεί να είναι η διάβαση από το πέρασμα του Αξιού ποταμού. Αν και οι Παίονες-τονίζει ο καθηγητής- είχαν υποταχτεί στον Φίλιππο τον Β, τον πατέρα τουΑλέξανδρου, το 359 π.Χ., δεν ήταν ποτέ Μακεδόνες και δεν έζησαν ποτέ στη Μακεδονία. Ήταν απλά σκλάβοι των Μακεδόνων και όχι Μακεδόνες. Όπως π.χ. οι Αιγύπτιοι που είχαν υποταχτεί στον Αλέξανδρο και βρίσκονταν υπό μακεδονική διοίκηση (συμπεριλαμβανομένης της Κλεοπάτρας) ποτέ δεν υπήρξαν Μακεδόνες, το κράτος τους δεν ήταν ποτέ Μακεδονία και οι ίδιοι ουδέποτε ισχυρίστηκαν το αντίθετο, όπως δεν το ισχυρίστηκαν όλες οι περιοχές της Ασίας μέχρι το Αφγανιστάν, τις οποίες κατέλαβε ο Αλέξανδρος στη μεγάλη εκστρατεία του. Η περιοχή της αρχαίας Παιονίας-συνεχίζει ο κ. Μίλλερ-ήταν μέρος της Μακεδονικής Αυτοκρατορίας, όπως ήταν η Έφεσος, η Τύρος, η Παλαιστίνη, η Μέμφις, η Βαβυλώνα, ταΤάξιλα και άλλες πολλές πόλεις. Όλες αυτές οι πόλεις βρίσκονταν για ένα διάστημα υπό μακεδονική κατοχή αλλά καμιά από αυτές δεν ήταν ποτέ Μακεδονία. Ο καθηγητής τελειώνει την επιστολή του με μια ενδιαφέρουσα πρόταση: Η Ελλάδα πρέπει να προσαρτήσει την Παιονία, όπως έκανε ο Φίλιππος ο Β το 359 π.Χ. Αυτό θα φαινόταν αποδεκτό από τους σύγχρονους κατοίκους της εν λόγω περιοχής δεδομένου ότι ισχυρίζονται πως είναι ελληνική περιοχή ενστερνιζόμενοι το όνομα της Μακεδονίας και το πλέον διάσημο τέκνο της. Τότε οι σύγχρονοι κάτοικοι αυτής της νέας ελληνικής περιοχής θα μπορούσαν να ασχοληθούν, να μάθουν να μιλούν και να γράφουν τα ελληνικά ας ελπίσουμε τόσο καλά όσο τα ήξερε και ο Μέγας Αλέξανδρος! ΑΙΧΜΗ

Ελενα

Θαυμάσιο το σχόλιό σας! Και αποστομωτικός ο Αμερικάνος καθηγητής. Μακάρι να ασχολούντο με το θέμα και να μιλούσαν έτσι και οι δικοί μας καθηγητές Αρχαιολογίας αλλά αυτοί/αυτές ασχολούνται με το πως θα αμφισβητήσουν συναδέλφους τους (βλέπε Παλαγγιά)...

ΜΠΡΑΒΟ

Θαυμάσιο το σχόλιό σας!!!Μπράβο ότι καλύτερο έχω διαβάσει. Και πάλι ΜΠΡΑΒΟ.

Ευα

ΝΑ ΚΑΤΙ ΠΟΥ ΕΠΡΕΠΕ ΝΑ ΚΑΝΟΥΜΕ ΜΕΓΑ ΘΕΜΑ ΟΧΙ ΤΙΣ ΒΛΑΚΕΙΕΣ ΤΟΥ ΚΑΘΕ ΤΖΗΜΕΡΟΥ ΠΑΙΟΝΙΑ ΛΟΙΠΟΝ--ΜΙΑ ΧΑΡΑ ΜΟΥ ΑΚΟΥΓΕΤΑΙ ΚΑΙ ΟΧΙ ΝΑ ΜΗΝ ΤΟΥΣ ΠΡΟΣΑΡΤΗΣΟΥΜΕ ΑΣ ΤΟΥΣ ΟΝΟΜΑΣΟΥΜΕ ΑΠΛΩΣ. ΠΑΙΟΝΙΑ.

Τελικά είμαι Έλληνας

Είχα αμφιβολίες, αλλά απ'τη στιγμή που είδα τα δάχτυλα των ποδιών μου επιβεβαιώθηκα.

είμαι από εδώ

Το ποδαράκι της Καρυάτιδας το έχουν πολλοί Ελληνες και μου αρέσει!!!!1

Λεσβιος

Εμενα πιο πολύ για Λεσβιες μου μοιάζουνε παρα για Καρυάτιδες

ΑΠΟΛΛΩΝ

Το ενδεχόμενο να μην ειναι τάφος αλλά βιβλιοθήκη έχει κάνει τους χριστιανοταλιμπάν να ανησυχούν ...

Αυθεντική Ελληνίδα ειναι η Καρυατιδα της εικόνας

χωρις στήθος, σώμα αχλάδι, με τα πιαςιματακια του, αλλα μαλί, ρούχο και φυςικα πεντικιούρ άψογο. Ποιο Ελληνίδα δεν γίνεται.

@

εχεις φαντασιωσεις. ΠΟΙΟ ΠΕΝΤΙΚΙΟΥΡ ?! ΕΛΕΟΣ. (πιο Ελληνιδα με γιωτα το πιό)

Φόρτωση περισσότερων σχολίων
ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ
Απομένουν χαρακτήρες
* Υποχρεωτικά πεδία

Δείτε Επίσης

cannes_film_festival_art

Σημαντική διάκριση για τον Έλληνα σκηνοθέτη Βασίλη Κεκάτο  που διακρίθηκε στο φετινό 72ο Φεστιβάλ των Καννών - Ο Κορεάτης Μπονγκ Τζουν-χο κέρδισε το βραβείο καλύτερης ταινίας - Στον Αντόνιο Μπαντέρας το βραβείο ανδρικού ρόλου

3
000_1GV213

«Αφιερώνω το βραβείο αυτό στην υπέροχη ηθοποιό μου, τη Brandy», είπε ο διάσημος σκηνοθέτης - Αντίστοιχο βραβείο είχε λάβει το τζακ ράσελ Ούγκι της ταινίας "The Artist" - Διθυραμβικές οι κριτικές για το «Once Upon A Time in Hollywood»

gandhii_arthroos

Ο Αρούν Γκάντι, συγγραφέας του βιβλίου «Το Δώρο του Θυμού» που αγαπήθηκε από το ελληνικό κοινό,  για πρώτη φορά στην Ελλάδα με αφορμή την ομιλία του στο TEDxAthens, το Σάββατο 1η Ιουνίου στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος

8
tainies01

Πολλές  οι νέες αφίξεις,  εκ των οποίων «Αλαντίν» και  «Ενας πιστός άντρας» κερδίζουν τις εντυπώσεις παρέα με δύο  κλασικές επαναλήψεις