Όσκαρ 2023: «Άντε παιδιά να πέσουν χαστούκια Οσκαρικά» - Οι προβλέψεις του Δημήτρη Δανίκα

Τα φαβορί, τα αουτσάιντερ και οι νωπές, ακόμη, μνήμες από την περσινή επίθεση του Γουίλ Σμιθ στον Κρις Ροκ, για την τελετή που γίνεται ξημερώματα Δευτέρας

Ηρθε η ώρα για τα Οσκαρ. Οπου ξημερώματα Δευτέρας (ώρα Ελλάδας) θα γνωρίζουμε τα ονόματα των φετινών ευνοούμενων του θείου Οσκαρ.

Θυμίζω παρεμπιπτόντως τις περσινές αταξίες τόσο των Ακαδημαικών όσο και μερικών βραβευμένων καλλιτεχνών. Κρίση επικών διαστάσεων. Πέρυσι λοιπόν τρία πράγματα έγραψαν ιστορία. Πρώτα το ηχηρό χαστούκι που έριξε ο Γουίλ Σμιθ στα μάγουλα του ανεκδιήγητου Κρις Ροκ. Υστερα η εξαφάνιση, από τις αίθουσες του «CODA» που κέρδισε το Οσκαρ καλύτερης ταινίας. Και τέλος η επίσης εξαφανισμένη, από τις αίθουσες Τζέσικα Τσαστέιν, δηλαδή το Οσκαρ καλύτερου γυναικείου ρόλου για τα «μάτια της Τάμι Φέι» που ζήτημα είναι αν μερικές χιλιάδες άντεξαν να την δουν ολόκληρη σε κάποια από τις πλατφόρμες. Όπως Cosmote και Netflix.

Ποιο το αποτέλεσμα; Επί εβδομάδες όλα τα Media, σε όλο τον πλανήτη, έγραφαν και σχολίαζαν το χαστούκι του Γουίλ Σμιθ. Για τα υπόλοιπα, εντελώς κινηματογραφικά, ούτε μισή κουβέντα. Το βέβαιο είναι ό,τι η παραδοσιακή βιομηχανία του θεάματος, μαζί με τις παραφυάδες της διανύουν περίοδο ανεξάντλητης και συνεχόμενης κρίσης.

Οι Γερμανοί ξανάρχονται

Ανάμεσα στις υποψηφιότητες είναι και καλύτερης ταινίας και σκηνοθεσίας. Ανάμεσά τους η γερμανική παραγωγή με τη μεταφορά του λογοτεχνικού αριστουργήματος του Εριχ Μαρία Ρεμάρκ «Ουδέν νεότερο από το Δυτικό μέτωπο» με 10 υποψηφιότητες ισοβαθμούν οι ταινίες. Φυσικά κυριαρχεί η χαοτική ιστορία «Τα πάντα όλα».

Αλλά και το αουτσάιντερ «Τα πνεύματα του Ινισέριν». Και οι δύο ταινίες περιέχουν ερμηνείες που ξεχώρισαν. Για τα «Πάντα όλα» η Μισέλ Γιέο (Α γυναικείος ρόλος), ο Κέ Χούι Κουάν (Β’ ανδρικός ρόλος) και η Τζέιμι Λι Κέρτις (Β’ γυναικείος ρόλος). Και για τα «Πνεύματα» υποψήφιοι ηθοποιοί είναι οι Κόλιν Φάρελ (Α ανδρικός ρόλος), Μπρένταν Γκλίσον και Μπάρι Κέογκαν (Β’ ανδρικός ρόλος), Κέρι Κόντον (Β γυναικείος ρόλος).

Κάτοχος ήδη της Χρυσής Σφαίρας καλύτερης γυναικείας ερμηνείας σε κωμωδία ή μιούζικαλ, η Μισέλ Γιέο συναγωνίζεται την Εμα Τόμσον για το «Καλή τύχη Λιο Γκράντε», την Βαϊόλα Ντέιβις για την «Γυναίκα βασιλιά» την Ντανιέλ Ντεντγουάιλερ για το «Till» και την Άνα Ντε Αρμάς για το «Blonde», επίσης ταινία του NETFLIX αν και χωρίς άλλη υποψηφιότητα. Ωστόσο, το φετινό φαβορί στις γυναίκες είναι η Κέιτ Μπλάνσετ για το «Tar».

Στους άνδρες, ο Κόλιν Φάρελ συναγωνίζεται τον Οστιν Μπάτλερ για τον «Ελβις» (που έχει εννέα υποψηφιότητες). Οι δύο ηθοποιοί κέρδισαν την Χρυσή Σφαίρα καλύτερης ανδρικής ερμηνείας. Υποψήφιος επίσης είναι ο Μπρένταν Φρέιζερ για την πολυσυζητημένη «Φάλαινα» (τέσσερις υποψηφιότητες), ο Ντάριλ Μακ Κόρμακ για το «Καλή τύχη Λιο Γκράντε (τέσσερις υποψηφιότητες), ο Πολ Μεσκάλ για το «Aftersun» (παίζεται στις αίθουσες και είναι υποψήφιο σε τέσσερις κατηγορίες) και ο Μπιλ Νάι για το «Ασιθάνομαι ζωντανός» (τρεις υποψηφιότητες).

Με απλά λόγια ταινίες για το χρυσό «μετάλλιο» είναι:το γερμανικό «Ουδέν νεώτερον από το δυτικό μέτωπο»--«Τα πνεύματα του Ινισέριν»-- «Τα πάντα όλα»-- «Tár». Φαβορί «Τα πάντα όλα». Δηλαδή το χάος.

Για το Α Γυναικείο ρόλο: Κέιτ Μπλάνσετ “Tár”-- Βαϊόλα Ντέιβις “Η γυναίκα βασιλιάς”--Ντανιέλ Ντεντγουάιλερ “Till”--- Aνα Ντε Αρμάς “Blonde”--Εμα Τόμσον “Καλή τύχη Λιο Γκράντε”--- Mισέλ Γιέο “Τα πάντα όλα”. Τουτέστιν Κέιτ Μπλάνσετ. Αν δεν το πάρει θα είναι έκπληξη μεγατόνων.

Και για τον Α ανδρικό: Όστιν Μπάτλερ “ Elviς”--Μπρένταν Φρέιζερ “Η φάλαινα”--Κόλιν Φάρελ “Τα πνεύματα του Ινισέριν”--Ντάριλ Μακ Κόρμακ “Καλή τύχη Λιο Γκράντε”--Πολ Μεσκάλ “Aftersun”--Μπιλ Νάι “Αισθάνομαι ζωντανός”. Τουτέστιν δύο οι αντίπαλοι: ο Μπρένταν Φρέιζερ της «Φάλαινας» και ο Οστιν Μπάτλερ του «Elvis».

Διότι δύο τινά μπορεί να συμβούν ξημερώματα Δευτέρας (ώρα Ελλάδας) 13 Μαρτίου: είτε το γερμανικό «Μέτωπο» να σαρώσει. Και έτσι να μπει η ταφόπλακα, του Netflix πάνω στο «κουφάρι» της παραδοσιακής αμερικανικής βιομηχανίας του θεάματος. Είτε με την βράβευση μιας χαοτικής, αδιάφορης και ασήμαντης, ταμειακά, ιστορίας με τίτλο «Τα πάντα όλα» θα πέσει μια ακόμα ταφόπλακα στα Οσκαρ. Προσωπικά δεν θα τις έδινε ούτε μισό αγαλματίδιο.

Οι ταινίες

Συνοπτικά για τις υποψήφιες ταινίες έχουμε και λέμε λοιπόν

«The Fabelmans» Η τρίωρη αυτοβιογραφία του Στίβεν Σπίλμπεργκ που ακόμα προβάλλεται εν Ελλάδι. Ο φακός στραμμένος κυρίως στην μητέρα του (την υποδύεται η Μισέλ Ουίλιαμς) και πλαγίως το βελούδινο διαζύγιο των γονιών του, μια πληγή που ακόμα δεν έχει επουλωθεί. Προορίζεται για πολλά Οσκαρ, όπως ταινίας, σκηνοθεσίας, σεναρίου, Α γυναικείου αλλά και ανδρικού ρόλου.

«Ουδέν νεότερο από το Δυτικό μέτωπο» (Im Westen Nichts Neves) Το τρίωρο αντιπολεμικό έπος γερμανικής παραγωγής, μόνο από Netflix (στην Ελλάδα φυσικά) με σκηνοθέτη τον εντελώς «άγνωστο» Εντβερντ Μπέργκερ. Που με τους χειρισμούς του αποσπά, ταυτόχρονα, ωμό ρεαλισμό και ποίηση ουμανιστική. Προορίζεται για πολλά Οσκαρ, όπως καλύτερης ταινίας, σκηνοθεσίας, φωτογραφίας και δεύτερων ερμηνειών. Ο πόλεμος στην Ουκρανία ένα από τα εφαλτήρια που εκτινάσσουν την ταινία στις προτιμήσεις θεατών, κριτικών και «Ακαδημαικών» των Οσκαρ.

«Elvis» Ο, τι καλύτερο σχετικά με την περίπτωση Ελβις Πρίσλει. Μια ιστορία που άρχισε με πολλές υποσχέσεις σ ένα ανθόσπαρτο πεδίο καλλιτεχνικής δράσης, για να καταλήξει σε τραγωδία. Η σκηνοθεσία είναι του Αυστραλού Μπαζ Λούρμαν (Moulin Rouge) αλλά το μεγάλο ατού είναι το ρεσιτάλ ερμηνείας από τον Οστιν Μπάτλερ. Προορίζεται, κυρίως για Οσκαρ ανδρικής ερμηνείας, φωτογραφίας και μουσικής.

«Τα πνεύματα του Ινισέριν» (The Banshees of Inisherin) Το μεγάλο αουτσάιντερ των φετινών Οσκαρ. Η περιθωριακή, ανατρεπτική και σκοτεινή ιστορία με σκηνοθέτη τον Μάρτιν ΜακΝτόνα, καταγωγής από Σκοτία και με περγαμηνές όπως «Αποστολή στην Μπριζ» και όπως «τρεις πινακίδες στο Εμπινγκ». Το ντουέτο Κόλιν Φάρελ-Μπρένταν Γκλίσον οδηγεί και μεγαλουργεί. Εν Ελλάδι θα προβάλλεται από τον Φεβρουάριο. Προορίζεται για Οσκαρ καλύτερης σκηνοθεσίας, σεναρίου και ερμηνειών.

«Τα πάντα όλα» (Everything everywhere All at Once) Μια χαοτική ιστορία που εν Ελλάδι προβλήθηκε το περασμένο καλοκαίρι. Η σουρεαλιστική περιπέτεια μιας Κινέζας στις ΗΠΑ. Θα διεκδικήσει Οσκαρ Α γυναικείου ρόλου με υποψήφια την Μισέλ Γιέο. Η σκηνοθεσία είναι «διπλή» δηλαδή Νταν Κουάν και Ντάνιελ Σέινερτ.

«Tar» η αριστουργηματική περίπτωση της διάσημης μαέστρου Λίντια Ταρ που την ενσαρκώνει η Κέιτ Μπλάνσετ, το φαβορί των Οσκαρ του 2023. Η σκηνοθεσία είναι του Τοντ Φιλντ.

«Avatar the way of Water» Κι αυτό τρίωρο έπος μελλοντολογίας και οικολογίας. Η δεύτερη συνέχεια του πασίγνωστου Avatar με εντυπωσιακές εικόνες, υποθαλάσσιες λήψεις και εναέριες πτήσεις. Η σκηνοθεσία του Καναδού Τζέιμς Κάμερον όπως πάντα στην κορυφή. Όμως κατώτερο των προσδοκιών. Προορίζεται για Οσκαρ κυρίως φωτογραφίας, καλλιτεχνικής διεύθυνσης, ήχου και οπτικών εφέ.

«Top Gun the Maverick» Αν και κατώτερο των προσδοκιών και του πρώτου «Top Gun». Όμως θα διεκδικήσει Οσκαρ τεχνικών επιτεύξεων και ίσως ο Τομ Κρουζ καταλήξει στην λίστα για καλύτερο ανδρικό ρόλο.

Good and Bad Girls

Σχετικά με τα πρόσωπα, μια σύντομη αναφορά:

Α γυναικείου ρόλου:

Κέιτ Μπλάνσετ: Στα πενήντα τρία μετράει δύο αγαλματίδια στην προσωπική της συλλογή. Το πρώτο από «Θλιμμένη Τζάσμιν» του Γούντι Αλλεν. Το άλλο, για δεύτερο ρόλο στον «Ιπτάμενο κροίσο» του Μάρτιν Σκορσέζε. Τώρα με «Tar», αν το πάρει, θα κατέχει τρία και θα απειλεί την πρωτοκαθεδρία της Μέριλ Στριπ.

Μισέλ Ουίλιαμς: Νεότερη κατά δεκατρία χρόνια. Νεότερη και κάπως αδικημένη. Εξαιρετική περίπτωση με τέσσερις υποψηφιότητες. Η μεγάλη αντίπαλος της Κέιτ Μπλάνσετ, η «μητέρα» του Στίβεν Σπίλμπλεργκ στο «The Fabelmans», η μεγάλη πρωταγωνίστρια αυτής της ιστορίας.

Ανα ντε Αρμας: Αυτή κι αν είναι περίπτωση εξαιρετική. Το απόλυτο αουτσάιντερ, η μελαχρινή από την Κούβα που ως «Blonde» μεταμορφώνεται ως κατάξανθη δίδυμη της Μέριλν Μονρό.

Μισέλ Γιέο: Τελευταία, πλην όμως ικανή για έκπληξη πρώτου μεγέθους, η Μισέλ Γιέο από Μαλαισία, η γηραιότερη όλων των άλλων, δηλαδή εξήντα. Η πρωταγωνίστρια πολεμικών τεχνών όπως «Τίγρης και δράκος» που τώρα διεκδικεί το πρώτο της αγαλματίδιο για την ερμηνεία της στη χαοτική ιστορία «Τα πάντα όλα».

Παχυσαρκία Vs Rock and Roll

Δύο εκπλήξεις, και οι δύο αουτσάιντερ για τον Α ανδρικό ρόλο: Ο Μπρένταν Φρέιζερ και ο Οστιν Μπάτλερ:

Μπρένταν Φρέιζερ: Εντελώς αγνώριστος με άφθονα κιλά, τσαλακωμένος και τσακισμένος. Το αγόρι της «Μούμιας» το φαβορί για Οσκαρ Α ανδρικού ρόλου για την «Φάλαινα» (The Whale) του Ντάρεν Αρονόφσκι που εν Ελλάδι θα προβάλλεται από την Πέμπτη 12 Ιανουαρίου.

Οστιν Μπάτλερ: Ο βασικός αντίπαλος του Μπρένταν Φρέιζερ, ο πιο συναρπαστικός «Elvis» όλων των εποχών. Φυσικά η πρώτη του υποψηφιότητα και φυσικά η μεγάλη έκπληξη.

Αυτά προς το παρόν με την ευχή ο θεός του Χόλιγουντ να έχει φροντίσει για την πνευματική «ισορροπία» του μελών της Ακαδημίας Κινηματογράφου.

Ειδήσεις σήμερα:

Παύλος Πολάκης: «Πανηγυρίζει» για την απομάκρυνση της Σοφίας Νικολάου από τα ψηφοδέλτια της ΝΔ - Την παρομοιάζει με... σμέρνα


Αγγελική Νικολούλη: «Σε παίρνουμε και μας κλείνεις το τηλέφωνο, για όνομα του Θεού»


Κρήτη: Αφού τον ξυλοκόπησε, τον καταδίωξε και μετά τον τράκαρε!
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr