«Salema Revisited»: Στους χορούς της Κρήτης είναι αφιερωμένη η νέα παράσταση του διακεκριμένου χορογράφου Αντώνη Φωνιαδάκη

«Salema Revisited»: Στους χορούς της Κρήτης είναι αφιερωμένη η νέα παράσταση του διακεκριμένου χορογράφου Αντώνη Φωνιαδάκη

Η παράσταση θα κάνει παγκόσμια πρεμιέρα στις 16 και 17 Οκτωβρίου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Salema_-_megaro
Με την παγκόσμια πρεμιέρα του έργου «Salema Revisited»  γιορτάζει ο διεθνής Έλληνας χορογράφος Αντώνης Φωνιαδάκης τα 30χρονα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, το Σάββατο 16 και την Κυριακή 17 Οκτωβρίου, στις 8:00 μ.μ., στην Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη. Πρόκειται για ένα ταξίδι στην ένταση και στον παλμό των χορών της Κρήτης, τόπο καταγωγής του Φωνιαδάκη. Συνταξιδιώτες του θα είναι ο Πάρις Περισυνάκης, ο οποίος έγραψε την πρωτότυπη μουσική της παράστασης, και οι μουσικοί Γιώργος Σκορδαλός, Βαγγέλης Καρίπης, Πέτρος Βαρθακούρης και Γιώργος Μακρής. Τους φωτισμούς υπογράφει ο Σάκης Μπιρμπίλης, και τα κοστούμια ο Αναστάσιος Σοφρονίου

Γεννημένος στην Ιεράπετρα Κρήτης, άρχισε από παιδί να χορεύει στο νησί και συνέχισε τις σπουδές του στην Αθήνα στην Κρατική Σχολή Ορχηστικής Τέχνης και στη Σχολή Rudra Béjart στην Ελβετία ως αποδέκτης της υποτροφίας «Μαρία Κάλλας». Βρέθηκε από τα πρώτα βήματα τα καριέρας του να χορεύει στην ομάδα του Maurice Béjart [Μωρίς Μπεζάρ] και σύντομα να δημιουργεί χορογραφίες κατόπιν ανάθεσης για τα μεγαλύτερα θέατρα του κόσμου. Ως προσκεκλημένος χορογράφος έχει συνεργαστεί με σημαντικά σχήματα και καλλιτεχνικούς οργανισμούς, όπως το Μπαλέτο της Όπερας της Λυών, η ομάδα χορού της Martha Graham [Μάρθα Γκράχαμ] (Martha Graham Dance Company), η Ομάδα Rambert στο Λονδίνο, το Aterballetto στην Ιταλία, τα Βασιλικά Μπαλέτα της Φλάνδρας, το Μπαλέτο της Γενεύης, ενώ διετέλεσε Διευθυντής στο Μπαλέτο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ). Έχει εργαστεί ως σύμβουλος κίνησης στην ταινία NOAH του Darren Aronofsky [Ντάρρεν Αρονόφσκυ], πήρε το βραβείο Danza and Danza ως καλύτερος χορογράφος το 2012 στην Ιταλία για το έργο Les Noces, ενώ το 2018 έλαβε το βραβείο καλύτερης χορογραφίας της Ένωσης Μουσικών και Θεατρικών Κριτικών για τον Γαλαξία που δημιούργησε κατόπιν κοινής ανάθεσης του Εθνικού Θεάτρου και της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.
Salema_-_megaro_2

Κλείσιμο
Κάθε καλοκαίρι, επιστρέφει στην πατρίδα του, την Κρήτη, και κάθε φορά νιώθει την ίδια έλξη για τα κρητικά γλέντια, την ορμή των ριζίτικων, της μουσικής και του χορού. Αυτή η ρίζα που φέρει μέσα του θα πυροδοτήσει ένα διαφορετικό γλέντι στο οποίο θα δούμε πώς αυτές οι πρώτες καθοριστικές εικόνες της ζωής του έχουν εμποτίσει και επηρεάσει τον σύγχρονο δημιουργικό του τρόπο.

Με τη νέα του δημιουργία «Salema Revisited», ο διεθνής Έλληνας χορογράφος ουσιαστικά θέλει να τιμήσει την μουσική και τους χορούς της Κρήτης, που είναι και ο τόπος καταγωγής του.Καθώς οι κρητικοί χοροί αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της κοινωνικής ζωής του νησιού και υπάρχουν πολλές παραλλαγές από τόπο σε τόπο αλλά και από άνθρωπο σε άνθρωπο, ο Φωνιαδάκης αισθάνεται την ανάγκη να παρουσιάσει τη δική του οπτική γωνία για το πώς η παράδοση μπορεί να υπάρχει και να συνομιλεί με άλλες μορφές έκφρασης, όπως ο σύγχρονος χορός, χωρίς να απειλείται ή να προσβάλλεται, αλλά να εμπλουτίζεται και να προωθείται σε ένα ευρύτερο κοινό με σεβασμό και εκτίμηση.

Στη χορευτική κληρονομιά της Κρήτης καταγράφονται εικοσιπέντε είδη χορών, οι οποίοι δεν ήταν γνωστοί σε ολόκληρο το νησί, αλλά ανθούσαν ο καθένας ένας σε κάποια περιοχή της Κρήτης. Όπως η γιτσικιά σούστα, η γλυκομηλίτσα, το ρόδο, ο φτερωτός συρτός, ο κουτσαμπαδιανός, ο τριζάλης ο απανωμερίτης, το μικρό μικράκι, ο μπριμιανός ή πρινιώτης, ο αγκαλιαστός, ο ξενομπασάρης, ο ζερβόδεξος καθώς και πολλά είδη σιγανών και πηδηχτών χορών. Με το Salema Revisited, ο δημιουργός δεν επιχειρεί να αποτυπώσει τον καθέναν από αυτούς τους χορούς, μια και δεν είναι αυτή η πρόθεση του. Επιθυμεί να ερμηνεύσει με το προσωπικό του στυλ, τη ζωντάνια, την ομορφιά, τον ρυθμό και τον λυρισμό της κρητικής μουσικής.

Μα πάνω από όλα την ένταση και τη δύναμη του πεντοζάλη (που έχει δέκα βήματα) και που θυμίζει την απόφαση των Σφακιανών να αρχίσει η επανάσταση, απόφαση που έλαβαν στις 10 Οκτωβρίου 1769. Η μουσική του αποτελείται από δώδεκα πάρτες (μουσικές φράσεις, γυρίσματα) προς τιμήν των δώδεκα πρωτεργατών της εξέγερσης.

Εστιάζοντας σε διαφορετικές μελωδικές και ρυθμικές εναλλαγές στο μουσικό μέρος της παράστασης, ο Φωνιαδάκης δημιουργεί μια πολύχρωμη και πολυμορφική χορογραφική σύνθεση στη διάρκεια του έργου. Οι αρχές και τα μοτίβα των παραδοσιακών χορών λοιπόν παραφράζονται παιχνιδιάρικα και τολμηρά σε ένα απρόσμενο χορογραφικό ταξίδι, με τους χορευτές και τους μουσικούς να καλούν τους θεατές να ταξιδέψουν στην ένταση, στον παλμό, στη μελωδία, αλλά και στον μυστικισμό που πηγάζει από την κρητική μουσική.

Εκπαιδευτικές δράσεις

Οι δύο παραστάσεις «Salema Revisited» συμπληρώνονται από δύο εκπαιδευτικές δράσεις. Στις 15 Οκτωβρίου στις 6:00 μ.μ. ο Αντώνης Φωνιαδάκης θα συνομιλήσει με το κοινό στην Αίθουσα Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων προσεγγίζοντας το θέμα «Αναγκαία προδοσία – Γέφυρες ανάμεσα σε δύο κόσμους: διασκευάζοντας, μεταφράζοντας, μεταγράφοντας» (είσοδος ελεύθερη με δελτία προτεραιότητας και ηλεκτρονική κράτηση). Περισσότερες πληροφορίες την ανοιχτή συζήτηση αλλά και για κράτηση θέσεων εδώ:

Την επόμενη μέρα (16/10), στον ίδιο χώρο, θα πραγματοποιηθεί στις 5 το απόγευμα με τους βοηθούς χορογράφου Εργαστήριο χορού για εφήβους από 12 ετών διάρκειας δύο ωρών, στο πλαίσιο των εκπαιδευτικών προγραμμάτων του Μεγάρου που είναι άμεσα συνδεδεμένα με τις καλλιτεχνικές παραγωγές του (κόστος συμμετοχής: 12 €, έναρξη προπώλησης: 20.10.2021). Αποκλειστικά τηλεφωνικές κρατήσεις θέσεων στους αριθμούς: 210 7282363 και 210 7282348. Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να επισκέπτονται τον σύνδεσμο:
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα

Δείτε Επίσης