Η Ντόρα Ζαχαροπούλου και το όραμα της ομάδας Άνασσα

Η Ντόρα Ζαχαροπούλου μας παρουσιάζει την παράσταση και τις εκπαιδευτικές δράσεις της Ομάδας Άνασσα και μας εμπνέει με το όραμα της ομάδας για μια πολύπλευρη, ουσιαστική και … διασκεδαστική προσέγγιση της γνώσης μέσα από τις Τέχνες

Τη γνώριζα ως ηθοποιό από την τηλεόραση, αλλά εντυπωσιάστηκα όταν ανακάλυψα το εκπαιδευτικό της έργο. Η Ντόρα Ζαχαροπούλου, επικεφαλής της Ομάδας Άνασσα, πλαισιώνεται από καλλιτέχνες από το χώρο του θεάτρου, της μουσικής, του χορού και των εικαστικών, αλλά και από εκπαιδευτικούς, σε μια προσπάθεια να συνεισφέρουν όλοι μαζί στην εκπαιδευτική διαδικασία, δίνοντας μια πιο «ολιστική» διάσταση στη μάθηση. Όλοι μαζί συνεργάζονται για τον σχεδιασμό παραστάσεων και εκπαιδευτικών προγραμμάτων με θέματα μέσα από την διδακτέα ύλη μαθημάτων όπως η γεωμετρία, η φυσική, η βιολογία, η ιστορία, η ψυχολογία και έχοντας κοινό όραμα να επικοινωνήσουν επιστημονικές και φιλοσοφικές έννοιες εισάγοντας τις Τέχνες ως εκπαιδευτικό εργαλείο. Με τον τρόπο αυτό, τα παιδιά έχουν την δυνατότητα να μαθαίνουν όχι μόνο γνωσιοκεντρικά, αλλά κινητοποιώντας τις αισθήσεις και τα συναισθήματα τους να κατανοήσουν την γνώση βιωματικά, ευκολότερα και διασκεδαστικότερα μέσα από μια διαφορετική εμπειρία μάθησης σε σχέση με τις παραδοσιακές μεθόδους.

Για παράδειγμα, η παράσταση «Ο Ονειρούλης στον μαγικό κόσμο των σχημάτων» είναι μια -καθόλου βαρετή και καθόλου στείρα- προσέγγιση της γεωμετρίας για παιδιά προσχολικής και πρωτοσχολικής ηλικίας 4-8 χρονών, και ταυτόχρονα ένα παραμύθι για τη σημασία της φιλίας και της συνεργασίας. Την παράσταση διαδέχεται μια βιωματική δράση που αποτελείται από προβολές πινάκων, θεατρικό παιχνίδι και κατασκευές και στοχεύει στην κατανόηση του θέματος και στην εμβάθυνση των γεωμετρικών εννοιών που διατυπώθηκαν. 



Με αφορμή την παράσταση έχουν σχεδιασθεί εικαστικά εργαστήρια για διάφορες ηλικιακές ομάδες που βοηθούν τα παιδιά να γνωρίσουν διάφορα έργα τέχνης και τεχνικές μέσα από το πρίσμα της γεωμετρίας, αλλά και να ανακαλύψουν την γεωμετρία μέσα στα εικαστικά. 

Για παιδιά ηλικίας 4-6 ετών το εκπαιδευτικό πρόγραμμα, «Φυτεύω γραμμές και χρώματα, θερίζω ιστορίες» είναι μια προσέγγιση της γεωμετρίας μέσα από την ιστορία της τέχνης. Τα παιδιά εξοικειώνονται με το έργο και την εποχή των μεγάλων ζωγράφων, όπως ο Wassily Kandinsky, ο Paul Klee, ο Joan Miro και ο Kazimir Malevich, αναπτύσσουν καλλιτεχνικές δεξιότητες και αισθητικό κριτήριο, ταξιδεύουν στην ενδιαφέρουσα εποχή των αρχών του 20ου αιώνα και δημιουργούν τα δικά τους έργα τέχνης χρησιμοποιώντας την φαντασία τους και, φυσικά, την γεωμετρία. Το πρόγραμμα ORIGAMI, ή αλλιώς της ιαπωνικής τέχνης του διπλωμένου χαρτιού, που έχει επηρεάσει πολλούς κλάδους σύγχρονων καλλιτεχνών και αρχιτεκτόνων και εκφράζει σύγχρονες αισθητικές και φιλοσοφικές τάσεις απευθύνεται σε παιδιά 8 – 10 ετών. Τα βοηθά, με αφορμή ένα απλό τετράγωνο χαρτί, να κατασκευάσουν αντικείμενα, λουλούδια, ζώα, ανακαλύπτοντας την ομορφιά και τη δύναμη της γεωμετρίας και της φαντασίας. Τέλος, το εικαστικό εργαστήριο «MANGA μου» εισάγει τα παιδιά ηλικίας 9-12 ετών αλλά και εφήβους στην τέχνη του ιαπωνικού κόμικ συνδυάζοντας πρακτικά την γεωμετρία, με τη μελέτη του προσώπου, της ανατομίας του ανθρώπινου σώματος και των αναλογιών, αλλά και με τη δραματοποίηση των χαρακτήρων. 



Αλλά εμένα, με απασχολούσε η επιλογή του ονόματος. «Η λέξη “Άνασσα”», μου εξηγεί, «είναι ένα παιχνίδι τόσο λεκτικό, όσο και εννοιολογικό». Από τη μία, η Άνασσα είναι η Βασίλισσα, το πιόνι δηλαδή αυτό που μπορεί σε μια παρτίδα σκάκι να κάνει όλες τις κινήσεις, εκτός από αυτή του Αλόγου. Από την άλλη, η Άνασσα απέχει από την ανάσα, μόνο μιαν.. ανάσα: ένα τόνο και ένα σίγμα δηλαδή. «Αν πάρεις λοιπόν αλλιώς την ανάσα σου, μπορείς να γίνεις Άνασσα!», χαμογελάει, έχοντας ξεδιπλώσει μια ολόκληρη φιλοσοφία και στάση ζωής! «Είναι ο σκοπός, το όραμα της ομάδας που προσπαθούμε να πραγματώσουμε μέσα από τη ζύμωση της τέχνης, της επιστήμης και της παιδαγωγικής». Μένει να το δούμε αυτό να συμβαίνει στην πράξη, αλλά και να εφαρμόζεται ως μια ολιστική εκπαιδευτική προσέγγιση.

Συντελεστές παράστασης και εκπαιδευτικών προγραμμάτων:
Κείμενο – σκηνοθεσία παράστασης: Ντόρα Ζαχαροπούλου 
Χορογραφίες: Αναστασία Γεωργαλά
Ομάδα σχεδιασμού εργαστηρίων: Ντόρα Ζαχαροπούλου, Ήρα Μαγαλιού, Άρτεμις Κατσαμπάνη- Ohta, Αλεξάνδρα Σαρρηγεωργίου  
Μουσική : Ξενοφών Υφαντής 
Ερμηνεία: Ελευθερία Γαλιατσάτου
Εμψυχώτρια: Ήρα Μαγαλιού
Δημιουργική ομάδα ταινίας stop motion animation: Αγάθη Δαρλάση & Νίκος Παστρικός
Το rap τραγούδι του τριγώνου έγραψε και τραγουδά ο Μιχάλης Γραμματόπουλος
Γραφιστικά: Κωστής Βασιλιάδης
Φωτογραφίες: Άντζυ Αρώνη

Info
Το Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β & Μ Θεοχαράκη φιλοξενεί την παράσταση της Ομάδας Άνασσα «Ο ΟΝΕΙΡΟΥΛΗΣ ΣΤΟΝ ΜΑΓΙΚΟ ΚΟΣΜΟ ΤΩΝ ΣΧΗΜΑΤΩΝ» στις 14, 28 Ιανουαρίου και στις 4 και 11 Φεβρουαρίου 2018 και τα εκπαιδευτικά προγράμματα «MANGA μου» το Φεβρουάριο, «Φυτεύω γραμμές και χρώματα, θερίζω ιστορίες» το Μάρτιο και ORIGAMI (χαρτοδιπλωτικής) τον Απρίλιο και Μάιο. 

Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β & Μ Θεοχαράκη
Βασ.Σοφίας 9 & Μέρλιν 1      
Πληροφορίες – Κρατήσεις: 2103611206, Δευτέρα - Κυριακή, 10:00-18:00                         

Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τις παραστάσεις και τα εκπαιδευτικά προγράμματα της Άνασσας στο Ίδρυμα Θεοχαράκη, επισκεφτείτε την ιστοσελίδα www.thf.gr, ενώ για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τις δράσεις της Ομάδας επισκεφτείτε την ιστοσελίδα anassaart.wixsite.com.

Ένας από τους «συνταξιδιώτες» του www.mamakita.gr θα κερδίσει μετά από κλήρωση (Παρασκευή 12.1.2018) μία διπλή πρόσκληση για την παράσταση «Ο ΟΝΕΙΡΟΥΛΗΣ ΣΤΟΝ ΜΑΓΙΚΟ ΚΟΣΜΟ ΤΩΝ ΣΧΗΜΑΤΩΝ» που θα πραγματοποιηθεί στις 14 Ιανουαρίου και ώρα 15:00-16:00 στο Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β & Μ Θεοχαράκη. Αν δεν είστε ήδη «συνταξιδιώτης», ΤΑΞΙΔΕΨΤΕ ΜΑΖΙ ΜΑΣ καταχωρώντας την ηλεκτρονική σας διεύθυνση στην ιστοσελίδα www.mamakita.gr και ακολουθήστε τη σελίδα στο Facebook/Μαμά Κοίτα Ταξίδια με παιδιά.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr