F1: Ξεκίνησαν οι ενστάσεις!
- Απορρίφθηκε η ένσταση της BMW για τυπικούς λόγους
- Άμεση αντίδραση από Ferrari, Renault και Red Bull Racing που υπέβαλλαν τις δικές τους
- Σήμερα η απόφαση του τεχνικού επιτελείου της FIA
Απ’ τα παλιά τα χρόνια είναι γνωστό ότι όσο πιο ακριβής στη διατύπωσή του είναι ένας κανονισμός τόσο πιο εύκολο παρακάμπτεται. Οι φετινές αλλαγές που στοχεύουν στη μείωση της αεροδυναμικής απόδοσης των μονοθεσίων αναφέρονται και στο κομμάτι του διαχύτη. Πρώτα απ
- Απορρίφθηκε η ένσταση της BMW για τυπικούς λόγους
- Άμεση αντίδραση από Ferrari, Renault και Red Bull Racing που υπέβαλλαν τις δικές τους
- Σήμερα η απόφαση του τεχνικού επιτελείου της FIA
Απ’ τα παλιά τα χρόνια είναι γνωστό ότι όσο πιο ακριβής στη διατύπωσή του είναι ένας κανονισμός τόσο πιο εύκολο παρακάμπτεται. Οι φετινές αλλαγές που στοχεύουν στη μείωση της αεροδυναμικής απόδοσης των μονοθεσίων αναφέρονται και στο κομμάτι του διαχύτη. Πρώτα απ’ όλα ας δούμε τι κάνει ο διαχύτης. Όταν ο αέρας συναντά την εμπρός αεροτομή διαχωρίζεται, ένα μέρος του κινείται πάνω από το μονοθέσιο και ένα μέρος από κάτω. Διατρέχοντας το σώμα του μονοθεσίου και φτάνοντας στο χείλος εκφυγής της πίσω αεροτομής ο αέρας έχει επιβραδυνθεί αρκετά. Ακριβώς το αντίθετο συμβαίνει με τον αέρα που βρίσκεται στο κάτω μέρος του μονοθεσίου. Αυτός επιταχύνεται και φτάνοντας στον διαχύτη κινείται με πολύ μεγάλη ταχύτητα. Αυτή η διαφορά ροής ταχυτήτων προκαλεί αντίστοιχη διαφορά πίεσης και απ’ αυτή δημιουργείται η κάθετη δύναμη που πιέζει το μονοθέσιο προς τα κάτω (downforce).
Ακριβώς πίσω από το μονοθέσιο στο κάτω του μέρος βγαίνει «γρήγορος» αέρας και στο πάνω μέρος «αργός». Αυτό δημιουργεί στροβιλισμούς όσο μεγαλύτερη η διαφορά ροής ταχυτήτων τόσο μεγαλύτεροι οι στροβιλισμοί. Αυτοί οι στροβιλισμοί προκαλούν δυο προβλήματα ένα στο μονοθέσιο που αναφερόμαστε και ένα σ’ αυτό που ακολουθεί. Για να δώσουμε ένα απλό παράδειγμα φανταστείτε έναν άνθρωπο που έχει πιάσει ένα γάντζο στο πίσω μέρος του μονοθεσίου και κάνει σκι. Επιστημονικά αυτό λέγεται οπισθέλκουσα. Όσο μεγαλύτεροι οι στροβιλισμοί τόσο μεγαλύτερη η οπισθέλκουσα. Ο διαχύτης, διαχέει τον αέρα που εξέρχεται από το κάτω μέρος του μονοθεσίου μειώνοντας την ταχύτητα ροής του. Έτσι μειώνεται και η αντίστοιχη διαφορά με την άνω ταχύτητα ροής, μειώνονται οι στροβιλισμοί, η οπισθέλκουσα και το μονοθέσιο κινείται πιο γρήγορα. Επιπλέον οι στροβιλισμοί δεν επιτρέπουν στο μονοθέσιο που ακολουθεί να πλησιάσει.
Με βάση τους φετινούς κανονισμούς στο πίσω μέρος ο διαχύτης δεν μπορεί να είναι πάνω από 175mm από το κατώτατο σημείο αναφοράς. Στο σχήμα μπορείτε να δείτε το διαχύτη του 2008 και αυτόν του 2009 σύμφωνα με την ερμηνεία των σχεδιαστών της Ferrari.
Σχήμα 2
Οι σχεδιαστές της Williams (σχήμα 3), της Toyota (σχήμα 2) αλλά και της Brawn εκμεταλλευόμενοι την ελευθερία που δίνει ο κανονισμός 75mm εκατέρωθεν της κεντρικής νοητής γραμμής του μονοθεσίου δημιούργησαν ένα κεντρικό τμήμα
που παρουσιάζεται σαν οπίσθια δομή πρόσκρουσης που φέρει και το πίσω φως.
Σχήμα 3
Οι υπόλοιπες επτά ομάδες διαμαρτύρονται γι’ αυτό, Ferrari, Renault και Red Bull Racing υπέβαλλαν ήδη ένσταση. Το τεχνικό επιτελείο της FIA θα εκδώσει απόφαση σήμερα όποια κι αν είναι αυτή θα ασκηθεί έφεση που αναμένεται να εκδικαστεί μετά τη Μαλαισία. «Υπολογίζουμε ότι μ’ αυτή τη διάταξη η Brawn GP κερδίζει μισό δευτερόλεπτο στο γύρο» λένε από τη Red Bull. To πρωτάθλημα ξεκίνησε…
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr