Οι Mi-Ro και ο πόλεμος της δαντέλας

Ο Γιάννης Ράπτης και ο Δημήτρης Μαστρόκαλος είναι σχεδιαστές μόδας εδώ και δέκα χρόνια. Δουλεύουν μεθοδικά και σκληρά, αποφεύγοντας να δημιουργούν θόρυβο. Αντ’ αυτών, θόρυβο  προκαλούν τα ρούχα τους που ήδη ντύνουν γνωστές Ελληνίδες. Μόλις πρόσφατα, το δαντελένιο φόρεμα που φόρεσε η Δέσποινα Βανδή στην πίστα προκάλεσε εμφύλιο στον χώρο της μόδας, με τη Σήλια Κριθαριώτη να τους κατηγορεί για αντιγραφή. Οι ίδιοι, πάντως, προτιμούν να σχεδιάζουν το γάντι παρά να το πετούν στους επικριτές τους

Τραγουδίστριες, ηθοποιοί, παρουσιάστριες, επιχειρηματίες, μοντέλα ανήκουν στο πελατολόγιο του σχεδιαστικού διδύμου που με σταθερά βήματα όλα αυτά τα χρόνια κατάφερε να γίνει ένα αναγνωρίσιμο label στον πολύπαθο χώρο της εγχώριας μόδας. «Ξέρουν το όνομά μας, αλλά ακόμη και σήμερα δεν μας αναγνωρίζουν. Κι αυτό έχει σημασία. Το νόημα είναι να ξέρουν τη φίρμα Mi-Ro», λένε οι ίδιοι σχετικά με την αναγνωρισιμότητα της ετικέτας που φέρει την υπογραφή τους.

«Στη διάρκεια του χρόνου οι πελάτες μας κατάλαβαν το στυλ μας. Το όνομα Mi-Ro είναι πλέον ένα trademark. Φυσικά στην αναγνωρισιμότητά μας συνέβαλαν οι celebrity πελάτισσές μας και τα κανάλια. Τα ρούχα μας είναι συνδυασμός κομψότητας και εκκεντρικότητας. Ντύνουμε μια γυναίκα που θέλει να νιώθει γυναίκα και δεν θα λέγαμε ότι η ταυτότητά μας είναι ισοδύναμη με τη λέξη “σέξι”. Θηλυκά ρούχα κάνουμε. Οι φόρμες μας είναι διαχρονικές. Χαρακτηριστικό παράδειγμα ότι έχουμε πιστές πελάτισσες τα τελευταία εννέα χρόνια. Μας φέρνουν τα δικά μας παλιά κομμάτια για να κάνουμε styling με ρούχα από τις καινούριες κολεξιόν», λέει ο Δημήτρης Μαστρόκαλος και ο Γιάννης Ράπτης συμπληρώνει: «Δεν κάνουμε ρούχο που δεν θα φορούσαμε εμείς ή η γυναίκα που θα θέλαμε δίπλα μας».

Αρκεί μόνο μια παροδική αναγνωρισιμότητα που οφείλεται στο πελατολόγιο για να εδραιώσει ένα brand στην αγορά; «Πίσω από όλο αυτό το πράγμα που βλέπει ο κόσμος στα περιοδικά και στην τηλεόραση ή σε ένα σόου κρύβεται δουλειά, πολλή δουλειά. Ενα 12λεπτο σόου μόδας απαιτεί σχεδόν δυόμισι μήνες έρευνας και προετοιμασίας. Πρέπει επίσης να σημειωθεί ότι πίσω από τους Mi-Ro δεν είναι απλώς δύο άτομα. Υπάρχει μια ολόκληρη ομάδα, ένα team συνεργατών που έδεσε η χημεία τους κυρίως επειδή έχουν το ίδιο πάθος για τη δουλειά που κάνουμε», τονίζει ο Γιάννης Ράπτης και ο Δημήτρης Μαστρόκαλος προσθέτει: «Είμαστε τυχεροί».

Αρκεί όμως το πάθος των δημιουργών για να πληρωθούν οι έμποροι υφασμάτων και όλοι οι συσσωρευμένοι λογαριασμοί μιας επώνυμης φίρμας ρούχων; «Παλαιότερα οι Ελληνες μόδιστροι είχαν μεγάλη εισροή χρημάτων από τα συμβόλαια που έκαναν, επί παραδείγματι για σεντόνια, ομπρέλες με την επωνυμία τους κ.ά. Φαντάσου ότι εμείς προ κρίσης είχαμε την deluxe pret a porter κολεξιόν μας. Προνοήσαμε όμως. Εχουμε πουκάμισα που κοστίζουν 60 ευρώ και βραδινά  αξίας 100 ευρώ. Ναι, υπάρχουν και φορέματα των 2.000 ευρώ, το κυριότερο, όμως, είναι ότι η πελάτισσα έχει το δικαίωμα της επιλογής. Τον τελευταίο χρόνο δουλεύουμε ασταμάτητα μένοντας μέχρι αργά στο ατελιέ. Η μεγαλύτερη ανταμοιβή για μας είναι να αρέσει η δουλειά μας, κάτι το οποίο φυσικά και μας ευχαριστεί», λέει ο Γιάννης Ράπτης, προσθέτοντας ότι το δικό τους ημερολόγιο δείχνει ήδη το πώς θα πάει ο επόμενος χειμώνας. «Οι παραγγελίες έχουν κλείσει», σημειώνει, υπονοώντας φυσικά ότι τα μαγαζιά περιμένουν το εμπόρευμα.
Από το μαγαζάκι της Λέκκα στην Ηροδότου
Τα χαμηλών τόνων παιδιά από την επαρχία που ξεκίνησαν από ένα μικροσκοπικό μαγαζάκι στην οδό Λέκκα και έφτασαν να έχουν πλέον μαγαζί γωνία στην Ηροδότου δεν έχουν αλλάξει και πολύ τα τελευταία 10 χρόνια. Ισα-ίσα που όπως τότε τους έβρισκες καθημερινά στο μαγαζί τους, έτσι και τώρα αν τους αναζητήσεις θα τους βρεις εκεί.

Κυνήγησαν οι ίδιοι τους επώνυμους; «Η αλήθεια είναι ότι η αναγνωρισιμότητα μας χτύπησε την πόρτα. Ηταν θέμα συγκυριών. Τότε ξεκινούσε η Τάμτα την καριέρα της και η στυλίστριά της, η Αλεξάνδρα Κατσαΐτη, ήταν στην αρχή της πορείας της, όπως κι εμείς. Συναντηθήκαμε, λοιπόν. Δεν το κυνηγήσαμε καθόλου. Επειτα με κάποιους γίναμε φίλοι. Η Ντορέττα Παπαδημητρίου π.χ. φορούσε δικά μας ρούχα πολύ πριν πέσουν τα φώτα της δημοσιότητας πάνω της. Αλλωστε είναι φίλη μας. Ετσι λοιπόν κάποια στιγμή έτυχε να είναι στα πάνω της με το “Dancing With The Stars” και τη φωτογράφισαν με δικά μας ρούχα», λένε.  Οι πελάτισσές σας είναι απαιτητικές, σας κάνουν τη ζωή δύσκολη; «Οχι, δεν έχουμε ακούσει πολλές τρέλες. Ερχονται ψυλλιασμένες», απαντά ο Γιάννης Ράπτης και ο Δημήτρης Μαστρόκαλος προσθέτει: «Εμείς κάνουμε ευκολοφόρετα ρούχα, δεν επιδιώκουμε να αποδείξουμε σε κανέναν ότι είμαστε ταλαντούχοι. Για παράδειγμα, δεν θα ντύσουμε μια νύφη με τέτοιον τρόπο ώστε να μην την αναγνωρίσει στην εκκλησία ο άντρας της. Ούτε πιο αδύνατη, ούτε πιο ψηλή, ούτε πιο αδύνατη θα κάνουμε μια γυναίκα. Πολύ απλά θα την ντύσουμε όμορφα».

Είναι η ελληνική μόδα σήμερα σε καλύτερη φάση από τότε που μαζεύονταν όλοι στο Ζάππειο για τις Εβδομάδες Μόδας; «Ουσιαστικά το Ζάππειο δεν απέδωσε πουθενά. Υπήρχε προβολή από το ξεκίνημα για εμάς με την Εβδομάδα Μόδας, εμπορικά, όμως, δεν απέδωσε. Μακάρι να ξαναγίνει, γιατί μας βοήθησε», απαντούν.

Από διεθνή καριέρα πώς πάμε; «Διεθνή καριέρα δεν σημαίνει να φορέσει ρούχο σου μια celebrity του εξωτερικού. Σημαίνει να υπάρχει showroom και press office με σημεία πώλησης. Δεν είναι κακό να ντύσεις μια celebrity. Αλλά δεν γίνεσαι και Mary Katrantzou. Εμείς ξεκινήσαμε με την Εβδομάδα Υψηλής Ραπτικής στη Ρώμη αλλά δεν είπαμε ότι κάνουμε διεθνή καριέρα. Είμαστε στην Ελλάδα και παλεύουμε με την κρίση. Στο ξεκίνημά της μάλιστα ήταν πολύ δύσκολο να προμηθευτούμε ακόμη και τις πρώτες ύλες. Παρακάτω δεν μπορεί να πάει. Το ζήσαμε το πιο κάτω. Στο ατελιέ μας στη Λέκκα ανοίγαμε μόνο μία ημέρα την εβδομάδα λόγω των επεισοδίων», επισημαίνουν.

Νιώθουν άραγε οι ίδιοι επώνυμοι; «Ακόμη και σήμερα μας ρωτούν ποιος είναι ο Γιάννης και ποιος ο Δημήτρης. Το πιστεύεις ότι έρχονται καινούριες πελάτισσες και όταν παρουσιαζόμαστε μας ρωτούν πού είναι ο σχεδιαστής; Μερικοί πιστεύουν ότι το Mi-Ro είναι ένα πρόσωπο. Το όνομά μας ακούγεται, το όνομα Mi-Ro εννοούμε. Εμείς μπορεί να μην είμαστε αναγνωρίσιμα πρόσωπα, αλλά αυτό δεν είναι και το νόημα; Γιατί να προβάλλουμε τους εαυτούς μας ενώ η δουλειά μας είναι να φαίνονται τα ρούχα;», λένε με μια φωνή.



Η μαύρη δαντέλα της έριδος
Ωστόσο το όνομα Mi-Ro συζητήθηκε άκομψα πριν από λίγες ημέρες. Ξέσπασε «ο πόλεμος της δαντέλας» μετά την ανάρτηση της Σήλιας Κριθαριώτη στο Instagram  όταν η σχεδιάστρια είδε το μαύρο δαντελένιο φόρεμα Mi-Ro που φόρεσε η Δέσποινα Βανδή στην πίστα του νυχτερινού κέντρου όπου εμφανίζεται. Εν ολίγοις, κατηγόρησε το σχεδιαστικό δίδυμο γράφοντας ότι αντέγραψαν δική της δημιουργία. Ακολούθησε ανάρτηση των Mi-Ro στο Facebook που κατέληγε ως εξής: «[…]καλό είναι ο καθένας από εμάς να ασχολείται με τα του “οίκου” του και να μην οραματίζεται ανυπόστατα πράγματα». Η αλήθεια είναι ότι οι σχεδιαστές κατά τη διάρκεια της συνέντευξης δεν θέλησαν να σχολιάσουν περαιτέρω το συμβάν και απλώς πρόσθεσαν: «Είναι αστείο να ασχολούμαστε. Ο καθένας χαράζει την πορεία του όπως αυτός κρίνει ότι είναι καλύτερα».





Tο επίμαχο δαντελένιο φόρεμα των Mi-Ro που φόρεσε η Δέσποινα Βανδή στην πίστα και προκάλεσε εμφύλιο! Αμεση ήταν η ανάρτηση της Σήλιας Κριθαριώτη στο Instagram με τη δική της δημιουργία και σχετικό σχόλιο που τους κατηγορεί για αντιγραφή
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr