Το AI ως... (σ)εξομολόγος: Πώς η Τεχνητή Νοημοσύνη έχει γίνει το «τρίτο πρόσωπο» στην κρεβατοκάμαρα

Έρευνα με τίτλο «digital threesome» αποκαλύπτει μια νέα συνήθεια που αξιοποιεί την ντροπή γύρω από τα ερωτικά ζητήματα και την κόπωση της οικειότητας σε μια αγορά που μυρίστηκε ευκαιρία

Η βρετανική Daily Mail δημοσιεύει τα ευρήματα μιας έρευνας, η οποία αφορά τις σχέσεις των ζευγαριών την εποχή της τεχνητής νοημοσύνης, σε ένα θέμα με τον γαργαλιστικό τίτλο, «digital threesome» (ψηφιακό τρίο). Τα πράγματα όμως είναι πιο πεζά. Η τεχνητή νοημοσύνη αρχίζει να λειτουργεί σαν τρίτο στοιχείο στις διαπροσωπικές ρομαντικές σχέσεις. Όχι προφανώς ως «ερωτικός παίκτης», αλλά ως σύμβουλος, ως μεσολαβητής, ως προπονητής φλερτ, ως χώρος εκτόνωσης, ως εκείνος ο «κάποιος» που ρωτάς όταν δεν νιώθεις άνετα να ρωτήσεις τον άνθρωπό που έχεις απέναντι σου.

Τη συζήτηση την τροφοδοτεί μια έκθεση της Lovehoney για τις τάσεις του 2026 στη σεξουαλική ζωή και στις σχέσεις, βασισμένη σε έρευνες σε «εθνικά αντιπροσωπευτικά» δείγματα στο Ηνωμένο Βασίλειο, με συνεργασία εταιρειών ερευνών όπως η Cint.

Η ντροπή ως μηχανή αναζήτησης


Η έκθεση αποκαλύπτει κάτι που πολλοί γνωρίζουν εμπειρικά αλλά λίγοι το λένε φωναχτά. Οι περισσότεροι δηλώνουν άνετοι να μιλήσουν με τον σύντροφό τους για το σεξ, αλλά όταν μπαίνουν σε λεπτομέρειες η άνεση γίνεται… αμηχανία. Το 68% δηλώνει ότι νιώθει άνετα να μιλήσει με τον/την σύντροφο για το θέμα, όμως μόνο 43% λέει ότι μιλά «ανοιχτά και σοβαρά». Το 55% το κρατά σε ύφος αστείου ή πειράγματος και 10% παραδέχεται ότι ανοίγεται μόνο «μετά από μερικά ποτά». Με φίλους μιλά το 46% και με επαγγελματίες υγείας μόλις 32%. Προκύπτει ένα κενό που αν δεν το καλύψει η συζήτηση, θα το καλύψει η οθόνη.



ΑΙ ως «σεξοθεραπευτής» και ως «σ-εξομολόγος»


Εδώ έρχεται το «digital threesome» της Daily Mail. Στο γενικό δείγμα, 15% λέει ότι ήδη μίλησε με ΑΙ για θέματα σεξ και σχέσεων και ακόμη ένα 10% λέει ότι θα το ήθελε. Σύνολο 25% του πληθυσμού, δηλαδή ένας στους τέσσερις.

Στις νεότερες ηλικίες το πράγμα απογειώνεται. To 25% της Gen Z (γεννημένοι από το 1996 και μετά) και 26% των millennials (γεννημένοι από το 1997 ως το 2012 περίπου) λένε ότι έχουν μιλήσει με ΑΙ για το θέμα, ενώ επιπλέον 14% από κάθε ομάδα λέει ότι θα το ήθελε. Με άλλα λόγια, «σχεδόν οι μισοί» στις δύο γενιές είναι ανοιχτοί στην ιδέα. Και οι νεαροί άνδρες εμφανίζονται πιο πρόθυμοι. Το 30% των Gen Z ανδρών και 34% των millennial ανδρών λένε ότι ήδη μίλησαν με ΑΙ για σεξ.

Το πιο ανησυχητικό, όμως, δεν είναι το ποσοστό. Είναι ο τρόπος χρήσης. Πάνω από τους μισούς (52%) που μιλούν με ΑΙ, το κάνουν για «συμβουλές». Αυτό το 52% είναι μεγαλύτερο από όσους ζητούν συμβουλές από φίλους (32%) και υπερδιπλάσιο από όσους ρωτούν τον/την σύντροφό τους (22%). Η ίδια η έκθεση προειδοποιεί ότι όσο το ΑΙ εξελίσσεται, χωρίς δικλίδες και επαληθευμένες πηγές, οι συμβουλές μπορεί να μην είναι αξιόπιστες και πιθανόν επικίνδυνες.

Κάπου εδώ ο ρομαντισμός γίνεται αμηχανία και λέει «δεν είμαι εγώ, είναι το prompt σου».



Η αγορά μύρισε χρήμα


Η Lovehoney δεν είναι πανεπιστήμιο. Είναι εταιρεία δημιουργίας και πώλησης ερωτικών παιχνιδιών και βοηθημάτων και έχει αξία γιατί περιγράφει και το εμπορικό σκέλος της υπόθεσης με ωμή ειλικρίνεια.

Έχει ήδη λανσάρει το «A.I.ssistant» για «σεξουαλική ευτυχία», με συμβουλές και προσωποποιημένες προτάσεις αγορών. Δηλώνει ότι εκπαιδεύτηκε «σε συνεργασία με σεξολόγους», αλλά παραδέχεται επίσης ότι οι απαντήσεις μπορεί να είναι λανθασμένες ή παραπλανητικές και ότι υπάρχει κίνδυνος «hallucinations» (παραισθήσεων, αυταπάτης κλπ).

Το κρίσιμο σημείο είναι το τεχνικό υπόβαθρο και η διαχείριση δεδομένων. Η ίδια η Lovehoney αναφέρει ότι το ψηφιακό της εργαλείο είναι «ενσωματωμένο με δημόσια διαθέσιμη διεπαφή από την OpenAI» και ότι τα ερωτήματα προωθούνται εκεί για επεξεργασία. Δηλώνει επίσης ότι το chat «μοιράζεται» με την OpenAI για να παραχθούν απαντήσεις, ότι η OpenAI «δεν θα χρησιμοποιήσει» τη συνομιλία για εκπαίδευση μοντέλων, και ότι δεν χρειάζεται να δώσεις προσωπικά στοιχεία και μάλιστα «συστήνει να μην κοινοποιείς προσωπικά δεδομένα».

Από το φλερτ στο «chatfishing»


Η ίδια έρευνα δείχνει και το άλλο παράδοξο της εποχής. Από τη μια ο κόσμος θέλει «αναλογικό» ραντεβού με φυσική παρουσία και από την άλλη, το ΑΙ μπαίνει στις πιο ανθρώπινες διαδικασίες, όπως το πως γράφεις και τι γράφεις στο πρώτο μήνυμα.

Στο Ηνωμένο Βασίλειο υπάρχει ήδη δημόσια συζήτηση για την πτώση χρήσης εφαρμογών γνωριμιών. Η Ofcom, σύμφωνα με στοιχεία που επικαλείται ο Guardian, καταγράφει μειώσεις στους μεγάλους παίκτες, με το Tinder να χάνει 600.000 χρήστες, το Bumble 368.000, το Hinge 131.000 και το Grindr 11.000, σε σύγκριση με το 2023.

Και όταν οι εφαρμογές κουράζουν, κάποιοι μεταφέρουν το «βάρος» στο ΑΙ. Αυτό έχει ήδη όνομα. Λέγεται «Chatfishing» και περιγράφει την χρήση ΑΙ για να καθοδηγεί τι λέει κάποιος διαδικτυακά, με τρόπο παραπλανητικό. Το Psychology Today περιγράφει το φαινόμενο ως συγγενές της κλασικής εξαπάτησης (catfishing), μόνο που εδώ η απάτη δεν είναι η ταυτότητα, αλλά η «προσωπικότητα» του μηνύματος.

Το αποτέλεσμα; Μπορεί να ερωτευτείς ένα ύφος γραφής που δεν υπάρχει στην πραγματικότητα ή να συναντήσεις από κοντά έναν άνθρωπο που δεν είναι κακός, αλλά απλώς δεν μιλά όπως το μοντέλο που του έγραφε τις ατάκες στα μηνύματα.

Προσοχή στα προσωπικά δεδομένα


Όταν μιλάμε για ΑΙ και σεξουαλική ζωή, δεν μιλάμε για «αθώες» πληροφορίες. Μιλάμε για δεδομένα που, αν διαρρεύσουν ή αξιοποιηθούν εμπορικά, μπορούν να γίνουν εργαλείο εκβιασμού, ντροπής, στοχοποίησης, ακόμη και οικογενειακής διάλυσης. Και σε μικρές κοινωνίες, όπως η Ελλάδα και η ελληνική επαρχία ιδιαίτερα, το ρίσκο δεν είναι θεωρητικό. Είναι πρακτικό. Ένα «λάθος» μπορεί να γίνει είδηση στο Πανεπιστήμιο, στη δουλειά, στην καφετέρια και στην παρέα, πριν γίνει ειδοποίηση στο κινητό.

Γι’ αυτό η Ευρώπη, με όλα της τα ελαττώματα της , έχει μια σοβαρή εμμονή με κανόνες. Ο Κανονισμός για την Τεχνητή Νοημοσύνη (AI Act) της ΕΕ τέθηκε σε ισχύ την 1η Αυγούστου 2024 και εφαρμόζεται σταδιακά. Από 2 Φεβρουαρίου 2025 ενεργοποιούνται μεταξύ άλλων υποχρεώσεις για «AI literacy» (βασική επάρκεια προσωπικού) και απαγορευμένες πρακτικές, ενώ από 2 Αυγούστου 2025 ισχύουν κανόνες για τα γενικού σκοπού μοντέλα (GPAI). Η πλήρης εφαρμογή τοποθετείται για 2 Αυγούστου 2026, με κάποιες μεταβατικές περιόδους.

Αυτά δεν λύνουν όλα τα προβλήματα, αλλά βάζουν καθιστούν σαφές πως όταν μια τεχνολογία αγγίζει ευαίσθητες πτυχές της ζωής, δεν μπορεί να λειτουργεί μόνο με όρους αγοράς.

Είναι αδεξιότητα επικοινωνίας, δεν είναι πρόοδος


Εν κατακλείδι η «ψηφιακή τρίτη παρουσία» γεννιέται κυρίως από δυσκολία επικοινωνίας, και όχι από υπερβολική φαντασία. Τα νούμερα δείχνουν αμηχανία και όχι απελευθέρωση.

Επίσης το ΑΙ μπορεί να λειτουργήσει ως ασφαλής πρώτη επιλογή για ερωτήσεις που αλλιώς θα έμεναν αναπάντητες, αλλά δεν είναι θεραπευτής, δεν είναι γιατρός, δεν είναι ιερέας να εξομολογηθείς. Είναι εργαλείο που επιλέγει την καλύτερη απάντηση με βάση μοτίβα.

Ακόμα η ιδιωτικότητα εδώ είναι το μισό παιχνίδι. Όταν μια εταιρεία παραδέχεται πως το chat σου προωθείται σε τρίτο πάροχο για επεξεργασία, όσο κι αν δίνει διαβεβαιώσεις, χρειάζεται αυτοσυγκράτηση στο τι γράφεις. Δεν είναι ώρα για ονοματεπώνυμα, διευθύνσεις, φωτογραφίες, λεπτομέρειες που σε ταυτοποιούν.

Τώρα πια η νέα απάτη στις γνωριμίες δεν θα είναι μόνο «είμαι άλλος άνθρωπος», αλλά θα είναι «μιλάω σαν άλλος άνθρωπος».
Και κάτι τελευταίο, πιο ανθρώπινο. Το ΑΙ μπορεί να βοηθήσει ένα ζευγάρι να βρει λέξεις, αλλά δεν μπορεί να κάνει το δύσκολο κομμάτι που είναι η εμπιστοσύνη. Εκεί δεν υπάρχει αλγόριθμος.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr