Με ηχηρές απουσίες η φιέστα Τσίπρα για τον TAP που κάποτε κατήγγειλε

Απόντες όλοι οι επικεφαλής των κρατών που συμμετέχουν στο έργο - Το 2013 ο ΣΥΡΙΖΑ αποκήρυττε μετά βδελυγμίας το έργο

Με ηχηρές απουσίες εγκαινιάζεται σήμερα από τον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα η μεγαλύτερη άμεση ξένη επένδυση που έχει γίνει ποτέ στην Ελλάδα. Έστω και εάν υπεγράφη επί πρωθυπουργίας του Αντώνη Σαμαρά, η κυβέρνηση  αντιλαμβάνεται και αναδεικνύει τον ιδιαίτερο συμβολισμό της έναρξης των εργασιών κατασκευής του αγωγού φυσικού αερίου TAP, με στελέχη της κυβέρνησης να υπογραμμίζουν ότι «το ίδιο το έργο αποτελεί μια ψήφο εμπιστοσύνης στο επενδυτικό πεδίο». 

Από την κυβέρνηση διαμηνύουν ότι η επιτυχής ολοκλήρωση όλων των εργασιών -που σχετίζονται τόσο με διακρατικές συμφωνίες όσο και με πλήθος πολιτικών, οικονομικών και τεχνικών παραμέτρων- «αποτελεί σημαντικό βήμα για την ενεργειακή αναβάθμιση της χώρας με την μετατροπή της σε ενεργειακό κόμβο, γεγονός που θα δημιουργήσει νέα δεδομένα για την ενεργειακή ασφάλεια στον τόπο μας».

Παρότι η αρχική πρόβλεψη ανέφερε ότι στα εγκαίνια της Θεσσαλονίκης θα παρευρεθούν όλοι οι αρχηγοί  των κρατών που εμπλέκονται στο έργο  -Αλβανία και Ιταλία και των λοιπών κρατών του Νοτίου Διαδρόμου (Αζερμπαϊτζάν, Γεωργία, Τουρκία),  όπως επίσης και της Βουλγαρίας λόγω της συμμετοχής της στο διασυνδετήριο αγωγό IGB-  εν τέλει το φιλόδοξο αυτό σχέδιο “ναυάγησε” και οι συμμετέχουσες χώρες θα εκπροσωπηθούν κυρίως με υπουργικές αντιπροσωπείες. 

Παρά ταύτα,  οι ηχηρές απουσίες, όπως του Βούλγαρου πρωθυπουργού Μπορίσοφ, δεν θα εμποδίσουν  να πραγματοποιηθούν στο περιθώριο των εγκαινίων σημαντικές επαφές, όπως η συνάντηση του υπουργού Ενέργειας Παναγιώτη Σκουρλέτη με τη Βουλγάρα ομόλογό του Temenuzhka Petkova, με αντικείμενο τον διασυνδετήριο αγωγό IGB και τον πλωτό σταθμό LNG της Αλεξανδρούπολης (AegeanLNG).Ανοιχτό το ενδεχόμενο ο κ. Τσίπρας να συναντηθεί με τον ειδικό απεσταλμένο των ΗΠΑ για τις ενεργειακές σχέσεις Αμος Χόκστιν και τον αντιπρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, αρμόδιο για θέματα ενέργειας, Μάρος Σέφτσοβιτς , με τους οποίους έχει προγραμματισμένες συναντήσεις ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Πάνος Σκουρλέτης.

Ο πρωθυπουργός θα φτάσει στις 10.30 το πρωί στη Θεσσαλονίκη και θα κατευθυνθεί στο ξενοδοχείο "MET", όπου στις 12.45 θα έχει διμερή συνάντηση με τον πρωθυπουργό της Γεωργίας Γκιόργκι Κβιρικασβίλι. Στις 3μ.μ θα αρχίσει στο ξενοδοχείο "MET" η κεντρική εκδήλωση, στην οποία θα μιλήσουν ο Έλληνας πρωθυπουργός και οι επίσημοι προσκεκλημένοι από το εξωτερικό. Θα ακολουθήσει η τελετή υπογραφής στον χώρο του Λιμανιού και η εκδήλωση θα ολοκληρωθεί στις 5 το απόγευμα.

Το Αζερμπαϊτζάν θα εκπροσωπήσουν ο αναπληρωτής πρωθυπουργός Γιακούμπ Εγιούμποβ και ο υπουργός Ενέργειας Νατίγκ Αλίγιεβ . Την Αλβανία ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Νίκο Πελέσι και ο υπουργός Ενέργειας Ντάμιαν Γκικνούρι. Τη Βουλγαρία ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Τόμισλαβ Τόντσεβ και η υπουργός Ενέργειας Τεμενούζκα Πέτκοβα. Τη Γεωργία ο πρωθυπουργός Γκιόργκι Κβιρικασβίλι , o υπουργός Εξωτερικών Μίκελ Γιανελίτζε και ο υπουργός Ενέργειας Κάκα Καλάτζε . Την Ιταλία ο υπουργός Επικρατείας Κλαούντιο ντε Βιντσέντι και ο υπουργός Οικονομικής Ανάπτυξης Κάρλο Καλέντα . Την Τουρκία ο υπουργός Ενέργειας Μπεράτ Αλμπαϊράκ . Την Ελβετία ο υφυπουργός Ενέργειας Βάλτερ Στέινμαν, τις ΗΠΑ ο ειδικός απεσταλμένος Άμος Χόκστιν. Την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ο αντιπρόεδρος αρμόδιος για θέματα ενέργειας Μάρος Σέφτσοβιτς .

Τον πρωθυπουργό θα συνοδεύουν οι υπουργοί Περιβάλλοντος και Ενέργειας Πάνος Σκουρλέτης, Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού Γιώργος Σταθάκης, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Χρήστος Σπίρτζης και οι υφυπουργοί Εξωτερικών Γιάννης Αμανατίδης, Δημήτρης Μάρδας και Μακεδονίας-Θράκης Μαρία Κόλλια-Τσαρουχά.

Όταν το 2013 ο ΣΥΡΙΖΑ αποκήρυττε το έργο

Ο ΣΥΡΙΖΑ πάντως δεν ήταν πάντα φίλα διακείμενος στο έργο καθώς το 2013 σε ανακοίνωση του υποστήριζε ότι η επιλογή του αγωγού TAP δεν ήταν αποτέλεσμα ενεργούς πολιτικής της Ελλάδας και ότι «δεν προσφέρει στη χώρα μας τα οφέλη που προπαγανδίζουν τα παπαγαλάκια της κυβέρνησης, ενώ περιλαμβάνει σκοτεινά σημεία». Τότε ο ΣΥΡΙΖΑ τόνιζε ότι στον TAP δεν υπάρχει κρατική ή ιδιωτική Ελληνική συμμετοχή, καθώς και ότι η Συμφωνία Κράτους Υποδοχής (Host government agreement), που περιλαμβάνει το ύψος των τελών διέλευσης, θέματα απαλλοτριώσεων, την πιθανή συμμετοχή του Ελληνικού Δημοσίου και διαδικαστικές λεπτομέρειες καθοριστικές για τη λειτουργία του αγωγού κρατάηθηκαν μακριά από την δημοσιότητα.

Τι θα προσφέρει την ελληνική οικονομία

Τα οφέλη που προκύπτουν από το κατασκευαστικό μέρος, είναι περίπου 8.000 άμεσες θέσεις εργασίας, πολλές περισσότερες χιλιάδες έμμεσες θέσεις, συμβόλαια για ελληνικές εταιρίες, γενικά τόνωση της οικονομικής δραστηριότητας, αλλά και ειδικότερα στις περιοχές κατασκευής. 

Η ενεργειακή σημασία του έχει να κάνει με την ασφάλεια εφοδιασμού που προκύπτει για την χώρα και με το σημαντικό γεγονός της απευθείας μεταφοράς αερίου από την Κασπία στην Ευρώπη.Εάν, μάλιστα,  ο TAP συνδυαστεί με τον ελληνοβουλγαρικό αγωγό IGB που με τη σειρά του μπορεί να σχηματίσει τον κάθετο διάδρομο φυσικού αερίου μέχρι και την Ρουμανία, αλλά και με τον πλωτό τερματικό σταθμό LNG (υγροποιημένο αέριο) στην Αλεξανδρούπολη, θα πολλαπλασιαστούν οι δυνατότητες μεταφοράς αερίου από πολλά μέρη του κόσμου. Ήδη στη Ρεβυθούσα η υποδομή υποδοχής, αποθήκευσης και αεριοποίησης του LNG είναι εξαιρετική και επεκτείνεται. Έτσι, η χώρα μας θα μπορεί να δέχεται, αλλά και να προωθεί, υγροποιημένο αέριο από τις ΗΠΑ, μέχρι και το Ιράν, χωρίς να υπολογιστούν οι εξελίξεις στο ζήτημα της μεταφοράς φυσικού αερίου από Ισραήλ και Κύπρο.

Ως προς την επίδραση που έχει το συγκεκριμένο έργο στις τοπικές κοινωνίες πολύ σημαντική πρόοδος επιτεύχθηκε στο ζήτημα της άμεσης ενίσχυσης των τοπικών κοινωνιών, καθώς η εταιρία έχει δεσμευτεί να χρηματοδοτήσει με 32 εκατομμύρια ευρώ, στο πλαίσιο της Κοινωνικής Εταιρικής Ευθύνης, διάφορα έργα στις περιοχές διέλευσης του αγωγού, κατά τη διάρκεια της κατασκευής του. Ήδη, έχει συσταθεί επιτροπή που θα τα εξετάζει.
Ποιο είναι το έργο

Η τριμερής Διακυβερνητική Συμφωνία (IGA) Ελλάδας- Αλβανίας- Ιταλίας, για την κατασκευή του ΤΑΡ υπογράφηκε στην Αθήνα στις 13.2.2013 και έχει κυρωθεί από τα κοινοβούλια των 3 χωρών. Ο αγωγός TAP θα μεταφέρει φυσικό αέριο από το κοίτασμα Shah Deniz II από το Αζερμπαϊτζάν και, μέσω Ελλάδας, Αλβανίας και Αδριατικής, θα καταλήγει στη Ν. Ιταλία και από εκεί στη Δυτική Ευρώπη. Το συνολικό μήκος του αγωγού θα ανέλθει στα 870 χλμ., εκ των οποίων τα 550 χλμ. εντός της ελληνικής επικράτειας. Η μεταφορική του ικανότητα ανέρχεται σε 10-20 bcm το χρόνο.

Για την κατασκευή του έργου έχει συσταθεί η κοινοπραξία Trans-Adriatic Pipeline AG, στη μετοχική σύνθεση της οποίας μετέχουν οι BP – 20% (Η.Β.), SOCAR – 20% (Αζερμπαϊτζάν), Snam SpA. – 20% (Ιταλία), Fluxys – 19% (Βέλγιο), Enagas – 16% (Ισπανία) και Axpo – 5% (Ελβετία) μετά από αποχώρηση των Statoil (20%), Total (10%) και E.ON (9%).
Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα της «TAP AG», η κατασκευή του αγωγού θα αρχίσει τον Ιούνιο 2016, με στόχο να λειτουργήσει στις αρχές 2020.


Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr