Με Φίλη και Πελεγρίνη θα αντιμετωπίσει η κυβέρνηση τα ανοιχτά θέματα της Παιδείας

Ο πρώην κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος και ο πρώην πρύτανης-ηθοποιός καλούνται να χειριστούν τα κενά στα σχολεία, τον αυξημένο ΦΠΑ 23% στην ιδιωτική εκπαίδευση και την υποχρηματοδότηση των ΑΕΙ

Την «καυτή πατάτα» της παιδείας που άφησε ο Αριστείδης Μπαλτάς καλείται τώρα να διαχειριστεί  ο νέος υπουργός Παιδείας Νίκος Φίλης  με δημοσιογραφική  εμπειρία και πλέον κοινοβουλευτική εμπειρία ως κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ που κλήθηκε να χειριστεί όλα τα σοβαρά θέματα των προηγούμενων μηνών. Μία ακόμα αλλαγή είναι ότι το υπουργείο Παιδείας μετονομάζεται από υπουργείο Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων σε υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων. Αναπληρώτρια υπουργός τοποθετείται  η Σια Αναγνωστοπούλου, παραμένει  ως υφυπουργός  για θέματα έρευνας και καινοτομίας: ο Κώστας Φωτάκης ενώ  νέα προσθήκη είναι ο  πρώην πρύτανης του Πανεπιστημίου Αθηνών  Θεοδόσης Πελεγρίνης  ως υφυπουργός.

Το πρώτο θέμα που θα πρέπει να λύσει από σήμερα  ο νέος υπουργός Παιδείας είναι η κάλυψη των χιλιάδων κενών θέσεων στα σχολεία που «μεταφράζεται» σε χιλιάδες χαμένες διδακτικές ώρες των μαθητών. Δέκα ημέρες μετά την έναρξη του νέου σχολικού έτους πολλά σχολεία παραμένουν κλειστά , όπως καταγγέλλουν οι εκπαιδευτικές ομοσπονδίες , καθιστώντας άμεση την επίλυση του θέματος από τον κ. Φίλη.

Επίσης, το μνημόνιο περιλαμβάνει μεγάλες αλλαγές στο σύνολο της εκπαίδευσης. Το κυριότερο θέμα , που θα «βάλει φωτιά» στις τσέπες των γονέων αφορά στην υπαγωγή της ιδιωτικής εκπαίδευσης στο 23% από το 0% , θέμα που έχει προκαλέσει σάλο στο χώρο της παιδεία αλλά και στις οικογένειες οι οποίες αν δεν καταργηθεί η επιβολή ΦΠΑ θα κληθούν να βάλουν βαθιά το «χέρι στην τσέπη», καθώς ο αυξημένος ΦΠΑ αφορά από ιδιωτικά σχολεία και Φροντιστήρια μέχρι Κέντρα Ξένων Γλωσσών, Κολλέγια και ΙΕΚ.

Το κυριότερο πρόβλημα που έχει να αντιμετωπίσει η επόμενη κυβέρνηση είναι η υποχρηματοδότηση της εκπαίδευσης και η η έλλειψη πόρων για να λειτουργήσουν σχολεία και Πανεπιστήμια, πολλά από τα οποία βρίσκονται στο «κόκινο».     

Μεγαλύτερος αριθμός μαθητών ανά τάξη (ήδη η απελθούσα ηγεσία του υπ. Παιδεία αύξησε από 27 σε 30 τους μαθητές ανά τάξη), πιθανότατα και συγχωνεύσεις σχολείων και αξιολόγηση του εκπαιδευτικού και του σχολικού έργου , είναι από τις βασικές αλλαγές στο δημόσιο σχολείο, που αναμένεται να αλλάξει τη φιλοσοφία του αλλά και τον τρόπο χρηματοδότησής του.

Ο νέος υπουργός Παιδείας θα πρέπει να προχωρήσει στον εκσυγχρονισμό της εκπαίδευσης σε συνεργασία με τον ΟΟΣΑ και ανεξάρτητους εμπειρογνώμονες,προκειμένου έως τον Απρίλιο του 2016, να εναρμονίσουν το ελληνικό σύστημα με βάση την αξιολόγηση του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος που εκπόνησε ο ΟΟΣΑ το 2011.

Η επανεξέταση θα καλύπτει όλα τα επίπεδα εκπαίδευσης, ενώ θα εστιάζει στη σύνδεση έρευνας και εκπαίδευσης και της συνεργασίας μεταξύ πανεπιστημίων, ερευνητικών ιδρυμάτων και ιδιωτικού τομέα , με σκοπό την ενίσχυση της καινοτομίας και της επιχειρηματικότητας.
 
Με βάση την επανεξέταση που θα γίνει πάνω στις αρχές του ΟΟΣΑ , η νέα κυβέρνηση θα κληθεί να παρουσιάσει επικαιροποιημένο εκπαιδευτικό σχέδιο δράσης και θα υποβάλει προτάσεις για δράσεις το αργότερο έως τον Μάιο του 2016, οι οποίες θα εγκριθούν έως τον Ιούλιο του 2016, προκειμένου τα μέτρα να τεθούν σε ισχύ πριν από το ακαδημαϊκό έτος 2016-17.

Ο  κ. Φίλης  θα έχει το δύσκολο έργο να ευθυγραμμίσει τον αριθμό διδακτικών ωρών ανά μέλος του προσωπικού, καθώς και την αναλογία μαθητών ανά τάξη και ανά εκπαιδευτικό, με τις βέλτιστες πρακτικές των χωρών του ΟΟΣΑ, το αργότερο έως τον Ιούνιο του 2018. Η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και των σχολικών μονάδων θα συνάδει με το γενικό σύστημα αξιολόγησης της δημόσιας διοίκησης. Ενδεικτικό του προβλήματα είναι οτι το θέμα της αξιολόγηση του εκπαιδευτικού και του έργου αποτελεί μεγάλο “αγκάθι” τα τελευταία χρόνια ενώ η συζήτηση για αύξηση των ωρών των εκπαιδευτικών σε δύο επιπλέον την εβδομάδα παραλίγο να “τινάξει” τις Πανελλαδικές στον αέρα καθώς οι εκπαιδευτικοί είχαν προαναγγείλει απεργία διαρκείας.

Στην  Επαγγελματική κατάρτιση αναμένεται ότι η νέα ηγεσία του υπουργείου : και με βάση το μηνμόνιο    θα θεσπίσει ένα σύγχρονο πλαίσιο ποιότητας για την ΕΕΚ/μαθητεία,,θα δημιουργήσει ένα σύστημα για τον προσδιορισμό των αναγκών σε επίπεδο δεξιοτήτων και μια διαδικασία αναβάθμισης των προγραμμάτων και της πιστοποίησης, θα χαράξει ολοκληρωμένο σχέδιο ε φαρμογής του Υπουργείου Εργασίας, του Υπουργείου Παιδείας και του ΟΑΕΔ, με σκοπό την παροχή του απαιτούμενου αριθμού θέσεων μαθητείας για όλους τους σπουδαστές της επαγγελματικής εκπαίδευσης (ΕΠΑΣ και ΙΕΚ) έως το 2016 και για το 33% τουλάχιστον του συ νόλου των σπουδαστών της τεχνικής δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (ΕΠΑΛ) έως το 2016-2017 καιθα διασφαλίσει μεγαλύτερη συμμετοχή των εργοδοτών και μεγαλύτερη χρήση της ιδιωτικής χρηματοδότησης. Το ακαδημαϊκό έτος 2015-2016 θα λειτουργήσουν περιφερειακές συμπράξεις δημόσιου-ιδιωτικού τομέα.
  
Σύμφωνα με το βιογραφικό του νέου υπουργού Παιδείας ο κ. Φίλης από τα μαθητικά του χρόνια συμμετείχε στα κινήματα της νεολαίας και τους δημοκρατικούς αγώνες, διετέλεσε γραμματέας της ΕΚΟΝ Ρήγας Φεραίος, νεολαίας του ΚΚΕ εσωτερικού. Ως φοιτητής της Νομικής του Πανεπιστημίου Αθηνών συμμετείχε στους αγώνες για τον εκδημοκρατισμό της εκπαίδευσης, υπήρξε μέλος του ΚΣ της ΕΦΕΕ και της Συγκλήτου. Συμμετείχε σε κινήσεις για τη δημοσιογραφική δεοντολογία, σε οικολογικές πρωτοβουλίες καθώς και σε κινήσεις Αλληλεγγύης για τους μετανάστες.

Διετέλεσε μέλος του ΔΣ της ΕΣΗΕΑ και του ΔΣ του Μορφωτικού Ιδρύματος της ΕΣΗΕΑ.
Εργάστηκε ως αρχισυντάκτης στους ραδιοφωνικούς σταθμούς Φλάς, Πόλις, ΒήμαFM και ΕΡΑ 4.  Άρθρα του για την Αριστερά, την πολιτική και τα δικαιώματα έχουν δημοσιευθεί στις εφημερίδες “Επικαιρότητα” και “Η Εποχή” καθώς και στα περιοδικά “Αντί” και “Ο Πολίτης”. Υπήρξε συνεργάτης της εγκυκλοπαίδειας του Ελληνικού Τύπου (έκδοση του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών). Ασχολήθηκε με την ιστορία των φοιτητών κατά τον Μεσοπόλεμο στο Πανεπιστήμιο Αθηνών.

Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr