Τυφώνας ΣΥΡΙΖΑ στην παιδεία: Καταργούν τα ολοήμερα, επαναφέρουν ιδέες του '85

Ανάστατοι οι γονείς από τη βίαιη ανατροπή του οικογενοιακού προγραμματισμού - Οι νηπιαγωγοί καταγγέλλουν επαναφορά της ιδέας των παιδικών κέντρων

Σε πλήρη αποδόμηση του συστήματος εκπαίδευσης φέρνει το σχέδιο του υπουργείου Παιδείας που φέρνει τα «πάνω-κάτω» σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Ο προγραμματισμός του υπουργείου προβλέπει ότι οι προτάσεις θα οριστικοποιηθούν μέσα στο μήνα   προκειμένου να εφαρμοσθούν από Σεπτέμβριο, με τη νέα  σχολική χρονιά. 

Σοκαρισμένοι οι γονείς χιλιάδων μαθητών εκφράζουν αγωνιώδη ερωτηματικά τόσο για την ουσία της εκπαιδευτικής διαδικασίας - καθώς από το δημοτικό «κόβονται» ώρες αγγλικών και πληροφορικής - αλλά και για το ποιος θα παίρνει τους μαθητές στη 1.15 που θα σχολά το σύνολο των τάξεων του δημοτικού. Επιπλέον «πονοκέφαλο» προκαλεί η κατάργηση της πρωινής  ζώνης (7-8) που σημαίνει ότι όποιος εργάζεται θα πρέπει - αν δεν πληρώσει άνθρωπο για τις μεταφορές - ή να παίρνει το παιδί στη δουλειά ή να εργάζεται μεταξύ 8-1.

Ο υπουργός Παιδείας, Νίκος Φίλης, προκειμένου να καλύψει τα κενά εκπαιδευτικών σε γυμνάσια-λύκεια για την ερχόμενη σχολική χρονιά - καθώς έχουν  έχουν φύγει από τη δημόσια εκπαίδευση περίπου 30.000 εκπαιδευτικοί - καταργεί τα ολοήμερα σχολεία όπως τα γνωρίζουμε ως σήμερα. Ολες οι τάξεις του δημοτικού θα σχολούν στη 1.15 δηλαδή θα «χάνονται» πέντε  ώρες από κάθε τάξη σε μαθήματα, όπως τα αγγλικά, η περιβαλλοντική αγωγή, το θεατρικό παιχνίδι, η πληροφορική. Οι εκπαιδευτικοί ειδικοτήτων θα «καλύψουν» τάξεις στα γυμνάσια ώστε να μην φανούν τα κενά. Προκειμένου να λειτουργήσουν ολοήμερα τμήματα έως τις 4 με δύο ώρες μελέτη και μία απασχόλησης θα πρέπει 14 παιδιά να συμφωνήσουν ενώ παράλληλα  πρέπει και δύο γονείς να αποδεικνύουν ότι εργάζονται.

Όπως τονίζει ο Σταύρος Πετράκης, αντιπρόεδρος Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδας (ΔΟΕ), «ο Υπουργός Παιδείας επειδή γνωρίζει ότι τα κενά θα είναι χιλιάδες τη νέα σχολική χρονιά, αντί να κάνει ενέργειες για να τα καλύψει, "κουτσουρεύει" το πρόγραμμα του Δημοτικού Σχολείου Έτσι θα καμαρώνει πως καταπολέμησε τα κενά».
 
Την ίδια ώρα και ενώ ο υπουργός δηλώνει ότι θα προωθήσει την υποχρεωτική προσχολική εκπαίδευση, αναστάτωση επικρατεί και στους νηπιαγωγούςς με τη διάταξη του υπουργείου που οδηγεί σε κατάργηση εκατοντάδων νηπιαγωγείων σε όλη τη χώρα, καθώς ορίζει ότι πλέον θα αντιστοιχεί ένας νηπιαγωγός σε 14 νήπια (από τα επτά που ίσχυε ως σήμερα).

Όπως αναφέρεται σε ανακοίνωση που εκδόθηκε από το συντονιστικό όργανο των νηπιαγωγών «με τη νέα ρύθμιση από τα 1.466 διθέσια νηπιαγωγεία της χώρας τα 744 μετατρέπονται σε μονοθέσια και κλείνει άμεσα το ένα τμήμα τους. Ο αριθμός δυναμικότητας των νηπιαγωγείων αυτών είναι από 15 έως 27 παιδιά». «Στην επικράτεια για το σχολικό έτος που διανύουμε 1.144 νηπιαγωγεία -συμπεριλαμβανομένων των 254 δυσπρόσιτων, ενώ δεν συμπεριλαμβάνονται τα νηπιαγωγεία της ειδικής αγωγής- έχουν 14 ή λιγότερα νήπια α' και β' ηλικίας και σύμφωνα με τη διάταξη που προαναφέρθηκε βρίσκονται υπό καθεστώς κατάργησης ή συγχώνευσης. Τα νηπιαγωγεία αυτά είναι οργανικά ή λειτουργικά μονοθέσια (διευκρινίζουμε ότι πρόκειται για σχολική μονάδα που λειτουργεί με ένα τμήμα, σε μία αίθουσα και με έναν νηπιαγωγό) και με την ψήφιση του σχεδίου νόμου στην πλειονότητά τους θα σβήσουν από τον σχολικό χάρτη» αναφέρεται στην ανακοίνωση των νηπιαγωγών.
 

Επαναφέρουν ιδέες του '85

To Συντονιστικό των Νηπιαγωγών δηλώνει, επίσης, την αντίθεσή του ως προς τη λειτουργία πολυθέσιων Νηπιαγωγείων. Όπως αναφέρουν «οι μεγάλοι ενιαίοι χώροι αποφεύγονται γιατί συνδέονται με επιθετικές συμπεριφορές. Νηπιαγωγεία με μεγάλους απρόσωπους χώρους, με περισσότερους από 75 μαθητές είναι επικίνδυνα για τη σωματική ακεραιότητα του παιδιού, δημιουργούν συνθήκες στρατώνα, στέκονται εμπόδιο στην ισόρροπη συναισθηματική του ανάπτυξη, προκαλούν δυσλειτουργία στη ψυχοκοινωνική του ανάπτυξη με αύξηση του συναισθήματος του φόβου και της εγκατάλειψης από τα τεράστια – για το ίδιο το παιδί – μεγέθη τους και εντείνουν τη δυσκολία προσαρμογής».
 
Τα πολυθέσια Νηπιαγωγεία παρουσιάζουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για το υπουργείο, λένε οι νηπιαγωγοί, λόγω του γεγονότος ότι του δίνουν τη δυνατότητα μέσα στα πλαίσια της ίδιας σχολικής μονάδας, αφενός να συγχωνεύει μικρότερα τμήματα και να δημιουργεί νέα υπεράριθμα (ως 25 μαθητές συν 10%), αφετέρου να καταργεί οργανικές θέσεις.   Με τη δημιουργία πολυθέσιων Νηπιαγωγείων το Υπουργείο θα πετύχει τρεις στόχους ταυτόχρονα:

- Αθρόες συγχωνεύσεις τμημάτων οι οποίες θα γίνονται μέσα στα πλαίσια της ίδιας σχολικής μονάδας
- Κατάργηση οργανικών θέσεων Νηπιαγωγών
- Μέσω της τοποθέτησης Διευθυντών τη δημιουργία ενός ισχυρού ελεγκτικού δικτύου-μηχανισμού ανά την επικράτεια, ιδιαίτερα αποτελεσματικού για την αξιολόγηση των Νηπιαγωγών

Το  Συντονιστικό Νηπιαγωγών εκτιμά ότι το υπουργείο προσπαθεί να επαναφέρει τα παιδικά κέντρα  που είναι είναι ένας θεσμός-φάντασμα, ένα αποτυχημένο εκπαιδευτικό πείραμα, όπως  τονίζουν. Και εξηγούν: «Πριν από 31 χρόνια με το Ν1566/85 είχε γίνει προσπάθεια να οργανωθούν και να λειτουργήσουν Νηπιαγωγεία με ιδιότυπη μορφή, αποδυναμωμένα από τον εκπαιδευτικό τους ρόλο στα πλαίσια των παιδικών κέντρων ενός θεσμού υβριδικού τύπου με συγκεχυμένες λειτουργίες, επικαλύψεις  υπευθυνοτήτων του προσωπικού, υπό την αρμοδιότητα δυο υπουργείων. Η ιδέα του παιδικού κέντρου δεν βρήκε υποστηρικτές, ούτε στην εκπαιδευτική ούτε στην πανεπιστημιακή κοινότητα με αποτέλεσμα να λειτουργήσουν ελάχιστα. Η πιο γνωστή περίπτωση λειτουργίας παιδικού κέντρου στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, με διευρυμένο ωράριο για παιδιά από 2,5 έως 6 ετών, υπό την καθοδήγηση του καθηγητή Χ. Φράγκου, το σχολικό έτος 1987-88 ,κατέληξε ένα αποτυχημένο και επικίνδυνο πείραμα, το οποίο βέβαια δεν θα μπορούσε να γενικευτεί.Τότε υπήρξε ένας από τους μεγαλύτερους συντονισμένους αγώνες των Νηπιαγωγών, που αρνήθηκαν να ενταχθούν στα παιδικά κέντρα, γιατί με αυτόν τον τρόπο θα υποβαθμιζόταν ο εκπαιδευτικός χαρακτήρας του Νηπιαγωγείου και θα περιορίζονταν σε ρόλο φύλαξης των παιδιών.Η προφανής αδυναμία του θεσμού να λειτουργήσει ως εκπαιδευτικό κέντρο, αλλά και η αντίδραση της εκπαιδευτικής κοινότητας τον οδήγησαν σε αχρησία με αποτέλεσμα να περάσει στην ιστορία μόνο ως βιβλιογραφική αναφορά (στην περίπτωση του ΑΠΘ μόνο η ονομασία έχει παραμείνει, αφού πρόκειται για ΝΠΙΔ στο οποίο εγγράφονται τα παιδιά όσων εργάζονται στο Πανεπιστήμιο)».

Η εκτίμηση του Συντονιστικού Νηπιαγωγών είναι ότι υπάρχει πολιτική στόχευση πίσω από την εμμονή του Υπουργείου για θεσμούς –φαντάσματα του παρελθόντος όπως τα παιδικά κέντρα. Είναι πιθανό να σχεδιάζεται η ένταξη σε προγράμματα ΕΣΠΑ των δημοσίων Νηπιαγωγείων (voucher κ.ά.) αλλά και η εκχώρηση των δομών εκπαίδευσης των Νηπιαγωγείων σε ιδιοκτήτες παιδικών σταθμών που θα φέρουν την επωνυμία παιδικά κέντρα.


Τέσσερα χρόνια στο Γυμνάσιο-δύο στο Λύκειο

Σε ό,τι αφορά στις αλλαγές στη δομή του σχολείου μια από τις βασικές νέες προτάσεις αφορά την φοίτηση για τέσσερα χρόνια στο γυμνάσιο και δύο στο λύκειο. Με αυτό το σύστημα το υπουργείο θεωρεί ότι θα εξασφαλιστεί ένας κορμός εκπαίδευσης στο Γυμνάσιο και το Λύκειο θα γίνει περισσότερο ερευνητικό με δυνατότητα επιλογής ομάδων μαθημάτων. Στην ουσία πάντως αφορά στη μείωση του χρόνου σπουδών στο λύκειο.

Σε ό,τι αφορά στο εξεταστικό σύστημα ο επικεφαλής της επιτροπής Αντώνης Λιάκος  είναι υπέρμαχος  της ελεύθερης πρόσβασης σε τμήματα της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης όπου οι υποψήφιοι είναι λιγότεροι από τις προσφερόμενες θέσεις.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr