Η ιστορία της μεταφοράς του Αγίου Φωτός στην Ελλάδα

Ένα ταξιδιωτικό γραφείο και ο τότε Έξαρχος του Πανάγιου Τάφου στην Αθήνα, Ειρηναίος, συνεργάστηκαν, ώστε να φτάσει για πρώτη φορά στην ελληνική πρωτεύουσα το Άγιο Φως αεροπορικώς

Λίγο μετά τις οκτώ το βράδυ του Μεγάλου Σαββάτου έφθασε στο αεροδρόμιο Ελ. Βενιζέλος το Άγιο Φως από το Ναό της Αναστάσεως στα Ιεροσόλυμα. Το Άγιο Φως, που συνόδευσαν από τα Ιεροσόλυμα ο Εξαρχος του Πανάγιου Τάφου, αρχιμανδρίτης Δαμιανός και ο υφυπουργός Εξωτερικών Κυριάκος Γεροντόπουλος, έγινε δεκτό με τιμές αρχηγού κράτους.

Το φως υποδέχθηκε στο αεροδρόμιο ο Μητροπολίτης Μεσογαίας και Λαυρεωτικής Νικόλαος και έχει ήδη διανεμηθεί στους κυβερνήτες των αεροσκαφών, πολιτικών και στρατιωτικών, που θα το μεταφέρουν σε όλη τη χώρα.

Η τελετή Αφής του Αγίου Φωτός πραγματοποιήθηκε το μεσημέρι στα Ιεροσόλυμα με τον πατριάρχη Ιεροσολύμων Θεόφιλο Γ' να εξέρχεται του Παναγίου Τάφου κρατώντας αναμμένα 33 κεριά που συμβολίζουν τα έτη του Χριστού. «Δεύτε λάβετε Φως εκ του ανεσπέρου Φωτός» ανέφερε ο πατριάρχης απευθυνόμενος στους πιστούς που βρισκόταν στο ναό της Αναστάσεως οι οποίοι έσπευσαν να λάβουν το Άγιο Φως το οποίο συνέχισε το ταξίδι του στην Ελλάδα.

Ο κ. Γεροντόπουλος ανέφερε πως είχε την τιμή να εκπροσωπήσει την κυβέρνηση και να παραλάβει το Άγιο Φως, και τόνισε πως το Άγιο Φως αποτελεί μήνυμα χαράς και ελπίδας και θα μεταφερθεί σε όλες τις ενορίες της Ελλάδας.

Σε έναν ταξιδιωτικό πράκτορα ανήκει η ιδέα για τη μεταφορά με αεροπλάνο του Αγίου Φωτός από τα Ιεροσόλυμα στην Αθήνα. Πρόκειται για τον κ. Ιάκωβο Οικονομίδη, ιδιοκτήτη έως το 2004 γνωστού ταξιδιωτικού γραφείου στην πλατεία Συντάγματος και στενό φίλο και συνεργάτη του πρώην Πατριάρχη Ιεροσολύμων Ειρηναίου.



Σύμφωνα με όσα έχουν γίνει γνωστά, το 1998 το ταξιδιωτικό γραφείο του κ. Οικονομίδη και ο τότε Εξαρχος του Πανάγιου Τάφου στην Αθήνα, Ειρηναίος, συνεργάστηκαν ώστε να φτάσει για πρώτη φορά στην ελληνική πρωτεύουσα το Αγιο Φως αεροπορικώς. Μέχρι τότε έφτανε στην Ελλάδα… ακτοπλοϊκώς, μία εβδομάδα μετά την Ανάσταση, με το πλοίο της γραμμής Τελ Αβίβ - Πειραιάς.

Δεν ήταν λίγοι εκείνο το διάστημα που μιλούσαν για «σπονσοράρισμα» του Αγίου Φωτός από ένα ταξιδιωτικό γραφείο το οποίο πραγματοποιούσε παράλληλα προσκυνηματικές εκδρομές στους Αγίους Τόπους, ενώ μέσω Ειρηναίου είχε τη σύμφωνη γνώμη της ελληνικής κυβέρνησης για την κάλυψη των εξόδων μετακίνησης του αεροσκάφους της Ολυμπιακής Αεροπορίας, το οποίο μετέφερε κάθε χρόνο 250 και πλέον άτομα, ανάμεσά τους και κυβερνητικούς αξιωματούχους, από και προς το Ισραήλ. Μάλιστα Οικονομίδης και Ειρηναίος, εκτός από αεροσκάφος της Ο.Α. είχαν εξασφαλίσει και συνοδεία ανδρών της προεδρικής φρουράς που ακολουθούσαν το Αγιο Φως.

Το 2002 η μεταφορά του Αγίου Φωτός γίνεται «κρατική υπόθεση», αφού πλέον την οργάνωση της μεταφοράς ανέλαβε το υπουργείο Εξωτερικών, με πρωτοβουλία του τότε υφυπουργού Απόδημου Ελληνισμού κ. Γιάννη Μαγκριώτη. Το Αγιο Φως  φτάνει με ειδική πτήση στην Αθήνα, το αεροσκάφος της Ο.Α. έδωσε τη θέση του σε κυβερνητικό αεροσκάφος (Εμπραέρ), όπου γίνεται δεκτό με τιμές αρχηγού κράτους στην Αθήνα. Από την Αθήνα, μεταφέρεται πάλι με ειδικές πτήσεις της πολιτικής και πολεμικής αεροπορίας σε διάφορες μητροπόλεις ανά την Ελλάδα.


 
«Πόλεμος» για τον Ναό της Αναστάσεως
Η τελετή αφής του Αγίου Φωτός στον Πανάγιο Τάφο έχει αποτελέσει στο παρελθόν πεδίο μάχης μεταξύ ορθοδόξων και Αρμενίων μοναχών. Δεν είναι λίγες οι φορές που Αρμένιοι μοναχοί και λαϊκοί, ανατρέπουν το status quo που ισχύει εδώ και αιώνες, όπου κύριο ρόλο έχει το Ελληνορθόδοξο Πατριαρχείο Ιεροσολύμων.

Να σημειωθεί ότι μόνο τρεις Εκκλησίες έχουν κυριαρχικά δικαιώματα στον Ναό της Αναστάσεως. Το Ελληνορθόδοξο Πατριαρχείο Ιεροσολύμων, το Τάγμα των Φραγκισκανών Μοναχών και το Αρμενικό Πατριαρχείο. Οι κόπτες και οι συριανοί έχουν μόνο το δικαίωμα της προσευχής, ενώ οι χριστιανοί των άλλων δογμάτων μπορούν μόνο να επισκέπτονται τον ναό ως απλοί προσκυνητές.  


Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr