Πώς έπεσε έξω η Miss Raxevsky μετά από 40 χρόνια

Η ιστορία του διάσημου γυναικείου brand που ξεκίνησε από δύο καταστήματα, μεγαλούργησε στα 80s και στα 90s και λύγισε στα χρόνια της κρίσης

Είναι μια γλυκιά καλοκαιρινή βραδιά, δέκα χρόνια πριν, και οι καλεσμένοι του Γιώργου Μουρτζούχου και της συζύγου του Ιρέν απολαμβάνουν την εκπληκτική θέα της φωτισμένης Αθήνας που απλώνεται στα πόδια τους. «Μα τι σπίτι είναι αυτό;» λέει σε φίλη της προσκεκλημένη που πέρασε για πρώτη φορά την είσοδο της εκπληκτικής βίλας του ισχυρού άνδρα της Raxevsky στην Εκάλη.

Η κατοικία του ζευγαριού δεσπόζει ψηλά στην Εκάλη, εκτείνεται σε περίπου 1.000 τ.μ. και είναι επιπλωμένη με κομμάτια εξαιρετικής αισθητικής διάσημων οίκων. Εξακολουθεί να δεσπόζει εν αντιθέσει με την ιστορική εταιρεία γυναικείων ρούχων Raxevsky που δεν άντεξε, όπως πολλές άλλες στα χρόνια της κρίσης, και κατεβάζει ρολά παρά τις προσπάθειες διάσωσης. Ο 72χρονος σήμερα Γιώργος Μουρτζούχος, ένας πολύ δραστήριος άνθρωπος, προσπάθησε, λένε οι φίλοι του, να σώσει την εταιρεία που ίδρυσε μαζί με την πρώτη του σύζυγο, την αείμνηστη Ελενα Ραξέβσκι.

Οι τελευταίοι 100 εργαζόμενοι της εταιρείας, που παραμένουν απλήρωτοι εδώ και 14 μήνες, διαφωνούν και υποστηρίζουν ότι εμπιστεύτηκαν τη διοίκηση και όσα τους έλεγε, για να καταλήξουν τελικά άνεργοι και χωρίς να πάρουν τη νόμιμη αποζημίωση. Θύματα και αυτοί ενός λουκέτου μέσα στην κρίση, για μια εταιρεία που μέχρι το 2012 άντεχε τα χτυπήματα έχοντας πίσω της μια ιστορία που ξεκίνησε στη μακρινή Ρωσία από τον παππού της Ελενας Ραξέβσκι, όταν ο τελευταίος αποφάσισε να έρθει στην Ελλάδα για ένα νέο ξεκίνημα.

Ο Γιώργος Μουρτζούχος με τη σύζυγό του Ιρέν και τη μούσα της εταιρείας Ζέτα Μακρυπούλια


Η δαιμόνια Ελένη και το χτύπημα της μοίρας

Η μικρή βιοτεχνία που ανοίγει ο Ρώσος εμιγκρές παράγει και πουλάει στη χονδρική έτοιμα ενδύματα δημιουργώντας σταδιακά ένα καλό πελατολόγιο. Ούτε αυτός μπορεί να φανταστεί, όταν αποσύρεται στα μέσα της δεκαετίας του ’50 παραδίδοντας τα ηνία της εταιρείας στα παιδιά του, ότι η εγγονή του Ελένη θα μεγαλουργήσει.

Μαζί με τον σύζυγό της Γιώργο Μουρτζούχο ιδρύουν το 1976 την εταιρεία Helen’s Club S.A., δίνοντας έμφαση στις εξαγωγές ρούχων σε χώρες της Ευρώπης, όπως η Σουηδία, η Γαλλία, η Αυστρία, η Ολλανδία, η Ισπανία, ενώ εξάγουν επίσης στις ΗΠΑ και τον Καναδά. Οι δουλειές πηγαίνουν πολύ καλά και μετά από έξι χρόνια η δαιμόνια Ελένη μαζί με τον άνδρα της παίρνουν την απόφαση να εισέλθουν στην αγορά της λιανικής πώλησης. Το λογότυπο Raxevsky δεσπόζει στις ταμπέλες των δύο πρώτων καταστημάτων της εταιρείας που ανοίγουν σε δύο στρατηγικά σημεία πώλησης, το πρώτο στο Κολωνάκι και το δεύτερο στην Πατησίων. Παρόλο που το brand δεν είναι γνωστό μαγεύει τη μέση Ελληνίδα που θέλει να φοράει κάτι επώνυμο το οποίο δεν είναι πανάκριβο και τα πρώτα σχέδια γίνονται ανάρπαστα. Η επιτυχία έρχεται με σταθερά βήματα και το ζευγάρι στη ζωή και στη δουλειά ανοίγει σταδιακά μέχρι το 1990 άλλες επτά μπουτίκ Raxevsky στην Αθήνα. Την επόμενη δεκαετία η εταιρεία εξαπλώνεται σε όλη σχεδόν την Ελλάδα, ανοίγοντας καταστήματα σε όλες τις μεγάλες πόλεις και τα νησιά που προσελκύουν τουρισμό.

Η Ελενα Ραξέβσκι και ο σύζυγος της βιώνουν τις πιο όμορφες στιγμές της κοινής τους πορείας, έχουν αποκτήσει δύο γιους και η ζωή τους είναι αυτό που κάποιος θα αποκαλούσε ιδανική. Διαθέτουν μια πανέμορφη κατοικία, ταξιδεύουν στο εξωτερικό και είναι αποδεκτοί σε συγκεκριμένους κοσμικούς κύκλους όταν η μοίρα αποφασίζει να χτυπήσει. Η γυναίκα που έδωσε το όνομά της στο brand νοσεί από την επάρατη νόσο και παρά τη μάχη που δίνει φεύγει τελικά από τη ζωή, αφήνοντας πίσω της τον Γιώργο Μουρτζούχο και τα δύο παιδιά τους.



Η Ιρέν, η νέα ζωή και η Κοκό!

O Mουρτζούχος αναλαμβάνει τα ηνία μιας εταιρείας που πλέον έχει ανοιχτεί και στις αγορές του εξωτερικού με μαγαζιά στη Βουλγαρία, στη Γερμανία, στη Ρουμανία και την Κύπρο. Τα καλοκαίρια περνάει μεγάλο μέρος των διακοπών του στη Σκιάθο, όπου η οικογένεια διαθέτει την ωραιότερη ίσως βίλα στο νησί, πάνω από τις Κουκουναριές. Πρόκειται για ένα πανέμορφο σπίτι, το οποίο φωτογράφισε η αγγλική «Vogue Homme» και όσοι έχουν φιλοξενηθεί έμειναν με το στόμα ανοιχτό από την αρχιτεκτονική του και τους εξαιρετικά διακοσμημένους χώρους.

Η αλλαγή στη ζωή του επιχειρηματία θα έρθει στα μέσα περίπου του 2004, όταν θα γνωρίσει την κατά μία εικοσαετία μικρότερή του Ιρέν Χόμσι, με καταγωγή από τον Λίβανο και την Ελλάδα. Το ειδύλλιο καταλήγει σύντομα στα σκαλιά της εκκλησίας και η ευτυχία τους ολοκληρώνεται όταν έρχεται στη ζωή τους η μικρή Μαριελίνα. Με τη μέθοδο του franchise τα καταστήματα της Raxevsky αυξάνονται γεωμετρικά σε μια περίοδο επίπλαστης, όπως αποδείχθηκε περίτρανα λίγα χρόνια μετά, ευημερίας.

Το ζευγάρι απολαμβάνει πλέον μια luxury ζωή, με ταξίδια στο Λονδίνο και τη Νέα Υόρκη, αλλά και διακοπές στην Ελβετία τον χειμώνα, αφού ο Μουρτζούχος είναι δεινός σκιέρ και ορειβάτης.
Η δεύτερη σύζυγος του επιχειρηματία δεν ασχολείται ιδιαίτερα με την εταιρεία, φροντίζει όμως να φωτογραφίζεται σε κοσμικά events και στις επιδείξεις μόδας της Raxevsky. Οταν δίνει συνέντευξη ως μια γυναίκα με έντονη προσωπικότητα και εκρηκτικό χαρακτήρα, η δημοσιογράφος την περιγράφει ως πρέσβειρα της Raxevsky. Οταν μάλιστα τη ρωτάει αν συμφωνεί με τη ρήση της Κοκό Σανέλ ότι η κομψότητα είναι μια αρετή έμφυτη και όχι επίκτητη απαντά αφοπλιστικά: «Πώς μπορώ να διαφωνήσω όταν η Κοκό Σανέλ μεγάλωσε σε ένα γαλλικό ορφανοτροφείο με αυστηρή μοναχική εκπαίδευση και έφτασε να γίνει σύμβολο της μόδας;».

Η Αννα Πρέλεβιτς ποζάρει με δημιουργία της εταιρείας στην επίδειξη μόδας για την ενίσχυση του «Χαμόγελου του Παιδιού», όπου συμμετείχαν πολλές διάσημες κυρίες της ελληνικής σόουμπιζ


Από την πρέσβειρα Ζέτα στην αποκαθήλωση

Εντούτοις, η πρέσβειρα της Raxevsky βρέθηκε τελικά στο πρόσωπο και τις αναλογίες της Ζέτας Μακρυπούλια την εποχή που η καριέρα της ήταν στο πικ. Υπέγραψε ένα ηγεμονικό συμβόλαιο με την εταιρεία σύμφωνα με όσα ψιθυρίζονταν τότε, η οποία αναζητούσε ένα πολύ γνωστό πρόσωπο για να δυναμώσει την εικόνα της. Οι φωτογραφήσεις για τις νέες κολεξιόν ξεφεύγουν από τα σύνορα της Ελλάδας και γίνονται σε εξωτικούς προορισμούς όπως το Μπαλί, οι Μαλδίβες, η Κούβα, τα Νησιά Μπόρα-Μπόρα και ο Μαυρίκιος.

Το κόστος είναι μεγάλο αλλά ο Γιώργος Μουρτζούχος δεν ανησυχεί, αφού μέχρι το 2010 οι δουλειές πάνε πρίμα και μπορεί να πληρώνει για τη φωτογράφηση της νέας κολεξιόν πολυήμερα ταξίδια στην Αργεντινή και το Τόκιο. Τα επόμενα τέσσερα χρόνια η κατάσταση θα αλλάξει δραματικά. Τα 26 εκατ. ευρώ πωλήσεις το 2010 θα κατρακυλήσουν στα 5 εκατ. ευρώ το 2014, ενώ τα 55 καταστήματα της εταιρείας την ίδια χρονιά είναι πλέον 26.
Ο Γιώργος Μουρτζούχος ελπίζει να ανακάμψει με την υπαγωγή της εταιρείας στο άρθρο 106β, αλλά η κατάσταση γίνεται όλο και πιο δυσχερής. Η βουτιά στις πωλήσεις ξεπερνάει το 50% το 2015, ενώ στο σύνολό της από το 2010 μέχρι σήμερα το ποσοστό αγγίζει το 80%, καθιστώντας την επιβίωσή της αδύνατη. Το λουκέτο που έγινε γνωστό στις αρχές της εβδομάδας ήταν απλά το κερασάκι στην τούρτα της πτώχευσης και το θλιβερό αντίο ενός πολύ γνωστού brand που δεν άντεξε στην επέλαση της κρίσης. Μιας κρίσης που δεν καταλαβαίνει ούτε από φίρμες ούτε από ηχηρά επιχειρηματικά ονόματα, παρασέρνοντας στο διάβα της όλους όσοι δεν μπορούν να ανταποκριθούν στην κατάσταση που έχει διαμορφωθεί.




Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr