Μαρίτα Παπαρίζου: Με τους διάσημους «Σολίστες της Βενετίας» στο Ίδρυμα Νιάρχος

Η σπουδαία Ελληνίδα μεσόφωνος σε μια συναυλία αφιερωμένη στη μνήμη του αρχιμουσικού και ιδρυτή των «I Solisti Veneti», Κλαούντιο Σιμόνε

Συναυλία αφιερωμένη στη μνήμη του Κλάουντιο Σιμόνε, ιδρυτή και αρχιμουσικού της Ορχήστρας «I Solisti Veneti», θα δοθεί σήμερα 10 Δεκεμβρίου στην αίθουσα «Σταύρος Νιάρχος» του ΚΠΙΣΝ.

Στο πλαίσιο της συναυλίας, η πιο φημισμένη ορχήστρα δωματίου της Ιταλίας θα συνοδεύσει την διεθνούς φήμης ελληνίδα κοντράλτο Μαρίτα Παπαρίζου η οποία θα ερμηνεύσει άριες του Βιβάλντι.



Η ίδια η κυρία Μαρίτα Παπαρίζου μιλά για την συνεργασία της με τους «Σολιστες της Βενετίας» και περιγράφει την μαθητεία της στο πλευρό του Κλαούντιο Σιμόνε:

Κυρία Παπαρίζου, σας είδαμε πρόσφατα στην καταπληκτική τηλεοπτική παραγωγή της όπερας «Τανκρέντι» του Ροσίνι, με την ΕΡΤ, στον ομώνυμο ρόλο. Σας έχουν θαυμάσει τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Ευρώπη, τι περιμένουμε να δούμε από εσάς στις 10 Δεκεμβρίου στην αίθουσα «Σταύρος Νιάρχος» του ΚΠΙΣΝ;

Πρόκειται για μία συναυλία αφιερωμένη στη μνήμη του Κλάουντιο Σιμόνε, ιδρυτή και αρχιμουσικού της Ορχήστρας I Solisti Veneti, που υπήρξαν το σημαντικότερο ίσως μπαρόκ σύνολο του 20ου αιώνα. Ο Σιμόνε υπήρξε «καλλιτεχνικός» μου πατέρας και σε αυτόν οφείλω πολλά και έχω να θυμάμαι ακόμα περισσότερα, συναυλίες, δισκογραφία και τόσα ακόμα.

Πείτε μας κάτι χαρακτηριστικό, που θυμάστε από τη συνεργασία σας.

Βρισκόμουν στο σπίτι του στην Πάντοβα, για κάποιες πρόβες, όταν πέρασε η ώρα και μου πρότεινε να μείνω εκεί για να ξεκουραστώ, στο δωμάτιο κάτω από τη «σκάλα». Η αλήθεια είναι ότι έμενε σε ένα μπαρόκ παλάτσο, οπότε το δωμάτιο αυτό αντιστοιχούσε σε ένα δυάρι. Ανοίγοντας την πόρτα για το διπλανό δωμάτιο βρέθηκα στο χώρο μελέτης του μαέστρου, όπου μύριζε μελάνι και παλιό χαρτί. Μόλις συνήθισαν τα μάτια μου αντίκρισα το όνειρο κάθε μουσικού, χειρόγραφα, χειρόγραφα και ιδιόχειρες σημειώσεις, άγγιζα τα χαρτιά που είχε αγγίξει ο Βιβάλντι, ο Χέντελ, ο Ροσίνι και έβλεπα τα μικρά σημάδια του μαέστρου. Ήταν πραγματικά σαν ένα ταξίδι στο χωροχρόνο.

Τι οφείλουμε, λοιπόν, σε αυτόν τον άνθρωπο;

Ουσιαστικά ήταν ένας από τους μαέστρους που επανέφεραν το μπαρόκ στις λυρικές σκηνές, μαθητής του μεγάλου δικού μας Δημήτρη Μητρόπουλου, το οποίο πάντα έβαζε πρώτο στο βιογραφικό του, και μεγάλος λάτρης της Ελλάδας. Στις τελευταίες μας συνομιλίες ονειρευόταν να έρθει για μια τελευταία φορά στη χώρα του δασκάλου του.

Βλέπουμε ότι στη συναυλία σας θα ερμηνεύσετε άριες του Βιβάλντι.

Ναι, ήταν ο αγαπημένος μας και πραγματικά ερμηνεύοντας Βιβάλντι, είναι σαν να φοράω τα πιο άνετα ρούχα μου. Βλέπετε ο Βιβάλντι, όπως και ο Ροσίνι βέβαια, αγαπούσε τις κοντράλτο.

Αλήθεια τι ακριβώς είναι μία κοντράλτο;

Πρόκειται για ένα είδος γυναικείας φωνής που απειλείται με «εξαφάνιση». Κανείς δε γνωρίζει γιατί, αλλά ενώ κάποιους αιώνες πριν ήταν πιο συνηθισμένο, σήμερα δύσκολα βρίσκονται κοντράλτο, με αποτέλεσμα πολλές φορές τα θέατρα να προσλαμβάνουν μέτζο σοπράνο για να ερμηνεύουν τους ρόλους, αλλά δεν είναι το ίδιο. Η κοντράλτο συνδυάζει τα άκρα, σκούρο χρώμα, ευελιξία, ταχύτητα και δυνατότητα να ανεβαίνει σε νότες της σοπράνο. Μια κοντράλτο, λοιπόν, μπορεί να κάνει πιο εύκολα το ρεπερτόριο της μέτζο σοπράνο, από ότι το αντίθετο.

Σίγουρα θα είναι μια υπέροχη βραδιά, όμως τι άλλο ετοιμάζετε;

Στις 17 Δεκεμβρίου, θα βρεθώ για ακόμα μία φορά στο ΚΠΙΣΝ, με το ορατόριο του συνθέτη Κ. Μουστάκα για το Δίστομο, στην αίθουσα της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ. Από εκεί κι έπειτα ξεκινούν κάποιες συναυλίες με τις «Αμαρτίες των γηρατειών», του Ροσίνι, με τον ταλαντούχο πιανίστα Μάριο Παντελιάδη, ένα αφιέρωμα στην αναγεννησιακή ισπανική μουσική, με το βιχουελίστα Αλέξανδρο Κάλκο, ένα αφιέρωμα στη Σοφία Βέμπο και τέλος ετοιμάζουμε ένα πρότζεκτ, που φέρει τον τίτλο «Contralto en travesti», γεμάτο με άριες από...αντρικούς ρόλους.

Λίγα λόγια για τη Μαρίτα Παπαρίζου

Η Μαρίτα Παπαρίζου γεννήθηκε στο Βόλο και έκανε το ντεμπούτο της στη Γένοβα στο ρόλο του Όναρο, στην 1η Παγκόσμια Αναβίωση στη σύγχρονη εποχή του έργου του Ν. Πόρπορα «Αριάδνη στη Νάξο», σχεδόν αμέσως μετά την επιλογή της ως υπότροφος του Κληροδοτήματος Αλεξάνδρα Τριάντη, από τον ΟΜΜΑ (1999).

Έκτοτε έχει συνεργαστεί με την Εθνική Λυρική Σκηνή (ΕΛΣ), ερμηνεύοντας διάφορους ρόλους, όπως η 3η Ντάμα στο «Μαγικό Αυλό», Μανταλένα στο «Ριγκολέτο», Φενένα στο «Ναμπούκο», Αμάστρις στον «Ξέρξη», τον ομώνυμο ρόλο στο «Μαινόμενο Ορλάνδο», Ροζίνα στον «Κουρέα της Σεβίλλης», Ιζαμπέλα στην «Ιταλίδα στο Αλγέρι», Ιζολιέ στον «Κόμη Ορύ» και τον ομώνυμο ρόλο στην «Κάρμεν».

Έχει ηχογραφήσει για την ΕΡΑ το «Μάγο Έρωτα» του Ντε Φάγια, ενώ ξαναπαρουσίασε το συγκεκριμένο έργο και στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης. Επίσης έχει ερμηνεύσει το ρόλο της Διδούς στην όπερα του Πέρσελ «Διδώ και Αινείας», στην Κέρκυρα (θέατρο Φοίνικας).

Έχει συμπράξει με διάφορες ορχήστρες όπως η Philomusica της Οξφόρδης, η Philharmonia του Λονδίνου, η Βασιλική Φιλαρμονική του Λονδίνου και οι Καμερίστες της Σκάλας του Μιλάνου σε μια βραδιά αφιερωμένη στη σχέση της Ελλάδας με την όπερα.

Η εκπληκτική ευελιξία της φωνής της κατέστησε δυνατή τη συμμετοχή της σε έργα μοντέρνων συνθετών όπως οι Ρεσπίγκι, Μπουλέζ, Βρόντος, Αντωνίου, Μαραγκόπουλος, Αλίκη Κόλλια και πολλοί άλλοι.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr