H Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών του Κοινωφελούς Ιδρύματος Α. Ωνάσης, σε συνεργασία με το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών διοργανώνει μία συζήτηση για την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση.
Τρεις διακεκριμένοι ομιλητές, πανεπιστημιακοί, με το συντονισμό ενός φιλόλογου της νέας γενιάς, που ζει τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση από μέσα και μάλιστα όχι υπό τις καλύτερες δυνατές συνθήκες, επιχειρούν να φωτίσουν τις κρυφές πτυχές μιας διαρκούς περιπέτειας χωρίς αίσιο τέλος, αυτή της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης που δεν ολοκληρώνεται. Αναλύουν μέσω παραδειγμάτων από τη σύγχρονη και ιστορική μας πραγματικότητα, τις αιτίες που κάνουν την ποθούμενη εκπαιδευτική μεταρρύθμιση, να παραπέμπεται συνεχώς στο μέλλον αντί να κοιτάζει προς αυτό.
Άλλη μια εκπαιδευτική μεταρρύθμιση, αυτή για το «Νέο Λύκειο», αμφισβητείται πριν ακόμη ξεκινήσει, ως αποσπασματική και αναποτελεσματική. Ο αείμνηστος ιστορικός της εκπαίδευσης Αλέξης Δημαράς είχε γράψει για τη «Μεταρρύθμιση που δεν έγινε», συγκρίνοντας τις μεγάλες προσδοκίες που είχαν οι ιδρυτές του ελληνικού κράτους από την παιδεία, ως φορέα δημιουργίας ενός καλύτερου μέλλοντος μέσω της προπαρασκευής υπεύθυνων πολιτών, με τα πενιχρά αποτελέσματα που συνήθως έχουν οι κατά καιρούς εκπαιδευτικές πολιτικές.
Τι φταίει και αυτή η μεταρρύθμιση ολοένα εξαγγέλλεται και δεν γίνεται ποτέ ή γίνεται ελλιπώς; Σε τι οφείλεται το γεγονός ότι ιστορικά, τόσοι και τόσοι σημαντικοί παιδαγωγοί που έχουν αναμιχθεί ενεργά στην προσπάθεια βαθιάς αναμόρφωσης της παιδείας, δεν κατάφεραν παρά να κάνουν μικρές ή και επουσιώδεις αλλαγές; Είναι αιτία ο κομματισμός, η συνήθης προχειρότητα της κρατικής γραφειοκρατίας, η έλλειψη επαρκών κονδυλίων, η συχνή εναλλαγή προσώπων στην ηγεσία του αρμόδιου υπουργείου, ένα κατ’ όνομα μόνον ενδιαφέρον του πολιτικού συστήματος για την παιδεία, κάποιες βαθιές ιδεολογικές διαφορές που δεν επιτρέπουν συμφωνία και συνέχεια στις πολιτικές του κράτους; Τι είναι αυτό που μετατρέπει το διαρκές αίτημα για ουσιαστική παιδεία, σε σύστημα ανακύκλωσης εξεταστικών μοντέλων για την εισαγωγή στα πανεπιστήμια; Και ποιες πρωτοβουλίες πρέπει να πάρει η εκπαιδευτική κοινότητα, σε ένα πλαίσιο οικονομικής κρίσης, που επιφέρει ένα ακόμη πλήγμα στο δημόσιο σχολείο;
Ομιλητές:
Δημήτρης Ματθαίου: Καθηγητής Συγκριτικής Παιδαγωγικής στο Πανεπιστήμιο Αθηνών
Παναγιώτης Κιμουρτζής: Αναπληρωτής Καθηγητής Εκπαιδευτικής Πολιτικής και Ιστορίας της Εκπαίδευσης στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου
Κώστας Αγγελάκος: Λέκτορας Παιδαγωγικών στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο και τέως Πάρεδρος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου
Συντονισμός: Κώστας Καραβίδας, φιλόλογος στη Μέση Εκπαίδευση, υποψήφιος διδάκτωρ στον Τομέα Νεοελληνικών Σπουδών
Ώρα έναρξης: 19:00