Safe Roads project: Το πρόγραμμα που κάνει πιο ασφαλείς τους ελληνικούς δρόμους
Safe Roads project: Το πρόγραμμα που κάνει πιο ασφαλείς τους ελληνικούς δρόμους
Τα παιδιά που μαθαίνουν από νωρίς να κινούνται με προσοχή στους δρόμους, είτε ως πεζοί είτε ως ποδηλάτες, θα γίνουν πιο υπεύθυνοι και συνειδητοποιημένοι οδηγοί στο μέλλον. Αυτό πιστεύει το Safe Roads project, το πρόγραμμα της ασφαλιστικής εταιρίας Hellas Direct, που έχει στόχο την προστασία των πιο ευάλωτων χρηστών του δρόμου και την ασφάλεια όλων.
Sponsored Content
Εκ πρώτης όψεως, το Safe Roads project είναι το πρόγραμμα της Hellas Direct με το οποίο αναβαθμίζει ξεθωριασμένες σχολικές διαβάσεις σε όλη τη χώρα. Ξεκίνησε το 2017 και το 2022 έκανε δυναμικό restart, πιο οργανωμένο και στοχευμένο, φτάνοντας πλέον σε σχολεία από την Αττική ως την Κάλυμνο, από την Πρέβεζα ως το Αίγιο και από τη Μήλο ως τη Θεσσαλονίκη. Με δύο ειδικά εξοπλισμένα vans και αντίστοιχα συνεργεία, το πρόγραμμα έχει φέρει ήδη αποτελέσματα: πάνω από 110 δήμοι έχουν ενταχθεί σε αυτό -δηλαδή περίπου 1 στους 3 σε όλη τη χώρα– και έχουν βαφτεί περισσότερες από 1.800 σχολικές διαβάσεις. Η διαδικασία είναι απλή: η Hellas Direct δέχεται αιτήματα από γονείς, εκπαιδευτικούς, διευθύνσεις σχολείων και τοπικές αρχές. Με την άδεια του δήμου και τηρώντας όλες τις προδιαγραφές, αναλαμβάνει το κόστος και τις εργασίες για την αναβάθμιση των διαβάσεων, φέρνοντας πρακτική λύση σε ένα καθημερινό πρόβλημα.
Σημειωτέον, το πρόγραμμα δεν περιορίζεται στους δρόμους. Ο Δημήτρης Αντωνίου, ακτιβιστής, συγγραφέας και μέλος της ομάδας της Hellas Direct, επισκέπτεται σχολεία για να μιλήσει στα παιδιά για την κυκλοφοριακή αγωγή και την οδική ασφάλεια. Μέσα από διαδραστικά παιχνίδια και γυαλιά εικονικής πραγματικότητας, τα παιδιά βιώνουν σε ασφαλές περιβάλλον καταστάσεις που δεν θα ήθελε κανείς να ζήσουν στον δρόμο. Τα τελευταία τρία χρόνια, έχει επισκεφθεί περισσότερα από 250 σχολεία, μιλώντας σε χιλιάδες μαθητές και μαθήτριες.
Όμως, το Safe Roads project δεν είναι απλώς ένα πρόγραμμα ανανέωσης διαβάσεων. Είναι μια πράξη φροντίδας και εκπαίδευσης που δείχνει ουσιαστικό ενδιαφέρον για την κοινότητα. Γιατί τα παιδιά πρέπει να εκπαιδεύονται στις αρχές της οδικής ασφάλειας αλλά και να προστατεύονται: Μέχρι την ηλικία των 14 ετών δεν έχουν ακόμα πλήρως ανεπτυγμένες τις δεξιότητες που απαιτούνται για να κυκλοφορούν με ασφάλεια και, σε συνδυασμό με τη σωματική τους διάπλαση, είναι πιο ευάλωτα στον δρόμο, κάτι που δυστυχώς φαίνεται και από τους αριθμούς. Μόνο το 2023 430 παιδιά έχασαν τη ζωή τους στους ευρωπαϊκούς δρόμους και 5.630 στη δεκαετία 2013 - 2023. Το μεγαλύτερο ποσοστό ήταν μέσα σε αυτοκίνητο, 45% των θυμάτων, σύμφωνα με τα ευρωπαϊκά στοιχεία. Η επόμενη κατηγορία, με 31%, είναι παιδιά που περπατούν (πεζή). Όπως και να’ χει, τα παιδιά που σήμερα μαθαίνουν να κινούνται με υπευθυνότητα ως πεζοί ή ποδηλάτες, αύριο θα γίνουν συνειδητοποιημένοι οδηγοί. Μικρές αλλαγές στη νοοτροπία του καθενός μπορούν να φέρουν μεγάλες αλλαγές για όλους.
Το όραμα «Vision Zero» για την οδική ασφάλεια
Ο λόγος για την ευρωπαϊκή στρατηγική για μηδενισμό των νεκρών και των σοβαρά τραυματιών από τροχαία έως το 2050 -με ενδιάμεσο στόχο τη μείωση κατά 50% έως το 2030- που σηματοδοτεί μια αλλαγή αντίληψης ως προς τα ατυχήματα. Αντί να εστιάζει αποκλειστικά στην ευθύνη του οδηγού, αποδέχεται πως τα τροχαία δεν είναι κάτι τυχαίο και αναπόφευκτο, η «κακιά στιγμή», αλλά οφείλονται σε ανεπαρκείς πολιτικές, υποδομές, οχήματα, αντιλήψεις και πρέπει να αλλάξουν ώστε να αλλάξει και η κατάσταση. Τα αριθμητικά δεδομένα, πάντως, δεν επιτρέπουν εφησυχασμό.
Τα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης δείχνουν ότι, συνολικά, τα θύματα από τροχαία μειώνονται: -12% την περίοδο 2019 - 2024 και -2% από το 2023 έως το 2024. Στην Ελλάδα όμως η κατάσταση διαφοροποιείται: καταγράφεται αύξηση 3% το διάστημα 2023 - 2024, αν και στη 5ετία 2019 - 2024 υπάρχει συνολική μείωση 3%. Σε αριθμό νεκρών ανά εκατομμύριο πληθυσμού, η Ελλάδα είναι στην 3η θέση από το τέλος, με 64 νεκρούς ανά 1 εκατ. κατοίκους. Προηγούνται η Ρουμανία με 78 και η Βουλγαρία με 74 ενώ ο ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι 45. Στον αντίποδα, η Σουηδία έχει μόλις 20 νεκρούς σε τροχαία ανά εκατ. πληθυσμού, η Μάλτα 21 και η Δανία 24. Εκτός ΕΕ, η Νορβηγία ανεβάζει τον πήχη της ασφάλειας σε άλλα επίπεδα με 16 νεκρούς σε τροχαία ανά εκατ. κατοίκους.
Την ίδια στιγμή, υπάρχουν πρωτοβουλίες σε ευρωπαϊκές χώρες που δείχνουν τον δρόμο που πρέπει να ακολουθήσουμε. Στη Νορβηγία, τη χώρα που το 2024 κατέγραψε μόλις 16 θανάτους ανά εκατομμύριο κατοίκους, το χαμηλότερο ποσοστό στην Ευρώπη, η εφαρμογή του μακροπρόθεσμου Εθνικού Σχεδίου Δράσης για την Οδική Ασφάλεια αποδίδει, καθώς προβλέπει μέτρα σε πολλούς τομείς, από τις υποδομές και τον έλεγχο, μέχρι την πολιτική βούληση και την ευαισθητοποίηση.
Στην Ολλανδία, ένα νέο σχέδιο με ελέγχους και αυστηρές ποινές πέτυχε μείωση κατά 30% στους θανάτους σε τροχαία, ενώ το 2024 το Ελσίνκι (Φινλανδία) κατέγραψε μηδενικούς θανάτους από τροχαία για μια ολόκληρη τη χρονιά. Κρίσιμη μεταρρύθμιση ήταν η μείωση του ορίου ταχύτητας σε πολλές κατοικημένες περιοχές στα 30 km/h, κάτι που μειώνει δραστικά την πιθανότητα θανάτου πεζού σε περίπτωση σύγκρουσης.
Όλα αυτά αποδεικνύουν ότι το Vizion Zero δεν είναι ουτοπία, αλλά και ότι μια συνεκτική πολιτική οδικής ασφάλειας μπορεί να οδηγήσει σε χειροπιαστά αποτελέσματα. Η επιτυχία των παραπάνω χωρών βασίστηκε σε συνολική στρατηγική, με υποδομές, χτίσιμο νοοτροπίας, εκπαίδευση και έλεγχο να λειτουργούν συνδυαστικά.
Για αυτό και πρωτοβουλίες όπως αυτή της Hellas Direct, μέσα από το πρόγραμμα Safe Roads, αποδεικνύονται αποτελεσματικές. Διότι δείχνουν την πορεία που πρέπει να ακολουθήσουμε, με τις κατάλληλες παρεμβάσεις (χαμηλά όρια ταχύτητας, αναβαθμισμένες σχολικές διαβάσεις, υποδομές για πεζούς / ποδηλάτες, εκπαίδευση από μικρή ηλικία), ώστε να εξαλείψουμε όσο γίνεται τα τροχαία ατυχήματα στη χώρα μας, ιδιαίτερα τα θανατηφόρα.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Ειδήσεις
Δημοφιλή
Σχολιασμένα