Κοινό σε μεγάλο βαθμό το γενετικό υπόβαθρο αρκετών ψυχικών παθήσεων

egefalos_pathiseis

Οι ψυχικές παθήσεις, όπως η σχιζοφρένεια και η διπολική διαταραχή, έχουν σε σημαντικό βαθμό κοινούς γενετικούς παράγοντες κινδύνου, σύμφωνα με νέα διεθνή επιστημονική έρευνα, τη μεγαλύτερη έως σήμερα πάνω στο γενετικό υπόβαθρο των ψυχικών διαταραχών, στην οποία συμμετείχαν και Έλληνες επιστήμονες.

Η μελέτη δείχνει ότι οι ψυχικές διαταραχές έχουν σημαντικές βιολογικές (μοριακές) ομοιότητες, οι οποίες όμως δεν αντανακλώνται στις σημερινές διαγνωστικές κατηγορίες και διακρίσεις που εφαρμόζουν οι ψυχίατροι. Αντίθετα, οι νευρολογικές παθήσεις, όπως οι νόσοι Αλτσχάιμερ και Πάρκινσον, η επιληψία και η πολλαπλή σκλήρυνση, έχουν μεγαλύτερες βιολογικές διαφορές τόσο μεταξύ τους, όσο και με τις ψυχικές παθήσεις.

Οι ερευνητές από 600 πανεπιστήμια και ερευνητικά κέντρα πολλών χωρών (και της Ελλάδας), στο πλαίσιο του Προγράμματος Brainstorm, με επικεφαλής τον γενετιστή Μπεν Νιλ του κοινού Ινστιτούτου Broad των πανεπιστημίων ΜΙΤ και Χάρβαρντ, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό "Science", ανέλυσαν στοιχεία για περισσότερα από δύο εκατομμύρια άτομα, προκειμένου να προσδιορίσουν το γενετικό «αποτύπωμα» 25 ψυχικών και νευρολογικών παθήσεων.

Διαπιστώθηκε ότι υπάρχει μεγάλη γενετική επικάλυψη ανάμεσα στις ψυχικές διαταραχές, ιδίως μεταξύ του συνδρόμου ελλειμματικής προσοχής και υπερκινητικότητας (ΔΕΠΥ), της διπολικής διαταραχής (πρώην μανιοκατάθλιψης), της μείζονος κατάθλιψης και της σχιζοφρένειας. Ισχυρή επικάλυψη γενετικών παραγόντων κινδύνου υπάρχει επίσης ανάμεσα στην ιδεοψυχαναγκαστική διαταραχή (ΙΔΨ), στη νευρική ανορεξία και στο σύνδρομο Τουρέτ.

Από τις νευρολογικές παθήσεις μόνο η ημικρανία έχει γενετικές ομοιότητες με μερικές ψυχικές παθήσεις, συγκεκριμένα με τη ΔΕΠΥ, τη μείζονα καταθλιπτική διαταραχή και το σύνδρομο Τουρέτ.

Είναι αξιοσημείωτο ότι οι γενετικοί παράγοντες που προδιαθέτουν τους ανθρώπους για ορισμένες ψυχικές διαταραχές (ιδίως για νευρική ανορεξία, αυτισμό, διπολική διαταραχή και ΙΔΨ) επικαλύπτονται σε σημαντικό βαθμό με τα γονίδια που σχετίζονται με το υψηλότερο μορφωτικό επίπεδο και με τις καλύτερες σχολικές επιδόσεις.

Το αντίθετο συμβαίνει με τις νευρολογικές παθήσεις όπως το Αλτσχάιμερ, που σχετίζονται αρνητικά με το γενετικό υπόβαθρο για ανώτερο γνωστικό-μορφωτικό επίπεδο. Οι επιστήμονες δήλωσαν ξαφνιασμένοι από αυτό και είπαν ότι το θέμα πρέπει να μελετηθεί περαιτέρω.

Πηγή:ΑΠΕ-ΜΠΕ

coworkers

Η απιστία είναι πιθανότερη αν ένας εργαζόμενος στη δουλειά του έχει πολλές ευκαιρίες για κοινωνικές σχέσεις με το αντίθετο φύλο, δείχνει νέα έρευνα - Ποια επαγγέλματα «ευνοούν» τα διαζύγια

couple

«Είναι πάντα εντάξει να πει κανείς όχι στη σεξουαλική δραστηριότητα με την οποία δεν αισθάνεται άνετα, όποια κι αν είναι η κατάσταση», δήλωσε η επικεφαλής της οργάνωσης Family Planning Association

workout01

Ξέρεις ότι πρέπει να γυμνάζεσαι αλλά δεν θέλεις να το κάνεις για κανένα λόγο. Δυστυχώς η γυμναστική είναι υγεία και χρειάζεται. Ακόμα και μερικά λεπτά άσκησης την ημέρα θα σου δώσουν ενέργεια και ζωή.

kate01__1_

Τώρα που φθινοπωριάζει το μόνο που θέλουμε είναι να χωθούμε στα πουλοβεράκια μας και να απολαύσουμε τη θαλπωρή του σπιτιού μας. Τι γίνεται, όμως, με τα κιλάκια που πήραμε στις διακοπές; Δεν πρέπει να τα χάσουμε;