Ζητούν λύτρα για να κάνουν επιθέσεις

Ζητούν λύτρα για να κάνουν επιθέσεις

Σύγχρονη μάστιγα οι πειρατείες πλοίων στην περιοχή, με σημερινό θύμα το CENTAURI της Navigation Maritime υπό τη μαλτέζικη σημαία

 

 

 

 

Η πειρατική επίθεση τα ξημερώματα στο ελληνόκτητο με σημαία Μάλτας φορτηγό πλοίο «CENTAURI», ανοικτά της Σομαλίας, αποτελεί ένα ακόμη κρούσμα στη μάστιγα των σύγχρονων πειρατών που πλήττει οικον

Ζητούν λύτρα για να κάνουν επιθέσεις

Σύγχρονη μάστιγα οι πειρατείες πλοίων στην περιοχή, με σημερινό θύμα το CENTAURI της Navigation Maritime υπό τη μαλτέζικη σημαία

 

 

 

 

Η πειρατική επίθεση τα ξημερώματα στο ελληνόκτητο με σημαία Μάλτας φορτηγό πλοίο «CENTAURI», ανοικτά της Σομαλίας, αποτελεί ένα ακόμη κρούσμα στη μάστιγα των σύγχρονων πειρατών που πλήττει οικονομικά το θαλάσσιο εμπόριο και τη παγκόσμια ναυτιλιακή οικονομία.

Κλείσιμο

Η κατάρρευση της έννομης τάξης στη Σομαλία, που αντιμετωπίζει τις χειρότερες εμφύλιες συγκρούσεις των τελευταίων δύο δεκαετιών, πυροδότησε πραγματικό κύμα πειρατείας, που απειλεί έναν από τους σημαντικότερους διαύλους ναυσιπλοΐας του κόσμου.

Τα κρούσματα από τις αρχές Σεπτεμβρίου έχουν πολλαπλασιαστεί. Τα χωρικά ύδατα μεταξύ Σομαλίας και Υεμένης, νότια των στενών του Μπαμπ ελ Μάντεμπ, χρησιμοποιούνται κάθε χρόνο από 20.000 πλοία, που κατευθύνονται από και προς τη διώρυγα του Σουέζ. Τα 700 εκατομμύρια τόνοι εμπορευμάτων που μεταφέρθηκαν μέσω της διώρυγας το 2007 αντιπροσωπεύουν ποσοστό 7% του τονάζ. Τον Μάιο, η συμβουλευτική Επιτροπή Πολέμου, του ασφαλιστικού οργανισμού Lloyd’s, χαρακτήρισε τα στρατηγικής σημασίας στενά «απειλούμενα από πόλεμο, απεργίες, τρομοκρατία και συναφείς κινδύνους».

Τα λύτρα που εξασφαλίζουν οι πειρατές για τα περισσότερα πλοία ξεπερνούν τα 10.000 δολάρια, ενώ τα κεφάλαια αυτά χρησιμοποιούνται για τη χρηματοδότηση αντικυβερνητικών επιθέσεων. Οι δράστες διαθέτουν ισχυρά ταχύπλοα σκάφη και βαρύ οπλισμό. Η αδυναμία των Αρχών, στο μεταξύ, έχει επιβάλει κλίμα ατιμωρησίας στην περιοχή, με τους επικεφαλής των πειρατών να επιδεικνύουν τον πλούτο τους.

Η κατάρρευση της έννομης τάξης στη Σομαλία, που αντιμετωπίζει τις χειρότερες εμφύλιες συγκρούσεις των τελευταίων δύο δεκαετιών, πυροδότησε πραγματικό κύμα πειρατείας, που απειλεί έναν από τους σημαντικότερους διαύλους ναυσιπλοΐας του κόσμου.

Την περασμένη εβδομάδα, Σομαλοί πειρατές κατέλαβαν πέντε πλοία, και κρατούν ομήρους τουλάχιστον 130 μέλη των πληρωμάτων τους, από τη Μαλαισία, την Ταϊλάνδη, την Ιαπωνία, τη Γερμανία, τη Νιγηρία και το Ιράν.

Αν και το κόστος των θαλάσσιων μεταφορών δεν έχει επηρεαστεί ακόμη από το φαινόμενο, τα κράτη της Δύσης αναγκάστηκαν να λάβουν μέτρα για την αντιμετώπισή του. Την ίδια στιγμή, τα κρούσματα πειρατείας δυσχεραίνουν την παροχή διεθνούς ανθρωπιστικής βοήθειας προς τη Σομαλία, ενισχύοντας τη σοβούσα επισιτιστική κρίση που μαστίζει τη χώρα.

«Ολες οι ναυτιλιακές εταιΕίες εκτιμούν ότι το φαινόμενο είναι ιδιαίτερα επικίνδυνο. Η αύξηση των περιστατικών είναι πρωτοφανής», λέει ο Ποτενγκάλ Μουκουντάν, διευθυντής του Διεθνούς Γραφείου Ναυσιπλοΐας (International Maritime Bureau). Τα χωρικά ύδατα μεταξύ Σομαλίας και Υεμένης, νότια των στενών του Μπαμπ ελ Μάντεμπ, χρησιμοποιούνται κάθε χρόνο από 20.000 πλοία, τα οποία κατευθύνονται από και προς τη διώρυγα του Σουέζ. Τα 700 εκατομμύρια τόνοι εμπορευμάτων που διήλθαν από τη διώρυγα το 2007 αντιπροσωπεύουν ποσοστό 7% του τονάζ (παγκόσμιου όγκου εμπορευμάτων). Τον Μάιο, η συμβουλευτική Επιτροπή Πολέμου, του ασφαλιστικού οργανισμού Lloyd’s, χαρακτήρισε τα στρατηγικής σημασίας στενά «απειλούμενα από πόλεμο, απεργίες, τρομοκρατία και συναφείς κινδύνους».

Οι θαλάσσιες επιθέσεις έχουν πολλαπλασιαστεί, εξαιτίας της ανομίας που επικρατεί στη Σομαλία, η οποία έπαψε να διαθέτει κυβερνητικές δομές από την εποχή της ανατροπής του δικτάτορα Σιάντ Μπαρέ το 1991. Από τις αρχές του 2007, πάνω από 8.000 άμαχοι έχουν χάσει τη ζωή τους, ενώ πάνω από ένα εκατομμύριο κάτοικοι της χώρας αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν τα σπίτια τους.

Πολλές θεωρίες έχουν εκφραστεί σχετικά με το ποιος κρύβεται πίσω από τις πρόσφατες πειρατικές ενέργειες. Τα λύτρα που εξασφαλίζουν οι πειρατές για τα περισσότερα πλοία ξεπερνούν τα 10.000 δολάρια, ενώ τα κεφάλαια αυτά χρησιμοποιούνται για τη χρηματοδότηση αντικυβερνητικών επιθέσεων. Την περασμένη εβδομάδα, Σομαλοί αντάρτες κατέλαβαν το λιμάνι του Κισμάγιου στη Νότια Σομαλία. Ορισμένοι αναλυτές επισημαίνουν τους δεσμούς που διατηρούν πολλοί πειρατές με κυκλώματα δουλεμπόρων της Υεμένης.

Από τη μεριά τους, οι ισλαμικές οργανώσεις της περιοχής αρνούνται επίμονα ότι έχουν σχέση με τα περιστατικά κατάληψης πλοίων, άποψη την οποία στηρίζουν αναλυτές της τρομοκρατίας. Οι ειδικοί αυτοί εξηγούν ότι τα ισλαμικά κινήματα της Σομαλίας χρηματοδοτούνται από εύπορους Σομαλούς της διασποράς και από υποστηρικτές τους σε αραβικά κράτη. Οι αρχές της Πάντλαντ, περιοχή της βόρειας Σομαλίας, από όπου έλκουν την καταγωγή τους οι περισσότεροι πειρατές, ομολογούν την αδυναμία τους απέναντι στο κύμα πειρατείας, καθώς οι δράστες διαθέτουν ισχυρά ταχύπλοα σκάφη και βαρύ οπλισμό. Η αδυναμία των Αρχών, στο μεταξύ, έχει επιβάλει κλίμα ατιμωρησίας στην περιοχή, με τους επικεφαλής των πειρατών να επιδεικνύουν τον πλούτο τους.

Τοπικές πηγές αναφέρουν επίσης ότι η στρατολόγηση πρόθυμων πληρωμάτων στα πειρατικά διευκολύνεται από την οργή που νιώθουν οι κάτοικοι για την υπεραλίευση των παράκτιων υδάτων της χώρας τους από στόλους δυτικών αλιευτικών σκαφών.

Το χρονικό

Πέντε Σομαλοί πειρατές, κρατώντας βαρύ οπλισμό, κατέλαβαν σήμερα τα ξημερώματα το ελληνικό φορτηγό πλοίο «CENTAURI» με 25μελές πλήρωμα στη θαλάσσια περιοχή της Σομαλίας.

Το «CENTAURI» έμφορτο με αλάτι και 25μελές αλλοδαπό πλήρωμα έπλεε στη θαλάσσια περιοχή της Σομαλίας με κατεύθυνση την Κένυα.

Την πειρατεία γνωστοποίησε σήμερα στις 05.30 ο Φιλιππινέζος πλοίαρχος του πλοίου στην πλοιοκτήτρια εταιρεία Ναβιγκέισον Μαριτάιμ, που εδρεύει στη Γλυφάδα, αλλά χωρίς να κάνει γνωστά τυχόν αιτήματα των σύγχρονων πειρατών.

Το ελληνόκτητο πλοίο είχε αποπλεύσει από το λιμάνι Νασάου της Αιθιοπίας με τελικό προορισμό τη Μομπάσα της Κένυας, όπου και θα ξεφόρτωνε το αλάτι που μετέφερε.

Να τονιστεί ότι και στις 17 Μαΐου 2008 στην ίδια περιοχή πειρατές είχαν καταλάβει το φορτηγό πλοίο με Ιορδανική σημαία Victoria, το οποίο μετέφερε 4.200 τόνους ζάχαρης την οποία είχε δωρίσει η κυβέρνηση της Δανίας στη Σομαλία, ενώ έναν μήνα πριν πάλι πειρατές είχαν καταλάβει το γαλλικό γιοτ Le Ponant, που τελικά απελευθερώθηκε στις 11 Απριλίου όταν οι γαλλικές δυνάμεις ασφαλείας πραγματοποίησαν επιχείρηση συλλαμβάνοντας μάλιστα 6 από τους πειρατές που τώρα κρατούνται στις φυλακές του Παρισιού.

Να σημειωθεί ότι η πλοιοκτήτρια εταιρεία ενημέρωσε για το περιστατικό το ΥΕΝΑΝΠ με αποτέλεσμα να ενημερωθεί και ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός -ΙΜΟ- που εδρεύει στο Λονδίνο.

 

Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα
δειτε ολες τις ειδησεις

Best of Network

Δείτε Επίσης