Πρωτοποριακή ανακάλυψη: Μετάλλαξη γονιδίου προκαλεί αναισθησία κατά του πόνου

Η συγκεκριμένη γενετική μετάλλαξη δρα με τρόπο τέτοιο που οι νευρώνες μπλοκάρουν τα ηλεκτρικά σήματα του πόνου - Ανοίγει ο δρόμος για νέα αναλγητικά φάρμακα

Συγκρότηση Διυπουργικής Επιτροπής για τις Πράσινες Δημόσιες Συμβάσεις
Πρωτοποριακή ανακάλυψη: Μετάλλαξη γονιδίου προκαλεί αναισθησία κατά του πόνου
Μια ομάδα Γερμανών και Βέλγων επιστημόνων ανακάλυψε μια μετάλλαξη γονιδίου που προκαλεί σε έναν άνθρωπο μια πλήρη ανικανότητα να νιώσει φυσικό πόνο. Η ανακάλυψη μπορεί να ανοίξει τον δρόμο για την ανάπτυξη ενός νέου τύπου αναλγητικών φαρμάκων.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον Ίνγκο Κουρτ του Πανεπιστημιακού Νοσοκομείου της Ιένα στη Γερμανία, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό γενετικής "Nature Genetics", σύμφωνα με το "New Scientist", συνέκριναν τα γονίδια της σπάνιας περίπτωσης ενός κοριτσιού που δεν πονάει καθόλου, με τα γονίδια των γονιών της που νιώθουν πόνο. Έτσι, βρήκαν το μεταλλαγμένο γονίδιο SCN11A, το οποίο ευθύνεται για την ιδιόμορφη νευροφυσιολογία του κοριτσιού.

Οι άνθρωποι αισθάνονται πόνο, επειδή διαθέτουν μια σειρά από ειδικούς κυτταρικούς (νευρωνικούς) υποδοχείς στο δέρμα τους και σε άλλα σημεία του σώματος, οι οποίοι μεταφέρουν τα αισθητήρια ερεθίσματα στο νωτιαίο μυελό και τελικά στον εγκέφαλο. Η συγκεκριμένη γενετική μετάλλαξη δρα με τρόπο τέτοιο που οι νευρώνες μπλοκάρουν τα ηλεκτρικά σήματα του πόνου.

Το συγκεκριμένο κορίτσι -του οποίου η ταυτότητα δεν αποκαλύφθηκε- εκ γενετής δεν νιώθει πόνο, κάτι που έχει ως συνέπεια να τραυματίζεται συχνά (κατάγματα, εκδορές, εγκαύματα κ.α.), επειδή δεν δέχεται προστατευτικά προειδοποιητικά σήματα μέσου του πόνου. Αφού οι ερευνητές, μετά τη συγκριτική ανάλυση του γονιδιώματός της με εκείνα των γονιών της, εντόπισαν την υπεύθυνη μετάλλαξη, έκαναν πειράματα με ποντίκια στα οποία έκαναν παρόμοια μετάλλαξη του ίδιου γονιδίου. Όπως επιβεβαίωσαν, αρκετά πειραματόζωα άρχισαν πλέον να τραυματίζονται πιο συχνά, επειδή δεν ένιωθαν πόνο.

Οι ερευνητές άρχισαν ήδη την μελέτη για την ανάπτυξη νέων φαρμάκων κατά του πόνου.