Ιππόκαμπος... από την ελληνική μυθολογία το νέο φεγγάρι του Ποσειδώνα

Πρόκειται για τον 14ο δορυφόρο του θαλάσσιου γίγαντα πλανήτη - Τι έδειξε η έρευνα της επιστημονικής ομάδας για την προέλευσή του

neptune_main
Το 2013, οι επιστήμονες ανακάλυψαν με τη βοήθεια της προηγμένης τεχνολογίας, ένα ακόμη, μικροσκοπικό φεγγάρι του γίγαντα Ποσειδώνα. Εννέα χρόνια μετά ολοκλήρωσαν το πρώτο στάδιο της έρευνά τους και αφού τοποθέτησαν τα περισσότερα κομμάτια του παζλ στη θέση τους, ανακοίνωσαν το όνομα που επέλεξαν να του δώσουν. Ως δορυφόρος του Ποσειδώνα, δύσκολα θα μπορούσε να ξεφύγει από την «έλξη» της ελληνικής μυθολογίας. Το μικροσκοπικό φεγγάρι του «Θεού της Θάλασσας», ονομάζεται πλέον «Ιππόκαμπος».

Το όνομα δεν δόθηκε τυχαία, καθώς, σύμφωνα με την επιστημονική ομάδα που μελέτησε το φεγγάρι, το σχήμα του θύμιζε άλογο, με ουρά ψαριού.

Με την προσθήκη του «Ιππόκαμπου», τα φεγγάρια-δορυφόροι του Ποσειδώνα ανέρχονται πλέον σε 14, ενώ η έρευνα για τον γιγαντιαίο θαλάσσιο γίγαντα συνεχίζεται.

neptune1
Animation of Neptune’s moon Hippocamp

Ο Ιππόκαμπος ανακαλύφθηκε το 2013 από το τηλεσκόπιο Hubble. Η ανακάλυψή του προκάλεσε διχογνωμία ανάμεσα στους επιστήμονες, ακριβώς λόγω του εξαιρετικά μικρού του μεγέθους. «Το σίγουρο είναι ότι δεν περιμέναμε να ανακαλύψουμε ένα τόσο μικρό φεγγάρι, ακριβώς δίπλα στο μεγαλύτερο φεγγάρι του Ποσειδώνα», δήλωσε ο Mark Showalter, του Ινστιτούτου SETI, από την Καλιφόρνια.

Η αρχική υπόθεση ακολούθησε την τυπική διαδικασία. Τι μικροσκοπικό αντικείμενο θεωρήθηκε ότι ήταν δορυφόρος του μεγαλύτερου φεγγαριού του Ποσειδώνα, του Πρωτέα, ο οποίος, με βάση την αρχική υπόθεση, θεωρήθηκε ότι εγκλώβισε τον -μετέπειτα- Ιππόκαμπο, στο μαγνητικό του πεδίο. Η έρευνα όμως, παρουσίασε ένα παράδοξο. Ο Ιππόκαμπος δεν έκανε κίνηση με βάση την ελκτική δύναμη του Πρωτέα, αλλά του Ποσειδώνα.

neptune2

Σύμφωνα με το νέο σενάριο για την ύπαρξη του μικροσκοπικού φεγγαριού γύρω από τον Ποσειδώνα, ο Ιππόκαμπος προήλθε από τη σύγκρουση ενός μετεωρίτη με τον δορυφόρο-γίγαντα Πρωτέα, πριν από δισεκατομμύρια χρόνια. Το συγκεκριμένο σενάριο δικαιολογεί και την ύπαρξη ενός μεγάλου κρατήρα στην επιφάνεια του Πρωτέα.

Ο Ιππόκαμπος έχει μόλις 35 χιλιόμετρα μήκος, ενώ η απόσταση που τον χωρίζει από τον Πρωτέα, είναι μόλις 12.500 χιλιόμετρα.

Το όνομα του νέου φεγγαριού του Ποσειδώνα ανακοινώθηκε από την επιστημονική ομάδα και κατοχυρώθηκε με τη δημοσίευσή του στο περιοδικό Nature.