Ο δεκάλογος του καλού συζύγου

ttew

Τι δεικνύουν οι αργυροί ή οι χρυσοί γάμοι; Την καρτερικότητα των συζύγων!

Όπως είναι ευνόητο οι εφημερίδες έδειχναν ιδιαίτερη ευαισθησία για τις συζυγικές σχέσεις και συχνά πυκνά έβγαζαν φιρμάνια τι πρέπει να προσέχει ο μεν και η δε... Μέσα από αυτές τις «οδηγίες» που άλλαζαν κάθε τρείς και λίγο μπορεί κανείς να κάνει πολύ ενδιαφέρουσες παρατηρήσεις για το πώς άλλαζαν οι ανθρώπινες σχέσεις στο πέρασμα του χρόνου. Η χρονιά που μας απασχολεί σήμερα είναι το 1911.

sitaras_for_9_nov_2018_photo_2


Και αυτή η ανάρτηση είναι από το καινούργιο μου βιβλίο που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις ΜΙΝΩΑΣ

«Ξεφυλλίζοντας παλιές εφημερίδες»

«1.Μη φιλονικής ποτέ μετά της συζύγου σου, ακόμη και αν αυτή σε προκαλεί προς τούτο. Άκουέ την μόνον και αποφάσιζε μετά δικαιοσύνης άνευ αδυναμίας, αλλά και μετά περισσής τρυφερότητος.

2.Υπόμενε τας ελαφρότητας της συζύγου σου, μη επιτρέψης όμως να εξιχθώσιν αυταί εις υπερβολήν.

3.Δίδε εις την σύζυγόν σου τα χρήματα, τα οποία αναγκαιούσιν εις αυτήν δια τα έξοδα, αναλόγως των μέσων τα οποία διαθέτεις, αλλ’ άνευ δυσκολιών και φιλαργυρίας. Μη επιτρέπης, όμως, να εξοδεύωνται περισσότερα του δέοντος.

4.Επίβλεπε όπως η οικία σου και αι αμφιέσεις της, ευρίσκονται εν αρμονία προς την κοινωνικήν σου θέσιν.

5.Μη της επιτρέπης να έχη πολύ στενάς και εγκαρδίους φίλας, αι οποίαι να υπεισδύσωσιν εν τη κατοικία σου ή εις την οικίαν των οποίων να μεταβαίνη συχνότατα η σύζυγός σου. Και συ, εξ άλλου, μη εισάγεις εις τον οίκον σου τους επιστήθιους φίλους σου.

6.Αι γυναίκες, κατά κανόνα, μισούνε τας εφημερίδας και τα σοβαρά βιβλία. Συ, όμως, διατήρησον το δικαίωμα της αναγνώσεως των εφημερίδων σου, κατά την ώραν του γεύματος και εις την κλίνην σου.

7.Έχε ένα και μόνον κοιτώνα. Η κοινή συμβίωσις θα αναγκάση την σύζυγόν σου να αισθανθή ότι δεν είνε τόσον ανεξάρτητος, όσο θα ήτο εν ετέρα περιστάσει και ότι η τύχη της έχει εντελώς συνδεθή μετά της ιδικής σου.

8.Συμπεριφέρσου προς αυτήν πάντοτε μετ’ αγάπης και ευγενείας και συμβουλεύου αυτήν πάντοτε εις πάσαν οικογενειακήν υπόθεσιν. Μη της αποκρύπτης τα εκ της ζωής σου, δια να έχης το δικαίωμα ν’ απαιτής παρ’ αυτής το ίδιον.

9.Άφινε την σύζυγόν σου κυρίαρχον εις την εσωτερικήν διοίκησιν της οικίας σου, πάντοτε όμως υπό την προστασίαν σου.

10.Σέβου τον πεθερόν σου και την… πεθεράν σου, όπως η σύζυγός σου οφείλει να σέβηται τους γονείς σου. Εις τον οίκον σου, όμως, τα πάντα θα κανονίζονται από συμφώνου μόνον μετά της συζύγου σου».

(«ΣΚΡΙΠ», 1911)

sitaras_for_9_nov_2018_photo_5
sitaras_for_9_nov_2018_photo_3

sitaras_for_9_nov_2018_photo_4


Κάθε απόκλιση από τα παραπάνω οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια σε καταστάσεις, όπως αυτή που ακολουθεί:

Ο καλός νοικοκύρης από τα ψώνια του φαίνεται. Αυτά λέει η θεωρία. Στη πράξη όμως δεν προλαβαίνει να μπει στο σπίτι του φορτωμένος και αρχίζουν οι κεραυνοί!!

-Πάλι τα ίδια! Βαρέθηκα πια να μαγειρεύω!

-Μη μαγειρεύεις!

-Και τι θα φάς;;

(Μια καλή νοικοκυρά δεν τρώει ποτέ ως γνωστόν!!)

-Μα δεν ευρήκα τίποτε άλλο!

-Ας μην εψώνιζες τότε.

-Και τι θα τρώγαμε;

(Βασικά εδώ η καλύτερη κίνηση για τον καλό νοικοκύρη δεν είναι να δικαιολογηθεί αλλά να φύγει όσο το δυνατόν συντομότερα….)

-Έχω και δουλειά γυναίκα!

-Και ποιος σε κρατάει;

-Φεύγω….-(Δεν προλαβαίνει να κάνει μερικά βήματα ως την πόρτα)

-Και τι θα φάμε; Επιμένει η συμβία.

-Να ψωνίζεις μόνη σου άλλη φορά.

-Καλά. Άφησέ μου λεφτά!

-Δεν έχω. Ότι είχα το ψώνισα!!

-Ποτέ σου!!!

(Πάντα σ’ αυτούς τους διαλόγους η αποφώνηση είναι γυναικεία υπόθεση!!)

Θωμάς Σιταράς (Αθηναιογράφος)

Διαβάστε κι άλλες ιστορίες για την Παλιά Αθήνα στην ιστοσελίδα www.paliaathina.com



ΣΧΟΛΙΑ (1)

Κοινή λογική

Αν αναλύσουμε τα 10 σημεία ένα προς ένα θα ξημερωθούμε. Αυτό που θέλει η γυναίκα είναι να τις κάνεις όλα τα χατίρια αδιαμαρτύρητα, να τις δίνεις όσα λεφτά θέλει όποτε θέλει επίσης αδιαμαρτύρητα, να την ακούς αν λέει βλακεία και να συμφωνείς αδιαμαρτύρητα, να είσαι ηλεκτρολόγος-υδραυλικός-ταξιτζής-γιατρός και καμιά 50 ακόμα επαγγέλματα, να είσαι ψηλός, νέος και ωραίος, καλός, γλυκός, ευγενικός αλλά και δυναμικός ταυτόχρονα (!!!). Κοινώς, βράσε ρύζι….

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ
Απομένουν χαρακτήρες
* Υποχρεωτικά πεδία

Δείτε Επίσης

eutixia_ar

Δεκάδες οι λαϊκές επιτυχίες της που όλοι σιγοτραγουδούμε, μα κανείς μας δεν ξέρει ότι τα έγραφε με την καρδιά της η Παπαγιανοπούλου: Μια σκοτεινή μορφή από τη Μικρασία, γεμάτη πάθη και αστείρευτο ταλέντο που ενσαρκώνει μοναδικά η Καρυοφυλλιά Καραμπέτη στην ομώνυμη ταινία

6
st-0

Τα επαναστατικά κινήματα στην Ελλάδα μετά τη ναυμαχία της Ναυπάκτου (1571)
- Διονύσιος ο Φιλόσοφος και Μάξιμος ο Πελοποννήσιος
- Το επαναστατικό κίνημα του Διονύσιου στην Ήπειρο (1611) και η κατάπνιξή του από τους Οθωμανούς
- Οι ολέθριες συνέπειες για τους Ηπειρώτες από την αποτυχία της επανάστασης.

30
gsold-0

Η φυγή των Ελλήνων στρατιωτών στην Τουρκία μετά τη γερμανική εισβολή
- Οι περιπέτειες των Ελλήνων στη γειτονική χώρα
- Οι προσβολές, η απαξιωτική συμπεριφορά και η προδοτική συμπεριφορά των Τούρκων
- Συγκλονιστικές περιγραφές από τους "λησμονημένους ήρωες” στρατιώτες μας.

63
sitaras-for-7-dec-2019-photo-1

Και ποιος δεν γνωρίζει τη Στρατιωτική Λέσχη στη Πλατεία Ρηγίλλης; Το επιβλητικό μέγαρο που χρηματοδότησε ο Πέτρος Σαρόγλου έχει τη δική του ενδιαφέρουσα ιστορία:

ΙΤΑΛΟΤΟΥΡΚΙΚΟΣ_ΠΟΛΕΜΟΣ_1911-1912

Οι ελληνικές αποικίες στην Κυρηναϊκή και η ιστορία τους - Η εμφάνιση των Αράβων και οι συγκρούσεις τους με το Βυζάντιο στη Β. Αφρική - Η οθωμανική κυριαρχία στην περιοχή - Σύντομη ιστορία της Λιβύης από την ίδρυσή της ως σήμερα

17
sit0

Κατά την διάρκεια του Μεσοπολέμου (1910-1940) άρχισαν να εργάζονται και οι γυναίκες. Γραμματείς, ταμίες και υπάλληλοι άρχισαν να κερδίζουν τα προς το ζην δίπλα στις μοδίστρες τις καπελούδες και τις καπνεργάτριες που παραδοσιακά αποτελούσαν το γυναικείο εργατικό δυναμικό

3
prosfyges-0

Το προσφυγικό ζήτημα από το 1922 ως το 1926 – Επιστήμονες, λογοτέχνες, καλλιτέχνες και άλλοι άνθρωποι των γραμμάτων και των τεχνών από τις «χαμένες πατρίδες» που συνέβαλαν σημαντικά στην πολιτιστική πρόοδο της Ελλάδας.

86