Πετράκος: Μία πολύ κακή συμφωνία είναι χειρότερη από τη μη συμφωνία
Πετράκος: Μία πολύ κακή συμφωνία είναι χειρότερη από τη μη συμφωνία
Η θέση του ΥΠΑΠΕΝ, είπε ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ, είναι ότι η ΔΕΗ και ο ΑΔΜΗΕ δεν θα πωληθούν, παρά τις ισχυρές πιέσεις που ασκούν το ΔΝΤ και γενικότερα οι εταίροι
Την άποψη ότι μία πολύ κακή συμφωνία με τους εταίρους είναι χειρότερη από τη μη συμφωνία, εξέφρασε κατά την ομιλία του ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ σε σημερινό ενεργειακό φόρουμ. Ο κ. Θανάσης Πετράκος, διευκρίνισε ότι πρόκειται για την προσωπική του άποψη, καθώς την ευθύνη της διαπραγμάτευσης την έχει ο πρωθυπουργός και η κυβέρνηση.
Όπως υπογράμμισε, η άμεση μείωση του ενεργειακού κόστους μπορεί να γίνει μόνο μέσω των δημοσίων ενεργειακών επενδύσεων και προσέθεσε ότι η ακύρωση των ιδιωτικοποιήσεων είναι αναγκαία συνθήκη γι΄ αυτό. Η θέση του ΥΠΑΠΕΝ, τόνισε, είναι ότι η ΔΕΗ και ο ΑΔΜΗΕ δεν θα πωληθούν, παρά τις ισχυρές πιέσεις που ασκούν το ΔΝΤ και γενικότερα οι εταίροι.
Αναφερόμενος στα μέτρα που προωθεί η κυβέρνηση, ο κ. Πετράκος ανέφερε ότι το ΥΠΑΠΕΝ επεξεργάστηκε νομοσχέδιο, το οποίο θα θέσει τις επόμενες ημέρες σε διαβούλευση, για την εναρμόνιση με κοινοτική οδηγία (2012/27) για την ενεργειακή αναβάθμιση. Το νομοσχέδιο θα προβλέπει τη θέσπιση κοινού πλαισίου για την αναβάθμιση δημοσίων κτηρίων, αρχικής επιφάνειας 310.000 τ.μ. Αθροιστικά, οι επενδύσεις σε αυτό τον τομέα μπορεί να αγγίξουν τα 10 δισ. ευρώ.
Σε ό,τι αφορά τη συμφωνία για το «Νέο Ευρωπαϊκό Αγωγό» που υπεγράφη κατά την επίσκεψη του πρωθυπουργού και του υπουργού ΠΑΠΕΝ στην Αγία Πετρούπολη την περασμένη εβδομάδα, είπε ότι είναι καλύτερη σε σχέση με τον αγωγό ΤΑΡ, θα χρηματοδοτηθεί από τη ρωσική πλευρά και θα ανήκει κατά 50% στο ελληνικό δημόσιο. Αν κάτι φοβούνται οι δανειστές, είναι η γεωπολιτική θέση της χώρας, σημείωσε και πρόσθεσε ότι «προχωράμε παρά τις πιέσεις».
Στο νομοσχέδιο για την ιθαγένεια (άρθρο 13) είπε ο κ. Πετράκος, θα υπάρχουν οι ρυθμίσεις για τη Δημόσια Επιχείρηση Ενεργειακών Επενδύσεων ΑΕ - (ΔΕΠΕΝΕ-ΑΕ), που θα συμμετέχει στη νέα κοινή εταιρεία για τον αγωγό που θα συσταθεί σε συνεργασία με τη ρωσική αναπτυξιακή τράπεζα VEB Capital.
Ο κ. Πετράκος εκτίμησε ότι για το νέο αγωγό «τα πράγματα είναι εξασφαλισμένα», καθώς από το 2019 θα σταματήσει η διέλευση ρωσικού φυσικού αερίου και οι χώρες της Κεντρικής Ευρώπης θα εξαρτώνται απ' αυτόν, ενώ, όπως είπε, φαίνεται ότι προχωρούν και οι προτάσεις που υπέβαλε ο υπουργός ΠΑΠΕΝ κ. Παναγιώτης Λαφαζάνης, κατά την επίσκεψή του στη Ρωσία στα τέλη Μαρτίου, για τη συμμετοχή μεγάλων ιταλικών εταιρειών στο project κατασκευής του αγωγού.
Όπως υπογράμμισε, η άμεση μείωση του ενεργειακού κόστους μπορεί να γίνει μόνο μέσω των δημοσίων ενεργειακών επενδύσεων και προσέθεσε ότι η ακύρωση των ιδιωτικοποιήσεων είναι αναγκαία συνθήκη γι΄ αυτό. Η θέση του ΥΠΑΠΕΝ, τόνισε, είναι ότι η ΔΕΗ και ο ΑΔΜΗΕ δεν θα πωληθούν, παρά τις ισχυρές πιέσεις που ασκούν το ΔΝΤ και γενικότερα οι εταίροι.
Αναφερόμενος στα μέτρα που προωθεί η κυβέρνηση, ο κ. Πετράκος ανέφερε ότι το ΥΠΑΠΕΝ επεξεργάστηκε νομοσχέδιο, το οποίο θα θέσει τις επόμενες ημέρες σε διαβούλευση, για την εναρμόνιση με κοινοτική οδηγία (2012/27) για την ενεργειακή αναβάθμιση. Το νομοσχέδιο θα προβλέπει τη θέσπιση κοινού πλαισίου για την αναβάθμιση δημοσίων κτηρίων, αρχικής επιφάνειας 310.000 τ.μ. Αθροιστικά, οι επενδύσεις σε αυτό τον τομέα μπορεί να αγγίξουν τα 10 δισ. ευρώ.
Σε ό,τι αφορά τη συμφωνία για το «Νέο Ευρωπαϊκό Αγωγό» που υπεγράφη κατά την επίσκεψη του πρωθυπουργού και του υπουργού ΠΑΠΕΝ στην Αγία Πετρούπολη την περασμένη εβδομάδα, είπε ότι είναι καλύτερη σε σχέση με τον αγωγό ΤΑΡ, θα χρηματοδοτηθεί από τη ρωσική πλευρά και θα ανήκει κατά 50% στο ελληνικό δημόσιο. Αν κάτι φοβούνται οι δανειστές, είναι η γεωπολιτική θέση της χώρας, σημείωσε και πρόσθεσε ότι «προχωράμε παρά τις πιέσεις».
Στο νομοσχέδιο για την ιθαγένεια (άρθρο 13) είπε ο κ. Πετράκος, θα υπάρχουν οι ρυθμίσεις για τη Δημόσια Επιχείρηση Ενεργειακών Επενδύσεων ΑΕ - (ΔΕΠΕΝΕ-ΑΕ), που θα συμμετέχει στη νέα κοινή εταιρεία για τον αγωγό που θα συσταθεί σε συνεργασία με τη ρωσική αναπτυξιακή τράπεζα VEB Capital.
Ο κ. Πετράκος εκτίμησε ότι για το νέο αγωγό «τα πράγματα είναι εξασφαλισμένα», καθώς από το 2019 θα σταματήσει η διέλευση ρωσικού φυσικού αερίου και οι χώρες της Κεντρικής Ευρώπης θα εξαρτώνται απ' αυτόν, ενώ, όπως είπε, φαίνεται ότι προχωρούν και οι προτάσεις που υπέβαλε ο υπουργός ΠΑΠΕΝ κ. Παναγιώτης Λαφαζάνης, κατά την επίσκεψή του στη Ρωσία στα τέλη Μαρτίου, για τη συμμετοχή μεγάλων ιταλικών εταιρειών στο project κατασκευής του αγωγού.
Τέλος, ερωτηθείς σχετικά, απάντησε ότι δεν έχει ξαναρχίσει η συζήτηση για τον αγωγό Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολη.
Πως επηρεάζουν οι διαπραγματεύσεις τον ενεργειακό κλάδο
Ειδικότερα, οι προκλήσεις που υπάρχουν στον τομέα της ενέργειας, εν μέσω των διαπραγματεύσεων της κυβέρνησης με τους εταίρους για τη συμφωνία, κυριάρχησαν στις πρωινές εργασίες της δεύτερης ημέρας του αναπτυξιακού-επενδυτικού φόρουμ «Επενδύσεις και Υποδομές για την Πράσινη Ανάπτυξη και την Καινοτομία» που διοργανώνει η Επενδυτική Πρωτοβολία Α-Energy Investments Energy, στο ξενοδοχείο Divani Caravel, στην Αθήνα, με την υποστήριξη της ελληνικής αντιπροσωπείας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και με τη συμμετοχή του ΥΠΑΠΕΝ, του υπουργείου Οικονομικών και της ΚΕΔΕ.
Το ενδιαφέρον επικεντρώθηκε στις ομιλίες του κοινοβουλευτικού εκπροσώπου του ΣΥΡΙΖΑ, κ. Θανάση Πετράκου, του πρώην αναπληρωτή υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, βουλευτή της ΝΔ, κ. Σταύρου Καλαφάτη, καθώς και του πολιτικού υπευθύνου Περιβάλλοντος για το «Ποτάμι», καθηγητή του ΕΜΠ, κ. Κίμωνα Χατζημπίρου.
Στ. Καλαφάτης: Αγωνία για τις επενδύσεις ΣΔΙΤ
Την αγωνία του για τις επενδύσεις ΣΔΙΤ στον τομέα της διαχείρισης απορριμμάτων, εξέφρασε από την πλευρά ο πρώην αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, και βουλευτής της ΝΔ, κ. Σταύρος Καλαφάτης. Ο ρόλος του ιδιώτη δεν υπάρχει καν στο σχέδιο διαβούλευσης του Εθνικού Σχεδιασμού Διαχείρισης Αποβλήτων (ΕΣΔΑ), το κείμενο του οποίου, όπως είπε, είναι ένα πολιτικό μανιφέστο, με φιλόδοξους, μη ρεαλιστικούς στόχους που είναι αδύνατον να πραγματοποιηθούν.
Ο κ. Καλαφάτης είπε ακόμα ότι στο πλαίσιο αυτών των στόχων ακυρώνονται ώριμα έργα με εξασφαλισμένους πόρους, χωρίς, όμως, την ίδια ώρα να υφίστανται ώριμες εναλλακτικές προτάσεις. Είμαστε αντίθετοι στη σύγχυση που υπάρχει για τη διαχείριση αποβλήτων, δεν χρειάζονται ιδεοληψίες και αποκλεισμοί, υπογράμμισε.
Καλούμε την κυβέρνηση να κινηθεί με όρους πραγματικότητας, σημείωσε ο κ. Καλαφάτης και εφόσον πιστεύει στην επιχειρηματικότητα, όπως δήλωσε χθες στο φόρουμ ο αναπληρωτής υπουργός ΠΑΠΕΝ κ. Γιάννης Τσιρώνης, πρέπει να την προστατεύσει.
Σε ό,τι αφορά το «Νέο Ευρωπαϊκό Αγωγό», υπογράμμισε ότι συμφωνούμε επί της αρχής στην πολυδιάστατη εξωτερική πολιτική για τη μετατροπή της Ελλάδας σε ενεργειακό κόμβο, ωστόσο διερωτήθηκε αν έχει γίνει συγκεκριμένη προετοιμασία και αν έχει επιτευχθεί η -τελική- συμφωνία της τουρκικής κυβέρνησης με τη Ρωσία.
Η διπλωματία των αγωγών, προσέθεσε, είναι πολύ σημαντικό θέμα για τη χώρα, καθώς η Ελλάδα πρέπει να γίνει ενεργειακός κόμβος, αλλά, επισήμανε, υπάρχουν κενά για τη συμφωνία του αγωγού, όπως η λειτουργία, η χρηματοδότηση, η κατασκευή κ.ά.
Κ. Χατζημπίρος: Να απενεχοποιηθεί ο ρόλος του ιδιωτικού τομέα στη διαχείριση απορριμμάτων
Καμία άλλη χώρα όσο η Ελλάδα δεν ωφελείται από την ευρωπαϊκή πολιτική ενέργειας και την υπό διαμόρφωση ενεργειακή αγορά, υπογράμμισε από την πλευρά του ο καθηγητής του ΕΜΠ και πολιτικός υπεύθυνος Περιβάλλοντος για το Ποτάμι, κ. Κίμων Χατζημπίρος, επισημαίνοντας ότι η ηλεκτρική ενέργεια μπορεί να γίνει εξαγώγιμο προϊόν.
Για τη ΔΕΗ και τον ΑΔΜΗΕ, ανέφερε ότι η χώρα μας πρέπει να συμμορφωθεί με την ευρωπαϊκή νομοθεσία και κυρίως την ενεργειακή και περιβαλλοντική νομοθεσία, «γιατί μας συμφέρει» και προσέθεσε ότι αν υπάρχουν συγκεκριμένες ευρωπαϊκές απαιτήσεις, πρέπει να γίνουν αποδεκτές, αφού προηγηθεί διάλογος ώστε να προσαρμοστούν στην πραγματικότητα.
Ο κ. Χατζημπίρος έδωσε έμφαση, κατά την ομιλία του, στην ανάπτυξη της αιολικής ενέργειας, καθώς, όπως είπε, τα μεγάλα έργα πρέπει να είναι τα μεγάλα αιολικά πάρκα και η αντλησιοταμίευση. Σύμφωνα με μελέτη του ΕΜΠ, επισήμανε, υπάρχει η δυνατότητα ανάπτυξης ισχύος 1 GW ως το 2020, ενώ με νέα έργα είναι τεχνικά δυνατό να προστεθεί νέα ισχύς ως 5 MW μέχρι το 2030.
Σε ό,τι αφορά τις τοπικές αντιδράσεις που παρατηρούνται σε ορισμένες περιπτώσεις, είπε ότι χρειάζεται συστηματική ενημέρωση και αυξημένα αντισταθμιστικά οφέλη για τις τοπικές κοινωνίες. Σε αυτό το σημείο, υπογράμμισε, τα νέα έργα θα πρέπει να είναι κυρίως υπεράκτια, ενώ, όπως ανέφερε, στις πλωτές εγκαταστάσεις υπάρχει η δυνατότητα ανάπτυξης ισχύος ως 15 GW.
Για τη διαχείριση απορριμμάτων, είπε ότι χρειάζονται μικρές εγγυημένες ποσότητες για τις νέες μονάδες που σχεδιάζονται και όχι να περιλαμβάνεται το σύνολο των απορριμμάτων και μάλιστα με βάση μεγέθη που έχουν υπολογισθεί σε εποχές προ της κρίσης. Τα απορρίμματα πρέπει να διαχειρίζονται με διαλογή στην πηγή και να ανακυκλώνονται, σημείωσε και υποστήριξε ότι η ιδιωτική διαχείριση είναι πιο αποτελεσματική σε σύγκριση με το κράτος ή τους δήμους.
Πως επηρεάζουν οι διαπραγματεύσεις τον ενεργειακό κλάδο
Ειδικότερα, οι προκλήσεις που υπάρχουν στον τομέα της ενέργειας, εν μέσω των διαπραγματεύσεων της κυβέρνησης με τους εταίρους για τη συμφωνία, κυριάρχησαν στις πρωινές εργασίες της δεύτερης ημέρας του αναπτυξιακού-επενδυτικού φόρουμ «Επενδύσεις και Υποδομές για την Πράσινη Ανάπτυξη και την Καινοτομία» που διοργανώνει η Επενδυτική Πρωτοβολία Α-Energy Investments Energy, στο ξενοδοχείο Divani Caravel, στην Αθήνα, με την υποστήριξη της ελληνικής αντιπροσωπείας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και με τη συμμετοχή του ΥΠΑΠΕΝ, του υπουργείου Οικονομικών και της ΚΕΔΕ.
Το ενδιαφέρον επικεντρώθηκε στις ομιλίες του κοινοβουλευτικού εκπροσώπου του ΣΥΡΙΖΑ, κ. Θανάση Πετράκου, του πρώην αναπληρωτή υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, βουλευτή της ΝΔ, κ. Σταύρου Καλαφάτη, καθώς και του πολιτικού υπευθύνου Περιβάλλοντος για το «Ποτάμι», καθηγητή του ΕΜΠ, κ. Κίμωνα Χατζημπίρου.
Στ. Καλαφάτης: Αγωνία για τις επενδύσεις ΣΔΙΤ
Την αγωνία του για τις επενδύσεις ΣΔΙΤ στον τομέα της διαχείρισης απορριμμάτων, εξέφρασε από την πλευρά ο πρώην αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, και βουλευτής της ΝΔ, κ. Σταύρος Καλαφάτης. Ο ρόλος του ιδιώτη δεν υπάρχει καν στο σχέδιο διαβούλευσης του Εθνικού Σχεδιασμού Διαχείρισης Αποβλήτων (ΕΣΔΑ), το κείμενο του οποίου, όπως είπε, είναι ένα πολιτικό μανιφέστο, με φιλόδοξους, μη ρεαλιστικούς στόχους που είναι αδύνατον να πραγματοποιηθούν.
Ο κ. Καλαφάτης είπε ακόμα ότι στο πλαίσιο αυτών των στόχων ακυρώνονται ώριμα έργα με εξασφαλισμένους πόρους, χωρίς, όμως, την ίδια ώρα να υφίστανται ώριμες εναλλακτικές προτάσεις. Είμαστε αντίθετοι στη σύγχυση που υπάρχει για τη διαχείριση αποβλήτων, δεν χρειάζονται ιδεοληψίες και αποκλεισμοί, υπογράμμισε.
Καλούμε την κυβέρνηση να κινηθεί με όρους πραγματικότητας, σημείωσε ο κ. Καλαφάτης και εφόσον πιστεύει στην επιχειρηματικότητα, όπως δήλωσε χθες στο φόρουμ ο αναπληρωτής υπουργός ΠΑΠΕΝ κ. Γιάννης Τσιρώνης, πρέπει να την προστατεύσει.
Σε ό,τι αφορά το «Νέο Ευρωπαϊκό Αγωγό», υπογράμμισε ότι συμφωνούμε επί της αρχής στην πολυδιάστατη εξωτερική πολιτική για τη μετατροπή της Ελλάδας σε ενεργειακό κόμβο, ωστόσο διερωτήθηκε αν έχει γίνει συγκεκριμένη προετοιμασία και αν έχει επιτευχθεί η -τελική- συμφωνία της τουρκικής κυβέρνησης με τη Ρωσία.
Η διπλωματία των αγωγών, προσέθεσε, είναι πολύ σημαντικό θέμα για τη χώρα, καθώς η Ελλάδα πρέπει να γίνει ενεργειακός κόμβος, αλλά, επισήμανε, υπάρχουν κενά για τη συμφωνία του αγωγού, όπως η λειτουργία, η χρηματοδότηση, η κατασκευή κ.ά.
Κ. Χατζημπίρος: Να απενεχοποιηθεί ο ρόλος του ιδιωτικού τομέα στη διαχείριση απορριμμάτων
Καμία άλλη χώρα όσο η Ελλάδα δεν ωφελείται από την ευρωπαϊκή πολιτική ενέργειας και την υπό διαμόρφωση ενεργειακή αγορά, υπογράμμισε από την πλευρά του ο καθηγητής του ΕΜΠ και πολιτικός υπεύθυνος Περιβάλλοντος για το Ποτάμι, κ. Κίμων Χατζημπίρος, επισημαίνοντας ότι η ηλεκτρική ενέργεια μπορεί να γίνει εξαγώγιμο προϊόν.
Για τη ΔΕΗ και τον ΑΔΜΗΕ, ανέφερε ότι η χώρα μας πρέπει να συμμορφωθεί με την ευρωπαϊκή νομοθεσία και κυρίως την ενεργειακή και περιβαλλοντική νομοθεσία, «γιατί μας συμφέρει» και προσέθεσε ότι αν υπάρχουν συγκεκριμένες ευρωπαϊκές απαιτήσεις, πρέπει να γίνουν αποδεκτές, αφού προηγηθεί διάλογος ώστε να προσαρμοστούν στην πραγματικότητα.
Ο κ. Χατζημπίρος έδωσε έμφαση, κατά την ομιλία του, στην ανάπτυξη της αιολικής ενέργειας, καθώς, όπως είπε, τα μεγάλα έργα πρέπει να είναι τα μεγάλα αιολικά πάρκα και η αντλησιοταμίευση. Σύμφωνα με μελέτη του ΕΜΠ, επισήμανε, υπάρχει η δυνατότητα ανάπτυξης ισχύος 1 GW ως το 2020, ενώ με νέα έργα είναι τεχνικά δυνατό να προστεθεί νέα ισχύς ως 5 MW μέχρι το 2030.
Σε ό,τι αφορά τις τοπικές αντιδράσεις που παρατηρούνται σε ορισμένες περιπτώσεις, είπε ότι χρειάζεται συστηματική ενημέρωση και αυξημένα αντισταθμιστικά οφέλη για τις τοπικές κοινωνίες. Σε αυτό το σημείο, υπογράμμισε, τα νέα έργα θα πρέπει να είναι κυρίως υπεράκτια, ενώ, όπως ανέφερε, στις πλωτές εγκαταστάσεις υπάρχει η δυνατότητα ανάπτυξης ισχύος ως 15 GW.
Για τη διαχείριση απορριμμάτων, είπε ότι χρειάζονται μικρές εγγυημένες ποσότητες για τις νέες μονάδες που σχεδιάζονται και όχι να περιλαμβάνεται το σύνολο των απορριμμάτων και μάλιστα με βάση μεγέθη που έχουν υπολογισθεί σε εποχές προ της κρίσης. Τα απορρίμματα πρέπει να διαχειρίζονται με διαλογή στην πηγή και να ανακυκλώνονται, σημείωσε και υποστήριξε ότι η ιδιωτική διαχείριση είναι πιο αποτελεσματική σε σύγκριση με το κράτος ή τους δήμους.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Ειδήσεις
Δημοφιλή
Σχολιασμένα