Ανάκληση στις αυξήσεις διοδίων ζητούν 42 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ
Ανάκληση στις αυξήσεις διοδίων ζητούν 42 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ
Κάνουν λόγο για ληστρικές αυξήσεις διοδίων υπέρ παραχωρησιούχων, σημειώνοντας πως η κυβέρνηση εξαπάτησε τον λαό
Την ανάκληση των αυξήσεων στις τιμές των διοδίων ζητούν 42 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ με ερώτησή τους προς τους υπουργούς Υποδομών, Δικαιοσύνης και Δημόσιας Τάξης, προχωρώντας με τον τρόπο αυτό στην πρώτη επίσημη ενέργεια για ένα μείζον θέμα που απασχολεί την επικαιρότητα και την κοινωνία την τελευταία εβδομάδα.
Οι βουλευτές αναφέρουν ότι η κυβέρνηση εξαπάτησε τον ελληνικό λαό προχωρώντας σε «ληστρικές αυξήσεις των διοδίων έως και 60 %. Επιπλέον, τοποθετήθηκαν σταθμοί διοδίων και στις δύο κατευθύνσεις των σταθμών της Ελευσίνας και του Ισθμού της Κορίνθου, ενώ θα λειτουργήσουν και πλευρικοί σταθμοί διοδίων στους κόμβους Νέας Περάμου και Πάχης Μεγάρων».
Υπενθυμίζουν ότι «τον Δεκέμβριο 2013, ο κ. υπουργός Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων, κ. Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, από το βήμα της Βουλής, κατά τη συζήτηση του νομοσχέδιου για την «Κύρωση των Συμφωνιών Τροποποίησης των Συμβάσεων Παραχώρησης των μεγάλων οδικών έργων» σχετικά με τις αυξήσεις των τιμών των διοδίων διαβεβαίωνε, όπως αποτυπώνεται στα Πρακτικά, ότι: «Δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη για αύξηση διοδίων, καμία απολύτως» επεσήμανε δε, ότι «μοναδική αλλαγή στην σύμβαση με τις παραχωρησιούχους εταιρίες, αποτελεί η εγκαθίδρυση αναλογικών υβριδικών διοδίων. Και όπου ακόμα δεν υπάρχουν αναλογικά διόδια, θα λειτουργήσουν εκπτώσεις της τάξεως του 50%, ενώ θα προχωρήσει και το θέμα της λειτουργικότητας».
Ακόμη ο κ. υπουργός δήλωνε ότι «στο μόνο τμήμα που θα υπάρξει η αύξηση αυτή είναι στο τμήμα από τις Αφίδνες μέχρι τα Καμένα Βούρλα γιατί προβλέπεται στη σύμβαση». Αναγνώριζε το πρόβλημα στο συγκεκριμένο σημείο με τους πολίτες της Ανατολικής Αττικής, δήλωνε ότι «πρέπει να εφαρμόσουμε πολύ γρήγορα την αρχή που εφαρμόζεται σε άλλες περιπτώσεις. Δεν μπορεί να πληρώνει το ίδιο ο κάτοικος των Αφιδνών και του Ωρωπού με αυτόν που πηγαίνει στη Λαμία. Είναι προφανές ότι εκεί πρέπει να το διαχωρίσουμε πλήρως και να έχουμε μια πολύ συγκεκριμένη χρέωση για τους ανθρώπους που το χρησιμοποιούν για 5 - 10 χιλιόμετρα».
Επίσης, δήλωνε ότι «οφείλουμε να εξασφαλίσουμε στους πολίτες εναλλακτικό οδικό δίκτυο, που θα τους οδηγεί στο σπίτι ή στην δουλειά τους και αυτό κάνει, ένα δίκαιο κράτος. Εμείς, ακόμη και σήμερα, δεν έχουμε κατορθώσει όλα αυτά τα πράγματα που ανέφερα. Εγώ, δεσμεύομαι: Πρώτον, να κάνουμε πολύ γρήγορα εκεί όπου υπάρχουν ζητήματα και έχουν σχέση με τα εναλλακτικά δίκτυα – με τα παράλληλα δίκτυα, να λειτουργήσουν πλήρως». Υποσχόταν «να εφαρμοστούν παντού αναλογικά διόδια, τα οποία υπάρχουν αυτή την στιγμή, εκτός από την “Νέα Οδό”, δηλαδή το τμήμα Αφίδνες μέχρι τα Καμένα Βούρλα. Δηλαδή, στο τμήμα Αφίδνες μέχρι Καμένα Βούρλα θα υπάρξουν εκπτώσεις 50% για τους συχνούς χρήστες που θα πάρουν το αντίστοιχο ηλεκτρονικό μηχάνημα και 80% στο Αιγίνιο, γιατί εκεί υπάρχει ένα ειδικότερο πρόβλημα».
Τέλος, ο κ. υπουργός στην προσπάθειά του να πείσει ότι δεν θα γίνουν αυξήσεις έφθασε να κατηγορεί σύσσωμη την Αντιπολίτευση λέγοντας στο Κοινοβούλιο: «Άφησα όλη αυτήν τη σπέκουλα που έγινε όλες αυτές τις μέρες για τις αυξήσεις στα διόδια για να φανεί πού πάει το πράγμα. Σας άφησα να κάνετε λαϊκισμό, αλλά το ψέμα έχει κοντά πόδια».
Οι βουλευτές αναφέρουν ότι η κυβέρνηση εξαπάτησε τον ελληνικό λαό προχωρώντας σε «ληστρικές αυξήσεις των διοδίων έως και 60 %. Επιπλέον, τοποθετήθηκαν σταθμοί διοδίων και στις δύο κατευθύνσεις των σταθμών της Ελευσίνας και του Ισθμού της Κορίνθου, ενώ θα λειτουργήσουν και πλευρικοί σταθμοί διοδίων στους κόμβους Νέας Περάμου και Πάχης Μεγάρων».
Υπενθυμίζουν ότι «τον Δεκέμβριο 2013, ο κ. υπουργός Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων, κ. Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, από το βήμα της Βουλής, κατά τη συζήτηση του νομοσχέδιου για την «Κύρωση των Συμφωνιών Τροποποίησης των Συμβάσεων Παραχώρησης των μεγάλων οδικών έργων» σχετικά με τις αυξήσεις των τιμών των διοδίων διαβεβαίωνε, όπως αποτυπώνεται στα Πρακτικά, ότι: «Δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη για αύξηση διοδίων, καμία απολύτως» επεσήμανε δε, ότι «μοναδική αλλαγή στην σύμβαση με τις παραχωρησιούχους εταιρίες, αποτελεί η εγκαθίδρυση αναλογικών υβριδικών διοδίων. Και όπου ακόμα δεν υπάρχουν αναλογικά διόδια, θα λειτουργήσουν εκπτώσεις της τάξεως του 50%, ενώ θα προχωρήσει και το θέμα της λειτουργικότητας».
Ακόμη ο κ. υπουργός δήλωνε ότι «στο μόνο τμήμα που θα υπάρξει η αύξηση αυτή είναι στο τμήμα από τις Αφίδνες μέχρι τα Καμένα Βούρλα γιατί προβλέπεται στη σύμβαση». Αναγνώριζε το πρόβλημα στο συγκεκριμένο σημείο με τους πολίτες της Ανατολικής Αττικής, δήλωνε ότι «πρέπει να εφαρμόσουμε πολύ γρήγορα την αρχή που εφαρμόζεται σε άλλες περιπτώσεις. Δεν μπορεί να πληρώνει το ίδιο ο κάτοικος των Αφιδνών και του Ωρωπού με αυτόν που πηγαίνει στη Λαμία. Είναι προφανές ότι εκεί πρέπει να το διαχωρίσουμε πλήρως και να έχουμε μια πολύ συγκεκριμένη χρέωση για τους ανθρώπους που το χρησιμοποιούν για 5 - 10 χιλιόμετρα».
Επίσης, δήλωνε ότι «οφείλουμε να εξασφαλίσουμε στους πολίτες εναλλακτικό οδικό δίκτυο, που θα τους οδηγεί στο σπίτι ή στην δουλειά τους και αυτό κάνει, ένα δίκαιο κράτος. Εμείς, ακόμη και σήμερα, δεν έχουμε κατορθώσει όλα αυτά τα πράγματα που ανέφερα. Εγώ, δεσμεύομαι: Πρώτον, να κάνουμε πολύ γρήγορα εκεί όπου υπάρχουν ζητήματα και έχουν σχέση με τα εναλλακτικά δίκτυα – με τα παράλληλα δίκτυα, να λειτουργήσουν πλήρως». Υποσχόταν «να εφαρμοστούν παντού αναλογικά διόδια, τα οποία υπάρχουν αυτή την στιγμή, εκτός από την “Νέα Οδό”, δηλαδή το τμήμα Αφίδνες μέχρι τα Καμένα Βούρλα. Δηλαδή, στο τμήμα Αφίδνες μέχρι Καμένα Βούρλα θα υπάρξουν εκπτώσεις 50% για τους συχνούς χρήστες που θα πάρουν το αντίστοιχο ηλεκτρονικό μηχάνημα και 80% στο Αιγίνιο, γιατί εκεί υπάρχει ένα ειδικότερο πρόβλημα».
Τέλος, ο κ. υπουργός στην προσπάθειά του να πείσει ότι δεν θα γίνουν αυξήσεις έφθασε να κατηγορεί σύσσωμη την Αντιπολίτευση λέγοντας στο Κοινοβούλιο: «Άφησα όλη αυτήν τη σπέκουλα που έγινε όλες αυτές τις μέρες για τις αυξήσεις στα διόδια για να φανεί πού πάει το πράγμα. Σας άφησα να κάνετε λαϊκισμό, αλλά το ψέμα έχει κοντά πόδια».
Στις ανακοινώσεις του ο κ. Υπουργός, για να δικαιολογήσει τα αδικαιολόγητα αναφέρει ότι «οι αυξήσεις αυτές προβλέπονταν στις αρχικές συμβάσεις».
Σήμερα, που το εισόδημα των πολιτών έχει συρρικνωθεί δραματικά, οι τιμές των διοδίων θα έπρεπε να μειωθούν συστοίχως προς την οικονομική δυσπραγία της κοινωνίας. Η επίκληση «ανωτέρας βίας λόγω οικονομικής κρίσης», δεν μπορεί να ισχύει μόνο για την επιπλέον χρηματοδότηση των παραχωρισιούχων.
Η ενεργοποίηση του συστήματος Fast Pass από πλευράς της παραχωρησιούχου εταιρίας της Νέας Οδού, αφορά τη συχνότητα χρήσης και όχι την πραγματική αναλογική χρήση των οδών, δηλαδή τη χιλιομετροχρέωση, που μόνο με το ηλεκτρονικό σύστημα διοδίων μπορεί να εξασφαλιστεί.
Οι υποτιθέμενες εκπτώσεις που διαφημίζονται έντονα από τις Παραχωρησιούχους, αποτελούν απροκάλυπτο ψέμα. Οι εκπτώσεις πχ της τάξης του 50% δίνονται στους χρήστες, για τις διελεύσεις μετά την 50η και όχι για τις προγενέστερες (δηλαδή ο χρήστης μέχρι τις 60 διελεύσεις το μήνα παλαιότερα πλήρωνε 105 € και σήμερα καλείται να πληρώσει 157,45 € ακόμα και με από τις παρεχόμενες εκπτώσεις). Τέλος, οι εκπτώσεις δίνονται στα επιβατηγά οχήματα και σε 4 μόνο (!) σταθμούς διοδίων. Αυτό δεν αποτελεί ούτε εκπτωτική πολιτική ούτε ανταποκρίνεται στις ανάγκες ειδικών κατηγοριών του πληθυσμού (άνεργοι, Άτομα με Αναπηρία).
Οδηγείται στις ελληνικές καλένδες το πλήρες ηλεκτρονικό σύστημα των διοδίων και η συμβατική υποχρέωση των παραχωρησιούχων να προωθήσουν την τήρηση των Αρχών της Διαλειτουργικότητας του Διευρωπαϊκού Δικτύου, επειδή αυτό εισφέρει λιγότερες εισπράξεις από διόδια. Αντίθετα, τοποθετούνται από 5.2.2014, σύμφωνα με ανακοίνωση της ΕΛ.ΑΣ., Ειδικές Ηλεκτρονικές Τεχνικές Συσκευές προς βεβαίωση παραβάσεων μη καταβολής διοδίου τέλους σε Σταθμούς Διοδίων κατά μήκος της Εθνικής Οδού Αθηνών - Κορίνθου. Το πρόστιμο θα ανέρχεται στα 200 ευρώ, ενώ παράλληλα ο οδηγός χάνει άδεια και δίπλωμα για 20 ημέρες.
Επειδή η αύξηση των διοδίων λειτουργεί μόνο υπέρ των Παραχωρησιούχων, ως εισπρακτικό εργαλείο χωρίς αντίστοιχη κοινωνική ανταπόδοση ή ωφέλεια, αλλά προς βλάβη της κοινωνίας
Επειδή η αστρονομική αυτή αύξηση υλοποιεί αντιλαϊκή πολιτική και περιορίζει υπέρμετρα και κατά παράβαση του Συντάγματος την ελευθερία κίνησης εντός της Επικράτειας
Κατόπιν των ανωτέρω, ερωτώνται οι αρμόδιοι υπουργοί:
1. Δεδομένου ότι οι αρχικές Συμβάσεις Παραχώρησης ανέφεραν αυξήσεις των τιμών των διοδίων το 2014 με βάση το αρχικό χρονοδιάγραμμα, όπου οι αυτοκινητόδρομοι θα πλησίαζαν το στάδιο της ολοκλήρωσης, σκοπεύει το Υπουργείο, έστω και σήμερα, να διαπραγματευθεί με τους παραχωρησιούχους το μέγεθος της αναπροσαρμογής των τιμών των διοδίων προς όφελος των πολιτών, σύμφωνα με το νέο χρηματοδοτικό μοντέλο και τα νέα χρονοδιαγράμματα των έργων;
2. Θα ανακληθούν οι αυξήσεις των διοδίων; Θα εξετασθεί μείωση του αριθμού των σταθμών σε όλους του οδικούς άξονες;
3. Έχει ολοκληρωθεί η κατασκευή ασφαλών παραπλεύρων οδών, σε όλο το εθνικό οδικό δίκτυο, για τη μετακίνηση των πολιτών;
4. Σκοπεύει η Κυβέρνηση να μεριμνήσει για την ανακούφιση ευπαθών ομάδων όπως χρονίως πασχόντων ή ασθενών και Ατόμων με Αναπηρία να εφαρμόσει ειδικό τιμολόγιο;
5. Σε ποιο στάδιο βρίσκεται το σύστημα τοποθέτησης ηλεκτρονικών διοδίων σύμφωνα με το διευρωπαϊκό σύστημα διοδίων (αναλογική χρέωση βάσει της χιλιομετρικής χρήσης);
6. Θα σταματήσει η ποινικοποίηση των συλλογικών αγώνων όσων εναντιώνονται στα υπερβολικά διόδια και στις παράλογες αυξήσεις αυτών; Πού ερείδονται τα νέα μέτρα της ΕΛ.ΑΣ;».
Σήμερα, που το εισόδημα των πολιτών έχει συρρικνωθεί δραματικά, οι τιμές των διοδίων θα έπρεπε να μειωθούν συστοίχως προς την οικονομική δυσπραγία της κοινωνίας. Η επίκληση «ανωτέρας βίας λόγω οικονομικής κρίσης», δεν μπορεί να ισχύει μόνο για την επιπλέον χρηματοδότηση των παραχωρισιούχων.
Η ενεργοποίηση του συστήματος Fast Pass από πλευράς της παραχωρησιούχου εταιρίας της Νέας Οδού, αφορά τη συχνότητα χρήσης και όχι την πραγματική αναλογική χρήση των οδών, δηλαδή τη χιλιομετροχρέωση, που μόνο με το ηλεκτρονικό σύστημα διοδίων μπορεί να εξασφαλιστεί.
Οι υποτιθέμενες εκπτώσεις που διαφημίζονται έντονα από τις Παραχωρησιούχους, αποτελούν απροκάλυπτο ψέμα. Οι εκπτώσεις πχ της τάξης του 50% δίνονται στους χρήστες, για τις διελεύσεις μετά την 50η και όχι για τις προγενέστερες (δηλαδή ο χρήστης μέχρι τις 60 διελεύσεις το μήνα παλαιότερα πλήρωνε 105 € και σήμερα καλείται να πληρώσει 157,45 € ακόμα και με από τις παρεχόμενες εκπτώσεις). Τέλος, οι εκπτώσεις δίνονται στα επιβατηγά οχήματα και σε 4 μόνο (!) σταθμούς διοδίων. Αυτό δεν αποτελεί ούτε εκπτωτική πολιτική ούτε ανταποκρίνεται στις ανάγκες ειδικών κατηγοριών του πληθυσμού (άνεργοι, Άτομα με Αναπηρία).
Οδηγείται στις ελληνικές καλένδες το πλήρες ηλεκτρονικό σύστημα των διοδίων και η συμβατική υποχρέωση των παραχωρησιούχων να προωθήσουν την τήρηση των Αρχών της Διαλειτουργικότητας του Διευρωπαϊκού Δικτύου, επειδή αυτό εισφέρει λιγότερες εισπράξεις από διόδια. Αντίθετα, τοποθετούνται από 5.2.2014, σύμφωνα με ανακοίνωση της ΕΛ.ΑΣ., Ειδικές Ηλεκτρονικές Τεχνικές Συσκευές προς βεβαίωση παραβάσεων μη καταβολής διοδίου τέλους σε Σταθμούς Διοδίων κατά μήκος της Εθνικής Οδού Αθηνών - Κορίνθου. Το πρόστιμο θα ανέρχεται στα 200 ευρώ, ενώ παράλληλα ο οδηγός χάνει άδεια και δίπλωμα για 20 ημέρες.
Επειδή η αύξηση των διοδίων λειτουργεί μόνο υπέρ των Παραχωρησιούχων, ως εισπρακτικό εργαλείο χωρίς αντίστοιχη κοινωνική ανταπόδοση ή ωφέλεια, αλλά προς βλάβη της κοινωνίας
Επειδή η αστρονομική αυτή αύξηση υλοποιεί αντιλαϊκή πολιτική και περιορίζει υπέρμετρα και κατά παράβαση του Συντάγματος την ελευθερία κίνησης εντός της Επικράτειας
Κατόπιν των ανωτέρω, ερωτώνται οι αρμόδιοι υπουργοί:
1. Δεδομένου ότι οι αρχικές Συμβάσεις Παραχώρησης ανέφεραν αυξήσεις των τιμών των διοδίων το 2014 με βάση το αρχικό χρονοδιάγραμμα, όπου οι αυτοκινητόδρομοι θα πλησίαζαν το στάδιο της ολοκλήρωσης, σκοπεύει το Υπουργείο, έστω και σήμερα, να διαπραγματευθεί με τους παραχωρησιούχους το μέγεθος της αναπροσαρμογής των τιμών των διοδίων προς όφελος των πολιτών, σύμφωνα με το νέο χρηματοδοτικό μοντέλο και τα νέα χρονοδιαγράμματα των έργων;
2. Θα ανακληθούν οι αυξήσεις των διοδίων; Θα εξετασθεί μείωση του αριθμού των σταθμών σε όλους του οδικούς άξονες;
3. Έχει ολοκληρωθεί η κατασκευή ασφαλών παραπλεύρων οδών, σε όλο το εθνικό οδικό δίκτυο, για τη μετακίνηση των πολιτών;
4. Σκοπεύει η Κυβέρνηση να μεριμνήσει για την ανακούφιση ευπαθών ομάδων όπως χρονίως πασχόντων ή ασθενών και Ατόμων με Αναπηρία να εφαρμόσει ειδικό τιμολόγιο;
5. Σε ποιο στάδιο βρίσκεται το σύστημα τοποθέτησης ηλεκτρονικών διοδίων σύμφωνα με το διευρωπαϊκό σύστημα διοδίων (αναλογική χρέωση βάσει της χιλιομετρικής χρήσης);
6. Θα σταματήσει η ποινικοποίηση των συλλογικών αγώνων όσων εναντιώνονται στα υπερβολικά διόδια και στις παράλογες αυξήσεις αυτών; Πού ερείδονται τα νέα μέτρα της ΕΛ.ΑΣ;».
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Ειδήσεις
Δημοφιλή
Σχολιασμένα