LIVE

Κορωνοϊός

Κωνσταντίνος Μπόμπης, Bosch …αλά ελληνικά

Κωνσταντίνος Μπόμπης, Bosch …αλά ελληνικά

Το ξέρατε ότι από τους πρώτους επιχειρηματίες που συνηγόρησαν στη θεσμοθέτηση του 8ωρου, δίδοντας μάλιστα νομιμοποίηση στις εργατικές διεκδικήσεις των ευρωπαϊκών συνδικάτων του Μεσοπολέμου, ήταν ο Robert Bosch;

Ένας επιχειρηματίας που πιστός στο προτεσταντικό πνεύμα του Ουμανισμού θεωρούσε πως η αποτελεσματική εργασία, περνά απαραιτήτως από τον σεβασμό προς τον εργαζόμενο. Από το 1918, όταν και η διεκδίκηση του 8ώρου ξεκίνησε χάρη στην Οκτωβριανή Επανάσταση, πολλά άλλαξαν. Οι εργάτες κ

Το ξέρατε ότι από τους πρώτους επιχειρηματίες που συνηγόρησαν στη θεσμοθέτηση του 8ωρου, δίδοντας μάλιστα νομιμοποίηση στις εργατικές διεκδικήσεις των ευρωπαϊκών συνδικάτων του Μεσοπολέμου, ήταν ο Robert Bosch;

Ένας επιχειρηματίας που πιστός στο προτεσταντικό πνεύμα του Ουμανισμού θεωρούσε πως η αποτελεσματική εργασία, περνά απαραιτήτως από τον σεβασμό προς τον εργαζόμενο. Από το 1918, όταν και η διεκδίκηση του 8ώρου ξεκίνησε χάρη στην Οκτωβριανή Επανάσταση, πολλά άλλαξαν. Οι εργάτες κέρδισαν μάχες, το ανθρώπινο ωράριο έγινε μια πραγματικότητα, οι Γάλλοι του Ζοσπέν πέρασαν μέχρι και ρυθμίσεις για το 35ώρο, όμως η νεοφιλελεύθερη επέλαση της δεκαετίας του ’90 η οποία και βρίσκεται σε διαρκή εξέλιξη ήλθε να ανατρέψει τα ισχύοντα. Όχι όμως σε όλους τους επιχειρηματικούς ομίλους. Κι αυτό διότι σε χαλεπούς καιρούς η Bosch παραμένει πιστή στο πνεύμα του ιδρυτή της.

Αυτό μπορεί εύκολα κανείς να το διαπιστώσει με μια απλή επίσκεψη στις καινούργιες εγκαταστάσεις του ομίλου στο Κορωπί. Κλίμα φιλικό, γραφεία που σέβονται τον υπάλληλο, ήπιοι τόνοι, όπως αρμόζουν σε μια γερμανική εταιρεία, και γενικότερη διάθεση συνεργασίας. «Βρίσκομαι αρκετά χρόνια στην ελληνική αγορά. Ομολογώ όμως ότι το κλίμα που επικρατεί στην Bosch δεν το βρήκα πουθενά» αναφέρει ο γενικός διευθυντής της Robert Bosch Α.Ε. και μέλος του δ.σ. της BSH Οικιακές Συσκευές ΑΒΕ κ. Κωνσταντίνος Μπομπής.

Άνθρωπος με μεγάλη εμπειρία στο πολυεθνικό περιβάλλον, ο ίδιος εκτιμά πως αυτή η ικανότητα του ομίλου του να σέβεται τον εργαζόμενο, αποδεικνύεται λίρα εκατό ιδιαίτερα στη δύσκολη συγκυρία που η χώρα μας βιώνει εξαιτίας της κρίσης.

«Το να περικόψεις θέσεις εργασίας είναι η εύκολη λύση σε περιόδους κρίσης όπως αυτή που βιώνουμε. Δεν είναι όμως απαραιτήτως η σωστή. Η εταιρεία μας στο επίκεντρο της πολιτικής της έχει τον άνθρωπο. Αν απολέσουμε αυτή τη στόχευση τότε δεν θα είμαστε οι ίδιοι. Για τον λόγο αυτό επενδύσαμε 20 εκατ. ευρώ σε νέες εγκαταστάσεις στο Κορωπί. Παρά λοιπόν το λογικό μας προβληματισμό για τις αγορές που δραστηριοποιούμαστε και οι οποίες παρουσιάζουν κάμψη κοντά στο 20% σε επίπεδα πωλήσεων, επιλέγουμε να στηρίζουμε τους ανθρώπους μας. Κι αυτό δεν αφορά μόνο τους υπαλλήλους μας. Το ίδιο κάνουμε και με τους εμπορικούς μας συνεργάτες, οι οποίοι πιέζονται. Δεν έχουμε όμως το δικαίωμα να τους τραβήξουμε το χαλί κάτω από τα πόδια. Είμαστε εδώ για να τους στηρίξουμε στα δύσκολα» αναφέρει.

Από την ΑΣΟΕΕ στην General Motors Hellas και στην Οpel

Ο ίδιος ο Κωνσταντίνος Μπομπής γνωρίζει από πρώτο χέρι τι σημαίνει δυσκολία. Παιδί που γεννήθηκε στη διάρκεια του εμφυλίου πολέμου, μεγάλωσε σε μια γόνιμη αλλά εξόχως προβληματική περιοχή της χώρας, την Αμαλιάδα. Σύντομα, ο τόπος δεν χώρεσε τις φιλοδοξίες του και κάπως έτσι, ο ίδιος βρέθηκε στην Αθήνα για σπουδές. Αφού ολοκλήρωσε τις σπουδές του στην ΑΣΟΕΕ, στη διάρκεια των δύσκολων χρόνων της χούντας ξεκίνησε να εργάζεται με μοναδικό εφόδιο τις γνώσεις και τη διάθεσή του για πρόοδο. Με πέρασμα από τα οικονομικά τμήματα των Dunlop Hellas ltd και Soilax Hellas γρήγορα πέρασε στον τομέα των αυτοκινήτων, αφού ανέλαβε διευθυντικά καθήκοντα στην General Motors Hellas ABEE. Η επαφή με τους Αμερικάνους υπήρξε για τον ίδιο ένα σχολείο. Κατόπιν ακολούθησε η θέση του διευθύνοντος συμβούλου της Opel Hellas μέχρι και το 1996 για να έλθει τελικά η ώρα της Bosch το 1997.

280.000 εργαζόμενοι, 3,5 δισ. ευρώ στην έρευνα, 300 θυγατρικές, 3.000 πατέντες

Ο Όμιλος Bosch αυτή τη στιγμή είναι ένας από τους κορυφαίους παγκοσμίως προμηθευτές τεχνολογίας και υπηρεσιών. Με περίπου 280.000 υπαλλήλους, στους τομείς τεχνολογίας οχημάτων και βιομηχανίας, καταναλωτικών αγαθών και τεχνολογίας κτηρίων είχε πωλήσεις ύψους περίπου 45,1 δισ. ευρώ για το οικονομικό έτος 2008.

Τον  όμιλο Bosch αποτελούν η Robert Bosch GmbH και οι περίπου 300 θυγατρικές επιχειρήσεις σε πάνω από 60 χώρες. Εάν συμπεριληφθούν αντιπροσωπείες και τα γραφεία πωλήσεων τότε η Bosch εκπροσωπείται σε 150 χώρες. «Αυτό που είναι εξόχως σημαντικό για τον όμιλο μας είναι η διαρκής επένδυση σημαντικών ποσών στην έρευνα και την ανάπτυξη. Θα πρέπει να σας πω ότι ετησίως η Bosch επενδύει περισσότερα από 3,5 δισ. ευρώ ή 8% επί των πωλήσεων για την έρευνα και την ανάπτυξη και πραγματοποιεί πάνω από 3.000 εγγραφές πατεντών παγκοσμίως. Πρόκειται για τις περισσότερες πατέντες που μια εταιρεία δημιουργεί σε όλο τον κόσμο» τονίζει ο κ. Μπομπής.

Σε ό,τι αφορά τη χώρα μας, η Robert Bosch Α.Ε. είναι θυγατρική εταιρεία του Ομίλου Bosch στην Ελλάδα και απασχολεί αυτή τη στιγμή προσωπικό 150 ατόμων και οι πωλήσεις της για το 2008 ανήλθαν σε 85 εκατ. ευρώ. Παράλληλα διατηρεί τον έλεγχο των θυγατρικών της γερμανικής πολυεθνικής σε Κύπρο και Αλβανία ενώ οι τρεις κύριες εταιρείες είναι οι Robert Bosch A.E., Bosch Thermotechniki A.E., Bosch Rexroth. Κύριο αντικείμενό της είναι η παροχή προϊόντων Bosch σε κατηγορίες όπως τα ανταλλακτικά αυτοκινήτων, τα ηλεκτρικά εργαλεία και τα συστήματα Αασφαλείας.

Στην οικογένεια της Bosch, περιλαμβάνονται και πλήθος άλλων επώνυμων brands, όπως SKIL, DREMEL (ηλεκτρικά εργαλεία), τα οποία αντιπροσωπεύονται και διανέμονται στην ελληνική αγορά από την Robert Bosch Α.Ε.

Παράλληλα, η εταιρεία έχει τον δικό της εκπρόσωπο στον κορυφαίο όμιλο οικιακών συσκευών BSH.

Η τοποθέτηση της εταιρείας στην Ελλάδα ουσιαστικά πραγματοποιήθηκε το 1992 χρονιά κατά την οποία έπαψε να λειτουργεί δι’ αντιπροσώπου και ίδρυσε θυγατρική. «Η ανάπτυξη των πωλήσεών μας από το 1997 μέχρι και σήμερα άγγιξε το 65%. Δηλαδή το 5% κατ’ έτος. Μόνο εφέτος λόγω των ειδικών συνθηκών θα υπάρξει μια μείωση, η οποία όμως με τίποτα δεν θα επηρεάσει την πορεία μας. Για παράδειγμα δεν θεωρούμε ως λύση τις απολύσεις ή τις μειώσεις μισθών για να αντεπεξέλθουμε στο πρόβλημα. Εμείς προτιμήσαμε να περιορίσουμε κάποιες άλλες δαπάνες, όπως τα ταξίδια ή άλλα έξοδα που δεν επηρεάζουν την καθημερινότητά μας. Η Bosch στην Ελλάδα δεν έχει άλλη επιλογή από το να πάει ακόμα καλύτερα. Το ίδιο συμβαίνει και με τη χώρα μας. Θα περάσουμε την κρίση, είτε με σκληρό είτε με εύκολο τρόπο. Δεν θα πρέπει να σπαταλήσουμε το μέλλον των παιδιών μας» αναφέρει ο κ. Μπομπής. Ο ίδιος τονίζει πως η μητρική εταιρεία έχει εμπιστοσύνη στην ελληνική της θυγατρική για έναν και μόνο λόγο: «δεν κρύβουμε ποτέ τις δυσάρεστες ειδήσεις. Μας αρέσει να μιλάμε τη γλώσσα της αλήθειας, όποια κι αν είναι αυτή. Είμαστε μια αξιόπιστη εταιρεία που σέβεται και δεν αιφνιδιάζει. Σε εποχές αβεβαιότητας αυτό είναι πολύ σημαντικό. Σε κάθε περίπτωση πάντως εκτιμώ πως η κρίση είναι πίσω μας. Το 2010 θα υπάρξει σταδιακή ανάπτυξη. Βλέπετε οι Έλληνες είμαστε ή του ύψους ή του βάθους. Εύκολα πέφτουμε, άλλο τόσο όμως εύκολα ανεβαίνουμε. Να μου το θυμηθείτε λοιπόν. Πολύ σύντομα τα πράγματα θα βελτιωθούν», τονίζει.

Ηλεκτρικά εργαλεία, θέρμανση, οικιακές συσκευές, ΑΠΕ

Η παράδοση της Bosch στα εργαλεία ανάγεται στα 1928, όταν άρχισε να διαθέτει τις πρώτες κουρευτικές μηχανές Fοrfex. Έκτοτε η Bosch άρχισε να παράγει μια διαρκώς αυξανόμενη γκάμα προϊόντων. Από το 1981, τα ηλεκτρικά εργαλεία της Bosch κατέχουν την κορυφαία θέση και στην ελληνική αγορά.

Η θυγατρική εταιρεία Bosch Thermotechnik GmbH, αποτελεί μία από τις παγκόσμιες ηγετικές δυνάμεις στην κατασκευή προϊόντων θέρμανσης και συσκευών ζεστού νερού, ενώ η Bosch Rexroth είναι μία από τις μεγαλύτερες παγκοσμίως εταιρείες εξειδικευμένες στις τεχνολογίες και στον έλεγχο συστημάτων κίνησης.  Επίσης η Robert Bosch Hausgeräte GmbH είναι η η πλέον αγαπημένη στο καταναλωτικό κοινό εταιρεία του ομίλου,  παρέχοντας ένα ευρύ φάσμα οικιακών συσκευών με μεγάλη διάρκεια ζωής –κάτι που κατέστησε την Bosch νούμερο 1 στην Ευρώπη. Επίσης ο όμιλος έχει περάσει σε επενδύσεις και στον τομέα των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας μέσω της Bosch Solar Energy.

«Τι την θέλουμε την επικοινωνία; Εμείς είμαστε εφευρέτες»

Παρά όμως το βαρύ της όνομα, η Bosch έχει επιλέξει να κρατά χαμηλούς τόνους στη χώρα μας. Ο Κωνσταντίνος Μπομπής γελώντας μάς μεταφέρει το πρώτο περιστατικό που χαρακτήρισε τη συνεργασία του με την εταιρεία.

«Έχοντας συνηθίσει από τον αμερικάνικο τρόπο προβολής της δουλειάς και την έντονη επικοινωνία που διέπει τον κλάδο του αυτοκινήτου, στην πρώτη μου επαφή με τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο του μητρικού ομίλου Bosch στη Γερμανία, τον ρώτησα γιατί η εταιρεία κρατά χαμηλούς τόνους και δεν επικοινωνεί συχνά. Τότε αυτός με πραγματικά αθώο τρόπο και απορημένος, μου απάντησε: «Μα εμείς κύριε Μπομπή είμαστε εφευρέτες. Τι δουλειά έχουμε με την επικοινωνία;». Ομολογουμένως τότε είχα προβληματιστεί. Σήμερα όμως ανακαλύπτω πως αυτή η ηρεμία που διέπει τις σχέσεις μας στον τομέα της επαφής με τα ΜΜΕ υπάρχει παντού. Είμαστε ένας κολοσσιαίος όμιλος, με χαμηλό όμως προφίλ. Η πρόκληση εντυπώσεων δεν είναι του …χαρακτήρα μας. Προτιμάμε να μιλάμε με τη δουλειά μας» υποστηρίζει.

Ένας θρύλος 123 χρόνων

Η ιστορία της Bosch μπορεί να χωριστεί σε συνολικά πέντε περιόδους. Κατά την πρώτη περίοδο, από το 1886 έως το 1900 περίπου, η Bosch ήταν μια μικρή βιοτεχνία στη Στουτγάρδη. Όταν το «Εργαστήριο μηχανικής ακριβείας και ηλεκτρικής μηχανολογίας» άνοιξε τις πόρτες του στις 15 Νοεμβρίου του 1886, η δουλειά των δύο πρώτων συνεργατών του Robert Bosch ήταν να κατασκευάζουν και να εγκαθιστούν ηλεκτρικούς μηχανισμούς κάθε είδους, συμπεριλαμβανομένων τηλεφωνικών συστημάτων και ηλεκτρολογικούς δείκτες της στάθμης του νερού. Το διαχειριστικό κεφάλαιο των 10.000 γερμανικών μάρκων που είχε κληρονομήσει ο Robert Bosch από τον πατέρα του σύντομα εξαντλήθηκε. Μόνο ένα δάνειο από την τράπεζα, για το οποίο εγγυήθηκαν οι συγγενείς του, κατάφερε να κρατήσει ανοιχτή την εταιρεία. Σύντομα χρειάστηκαν κι άλλα δάνεια. Ο Robert Bosch επένδυσε το μεγαλύτερο μέρος των μικρών κερδών του σε νέα μηχανήματα.

Μέχρι το 1895, ύστερα από 9 δύσκολα χρόνια, όλα τα χρέη της εταιρίας τελικά εξοφλήθηκαν και η επιχείρηση με τις ηλεκτρικές εγκαταστάσεις και τα ηλεκτρικά προϊόντα άρχισε σιγά σιγά να αποδίδει.

1900-1925

Στη δεύτερη περίοδο της ιστορίας της, από το 1900 περίπου μέχρι το 1925, η εταιρεία κινήθηκε σταθερά προς τον τομέα της τεχνολογίας της αυτοκίνησης. Την ίδια περίοδο, ξεκίνησε η διεθνοποίησή της με την ίδρυση των πρώτων γραφείων πωλήσεων και εγκαταστάσεων κατασκευής εκτός Γερμανίας. Η εν λόγω περίοδος, ωστόσο, σηματοδοτήθηκε από σημαντική αποδιοργάνωση, με την απώλεια ιδιοκτησίας και περιουσιακών στοιχείων εκτός Γερμανίας, μετά τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο και την ανασυγκρότηση της εταιρείας. Καθώς οι συσκευές ηλεκτρομαγνητικής ανάφλεξης για οχήματα αναπτύχθηκαν ακόμα περισσότερο, οι πρώτες παραγγελίες από την αυτοκινητοβιομηχανία ήρθαν το 1898. Ο Bosch έγινε προμηθευτής στον χώρο της αυτοκίνησης γεύτηκε τους καρπούς μιας απρόσμενης ανάπτυξης χάρη στην επιτυχία του αυτοκινήτου.

1925-1960

Στην τρίτη περίοδο, από το 1925 περίπου έως το 1960, δημιουργήθηκαν νέες επιχειρησιακές μονάδες καλύπτοντας πεδία πέρα από την τεχνολογία της αυτοκίνησης και επανασχεδιάστηκε η εταιρική πολιτική.

Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, ο Robert Bosch αποσύρθηκε από τη λειτουργική πλευρά της επιχείρησης. Πέντε χρόνια πριν από το θάνατό του το 1942, στην τελευταία του διαθήκη που συνέταξε το 1937, έθεσε τα θεμέλια για την εταιρική πολιτική, η οποία ισχύει μέχρι και σήμερα.

Η εν λόγω περίοδος, ωστόσο στιγματίστηκε από τον ΕθνικοΣοσιαλισμό και τις συνέπειες του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Το 1945, μετά το τέλος του πολέμου, η εταιρία έπρεπε να χτίσει ξανά τα δίκτυα παραγωγής και εμπορίας εκτός της Γερμανίας, καθώς και τις εγκαταστάσεις παραγωγής που είχαν καταστραφεί εντός της ίδιας της χώρας. Νέες επιχειρησιακές μονάδες, όπως το τμήμα των Ηλεκτρικών Εργαλείων, η Junkers Gasgeräte (κατασκευαστές θερμαντήρων νερού φυσικού αερίου), η Blaupunkt (ραδιόφωνα για το αυτοκίνητο και το σπίτι), η Fernseh GmbH  (εξοπλισμός στούντιο τηλεόρασης), η Kinobauer (προτζέκτορες) και το τμήμα των Οικιακών Συσκευών βοήθησαν σύντομα την εταιρεία να ορθοποδήσει. Καθοριστικά ορόσημα για την αναδιοργάνωση ήταν το πρώτο ηλεκτρικό εργαλείο (1928), οι πρώτες σειρές ραδιοφώνων αυτοκινήτου μαζικής παραγωγής στην Ευρώπη από τη Blaupunkt (1932) και το πρώτο ψυγείο της Bosch (1933).

1960-1990

Κατά την τέταρτη περίοδο της ιστορίας της, από το 1960 περίπου έως το 1990, η Bosch άρχισε να εφαρμόζει πρωτοποριακές μεταρρυθμίσεις στην εταιρική της δομή και πολιτική. Το τέλος αυτής της περιόδου σφραγίζεται από την πτώση του τοίχους του Βερολίνου.

1990-2009

Η πέμπτη περίοδος εκτείνεται από το 1990 μέχρι και σήμερα. Περιλαμβάνει το άνοιγμα στις ανατολικές ευρωπαϊκές αγορές, την ταχεία ανάπτυξη των ασιατικών οικονομιών και την παγκόσμια δικτύωση της ανάπτυξης, της παραγωγής και των πωλήσεων.Το 1993, ο Marcus Bierich παρέδωσε την προεδρία του διοικητικού συμβουλίου στον Hermann Scholl. Ο Ψυχρός Πόλεμος τελείωσε και για τα κράτη του πρώην Συμφώνου της Βαρσοβίας ξεκίνησε μια διαδικασία εκδημοκρατισμού που για τη Bosch σήμαινε επίσης νέες ευκαιρίες και νέες αγορές. Συγχρόνως, εντατικοποιήθηκαν οι προσπάθειες εισχώρησης σε ξένες αγορές που άνοιξαν στην Ασία και την ανατολική Ευρώπη. Το μερίδιο πωλήσεων εκτός Γερμανίας που το 1993 είχε καταγραφεί σε 49%, μέχρι το 2000 αυξήθηκε σε 72%.

Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

Ρoή Ειδήσεων

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα

ΣΧΟΛΙΑ

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ
Απομένουν χαρακτήρες
* Υποχρεωτικά πεδία

Δείτε Επίσης