Θ. Πανταλάκης : «Μέτρα τύπου Ιρλανδίας δεν θα φέρουν αποτέλεσμα

Θ. Πανταλάκης : «Μέτρα τύπου Ιρλανδίας δεν θα φέρουν αποτέλεσμα

Ερωτώμενος για τις ελληνικές τράπεζες, ο κ. Πανταλάκης ξεκαθαρίζει ότι το κράτος όχι απλώς δεν θα ζημιωθεί- όπως έχουν ζημιωθεί οι φορολογούμενοι άλλων χωρών- αλλά θα εισπράξει 335 εκατ. ευρώ ως τόκους. Ως προς το νομοσχέδιο των δανειοληπτών θεωρεί ότι δεν αποτελεί πρόβλημα, καθώς πολλοί το παρεξήγησαν πιστεύοντας ότι είναι η αφορμή για να μην πληρώνουν τις υποχρεώσεις τους.    

Τι πίεσε τα ελληνικά ομόλογα εκτός από την κερδοσκοπία των funds

- Για πο

Θ. Πανταλάκης : «Μέτρα τύπου Ιρλανδίας δεν θα φέρουν αποτέλεσμα

Ερωτώμενος για τις ελληνικές τράπεζες, ο κ. Πανταλάκης ξεκαθαρίζει ότι το κράτος όχι απλώς δεν θα ζημιωθεί- όπως έχουν ζημιωθεί οι φορολογούμενοι άλλων χωρών- αλλά θα εισπράξει 335 εκατ. ευρώ ως τόκους. Ως προς το νομοσχέδιο των δανειοληπτών θεωρεί ότι δεν αποτελεί πρόβλημα, καθώς πολλοί το παρεξήγησαν πιστεύοντας ότι είναι η αφορμή για να μην πληρώνουν τις υποχρεώσεις τους.    

Τι πίεσε τα ελληνικά ομόλογα εκτός από την κερδοσκοπία των funds

- Για ποιους λόγους πιέζονται περισσότερο τα ελληνικά ομόλογα (δεκαετή, πενταετή, CDS) πέραν του κερδοσκοπικού παιχνιδιού ορισμένων ξένων; Συνδέεται η πίεση με το γεγονός ότι η ΕΚΤ δέχεται από τις τράπεζες τα ομόλογα ως ενέχυρο για ρευστότητα;

Το τελευταίο διάστημα παρατηρούμε μια σημαντική αύξηση του όγκου συναλλαγών στη δευτερογενή αγορά των ελληνικών ομολόγων η οποία συνοδεύεται και από μια μεγάλη διεύρυνση του spread των ελληνικών ομολόγων έναντι των γερμανικών. Το γεγονός αυτό μπορεί εν μέρει να οφείλεται στην προσπάθεια κάποιων ξένων funds να αποκομίσουν γρήγορα και εύκολα κέρδη από τις θέσεις τους στα ελληνικά ομόλογα. Ωστόσο δεν θα πρέπει να παραγνωρίσουμε ότι η γενεσιουργός αιτία όλου του θορύβου γύρω από τα ελληνικά ομόλογα είναι η διεύρυνση του ελλείμματος του ελληνικού Δημοσίου κατά τη διάρκεια του 2009, πέρα από κάθε προσδοκία. Η αδυναμία συλλογής των εσόδων – που μόνο κατά ένα μέρος μπορεί να αποδοθεί στην οικονομική κρίση- σε συνδυασμό με τη δημοσιοποίηση ελλιπών και μη αξιόπιστων στοιχείων δημιούργησε προβλήματα στις σχέσεις μας με τις ευρωπαϊκές αρχές και στην υποβάθμιση μας από τις διεθνείς εταιρείες αξιολόγησης. Αυτό το αρνητικό κλίμα θα πρέπει να αναστραφεί εάν δεν θέλουμε να υπάρξουν εμπόδια στην απρόσκοπτη χρηματοδότηση του δημόσιου χρέους και την ικανότητα των ελληνικών τραπεζών να αντλούν ρευστότητα από τις διεθνείς αγορές.

- Ποια μέτρα θα έπρεπε να υιοθετήσει άμεσα το οικονομικό επιτελείο προκειμένου να αντιμετωπίσει τη δυσμενή εικόνα της οικονομίας  και να αποκαταστήσει την αξιοπιστία στις αγορές;

Όπως έχω επανειλημμένα τονίσει, αυτή την περίοδο η κυβέρνηση πρώτα θα πρέπει να αποκαταστήσει το κλίμα ηρεμίας στις αγορές, λαμβάνοντας μέτρα άμεσου χαρακτήρα και σε δεύτερο στάδιο θα πρέπει να καταρτίσει ένα μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα που θα βάζει την Ελλάδα σε τροχιά δημοσιονομικής σταθεροποίησης και μεσοπρόθεσμης αναπτυξιακής πορείας. Ως προς το πρώτο σκέλος πιστεύω ότι ακραία μέτρα όμοια με αυτά που λαμβάνει η Ιρλανδία δεν θα ήταν αποτελεσματικά στην περίπτωση στης Ελλάδας καθώς θα είχαν έντονο αντιαναπτυξιακό χαρακτήρα. Αυτό δεν σημαίνει βέβαια ότι η κυβέρνηση δεν θα πρέπει να θίξει προνόμια και κεκτημένα μεγάλων κοινωνικών τάξεων - είτε εντός είτε εκτός του δημοσίου τομέα - οι οποίες δεν συνεισφέρουν στα δημόσια έσοδα αντίστοιχα με τη δυνατότητα τους. Ως προς το δεύτερο πιστεύω ότι η κατάρτιση και υποβολή του προγράμματος σταθερότητας και ανάπτυξης δεν θα πρέπει να είναι μια τυπική διαδικασία ρουτίνας, η οποία θα εξαντλείται στην επικαιροποίηση των προγραμμάτων των προηγούμενων ετών. Αντίθετα, θα πρέπει να περιέχει συγκεκριμένα και ρηξικέλευθα μέτρα που να συμβάλουν στην επίτευξη ουσιαστικών τομών στην ελληνική οικονομία και κοινωνία και θα αντιμετωπίζουν τα διαχρονικά διαρθρωτικά προβλήματα της ελληνικής οικονομίας.

«Οι δικές μας τράπεζες έχουν από τους πλέον υγιείς ισολογισμούς στην Ε.Ε.»

-Οι ξένοι αμφισβήτησαν με εκθέσεις του και τις ελληνικές τράπεζες. Ποια είναι η πραγματική εικόνα για τη ρευστότητά τους; Σε ποιο βαθμό θα συμμετάσχουν στον νέο δανεισμό του Δημοσίου και τι κινδύνους έχουν από μια αύξηση επιτοκίων και επιδείνωση του ελλείμματος;

Σε αντίθεση με πολλές κραταιές τράπεζες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, οι οποίες έφτασαν στα πρόθυρα της χρεοκοπίας και διασώθηκαν χάρη στις γενναιόδωρες κεφαλαιακές ενισχύσεις και εγγυήσεις των κρατικών αρχών, οι ελληνικές τράπεζες παρέμειναν κερδοφόρες σε όλο το δύσκολο διάστημα της παγκόσμιας χρηματοπιστωτικής κρίσης. Μάλιστα το ελληνικό κράτος όχι μόνο δεν θα ζημιωθεί – όπως θα ζημιωθούν με τεράστια ποσά οι φορολογούμενοι άλλων χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης- αλλά αντίθετα θα εισπράξει και τόκους ύψους περίπου €335εκατ. από το πακέτο ενίσχυσης της ρευστότητας. Επιπρόσθετα, οι ελληνικές τράπεζες φρόντισαν να χρησιμοποιήσουν μέρος της κερδοφορίας τους για να ενισχύσουν ακόμα περισσότερο την κεφαλαιακή τους επάρκεια. Δεν είναι υπερβολή μάλιστα να πούμε ότι με βάση τους περισσότερους δείκτες κεφαλαιακής επάρκειας οι ελληνικές τράπεζες παρουσιάζουν ορισμένους από τους πιο υγιείς ισολογισμούς μεταξύ των ευρωπαϊκών τραπεζών.

- Ποιες θα είναι οι επιπτώσεις από την εφαρμογή του νομοσχεδίου περί προστασίας των δανειοληπτών;

Η γνώμη μου είναι ότι έχει δημιουργηθεί μια μεγάλη παρεξήγηση σχετικά με το νομοσχέδιο αυτό. Η αρχή και η φιλοσοφία του νομοσχεδίου είναι πολύ θετική, καθώς η ευρεία διάδοση της στεγαστικής και καταναλωτικής πίστης καθιστούσε αναγκαία τη διαμόρφωση και ενός πλαισίου διαχείρισης των δανειακών προβλημάτων των ιδιωτών. Το πρόβλημα λοιπόν δεν συνίσταται στο νομοσχέδιο αυτό καθαυτό αλλά στο ότι με αφορμή την κατάρτιση αυτού του νομοσχεδίου έχει δημιουργηθεί μια εντύπωση στο ευρύ κοινό ότι οι δανειολήπτες μπορούν με σχετική ευκολία να αποφύγουν την τήρηση των υποχρεώσεών τους χωρίς συνέπειες. Φυσικά και αυτό δεν ισχύει, ωστόσο η  φήμη και μόνο ήταν αρκετή για να εγείρει ανησυχία τον τραπεζικό χώρο.

Το who is who

# Γεννήθηκε το 1954 στο Ηράκλειο Κρήτης και είναι κάτοχος Πτυχίου της Ανωτάτης Βιομηχανικής Σχολής Πειραιώς, του τμήματος Διοίκησης Επιχειρήσεων.
# Από το 1980 έως το 1991 εργάστηκε στην ΕΤΕΒΑ και από το 1991 έως το 1996 στον Όμιλο Interamerican.

# Στενός συνεργάτης του αείμνηστου Θεόδωρου Καρατζά συνέβαλε στην σύνταξη του νόμου για την απελευθέρωση του χρηματοοικονομικού τομέα.   

# Από τον Μάρτιο του 1996 έως τον Απρίλιο του 2004 κατείχε τη θέση του Υποδιοικητή της Εθνικής Τράπεζας της Ελλάδος ενώ συγχρόνως ήταν Πρόεδρος, Αντιπρόεδρος ή μέλος ΔΣ εταιρειών θυγατρικών της Εθνικής. Κατά τη θητεία του, έγινε η έναρξη για τις συγχωνεύσεις τραπεζών- με πρώτη την  Κτηματική- που είχαν ως αποτέλεσμα τις σημερινές  εμπορικές τράπεζες.    

# Τον Μάιο του 2004 έως τώρα που ανέλαβε την ΑΤΕ, διετέλεσε Αντιπρόεδρος Δ.Σ. & Αναπληρωτής Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου της Τραπέζης Πειραιώς

Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα
δειτε ολες τις ειδησεις

Best of Network

Δείτε Επίσης