Οι βιομήχανοι ζητούν δώρα από το κράτος
Νέα αρνητικά ρεκόρ κατέγραψαν οι δείκτες του οικονομικού κλίματος στην Ελλάδα και την Ευρωζώνη τον Ιανουάριο και η βιομηχανία φαίνεται ότι θεωρεί ως λύση για την κρίση μία σειρά από «δώρα» που ζητάει από την κρατική μηχανή.
Με επιστολή του προς τον υπουργό Οικονομίας κ. Γιάννη Παπαθανασίου, ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών κ. Δημήτρης Δασκαλόπουλος προτείνει την εφαρμογή μέτρων σε 4 άξονες, μεταξύ των οποίων η κάλυψη των ασφαλιστικών εισφορών για νέους α
Νέα αρνητικά ρεκόρ κατέγραψαν οι δείκτες του οικονομικού κλίματος στην Ελλάδα και την Ευρωζώνη τον Ιανουάριο και η βιομηχανία φαίνεται ότι θεωρεί ως λύση για την κρίση μία σειρά από «δώρα» που ζητάει από την κρατική μηχανή.
Με επιστολή του προς τον υπουργό Οικονομίας κ. Γιάννη Παπαθανασίου, ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών κ. Δημήτρης Δασκαλόπουλος προτείνει την εφαρμογή μέτρων σε 4 άξονες, μεταξύ των οποίων η κάλυψη των ασφαλιστικών εισφορών για νέους από το Δημόσιο, η πρόσληψη εργαζομένων σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις με μειωμένες ασφαλιστικές εισφορές, η προκήρυξη νέων επιδοτούμενων προγραμμάτων από τον ΟΑΕΔ και, βεβαίως, «η πραγματική εξυγίανση του ασφαλιστικού συστήματος».
«Αν μείνουμε στα ημίμετρα και στις περιστασιακές πολιτικές, την Ελληνική οικονομία και κοινωνία απειλεί το φάσμα της βαθιάς ύφεσης, της υψηλής μόνιμης ανεργίας, της οριστικής διεθνούς περιθωριοποίησης. Η χώρα χρειάζεται πολιτικό εθνικό ορίζοντα και όχι μικροπολιτική ατζέντα—κάτι που, προφανώς, αφορά όλους ανεξαίρετα τους φορείς ευθύνης». Αναφέρει χαρακτηριστικά ο πρόεδρος του ΣΕΒ. .
Ο ίδιος εκτιμά ότι οι σημερινές περιστάσεις υπαγορεύουν ένα μείγμα οικονομικής πολιτικής με άμεσα μέτρα κοινωνικής στήριξης και αναγκαίες διαρθρωτικές αλλαγές. Τα μέτρα στήριξης αναπόφευκτα θα επιβαρύνουν τον ήδη προβληματικό Προϋπολογισμό. Οι διαρθρωτικές αλλαγές, όμως, αν υποβληθούν άμεσα στην Ευρωπαϊκή Ένωση και αρχίσουν να υλοποιούνται άμεσα και αποτελεσματικά θα προσδώσουν στη χώρα μας την απαραίτητη αξιοπιστία ώστε να προσφεύγει στο διεθνή δανεισμό, απαλλαγμένη από τους επαχθείς όρους που της επιβάλλονται σήμερα.
Οι 4 άξονες μέτρων που προτείνονται από τον ΣΕΒ είναι οι εξής:
- Μέτρα κοινωνικής στήριξης
· Προικοδότηση του Ταμείου Κοινωνικής Συνοχής με τα υπεσχημένα και άμεση χρήση των πόρων του.
· Αύξηση των ορίων που καθιστούν φτωχά νοικοκυριά δικαιούχους προγραμμάτων.
· Κατάργηση των αντικινήτρων στη διανομή κερδών και την πρόσθετη ασφαλιστική κάλυψη χαμηλόμισθων εργαζομένων.
2. Μέτρα για τη διατήρηση της απασχόλησης
Κατάρτιση:
· Ειδική επιδότηση επιχειρήσεων από τον ΟΑΕΔ που αναλαμβάνουν να καταρτίσουν εργαζόμενους που έχουν χάσει τη θέση εργασίας τους.
· Στοχευμένη προώθηση προγραμμάτων κατάρτισης για την ανάπτυξη δεξιοτήτων σύμφωνα με τις ανάγκες της αγοράς εργασίας με στόχο την ενίσχυση της απασχόλησης ειδικά των νέων και των γυναικών.
· Ενεργές πολιτικές δια βίου μάθησης ειδικά για εργαζόμενους σε κλάδους που φθίνουν.
Αύξηση απασχόλησης νέων:
Το κράτος να αναλάβει μέρος των ασφαλιστικών εισφορών νέων που δεν έχουν εργασιακή εμπειρία για κάποιο χρονικό διάστημα (π.χ. 12 μήνες).
Στήριξη προσλήψεων σε μικρές επιχειρήσεις:
· Προσωρινή μείωση των ασφαλιστικών εισφορών στο ύψος που αντιστοιχεί στις εισφορές του βασικού μισθού για νέες προσλήψεις εντός του 2009 σε επιχειρήσεις που απασχολούν μέχρι 10 εργαζόμενους.
· Άμεση απλοποίηση της διαδικασίας πρόσληψης υπαλλήλων και απογραφής εργοδοτών και πλήρης μηχανογραφική υποστήριξη.
3 . Μέτρα οικονομικής ανάπτυξης
Μέτρα άμεσης αποτελεσματικότητας:
· Εξόφληση χρεών δημοσίου προς επιχειρήσεις ή παροχή εγγύησης που μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως ενέχυρο στις τράπεζες.
· Συστηματική και ευρείας εκτάσεως ηλεκτρονική διασταύρωση φορολογικών στοιχείων.
· Κατάργηση ειδικών φόρων στην επιχειρηματική δράση – συγκέντρωσης κεφαλαίου, ειδικές εισφορές κ.λπ.
· Μείωση φορολογικών επιβαρύνσεων και/ή αύξηση αποσβέσεων για επενδύσεις που θα γίνουν μέσα στο 2009 και 2010.
· Άμεση και αποτελεσματική εκκίνηση του ΤΕΜΠΜΕ.
· Επίσπευση έγκρισης και χρηματοδότησης αναπτυξιακών προγραμμάτων ΕΣΠΑ.
· Κατάργηση περιττών διοικητικών επιβαρύνσεων –δημοσίευση ισολογισμών ανά 3μηνο για τις εισηγμένες, υποχρεωτικές συνδρομές κοκ.
Μέτρα μεσοπρόθεσμα:
· Άμεση προώθηση όλων των ΣΔΙΤ.
· Επιτάχυνση των διαδικασιών αξιολόγησης, ελέγχου και εκταμίευσης των επιχορηγήσεων του επενδυτικού νόμου.
· Άμεση ολοκλήρωση της αναθεώρησης του Ν.325/05 για την αδειοδότηση νέων εγκαταστάσεων και αναθεώρηση παλαιών.
· Απλοποίηση διαδικασίας εξαγωγών ως προς την απόκτηση των απαραιτήτων εγγράφων-πιστοποιητικών.
4. Μέτρα διαρθρωτικών αλλαγών
Εκκίνηση ολοκληρωμένου προγράμματος για καταπολέμηση της φοροδιαφυγής και της εισφοροδιαφυγής με χρήση της πληροφορικής και με συνδυασμό μέτρων πρόληψης και καταστολής.
· Πραγματική εξυγίανση του ασφαλιστικού συστήματος.
· Άνοιγμα όλων των αγορών στον ανταγωνισμό.
· Κατάργηση των κλειστών επαγγελμάτων, με έμφαση στην εφοδιαστική αλυσίδα.
· Απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας, κίνητρα για επενδύσεις σε ΑΠΕ και την εφαρμογή οδηγιών για ενεργειακή αποδοτικότητα κτιρίων.
· Ολοκλήρωση και εφαρμογή χωροταξικού σχεδίου.
· Απλοποίηση και επιτάχυνση διαδικασιών δημοσίων προμηθειών.
· Πλήρης και άμεση εφαρμογή του νόμου περί ΔΕΚΟ και των επί μέρους προγραμμάτων εξυγίανσης.
· Συνεπής και μόνιμη μείωση της γραφειοκρατίας και της πολυνομίας.
Η έρευνα του ΙΟΒΕΌλα αυτά την ώρα που η έρευνα οικονομικής συγκυρίας του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών για τον Ιανουάριο δείχνει περαιτέρω επιδείνωση του οικονομικού κλίματος στην Ελλάδα – αλλά και στην Ευρωζώνη – με αξιοσημείωτο, πάντως, το ότι για δεύτερο συνεχόμενο μήνα οι καταναλωτές εκφράζουν κάπως καλύτερες προσδοκίες για την οικονομική τους κατάσταση αλλά και το ότι μειώνεται το ποσοστό εκείνων που βλέπουν ότι θα προχωρήσουν σε σπιτιού, αυτοκινήτου κλπ το επόμενο διάστημα.
Πιο συγκεκριμένα, ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης διαμορφώνεται στις -48 μονάδες, επίδοση βελτιωμένη μεν έναντι του Δεκεμβρίου, αρκετά χαμηλότερη όμως από το μακροχρόνιο μέσο όρο και την αντίστοιχη περυσινή επίδοση.
Με αυτή την τιμή του δείκτη, βελτιώνεται η σχετική κατάταξη της Ελλάδας σε όρους απαισιοδοξίας, καθώς στις περισσότερες χώρες, μεταξύ των οποίων και η Γαλλία, η Ισπανία, η Ολλανδία, η Αυστρία και το Ην. Βασίλειο η καταναλωτική εμπιστοσύνη επιδεινώνεται σε σχέση με τον Δεκέμβριο.
Στην Ελλάδα, η ανάκαμψη της εμπιστοσύνης προέρχεται από βελτίωση όλων των στοιχείων που διαμορφώνουν το σχετικό δείκτη: οι προβλέψεις των καταναλωτών για την οικονομική τους κατάσταση αλλά και την οικονομική κατάσταση της χώρας είναι λιγότερο απαισιόδοξες σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα, όπως συμβαίνει, σε μικρότερο ωστόσο βαθμό, και με την πρόθεση για αποταμίευση. Σημαντικότερη όλων ωστόσο είναι η άμβλυνση των πολύ απαισιόδοξων προβλέψεων για την εξέλιξη της ανεργίας, οι οποίες φαίνεται να «διορθώνουν» ως ένα βαθμό τη πολύ μεγάλη επιδείνωση που σημείωσαν τον προηγούμενο μήνα.
Αποδυνάμωση της πρόθεσης για μείζονες αγορές
Οι προθέσεις των καταναλωτών για σημαντικές αγορές τους προσεχείς 12 μήνες (επίπλων, ηλεκτρικών συσκευών, κ.λπ.) είναι το μόνο στοιχείο που παρουσιάζει επιδείνωση σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα. Έτσι, ο σχετικός δείκτης διαμορφώνεται στις -34 μονάδες, 10 μονάδες χαμηλότερα σε σχέση με τον Δεκέμβριο, πολύ χαμηλότερα των αντίστοιχων ευρωπαϊκών μέσων όρων (-27 και -25 σε ΕΕ και Ευρωζώνη), με το 20% να δηλώνει πως θα προβεί σε λιγότερες ή πολύ λιγότερες δαπάνες τους επόμενους μήνες.
Τον Ιανουάριο, η έρευνα καταναλωτών που διεξάγει το ΙΟΒΕ για λογαριασμό της Ε. Επιτροπής θέτει τρία επιπρόσθετα ερωτήματα που μετρώνται σε τριμηνιαία βάση, τα οποία εξειδικεύουν ακόμα περισσότερο την πρόθεση για μείζονες αγορές διαρκών καταναλωτικών αγαθών (αυτοκίνητο, κατοικία) και έχουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον ως πρόδρομοι δείκτες για την ιδιωτική κατανάλωση. Αναλυτικότερα επισημαίνονται τα εξής:
· Η πρόθεση αγοράς αυτοκινήτου εντός των επόμενων 12 μηνών, παραμένει στα επίπεδα του Οκτωβρίου και στις -78 μονάδες, επίδοση αντίστοιχη του μέσου όρου της Ευρωζώνης. Πάντως το συντριπτικό 90% δηλώνει ότι δεν είναι πιθανό να προβεί σε αγορά αυτοκινήτου το 2009 (έναντι 87% τον περσινό Ιανουάριο), ενώ μόλις 1,3% (έναντι 3,4% στην αντίστοιχη μέτρηση του Οκτωβρίου και 4,9% τον Ιανουάριο του 2008) δηλώνει ότι είναι πολύ πιθανόν να αγοράσει αυτοκίνητο στους επόμενους 12 μήνες.
· Η πρόθεση για αγορά ή κατασκευή κατοικίας εντός των επόμενων 12 μηνών, δεν είναι στα σχέδια για το 2009 της συντριπτικής πλειονότητας των Ελλήνων καταναλωτών και σε αυτήν την έρευνα. Μόνο το 5%, όπως και στη μέτρηση Οκτωβρίου θεωρεί πιθανό ή πολύ πιθανό να προβεί σε αγορά σπιτιού τον επόμενο χρόνο, έναντι όμως σχεδόν 9% τον Ιανουάριο του 2008.
· Σχετικά τέλος με την πρόθεση πραγματοποίησης σημαντικών δαπανών για τη βελτίωση ή την ανανέωση της κατοικίας εντός των επόμενων 12 μηνών, σημειώνεται άνοδος κατά 4 μονάδες σε σχέση με τη μέτρηση του Οκτωβρίου, βελτίωση που σημειώνεται και στους αντίστοιχους δείκτες σε ΕΕ και Ευρωζώνη. Αν και η συντριπτική πλειονότητα (86%) των καταναλωτών, δηλώνει πως δεν προτίθεται να προβεί σε σημαντικές δαπάνες για τη βελτίωση της κατοικίας του εντός του επόμενου 12μήνου, ένα 3% το θεωρεί πολύ πιθανό και ένα 8,2% αρκετά πιθανό. Τα αντίστοιχα όμως περυσινά ποσοστά ήταν 4,4% και 8,7% αντίστοιχα, ενδεικτικά για μεγαλύτερη τάση στις σχετικές δαπάνες.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr