

Plásmata 3: Το μεγαλύτερο πάρτι της τέχνης επιστρέφει στην Αθήνα
Tεχνοσαμάνοι, πανκ Παρθενώνας, μινωικά τελετουργικά και ερωτικά παιχνίδια, όλα υπάρχουν στην πιο πρωτότυπη γιορτή του καλοκαιριού στο Πεδίον του Αρεως, αρκεί να μπορείς να τα ζήσεις και να τα ονειρευτείς
Στην τρίτη τους επαναφορά στις ανοιχτές αφηγήσεις που στήνονται στην πόλη, τα Plásmata 3 του Ιδρύματος Ωνάση ξαναθυμίζουν τι σημαίνει ανοιχτός δημόσιος χώρος, ζωντανό έργο τέχνης, δικαίωμα στην τεμπελιά - κάτσε ώρα, πιες τα ποτά σου και ξέχασέ τα όλα, κάνε μια βουτιά στο παρελθόν που σου θυμίζει κομμάτια από το μέλλον.


Το γεγονός του καλοκαιριού μοιάζει με ένα ατελείωτο πάρτυ στην καρδιά της πόλης, όπου τα καλλιτεχνικά έργα, με τη βοήθεια της τεχνολογίας και με μια διάθεση πειραματισμού, σε καλούν να τα κάνεις δικά σου ακούγοντας ταυτόχρονα τις ωραίες μουσικές από το όμορφα τοποθετημένο στον χώρο περίπτερο του Stegi Radio, απολαμβάνοντας εξωτικές γεύσεις από κουζίνες του κόσμου στις αυτοσχέδιες καντίνες ή μια ωραία ταινία στο open air cinema που έχει στηθεί σε μια γωνιά του πάρκου.


Μπορεί άλλωστε η ομορφιά να βρίσκεται στο βλέμμα αυτού που την αναζητά, πολλές φορές όμως προκύπτει και εκεί που δεν την περιμένεις, στις απρόσμενες γωνιές του δικού σου ταξιδιού στη χώρα των θαυμάτων: μπορεί να είναι ένας φιλόσοφος που στροβιλίζεται μέσω της τεχνολογίας για να σου θυμίσει τη δική σου με το memento mori στο «Focus!» του Αndreas Wannerstedt, αλλά και απρόσμενα ερωτικά καλέσματα: πόσο σπαρακτική μπορεί να είναι η τρυφερότητα στο υπέροχο έργο «Love me. Lick me. Forgive me.» από νέον της Janis Rafa; Οχι, δεν πρόκειται για παράδοξα, αλλά για έναν άλλο τρόπο βιώματος στην πόλη, για έργα που ταυτόχρονα σε κινητοποιούν και σε ταξιδεύουν.


Το Ιδρυμα Ωνάση και η καλλιτεχνική διευθύντρια Αφροδίτη Παναγιωτάκου, η οποία επιμελήθηκε την έκθεση, δεν τα έκαναν όλα αυτά χωρίς λόγο: θέλουν να ξεχάσεις την ασχήμια, να ξαναθυμηθείς την τρυφερότητα, να αφήσεις ακόμα και τη λογική της ερμηνείας του έργου τέχνης, να ξαναδείς με άλλα μάτια την πόλη. Εκεί όπου άλλοι σου λένε να κλειστείς σε μουσεία, τα Plásmata 3 σε παρακινούν να βγεις έξω και να περιπλανηθείς για να ξαναθυμηθείς τα κρυμμένα κομμάτια του εαυτού σου: όπως όταν κάθεσαι στην παραλία και ακούς μόνο τον ήχο από τα κοχύλια, την πιο όμορφη δηλαδή μουσική της φύσης στο έργο του Moritz Simon Geist, όπως όταν χαζεύεις περίτεχνους κίονες -μόνο που εδώ σε καλούν να ξαπλώσεις πάνω τους- και αναλογίζεσαι πώς ερωτεύονταν, πώς ζούσαν και τι μουσικές άκουγαν αυτοί οι Αθηναίοι αιώνες πριν, ταυτόχρονα με εμάς και τους επόμενους κατοίκους στο μέλλον.


Ολα αυτά είναι εκπλήξεις του πάρκου περίπου όπως οι εκπλήξεις του ονείρου ή της ζωής: εκεί όπου ο Ντέιβιντ Λιντς θα πρόβαλλε τις δικές του σουρεαλιστικές σκηνές σε έναν φανταστικό χωρόχρονο, μόνο που εδώ ξετυλίγονται ολοζώντανες μπροστά σου, όπως με τον Yoann Bourgeois που αιωρείται στο κενό της σκέψης και σε σκάλες που δεν οδηγούν πουθενά στη ζωντανή περφόρμανς «Απλησίαστο Σημείο της Αιώρησης», με τα αλλόκοτα πλάσματα που προβάλλουν ανάμεσα από τη βλάστηση και σε κινητοποιούν στο έργο του Αίαντα Κόκκαλη, με τις σύγχρονες αμαζόνες σε ένα άλλο τελετουργικό, βγαλμένο από τους αιώνες, τότε που νεαρά παιδιά σκαρφάλωναν σε αφηνιασμένους ταύρους στα ταυροκαθάψια -ένας άλλος τρόπος να αποκτήσεις ξανά επαφή με τη γη στο έργο της Εφης Γούση-, αλλά και με αυτή τη διαφορετικά υπνωτιστική «Πομπή σκιών» του διάσημου εικαστικού William Kentridge, τον οποίο πρώτη φορά νιώθεις τόσο κοντά εδώ, στο Πεδίον του Αρεως.


«Το στοίχημα θα πετύχει αν όποιος φύγει από το Πεδίον του Αρεως έχει την αίσθηση ότι η ημέρα του εκεί ήταν μια ωραία ημέρα»
Αλλά αν όλα αυτά και άλλα τόσα έργα δεν είναι αρκετά, μπορείς να ακολουθήσεις τους The Callas, δηλαδή τους Λάκη και Αρη Ιωνά, καθώς στήνουν τον δικό τους Παρθενώνα -Punkthenon- στην πανκ εκδοχή του που φτιάχτηκε από μάρμαρα πεζοδρομίου, σαν υπενθύμιση της δικής μας δοξαστικής πόλης που δημιουργείται από υλικά ποταπά, τα οποία ορίζουμε, όπως τη ζωή μας, από την αρχή. Αντίστοιχα μπορούμε, μέσα από αυτό το παιχνίδι με τα έργα, τις ταινίες και τις συζητήσεις, να δούμε τι είναι αυτά τα πλάσματα - και εντέλει εμείς. «Πέρα από οτιδήποτε άλλο, νομίζω ότι τα Plásmata 3 είναι και πολύ όμορφα», λέει η Αφροδίτη Παναγιωτάκου. «Αναδύθηκαν από την ανάγκη για μια σεμνή ωδή στην ομορφιά. Ελπίζουμε το φετινό στοίχημα να πετύχει. Και θα πετύχει αν όποιος φύγει από το Πεδίον του Αρεως έχει την αίσθηση ότι η ημέρα του εκεί ήταν μια ωραία ημέρα» ◆

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr