Διευκρινίσεις του υπουργείου Παιδείας για τις αλλαγές στις απολύσεις στα ιδιωτικά σχολεία
Διευκρινίσεις του υπουργείου Παιδείας για τις αλλαγές στις απολύσεις στα ιδιωτικά σχολεία
Τα αποτελέσματα των διαπραγματεύσεων με τους θεσμούς «κατέληξαν σε ρυθμίσεις που βελτιώνουν τη θέση των εκπαιδευτικών που εργάζονται σε ιδιωτικά σχολεία και δημιουργούν αναχώματα στην ακαδημαϊκή και εκπαιδευτική αυθαιρεσία», λέει το υπουργείο
Σε νέες διευκρινίσεις, σχετικά με τις αλλαγές στο νόμο για την ιδιωτική εκπαίδευση, προέβη σήμερα, Δευτέρα, το υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, μετά τις διαδοχικές ανακοινώσεις που εξέδωσαν τις τελευταίες ημέρες οι σχολάρχες από τη μία και οι εργαζόμενοι στα ιδιωτικά εκπαιδευτήρια από την άλλη.
Το υπουργείο, αφού χαρακτηρίζει τις εκατέρωθεν ανακοινώσεις «εκ διαμέτρου αντίθετες» και εκτιμώντας ότι «έχουν σαν αποτέλεσμα την παραπληροφόρηση της εκπαιδευτικής κοινότητας», επαναλαμβάνει ότι τα αποτελέσματα των διαπραγματεύσεων με τους θεσμούς «κατέληξαν σε ρυθμίσεις που βελτιώνουν τη θέση των εκπαιδευτικών που εργάζονται σε ιδιωτικά σχολεία και δημιουργούν αναχώματα στην ακαδημαϊκή και εκπαιδευτική αυθαιρεσία».
Υπενθυμίζεται, ότι ο Σύνδεσμος Ιδιωτικών Σχολείων (ΣΙΣ) είχε επικρίνει τις αλλαγές στις οποίες σκοπεύει να προχωρήσει το υπουργείο, και είχε κάνει λόγο για «εξόφθαλμες περιπτώσεις σοβιετικού τύπου κρατικής παρέμβασης», θεωρώντας ότι οι αλλαγές «τροποποιούν επί τα χείρω τον καταστροφικό Ν. 4415/2016».
Πάντως, από τη μεριά της, η ΟΙΕΛΕ (Ομοσπονδία Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ελλάδος), στην ανακοίνωση που εξέδωσε αργά σήμερα το απόγευμα, υπερασπίζεται το νόμο Φίλη (ν. 4414/2016) σχολιάζοντας ότι «αποκατέστησε τη συνταγματική νομιμότητα στην ιδιωτική εκπαίδευση και προστάτευσε το δημόσιο αγαθό της Παιδείας» και τονίζει ότι οι αλλαγές που προωθεί το υπουργείο αλλοιώνουν τη φιλοσοφία του νόμου και «ενισχύουν επιχειρηματικά συμφέροντα εις βάρος του δημόσιου συμφέροντος» και ζητά την απόσυρση της νέας διάταξης.
Οι διευκρινίσεις του υπουργείου, αναλυτικά:
Α. Για την καταγγελία της σύμβασης «ανεπάρκεια ως προς την εκτέλεση των καθηκόντων»
Τι ισχύει:
Ο διευθυντής Εκπαίδευσης, μετά από καταγγελία που του στέλνει ο ιδιοκτήτης σχολείου, συντάσσει δύο ετήσιες υπηρεσιακές εκθέσεις προς το κεντρικό Υπηρεσιακό Συμβούλιο. Για τη διαπίστωση της ανεπάρκειας ως προς την εκτέλεση των καθηκόντων του εκπαιδευτικού απαιτούνται τουλάχιστον δύο υπηρεσιακές εκθέσεις και αφορούν δύο συνεχόμενα έτη. Η «αιτιολόγηση» διαπιστώνεται από το Υπηρεσιακό Συμβούλιο.
Το υπουργείο, αφού χαρακτηρίζει τις εκατέρωθεν ανακοινώσεις «εκ διαμέτρου αντίθετες» και εκτιμώντας ότι «έχουν σαν αποτέλεσμα την παραπληροφόρηση της εκπαιδευτικής κοινότητας», επαναλαμβάνει ότι τα αποτελέσματα των διαπραγματεύσεων με τους θεσμούς «κατέληξαν σε ρυθμίσεις που βελτιώνουν τη θέση των εκπαιδευτικών που εργάζονται σε ιδιωτικά σχολεία και δημιουργούν αναχώματα στην ακαδημαϊκή και εκπαιδευτική αυθαιρεσία».
Υπενθυμίζεται, ότι ο Σύνδεσμος Ιδιωτικών Σχολείων (ΣΙΣ) είχε επικρίνει τις αλλαγές στις οποίες σκοπεύει να προχωρήσει το υπουργείο, και είχε κάνει λόγο για «εξόφθαλμες περιπτώσεις σοβιετικού τύπου κρατικής παρέμβασης», θεωρώντας ότι οι αλλαγές «τροποποιούν επί τα χείρω τον καταστροφικό Ν. 4415/2016».
Πάντως, από τη μεριά της, η ΟΙΕΛΕ (Ομοσπονδία Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ελλάδος), στην ανακοίνωση που εξέδωσε αργά σήμερα το απόγευμα, υπερασπίζεται το νόμο Φίλη (ν. 4414/2016) σχολιάζοντας ότι «αποκατέστησε τη συνταγματική νομιμότητα στην ιδιωτική εκπαίδευση και προστάτευσε το δημόσιο αγαθό της Παιδείας» και τονίζει ότι οι αλλαγές που προωθεί το υπουργείο αλλοιώνουν τη φιλοσοφία του νόμου και «ενισχύουν επιχειρηματικά συμφέροντα εις βάρος του δημόσιου συμφέροντος» και ζητά την απόσυρση της νέας διάταξης.
Οι διευκρινίσεις του υπουργείου, αναλυτικά:
Α. Για την καταγγελία της σύμβασης «ανεπάρκεια ως προς την εκτέλεση των καθηκόντων»
Τι ισχύει:
Ο διευθυντής Εκπαίδευσης, μετά από καταγγελία που του στέλνει ο ιδιοκτήτης σχολείου, συντάσσει δύο ετήσιες υπηρεσιακές εκθέσεις προς το κεντρικό Υπηρεσιακό Συμβούλιο. Για τη διαπίστωση της ανεπάρκειας ως προς την εκτέλεση των καθηκόντων του εκπαιδευτικού απαιτούνται τουλάχιστον δύο υπηρεσιακές εκθέσεις και αφορούν δύο συνεχόμενα έτη. Η «αιτιολόγηση» διαπιστώνεται από το Υπηρεσιακό Συμβούλιο.
Ο διευθυντής εκπαίδευσης δεν έχει αρμοδιότητα να παρέμβει και να «διορθώσει» διδακτικές ή εκπαιδευτικές ανεπάρκειες του εκπαιδευτικού.
Πώς αντικαθίσταται:
Η διδακτική, παιδαγωγική ανεπάρκεια ή επαγγελματική ασυνέπεια που συνιστά λόγο καταγγελίας της σύμβασης στηρίζεται σε τουλάχιστον δύο (2) εκθέσεις που αφορούν τουλάχιστον δύο (2) συνεχόμενα διδακτικά έτη βάσει κριτηρίων που καθορίζονται από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής. Δεν αλλάζει η προϋπόθεση των δύο συνεχομένων ετών και των δύο εκθέσεων. Ο διευθυντής του σχολείου συντάσσει την πρώτη έκθεση μόνος του και την κοινοποιεί στον Σχολικό Σύμβουλο, ο οποίος έχει την αρμοδιότητα και την υποχρέωση να παρέμβει και να παρακολουθήσει την πορεία του εκπαιδευτικού τη δεύτερη χρονιά. Οι εκθέσεις δεν είναι αυθαίρετες, αλλά «απαντούν» στα κριτήρια που θέτει το ΙΕΠ. Σε περίπτωση διαφωνίας τη δεύτερη χρονιά, συντάσσονται διαφορετικές εκθέσεις.
Όπως αναφέρει το υπουργείο, αντί της αρχικής καταγγελίας από τον ιδιοκτήτη σχολείου, τώρα εμπλέκεται ο διευθυντής του σχολείου με κανόνες ΙΕΠ, αλλά και ο σχολικός σύμβουλος ο οποίος σε όλη τη διάρκεια της χρονιάς παρακολουθεί και παρεμβαίνει στη λειτουργία του δασκάλου/καθηγητή. «'Αρα», αναφέρει το υπουργείο, «ελαχιστοποιείται η αυθαιρεσία. Σήμερα ο ιδιοκτήτης σχολείου χωρίς την παρέμβαση κανενός άλλου στέλνει καταγγελία στον διευθυντή Εκπαίδευσης, με τη νέα ρύθμιση εμπλέκεται ο σχολικός σύμβουλος. Επιπλέον, στη νέα ρύθμιση, όλα γίνονται με βάση κριτήρια που διαμορφώνει το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής».
Β. Νομιμότητα της καταγγελίας
Τι ισχύει:
Το αρμόδιο κεντρικό υπηρεσιακό συμβούλιο (ΚΥΣΠΕ, ΚΥΣΔΕ), επιβεβαιώνει εάν η σύμβαση εργασίας καταγγέλθηκε νομίμως και διαπιστώνει εάν η καταγγελία είναι καταχρηστική ή μη. Στη συνέχεια το συμβούλιο διατυπώνει σχετική εισήγηση στον αρμόδιο διευθυντή Εκπαίδευσης, ο οποίος υποχρεούται να εκδώσει διαπιστωτική πράξη, σύμφωνη με την εισήγηση του οικείου Υπηρεσιακού Συμβουλίου.
Πώς αντικαθίσταται:
Η νομιμότητα της καταγγελίας της σύμβασης εργασίας που στηρίζεται στις αιτιολογημένες εκθέσεις δύο ετών, κρίνεται από ανεξάρτητη Επιτροπή η οποία εξετάζει αν η σύμβαση εργασίας καταγγέλθηκε νομίμως και αν η καταγγελία είναι καταχρηστική ή μη και αποφαίνεται σχετικά.
Η Επιτροπή αυτή συγκροτείται με απόφαση του υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, η οποία εκδίδεται εντός μηνός από τη δημοσίευση του παρόντος και αποτελείται από τρεις (3) Πρωτοδίκες με υπηρετούντες στο Τμήμα Εργατικών Διαφορών του Πρωτοδικείου Αθηνών οι οποίοι υποδεικνύονται με τους αναπληρωτές τους από το Τριμελές Συμβούλιο Διεύθυνσης του Πρωτοδικείου.
Ένας (1) εκπρόσωπος της Ο.Ι.Ε.Λ.Ε. που υποδεικνύεται με απόφαση της Ο.Ι.Ε.Λ.Ε. και ένας (1) εκπρόσωπος της αντιπροσωπευτικότερης εργοδοτικής οργάνωσης που υποδεικνύονται με απόφασή της, παρίστανται ως παρατηρητές, χωρίς δικαίωμα ψήφου, στη συνεδρίαση της Επιτροπής.
Η Επιτροπή λαμβάνει υπ' όψιν και τις υπηρεσιακές εκθέσεις, συνεδριάζει και αποφαίνεται υποχρεωτικά εντός εξήντα (60) ημερολογιακών ημερών από την καταγγελία. Η τήρηση της προθεσμίας αυτής είναι υποχρεωτική.
Στη συνέχεια υποβάλλει σχετική πρόταση στον αρμόδιο διευθυντή Εκπαίδευσης. Ο διευθυντής Εκπαίδευσης έχει δέσμια αρμοδιότητα να εκδώσει σχετική απόφαση περί απόλυσης ή μη του εκπαιδευτικού, σύμφωνη με το περιεχόμενο της πρότασης της Επιτροπής εντός τριών (3) ημερών από την υποβολή σε αυτόν της πρότασης.
Σε περίπτωση άπρακτης παρέλευσης της εν λόγω προθεσμίας τεκμαίρεται η νομιμότητα και μη καταχρηστικότητα της καταγγελίας. Η καταγγελία της σύμβασης του εκπαιδευτικού δεν παράγει έννομα αποτελέσματα πριν από την παρέλευση της προθεσμίας για την έκδοση της σχετικής απόφασης της Επιτροπής.
Στα φροντιστήρια, μετά την κατάργηση των συλλογικών συμβάσεων και από το 1ο Μνημόνιο, οι καθηγητές ήταν ιδιωτικοί υπάλληλοι και κατά συνέπεια ήθελαν 40 ώρες εργασίας στην τάξη ώστε να πάρουν 25 ένσημα (πλήρης μήνας). Τώρα αναγνωρίζονται ως εκπαιδευτικοί και άρα έχουν εκπαιδευτικό ωράριο και με τον κανόνα που υποδεικνύουμε αυτό είναι 21 ώρες την εβδομάδα όπως και στον Νόμο 4415/16.
Δεν πραγματοποιήθηκε η συνάντηση ΟΙΕΛΕ-στελεχών υπουργείου
Μία ακόμα πτυχή του θέματος που προέκυψε για την ιδιωτική εκπαίδευση, προστέθηκε επίσης, μετά την απόφαση της να μην παρουσιαστεί στην προγραμματισμένη για σήμερα, Δευτέρα, συνάντηση με τον γενικό γραμματέα του υπουργείου, Γιάννη Παντή και τη διευθύντρια του γραφείου του υπουργού, Νίκη Μουντζούρογλου.
Το υπουργείο δεν παραλείπει να επιρρίψει ευθύνες στους εκπροσώπους των εκπαιδευτικών που εργάζονται σε ιδιωτικά σχολεία, αναφέροντας σε σχετική ανακοίνωση, ότι η συνάντηση, με, δεν πραγματοποιήθηκε «με ευθύνη της ΟΙΕΛΕ».
«Είναι αδιανόητο να θεωρούν ότι δεν προσήκει στο κύρος τους μία τέτοια συνάντηση και να επιμένουν ότι ο διάλογος μπορεί να γίνει μόνο με τον Υπουργό Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων. Είναι ευρύτατα γνωστό από τις συνεχείς και με κάθε ευκαιρία δηλώσεις του Υπουργού ότι η πολιτική ηγεσία λειτουργεί συλλογικά. Τέτοιες συμπεριφορές δεν έχουν θέση στον χώρο της εκπαίδευσης, παρόλα αυτά το υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων θα επιμείνει με σταθερότητα στην πολιτική διαλόγου με όλους τους φορείς της εκπαίδευσης χωρίς προαπαιτούμενα», αναφέρει χαρακτηριστικά η ανακοίνωση του υπουργείου.
Από την πλευρά της, η ΟΙΕΛΕ με ανακοίνωσή της ενημέρωσε ότι αναβλήθηκε η συνάντηση, καθώς είχε ζητηθεί συνάντηση με τον υπουργό και δεν είχε ενημερωθεί ότι η προγραμματισμένη συνάντηση θα ήταν με τα στελέχη του υπουργείου.
Πώς αντικαθίσταται:
Η διδακτική, παιδαγωγική ανεπάρκεια ή επαγγελματική ασυνέπεια που συνιστά λόγο καταγγελίας της σύμβασης στηρίζεται σε τουλάχιστον δύο (2) εκθέσεις που αφορούν τουλάχιστον δύο (2) συνεχόμενα διδακτικά έτη βάσει κριτηρίων που καθορίζονται από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής. Δεν αλλάζει η προϋπόθεση των δύο συνεχομένων ετών και των δύο εκθέσεων. Ο διευθυντής του σχολείου συντάσσει την πρώτη έκθεση μόνος του και την κοινοποιεί στον Σχολικό Σύμβουλο, ο οποίος έχει την αρμοδιότητα και την υποχρέωση να παρέμβει και να παρακολουθήσει την πορεία του εκπαιδευτικού τη δεύτερη χρονιά. Οι εκθέσεις δεν είναι αυθαίρετες, αλλά «απαντούν» στα κριτήρια που θέτει το ΙΕΠ. Σε περίπτωση διαφωνίας τη δεύτερη χρονιά, συντάσσονται διαφορετικές εκθέσεις.
Όπως αναφέρει το υπουργείο, αντί της αρχικής καταγγελίας από τον ιδιοκτήτη σχολείου, τώρα εμπλέκεται ο διευθυντής του σχολείου με κανόνες ΙΕΠ, αλλά και ο σχολικός σύμβουλος ο οποίος σε όλη τη διάρκεια της χρονιάς παρακολουθεί και παρεμβαίνει στη λειτουργία του δασκάλου/καθηγητή. «'Αρα», αναφέρει το υπουργείο, «ελαχιστοποιείται η αυθαιρεσία. Σήμερα ο ιδιοκτήτης σχολείου χωρίς την παρέμβαση κανενός άλλου στέλνει καταγγελία στον διευθυντή Εκπαίδευσης, με τη νέα ρύθμιση εμπλέκεται ο σχολικός σύμβουλος. Επιπλέον, στη νέα ρύθμιση, όλα γίνονται με βάση κριτήρια που διαμορφώνει το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής».
Β. Νομιμότητα της καταγγελίας
Τι ισχύει:
Το αρμόδιο κεντρικό υπηρεσιακό συμβούλιο (ΚΥΣΠΕ, ΚΥΣΔΕ), επιβεβαιώνει εάν η σύμβαση εργασίας καταγγέλθηκε νομίμως και διαπιστώνει εάν η καταγγελία είναι καταχρηστική ή μη. Στη συνέχεια το συμβούλιο διατυπώνει σχετική εισήγηση στον αρμόδιο διευθυντή Εκπαίδευσης, ο οποίος υποχρεούται να εκδώσει διαπιστωτική πράξη, σύμφωνη με την εισήγηση του οικείου Υπηρεσιακού Συμβουλίου.
Πώς αντικαθίσταται:
Η νομιμότητα της καταγγελίας της σύμβασης εργασίας που στηρίζεται στις αιτιολογημένες εκθέσεις δύο ετών, κρίνεται από ανεξάρτητη Επιτροπή η οποία εξετάζει αν η σύμβαση εργασίας καταγγέλθηκε νομίμως και αν η καταγγελία είναι καταχρηστική ή μη και αποφαίνεται σχετικά.
Η Επιτροπή αυτή συγκροτείται με απόφαση του υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, η οποία εκδίδεται εντός μηνός από τη δημοσίευση του παρόντος και αποτελείται από τρεις (3) Πρωτοδίκες με υπηρετούντες στο Τμήμα Εργατικών Διαφορών του Πρωτοδικείου Αθηνών οι οποίοι υποδεικνύονται με τους αναπληρωτές τους από το Τριμελές Συμβούλιο Διεύθυνσης του Πρωτοδικείου.
Ένας (1) εκπρόσωπος της Ο.Ι.Ε.Λ.Ε. που υποδεικνύεται με απόφαση της Ο.Ι.Ε.Λ.Ε. και ένας (1) εκπρόσωπος της αντιπροσωπευτικότερης εργοδοτικής οργάνωσης που υποδεικνύονται με απόφασή της, παρίστανται ως παρατηρητές, χωρίς δικαίωμα ψήφου, στη συνεδρίαση της Επιτροπής.
Η Επιτροπή λαμβάνει υπ' όψιν και τις υπηρεσιακές εκθέσεις, συνεδριάζει και αποφαίνεται υποχρεωτικά εντός εξήντα (60) ημερολογιακών ημερών από την καταγγελία. Η τήρηση της προθεσμίας αυτής είναι υποχρεωτική.
Στη συνέχεια υποβάλλει σχετική πρόταση στον αρμόδιο διευθυντή Εκπαίδευσης. Ο διευθυντής Εκπαίδευσης έχει δέσμια αρμοδιότητα να εκδώσει σχετική απόφαση περί απόλυσης ή μη του εκπαιδευτικού, σύμφωνη με το περιεχόμενο της πρότασης της Επιτροπής εντός τριών (3) ημερών από την υποβολή σε αυτόν της πρότασης.
Σε περίπτωση άπρακτης παρέλευσης της εν λόγω προθεσμίας τεκμαίρεται η νομιμότητα και μη καταχρηστικότητα της καταγγελίας. Η καταγγελία της σύμβασης του εκπαιδευτικού δεν παράγει έννομα αποτελέσματα πριν από την παρέλευση της προθεσμίας για την έκδοση της σχετικής απόφασης της Επιτροπής.
Στα φροντιστήρια, μετά την κατάργηση των συλλογικών συμβάσεων και από το 1ο Μνημόνιο, οι καθηγητές ήταν ιδιωτικοί υπάλληλοι και κατά συνέπεια ήθελαν 40 ώρες εργασίας στην τάξη ώστε να πάρουν 25 ένσημα (πλήρης μήνας). Τώρα αναγνωρίζονται ως εκπαιδευτικοί και άρα έχουν εκπαιδευτικό ωράριο και με τον κανόνα που υποδεικνύουμε αυτό είναι 21 ώρες την εβδομάδα όπως και στον Νόμο 4415/16.
Δεν πραγματοποιήθηκε η συνάντηση ΟΙΕΛΕ-στελεχών υπουργείου
Μία ακόμα πτυχή του θέματος που προέκυψε για την ιδιωτική εκπαίδευση, προστέθηκε επίσης, μετά την απόφαση της να μην παρουσιαστεί στην προγραμματισμένη για σήμερα, Δευτέρα, συνάντηση με τον γενικό γραμματέα του υπουργείου, Γιάννη Παντή και τη διευθύντρια του γραφείου του υπουργού, Νίκη Μουντζούρογλου.
Το υπουργείο δεν παραλείπει να επιρρίψει ευθύνες στους εκπροσώπους των εκπαιδευτικών που εργάζονται σε ιδιωτικά σχολεία, αναφέροντας σε σχετική ανακοίνωση, ότι η συνάντηση, με, δεν πραγματοποιήθηκε «με ευθύνη της ΟΙΕΛΕ».
«Είναι αδιανόητο να θεωρούν ότι δεν προσήκει στο κύρος τους μία τέτοια συνάντηση και να επιμένουν ότι ο διάλογος μπορεί να γίνει μόνο με τον Υπουργό Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων. Είναι ευρύτατα γνωστό από τις συνεχείς και με κάθε ευκαιρία δηλώσεις του Υπουργού ότι η πολιτική ηγεσία λειτουργεί συλλογικά. Τέτοιες συμπεριφορές δεν έχουν θέση στον χώρο της εκπαίδευσης, παρόλα αυτά το υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων θα επιμείνει με σταθερότητα στην πολιτική διαλόγου με όλους τους φορείς της εκπαίδευσης χωρίς προαπαιτούμενα», αναφέρει χαρακτηριστικά η ανακοίνωση του υπουργείου.
Από την πλευρά της, η ΟΙΕΛΕ με ανακοίνωσή της ενημέρωσε ότι αναβλήθηκε η συνάντηση, καθώς είχε ζητηθεί συνάντηση με τον υπουργό και δεν είχε ενημερωθεί ότι η προγραμματισμένη συνάντηση θα ήταν με τα στελέχη του υπουργείου.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Ειδήσεις
Δημοφιλή
Σχολιασμένα