Πώς βιώνουν οι ασθενείς την επίσκεψή τους στον γιατρό

Πώς βιώνουν οι ασθενείς την επίσκεψή τους στον γιατρό

Χάσμα σε ό,τι αφορά τη σχέση γιατρού και ασθενή καταγράφηκε από την ημερίδα της «Θεραπευτικής Συμμαχίας» η οποία πραγματοποιήθηκε στο αμφιθέατρο του νοσοκομείου «Ερρίκος Ντυνάν»

Πώς βιώνουν οι ασθενείς την επίσκεψή τους στον γιατρό
Χάσμα καταγράφεται στον χώρο της υγείας σε ό,τι αφορά τη σχέση γιατρού και ασθενή αλλά και τις σχέσεις των γιατρών διαφορετικών ειδικοτήτων  μεταξύ τους, με ό,τι αυτό σημαίνει για το επίπεδο της θεραπείας που θα λάβει τελικά ο ασθενής.
 
Αυτό είναι το βασικό συμπέρασμα της ημερίδας της «Θεραπευτικής Συμμαχίας», με θέμα «Η σχέση επαγγελματιών Υγείας και ασθενών στη διαχείριση χρόνιων νοσημάτων», η οποία πραγματοποιήθηκε στο αμφιθέατρο του νοσοκομείου «Ερρίκος Ντυνάν».
 
Ο καθηγητής Γενικής Ιατρικής στο Πανεπιστήμιο Κρήτης κ. Χρήστος Λιονής ανέδειξε την κακή θέση που παρουσιάζει η χώρα μας στην πρόσβαση, τον συντονισμό του συστήματος πρωτοβάθμιας φροντίδας Υγείας και την παροχή ολοκληρωμένης φροντίδας.
Σύμφωνα με τον καθηγητή, οι ασθενείς εμφανίζονται δυσαρεστημένοι, την ώρα που οι επαγγελματίες εμφανίζουν επαγγελματική εξουθένωση. Ένα άλλο φαινόμενο, σύμφωνα με τον καθηγητή, είναι η μη συνεργασία μεταξύ διαφορετικών ιατρικών ειδικοτήτων στην αντιμετώπιση χρονίως πασχόντων. Ασθενείς με διαβήτη ή ρευματοειδή αρθρίτιδα καλύπτονται από τον θεράποντα γιατρό τους ως προς το κύριο μέρος της πάθησής τους. Παραμένουν, ωστόσο, ακάλυπτοι ή λιγότερο καλυμμένοι για παράπλευρα συμπτώματα και επιπλοκές που προκύπτουν εξαιτίας της νόσου τους (συνοσηρότητα).
 
Τεράστια είναι τα κενά στη συνεργασία μεταξύ γιατρών και ασθενών για τη χορήγηση της βέλτιστης θεραπείας. Οι ελλείψεις του συστήματος Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας (ΠΦΥ), δεν αφήνουν περιθώρια βελτίωσης, με αποτέλεσμα μεγάλο μέρος των πασχόντων να εμφανίζονται ως δυσαρεστημένοι από τις παρεχόμενες υπηρεσίες και τη σχέση με τους γιατρούς.
Κλείσιμο
 
Συμμετοχή ασθενών στη λήψη αποφάσεων

 
Οι ασθενείς επιθυμούν να συμμετέχουν στη λήψη των αποφάσεων για τη θεραπεία. Σύμφωνα με έρευνα που παρουσιάστηκε, το 51,7% των ασθενών θέλουν να ξέρουν ποιον γιατρό θα δουν στο ραντεβού τους στην πρωτοβάθμια φροντίδα. Το 49,5% θεωρούν, επίσης, σημαντική την ερώτηση του γιατρού εάν έχουν καταλάβει τα πάντα σε σχέση με τη θεραπεία τους.
 
Ο γενικός γραμματέας της Ιατρικής Εταιρείας Αθηνών κ. Ελευθέριος Θηραίος είπε ότι οι ανάγκες της χώρας είναι μεγάλες στην κάλυψη ασθενών με χρόνια νοσήματα. Το 80% των επισκέψεων στην πρωτοβάθμια φροντίδα αφορά χρονίως πάσχοντες και το 40% των εισαγωγών για νοσηλεία. Αναφερόμενος στο θέμα της συμμαχίας γιατρών και ασθενών είπε ότι το 30% έως 60% των ασθενών δεν συμμορφώνονται με τις ιατρικές οδηγίες.
 
Επιπτώσεις της κρίσης στην Υγεία

Στη δεινή οικονομική συγκυρία και τις επιπτώσεις της στο σύστημα Υγείας, αναφέρθηκε ο επίκουρος καθηγητής Οικονομικών Υγείας κ. Κυριάκος Σουλιώτης. Ο καθηγητής τόνισε ότι πρέπει να προσαρμοστούμε ως χώρα στα νέα δεδομένα: Από το 2009 έως το 2013, η συνολική δαπάνη Υγείας μειώθηκε κατά 32% (7,4 δισ. ευρώ). Πολύ μεγαλύτερη ήταν η μείωση της δημόσιας δαπάνης Υγείας, η οποία μειώθηκε το ίδιο διάστημα κατά 37,7% ή 6,1 δισ. ευρώ.
Για τη «συμμαχία» γιατρών και ασθενών, σημείωσε ότι η συμμετοχή των ασθενών στη λήψη των αποφάσεων μπορεί να οδηγήσει σε πιο ορθολογική διαχείριση πόρων. Υπό δημοσίευση έρευνα δείχνει ότι το 40% των συλλόγων ασθενών δεν μετέχουν στη λήψη αποφάσεων και το 70% δεν μετέχουν στη διοίκηση των νοσοκομείων.
Σύμφωνα με τον κ. Σουλιώτη, δεν είναι τυχαία η τελευταία θέση που κατέχει η Ελλάδα στη διασφάλιση των δικαιωμάτων των ασθενών.
 
Πώς βιώνουν τις υπηρεσίες υγείας οι ασθενείς
 

Η πρόεδρος του Συλλόγου Ρευματοπαθών Κρήτης κυρία Αικατερίνη Κουτσογιάννη ανέφερε πως οι ασθενείς έχουν ανάγκη να ακούσουν από τον γιατρό ό,τι αφορά την πάθησή τους, με απλά και κατανοητά λόγια. Επικαλούμενη το Βρετανικό Σύστημα Υγείας (NHS), είπε ότι καμία απόφαση δεν πρέπει να λαμβάνεται από τους ασθενείς, χωρίς τους ασθενείς. Στη χώρα μας, ωστόσο, αυτό δεν ισχύει, κυρίως λόγω της έλλειψης υποδομών και χρόνου για εξυπηρέτηση των ασθενών.
 
Η Νόνη Παπαστεφάνου, Doctor Patient Relationship Manager της φαρμακευτικής εταιρείας Leo, ανέφερε χαρακτηριστικά ότι – σύμφωνα με αποτελέσματα μελέτης – οι γιατροί διακόπτουν τον ασθενή τους 18 έως 24 δευτερόλεπτα από την ώρα που ξεκινούν να του περιγράφουν το πρόβλημά τους.
 
Το στίγμα των ασθενών με ψωρίαση ανέδειξε ο δερματολόγος του νοσοκομείου «Αττικόν» κ. Κωνσταντίνος Θεοδωρόπουλος. Ανέφερε ότι το 77% των ασθενών θεωρούν ότι η ψωρίαση είναι πολύ σημαντικό πρόβλημα και το 60% πως επιδρά σε σημαντικό βαθμό στην καθημερινότητά τους.
 
«Γνώρισα τον ρατσισμό εξαιτίας της ψωρίασης. Όταν είσαι στην παραλία νιώθεις τα βλέμματα. Οι γιατροί δεν το αντιλαμβάνονται». Με τα λόγια αυτά περιέγραψε την καθημερινότητά της η εκπρόσωπος του Συλλόγου Πασχόντων από Ψωρίαση «Καλυψώ» κυρία  Μάρω Κανελλάκη.
 
Στο στίγμα της σχιζοφρένειας αναφέρθηκε ο κ. Σπύρος Ζορμπάς, γενικός γραμματέας του ΚΙΝΑΨΥ και μέλος του Δ.Σ. του European Federation of Families of People with Mental Illness. Πολλοί άνθρωποι – είπε – δεν γνωρίζουν τι είναι ψυχοκοινωνική αποκατάσταση, πέραν του φαρμάκου κατά της νόσου. Για τη σχέση γιατρού – ασθενούς, ο κ. Ζορμπάς τόνισε ότι «είναι σημαντικό να έχουμε έναν ψεύτικα ευγενικό γιατρό, παρά έναν ειλικρινά αγενή».
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα
δειτε ολες τις ειδησεις

Best of Network

Δείτε Επίσης