Εγνατία, ο πιο πολύβουος δρόμος της Θεσσαλονίκης

Εγνατία, ο πιο πολύβουος δρόμος της Θεσσαλονίκης

Θορυβώδεις και επικίνδυνοι για τη δημόσια υγεία είναι οι κεντρικοί δρόμοι της Θεσσαλονίκης. Σύμφωνα με έρευνα του ΤΕΙ Θεσσαλονίκης, ο θόρυβος σε Εγνατία, Τσιμισκή, Γ. Παπανδρέου, Β. Ολγας και Δελφών ξεπερνά το ευρωπαϊκό όριο ασφάλειας των 67 ντεσιμπέλ. Θόρυβος πάνω από τα 55 ντεσιμπέλ μπορεί να προκαλέσει, σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, ιδιαίτερη ενόχληση, επιθετικότητα και διαταραχές ύπνου. Περισσότερα από 65 ντεσιμπέλ είναι πιθανόν να προκαλέσουν υπέρταση, ακόμη και αρτηριοκαρδι

Εγνατία, ο πιο πολύβουος δρόμος της Θεσσαλονίκης

Θορυβώδεις και επικίνδυνοι για τη δημόσια υγεία είναι οι κεντρικοί δρόμοι της Θεσσαλονίκης. Σύμφωνα με έρευνα του ΤΕΙ Θεσσαλονίκης, ο θόρυβος σε Εγνατία, Τσιμισκή, Γ. Παπανδρέου, Β. Ολγας και Δελφών ξεπερνά το ευρωπαϊκό όριο ασφάλειας των 67 ντεσιμπέλ. Θόρυβος πάνω από τα 55 ντεσιμπέλ μπορεί να προκαλέσει, σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, ιδιαίτερη ενόχληση, επιθετικότητα και διαταραχές ύπνου. Περισσότερα από 65 ντεσιμπέλ είναι πιθανόν να προκαλέσουν υπέρταση, ακόμη και αρτηριοκαρδιακά νοσήματα, ενώ ντεσιμπέλ πάνω από 75 μονάδες δημιουργούν υψηλό στρες, προσωρινή ή ακόμη και μόνιμη απώλεια ακοής.

«Ο θόρυβος στη Θεσσαλονίκη», τονίζει ο διευθυντής του Ερευνητικού Εργαστηρίου Εφαρμοσμένης Φυσικής του ΤΕΙ Θεσσαλονίκης, κ. Φωκίων Βοσνιάκος, «κυμαίνεται σε βασικές δομές από 73 έως 82 ντεσιμπέλ». Από το 1996 η επιστημονική ομάδα του εργαστηρίου πραγματοποιεί, δύο φορές τον χρόνο, μετρήσεις στα αυτοκίνητα, σε οκτώ επιλεγμένα σημεία της πόλης, καλύπτοντας το κέντρο και περιφερειακές γειτονιές της Ανατολικής και Δυτικής Θεσσαλονίκης.

Από την έρευνα προκύπτει ότι ο πιο πολύβουος δρόμος είναι η Εγνατία, αφού ο θόρυβος εκεί φτάνει τα 79 ντεσιμπέλ. Ακολουθούν η Β. Ολγας, η Τσιμισκή, η Γ. Παπανδρέου, η Δωδεκανήσου, η Βενιζέλου και η περιοχή του Νέου Σιδηροδρομικού Σταθμού, όπου, σύμφωνα με τις μετρήσεις, ο θόρυβος φτάνει στα 74 ντεσιμπέλ.

Ορισμένα από τα συμπτώματα που εμφανίζουν όσοι ζουν ή κινούνται στο κέντρο είναι στρες, υψηλή πίεση και διαταραχές στον ύπνο. Οπως επισημαίνει ο γιατρός στο Κέντρο Ακοής και Ομιλίας του νοσοκομείου ΑΧΕΠΑ κ. Μιλτιάδης Τσαλιγόπουλος, είναι σπάνιο να προκληθεί βαρηκοΐα από την ηχορύπανση, εκτός και αν την επιφέρει συγκεκριμένος δυνατός ήχος εξάτμισης. «Δεν προκαλεί μόνιμη βαρηκοΐα η ηχορύπανση, ωστόσο, όσοι ζουν στην Τσιμισκή έχουν περισσότερο άγχος και εμφανίζουν συχνότερες ταχυκαρδίες σε σχέση με εκείνους που μένουν περιφερειακά του κέντρου», προσθέτει ο ίδιος.

Για να κοιμηθούμε ήσυχα απαιτούνται, σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, 45 ντεσιμπέλ. Στη συμβολή των οδών Εγνατία και Αγίας Σοφίας, που είναι το πιο πολύβουο σημείο της πόλης, η ηχορύπανση φτάνει τα 79 ντεσιμπέλ!

Η ηχορύπανση ή «ηχοενόχληση», όπως αναφέρουν οι επιστήμονες, οφείλεται όχι μόνο στις συνθήκες κυκλοφορίας και στην κατάσταση του οχήματος, αλλά και στις «οδικές χαράδρες» -τα στενά δρομάκια, δηλαδή, με τις πολυκατοικίες- που πολλαπλασιάζουν τον ήχο. «Οι στενοί δρόμοι με ψηλά κτίρια πολλαπλασιάζουν τον ήχο, αφού λειτουργούν ως αντηχεία», τονίζει ο επικεφαλής της έρευνας κ. Βοσνιάκος. «Επιπλέον, η ηχορύπανση πολλαπλασιάζεται και από την έλλειψη πολλών εναλλακτικών διαδρομών στο αστικό συγκρότημα από ανατολικά προς βορειοδυτικά».

Οι εργασίες στους σταθμούς του μετρό και οι μετατροπές που έχουν γίνει για τη ρύθμιση της κυκλοφορίας χειροτερεύουν την κατάσταση. Καθημερινά μπλοκάρουν χιλιάδες αυτοκίνητα, με συνέπεια ο θόρυβος στα συγκεκριμένα σημεία να γίνεται ανυπόφορος. Οι περισσότεροι Θεσσαλονικείς που κινούνται στο κέντρο δηλώνουν ότι έχουν συχνούς πονοκεφάλους. Οι ίδιοι, πάντως, σπεύδουν να τονίσουν και ότι κάνουν υπομονή γιατί πιστεύουν ότι το μετρό θα αλλάξει την εικόνα της πόλης. Ασπίδα προστασίας στην ηχορύπανση μπορούν να προσφέρουν τα διπλά τζάμια στις μπαλκονόπορτες και τα ηχοπετάσματα κατά μήκος της περιφερειακής οδού.

Σε ό,τι αφορά στα αυτοκίνητα, σύμφωνα με τους επιστήμονες, τρία είναι τα χαρακτηριστικά που μαρτυρούν ότι ένα αυτοκίνητο ρυπαίνει το περιβάλλον. Ο ήχος στην εξάτμιση, η οσμή και το χρώμα των καυσαερίων. Η έρευνα του ΤΕΙ Θεσσαλονίκης κατέγραψε πως το 2006 το ποσοστό των αυτοκινήτων που εξέπεμπαν καύσιμα εκτός ορίων έφτασε στα 37,2%, σε σχέση με το 1996 που το ποσοστό άγγιζε το 17,4%. Οι μετρήσεις στην Εγνατία έδειξαν ότι το 50% των οχημάτων εξέπεμπε ρύπους επικίνδυνους για τη δημόσια υγεία. 

Κλείσιμο

ΤΑ ΠΙΟ ΘΟΡΥΒΩΔΗ ΣΗΜΕΙΑ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
 
Σημείοθόρυβος οχήματα ανά ώρα
Εγνατία και Αγίας Σοφίας79 ντεσιμπέλ      2.520
Β. Ολγας και Ανάληψη78 ντεσιμπέλ      2.490
Τσιμισκή και Διαγώνιος    78 ντεσιμπέλ      2.680
Γ. Παπανδρέου          76 ντεσιμπέλ      2.680
Βενιζέλου76 ντεσιμπέλ      799
Εγνατία - Πανεπιστήμια75 ντεσιμπέλ      1.900
Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός74 ντεσιμπέλ      3.000

 

Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα
δειτε ολες τις ειδησεις

Best of Network

Δείτε Επίσης