Με αφορμή τα 20 χρόνια λειτουργείας του Ξενώνα Προσωρινής Διαμονής, η Εταιρία Προστασίας Σπαστικών/ Πόρτα Ανοιχτή βράβευσε την bwin για την πολύπλευρη στήριξη της.
Αφύλακτα 6 αεροδρόμια της χώρας
Τη στιγμή που η τύχη της «Ολυμπιακής Αεροπορίας» βρίσκεται στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος, αλλά και το αίτημα για μεγαλύτερη ασφάλεια στους χώρους των αεροδρομίων είναι επιτακτικό λόγω του δεδομένου φόβου της τρομοκρατίας, η Ελλάδα αποδεικνύεται για μία ακόμη φορά γυμνή. Πολύ περισσότερο όταν σε συγκεκριμένες ζώνες της χώρας, όπως στην Κρήτη, υπάρχουν σαφή δείγματα παραβατικότητας. Ο λόγος για την κατάσταση που επικρατεί, με ευθύνη του αρμόδιου υπουργού Μεταφορών κ. Χατζηδάκη ως π
Τη στιγμή που η τύχη της «Ολυμπιακής Αεροπορίας» βρίσκεται στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος, αλλά και το αίτημα για μεγαλύτερη ασφάλεια στους χώρους των αεροδρομίων είναι επιτακτικό λόγω του δεδομένου φόβου της τρομοκρατίας, η Ελλάδα αποδεικνύεται για μία ακόμη φορά γυμνή. Πολύ περισσότερο όταν σε συγκεκριμένες ζώνες της χώρας, όπως στην Κρήτη, υπάρχουν σαφή δείγματα παραβατικότητας. Ο λόγος για την κατάσταση που επικρατεί, με ευθύνη του αρμόδιου υπουργού Μεταφορών κ. Χατζηδάκη ως προς το θέμα της φύλαξης έξι περιφερειακών αερολιμένων της Ελλάδος.
Σειρά από καθυστερήσεις αλλά και από μη σύννομους διαγωνισμούς (βάσει του Ελεγκτικού Συνεδρίου) ανοίγουν τον δρόμο σε κάθε είδους παράνομους ή εγκληματίες να θεωρήσουν ως ξέφραγο αμπέλι τους αερολιμένες σε Θεσσαλονίκη, Κω, Ρόδο, Κέρκυρα, Ηράκλειο και Χανιά. Πολύ δε περισσότερο στις δύο τελευταίες πόλεις οι οποίες χειμάζονται από τις παράνομες δραστηριότητες των εμπόρων όπλων και ναρκωτικών και οι οποίες λίγο απέχουν από τα περιβόητα… Ζωνιανά.
Αιτία της παραπάνω δυσάρεστης και επικίνδυνης κατάστασης αποτελεί το γεγονός πως από τις αρχές Ιανουαρίου οι ιδιωτικές επιχειρήσεις, οι οποίες είχαν επιφορτιστεί με το έργο των ελέγχων της ασφάλειας των αερολιμένων, λόγω μιας σειράς παλινωδιών του υπουργείου Μεταφορών, αρνούνται να συμμετάσχουν στο έργο φύλαξης των αεροδρομίων. Την ευθύνη ελέγχου αυτή τη στιγμή έχουν αναλάβει από κοινού η ΥΠΑ και η Ελληνική Αστυνομία, οι οποίες όμως ούτε έχουν τη δυνατότητα να δώσουν επιπλέον προσωπικό, αλλά ούτε και την τεχνογνωσία διαθέτουν προς αυτόν τον σκοπό.
Ηδη υπάρχει δυσκολία συντονισμού των δύο φορέων, ενώ η γενική -και ομολογημένη- λειψανδρία της Αστυνομίας θα οδηγήσει στη μεγέθυνση του προβλήματος εξυπηρέτησης επιβατών και ασφάλειας από τον Μάρτιο, οπότε αρχίζει η καλοκαιρινή κίνηση αιχμής στα κατεξοχήν charter αεροδρόμια της χώρας.
Το χρονικό
Μετά την 11η Σεπτεμβρίου 2001 η ασφάλεια των κρίσιμων υποδομών στην Ευρώπη είναι μια από τις πρώτες προτεραιότητες. Στo πλαίσιο της ιδιωτικοποίησης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών και με στόχο την αναβάθμιση των υπηρεσιών και της ασφάλειάς του, το σύνολο των ελέγχων ασφαλείας έχει ανατεθεί σε ιδιωτικές εταιρείες ήδη από το 2001.
Στους υπόλοιπους κρατικούς αερολιμένες, όπου φορέας διαχείρισης είναι η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), η παροχή υπηρεσιών ασφαλείας γίνεται, όπως και παλαιά, από την Αστυνομία.
Το 2004 όμως, λόγω της ανάγκης για αναβάθμιση των υπηρεσιών ασφαλείας και ύστερα από πίεση διεθνών οργανισμών και αεροπορικών εταιρειών, ανατέθηκε κατόπιν διαγωνισμού ο έλεγχος των αποσκευών στους έξι κρατικούς αερολιμένες -Θεσσαλονίκης, Ηρακλείου, Ρόδου, Κω, Κέρκυρας και Χανίων- σε ιδιωτική εταιρεία ασφάλειας. Ο έλεγχος επιβατών και πρόσβασης στους ελεγχόμενους χώρους του αερολιμένα παρέμεινε στην Αστυνομία. Το έργο ανατέθηκε με νέο διαγωνισμό το 2006 σε δύο ιδιωτικές εταιρείες.
Το 2007 η ελληνική κυβέρνηση και η ΥΠΑ προσπάθησαν να αναβαθμίσουν την ασφάλεια των έξι μεγάλων κρατικών αερολιμένων της χώρας, εναρμονίζοντάς τη με αυτή του Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών και την ισχύουσα διεθνή πρακτική, προκηρύσσοντας διαγωνισμό για το σύνολο των υπηρεσιών ασφαλείας (δηλαδή έλεγχο αποσκευών, επιβατών, χειραποσκευών και πρόσβασης στους ελεγχόμενους χώρους του αερολιμένα). Σχετική κοινή υπουργική απόφαση υπεγράφη τον Μάρτιο του 2007.
Η πρώτη διακήρυξη του διαγωνισμού δημοσιεύτηκε τον Μάιο, ματαιώθηκε όμως κατόπιν ενστάσεων για να επαναπροκηρυχθεί τον Ιούλιο. Ο διαγωνισμός αυτός δεν έχει ακόμα ολοκληρωθεί ενώ εκκρεμεί προσφυγή στο Συμβούλιο Επικρατείας κατά του διαγωνισμού από την εταιρεία «Brinks».
Εληξαν οι υπάρχουσες συμβάσεις
Ωστόσο, οι υφιστάμενες συμβάσεις για τον έλεγχο αποσκευών έληξαν οριστικά στις 30 Ιουνίου 2007. Με στόχο τη συνέχιση του ελέγχου αποσκευών στους κρατικούς αερολιμένες, ο υπουργός Μεταφορών ύστερα από εισήγηση της ΥΠΑ προκήρυξε στα μέσα Ιουλίου έναν άλλο μικρότερο σε έκταση διαγωνισμό για την παράταση των υπηρεσιών αυτών μέχρι και 31.12.2007, καλώντας όλες τις αδειοδοτημένες εταιρείες να συμμετάσχουν. Παράλληλα, με απόφασή του ανάθεσε στις υπάρχουσες εταιρείες (ICTS και 3 Δ) τη συνέχιση των υπηρεσιών για έναν μήνα, μέχρι ολοκλήρωσης του μικρότερου αυτού διαγωνισμού. Τόσο η ανάθεση του ενός μήνα όσο και ο διαγωνισμός κρίθηκε από το Ελεγκτικό Συνέδριο ως μη σύννομος, κωλύοντας έτσι την υπογραφή σύμβασης και κατακύρωσης του διαγωνισμού. Εν τω μεταξύ και ως την κρίση του Ελεγκτικού Συνεδρίου, εν όψει μάλιστα της καλοκαιρινής κίνησης και της ανάγκης για συνέχιση της παροχής των υπηρεσιών ασφαλείας στα αεροδρόμια, ο υπουργός Μεταφορών και Επικοινωνιών και η ΥΠΑ ζήτησαν τη συνέχιση των υπηρεσιών μέχρι 31 Δεκεμβρίου 2007. Και η απόφαση αυτή του υπουργού κρίθηκε πρωτοβάθμια από το Ελεγκτικό Συνέδριο ως μη σύννομη.
Φόβοι για παρέμβαση της Ε.Ε.
Εν όψει και των εκκρεμών δικαστικών αποφάσεων, ο υπουργός Μεταφορών ζήτησε από τις εταιρείες να συνεχίσουν για τον μήνα Ιανουάριο 2008 την παροχή υπηρεσιών ασφαλείας στα έξι αεροδρόμια. Την παράταση αυτή του ενός μηνός δεν αποδέχτηκαν οι εταιρείες λόγω των πολλαπλών νομικών προβλημάτων καθώς και του ύψους των καθυστερημένων οφειλών από την ΥΠΑ για το εξάμηνο Ιουλίου - Δεκεμβρίου 2007 που αγγίζουν τα 3,5 εκατ. ευρώ.
Με κοινή υπουργική απόφαση των υπουργών Μεταφορών και Επικοινωνιών και Δημόσιας Τάξης, ο έλεγχος των αποσκευών στους έξι κρατικούς αερολιμένες Θεσσαλονίκης, Ηρακλείου, Ρόδου, Κω, Κέρκυρας και Χανίων ανατέθηκε από 1ης Ιανουαρίου 2008 στην ΥΠΑ και… επικουρικά στην Ελληνική Αστυνομία.
Την ίδια στιγμή κύκλοι του υπουργείου Μεταφορών αλλά και συνδικαλιστές της ΥΠΑ δεν αποκλείουν να υπάρξει μέσα στο προσεχές διάστημα ακόμα και παρέμβαση της Ευρωπαϊκής Ενωσης λόγω του επιπέδου ασφαλείας των κρατικών αερολιμένων. Πρόκειται για ένα θέμα το οποίο, εάν πάρει διαστάσεις, ενδέχεται να φοβίσει τους μελλοντικούς επισκέπτες της Ελλάδας.Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr