Παράνομες οι αποφάσεις ενίσχυσης της ΓΕΝΟΠ/ΔΕΗ
Παράνομες οι αποφάσεις ενίσχυσης της ΓΕΝΟΠ/ΔΕΗ
Για “νομικά ζητήματα” κάνει λόγο η Τίνα Μπιρμπίλη, η οποία έδωσε εντολή να σταματήσουν οι καταβολές, που έφτασαν τα 14,2 εκατ. ευρώ από το 1999 ως το 2010
UPD:
13
ΣΧΟΛΙΑ
“Οι σχετικές προβλέψεις στις υπογραφείσες Ε.Σ.Σ.Ε. καθίστανται άκυρες και μη εφαρμοστέες, οι δε σχετικές Αποφάσεις των Οργάνων Διοίκησης της Δ.Ε.Η. είναι παράνομες”.
Με αυτόν τον τρόπο προσεγγίζει ο Γενικός Επιθεωρητής Δημόσιας Διοίκησης Λέανδρος Ρακιντζής, τις διαχρονικές καταβολές (ξεπερνούν τα 31 εκατ. ευρώ) της Δ.Ε.Η. Α.Ε. προς την ΓΕΝ.Ο.Π/Δ.Ε.Η. –Κ.Η.Ε και τον Ο.Κ.Δ.Ε./Δ.Ε.Η – Κ.Η.Ε στο πλαίσιο της έκθεσης που υπέβαλε στο υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής.
Σύμφωνα με το υπουργείο, από το πόρισμα προκύπτουν νομικά θέματα για τις καταβολές αυτές και με επιστολή της προς τη διοίκηση της ΔΕΗ η κα. Τίνα Μπιρμπίλη ζητά να μην γίνει καμία περαιτέρω καταβολή μέχρι την τελική διευθέτηση του θέματος. Από την πλευρά του ο κ. Ρακιντζής θα διαβιβάσει το πόρισμα και στην Εισαγγελία Πρωτοδικών Αθηνών.
Ειδικότερα στο πόρισμα αναφέρεται ότι “oι πάσης φύσεως ενισχύσεις/επιχορηγήσεις της δευτεροβάθμιας συνδικαλιστικής οργάνωσης ΓΕΝ.Ο.Π./Δ.Ε.Η.‐Κ.Η.Ε. από τη Δ.Ε.Η., είτε αυτές έχουν προβλεφθεί σε Ε.Σ.Σ.Ε., είτε διενεργούνται με Αποφάσεις του Δ.Σ. της Εταιρείας ή Οργάνων της Διοίκησης, προσκρούουν ευθέως, κατά την άποψή μας, στη διάταξη του άρθρου 5 παράγρ. 4 του ν. 1264/1982, η οποία
απαγορεύει την ενίσχυση συνδικαλιστικών οργανώσεων από εργοδότες, επιτρέπει δε, κατ΄ εξαίρεση παροχές μόνο σε πρωτοβάθμια σωματεία και για κοινωφελείς σκοπούς.
Επομένως, εκτιμούμε ότι οι σχετικές προβλέψεις στις υπογραφείσες Ε.Σ.Σ.Ε. καθίστανται άκυρες και μη εφαρμοστέες, οι δε σχετικές Αποφάσεις των Οργάνων Διοίκησης της Δ.Ε.Η. είναι παράνομες”.
Επιπλέον, στο πόρισμα επισημαίνεται ότι, καθόσον αφορά το διαχειριστικό σκέλος των ενισχύσεων αυτών,
διαπιστώθηκε ότι η Δ.Ε.Η., εφαρμόζοντας τα οριζόμενα στην υπ’ αριθμ. 10/2005 Απόφαση του Διευθύνοντος Συμβούλου, δεν προβαίνει σε ουσιαστικό έλεγχο των δαπανών που καλύπτει. Η επιλογή των προμηθευτών και η διενέργεια των σχετικών προμηθειών διενεργείται από τη ΓΕΝ.Ο.Π./Δ.Ε.Η.‐Κ.Η.Ε., η οποία έχει και την αποκλειστική ευθύνη της διαχείρισης των σχετικών πόρων.
Με αυτόν τον τρόπο προσεγγίζει ο Γενικός Επιθεωρητής Δημόσιας Διοίκησης Λέανδρος Ρακιντζής, τις διαχρονικές καταβολές (ξεπερνούν τα 31 εκατ. ευρώ) της Δ.Ε.Η. Α.Ε. προς την ΓΕΝ.Ο.Π/Δ.Ε.Η. –Κ.Η.Ε και τον Ο.Κ.Δ.Ε./Δ.Ε.Η – Κ.Η.Ε στο πλαίσιο της έκθεσης που υπέβαλε στο υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής.
Σύμφωνα με το υπουργείο, από το πόρισμα προκύπτουν νομικά θέματα για τις καταβολές αυτές και με επιστολή της προς τη διοίκηση της ΔΕΗ η κα. Τίνα Μπιρμπίλη ζητά να μην γίνει καμία περαιτέρω καταβολή μέχρι την τελική διευθέτηση του θέματος. Από την πλευρά του ο κ. Ρακιντζής θα διαβιβάσει το πόρισμα και στην Εισαγγελία Πρωτοδικών Αθηνών.
Ειδικότερα στο πόρισμα αναφέρεται ότι “oι πάσης φύσεως ενισχύσεις/επιχορηγήσεις της δευτεροβάθμιας συνδικαλιστικής οργάνωσης ΓΕΝ.Ο.Π./Δ.Ε.Η.‐Κ.Η.Ε. από τη Δ.Ε.Η., είτε αυτές έχουν προβλεφθεί σε Ε.Σ.Σ.Ε., είτε διενεργούνται με Αποφάσεις του Δ.Σ. της Εταιρείας ή Οργάνων της Διοίκησης, προσκρούουν ευθέως, κατά την άποψή μας, στη διάταξη του άρθρου 5 παράγρ. 4 του ν. 1264/1982, η οποία
απαγορεύει την ενίσχυση συνδικαλιστικών οργανώσεων από εργοδότες, επιτρέπει δε, κατ΄ εξαίρεση παροχές μόνο σε πρωτοβάθμια σωματεία και για κοινωφελείς σκοπούς.
Επομένως, εκτιμούμε ότι οι σχετικές προβλέψεις στις υπογραφείσες Ε.Σ.Σ.Ε. καθίστανται άκυρες και μη εφαρμοστέες, οι δε σχετικές Αποφάσεις των Οργάνων Διοίκησης της Δ.Ε.Η. είναι παράνομες”.
Επιπλέον, στο πόρισμα επισημαίνεται ότι, καθόσον αφορά το διαχειριστικό σκέλος των ενισχύσεων αυτών,
διαπιστώθηκε ότι η Δ.Ε.Η., εφαρμόζοντας τα οριζόμενα στην υπ’ αριθμ. 10/2005 Απόφαση του Διευθύνοντος Συμβούλου, δεν προβαίνει σε ουσιαστικό έλεγχο των δαπανών που καλύπτει. Η επιλογή των προμηθευτών και η διενέργεια των σχετικών προμηθειών διενεργείται από τη ΓΕΝ.Ο.Π./Δ.Ε.Η.‐Κ.Η.Ε., η οποία έχει και την αποκλειστική ευθύνη της διαχείρισης των σχετικών πόρων.
Τυπικοί έλεγχοι, δαπάνες για ταξίδια, δώρα κλπ
Η εταιρεία αρκείται σε έλεγχο τυπικής νομιμότητας των παραστατικών που της προσκομίζει η ΓΕΝ.Ο.Π./Δ.Ε.Η.‐Κ.Η.Ε., δηλαδή ότι οι δαπάνες εμπίπτουν στην προβλεπόμενη θεματολογία, ότι βρίσκονται εντός των ορίων του προϋπολογισμού που προβλέπεται από τις Ε.Σ.Σ.Ε. και τις αποφάσεις Δ.Σ. και ότι τα στοιχεία που αναφέρονται στα παραστατικά είναι σύμφωνα με τη φορολογική νομοθεσία.
“Από τον έλεγχο παραστατικών των δαπανών των ετών 2008 έως και 2010 που πραγματοποιήσαμε, διαπιστώθηκε ότι σε πολλές περιπτώσεις τα υποβληθέντα τιμολόγια αναφέρονται σε κάλυψη κινητοποιήσεων ή νομικών υπηρεσιών, πιθανώς στρεφομένων κατά της Εταιρείας. Υπάρχουν, επίσης, περιπτώσεις, όπου τα υποβληθέντα τιμολόγια αναφέρονται σε δαπάνες πολυτελών ταξιδίων, δώρων κ.λ.π. ή σε χρήση υπηρεσιών από μη δικαιούχους (π.χ. στάθμευση αυτοκινήτων από τρίτους).
Στις πλείστες των περιπτώσεων, δεν αναγράφονταν επί των παραστατικών ο σκοπός (του ταξιδίου, του γεύματος κ.λ.π.) ούτε τα ονόματα των συμμετεχόντων, ώστε να καθίσταται εφικτός ο ουσιαστικός έλεγχος της δαπάνης. Σε ορισμένες περιπτώσεις φαίνεται να υπήρξε καταρχάς αντίρρηση έγκρισης της δαπάνης από τους αρμόδιους υπηρεσιακούς παράγοντες της Εταιρείας, αντίρρηση, όμως, που κάμφθηκε στη συνέχεια, με επακόλουθο την πληρωμή της δαπάνης”, αναφέρεται χαρακτηριστικά στο πόρισμα.
Επιφυλάξεις και για άλλες ενισχύσεις
Επιπλέον στο πόρισμα εκφράζονται επιφυλάξεις για μία ακόμη σειρά από ενισχύσεις, όπως:
- Τα 2,5 εκατ. ευρώ που δόθηκαν το 2006 για συμμετοχή του προσωπικού της επιχείρησης σε προγράμματα Κοινωνικού και Αγροτικού Τουρισμού, τα οποία χαρακτηρίζονται ως “οικονομική παροχή” προς την Ομοσπονδία.
- Την χορήγηση προς την ΓΕΝΟΠ/ΔΕΗ ποσού έως 0,2‰ της ετήσιας τακτικής μισθοδοσίας του προσωπικού της, για την κάλυψη των δαπανών που αφορούν τις μετακινήσεις μελών της στο εξωτερικό, για την ανάπτυξη των σχέσεων των εργαζομένων της Δ.Ε.Η. με τους συναδέλφους τους των χωρών της Ε.Ε. και τη συμμετοχή των μελών της ΓΕΝ.Ο.Π./Δ.Ε.Η. σε εκδηλώσεις και εκπαιδευτικά προγράμματα ομοειδών Οργανώσεων.
“Για τον ίδιο ακριβώς σκοπό, ωστόσο, είχε θεσμοθετηθεί κονδύλιο με την Ε.Σ.Σ.Ε. 94, το οποίο προσδιορίστηκε με την Ε.Σ.Σ.Ε. 2004 σε ποσό έως 0,7‰ της ετήσιας τακτικής μισθοδοσίας του προσωπικού της Εταιρείας και με την Ε.Σ.Σ.Ε. 2006 η διαχείρισή του περιήλθε στον Ο.Κ.Δ.Ε./Δ.Ε.Η.‐Κ.Η.Ε. Τοιουτοτρόπως, από το 2005 και εφεξής, οι εν λόγω δαπάνες της ΓΕΝ.Ο.Π./Δ.Ε.Η.‐Κ.Η.Ε. καλύπτονται από δύο κατευθύνσεις, τα κονδύλια, δε, που χορηγούνται ανέρχονται αθροιστικά σε 0,2+0,7=0,9‰ της
ετήσιας τακτικής μισθοδοσίας του προσωπικού της Εταιρείας”, αναφέρεται χαρακτηριστικά.
-Την χρηματοδότηση, το Νοέμβριο του 2008, της ΓΕΝΟΠ με το ποσό των 300.000 €, για τη σύνταξη μελέτης επί της εταιρικής δομής της Επιχείρησης. Πόρισμα της μελέτης αυτής, ουδέποτε παραδόθηκε στη Δ.Ε.Η. από τη ΓΕΝ.Ο.Π./Δ.Ε.Η.‐Κ.Η.Ε., χωρίς, ωστόσο, να επιστραφεί το σχετικό κονδύλι στην Εταιρεία.
“Για την απορρόφηση του κονδυλίου αυτού από τη ΓΕΝ.Ο.Π./Δ.Ε.Η.‐Κ.Η.Ε., πέραν του ότι αυτή αποτελεί ευθεία ενίσχυση Β΄θμιου Σωματείου, κατά παράβαση των διατάξεων του ν. 1264/82, όπως εκτιμούμε, τίθεται και το ζήτημα της μη άσκησης ελέγχου από την Επιχείρηση, για το γεγονός ότι δεν πραγματοποιήθηκε ο σκοπός της δαπάνης και, παρά ταύτα, δεν αναζητήθηκε το παραπάνω ποσό ως αχρεωστήτως καταβληθέν”, τονίζεται στο πόρισμα.
-Τη χορήγηση δανείου 500.000 ευρώ από τη Δ.Ε.Η. στη ΓΕΝ.Ο.Π., τον Σεπτέμβριο του 2010, η οποία “εκφεύγει των σκοπών της εταιρείας, όπως αυτοί προσδιορίζονται στο άρθρο 3 του Καταστατικού της (π.δ. 333/2000), δεν συνάδει με τον ρόλο Δ.Ε.Η., συνιστά έμμεσο τρόπο οικονομικής ενίσχυσης δευτεροβάθμιας συνδικαλιστικής οργάνωσης και, ως τοιαύτη,
προσκρούει στη διάταξη του άρθρου 5 παράγρ. 4 του ν. 1264/1982, ενώ δεν είναι διασφαλισμένη η αποπληρωμή του από τις ενισχύσεις που λαμβάνει η ΓΕΝ.Ο.Π./Δ.Ε.Η.‐Κ.Η.Ε., καθόσον αυτές θεωρούνται παράνομες”.
Σε σχέση με το μειωμένο τιμολόγιο και κατά πόσον αυτό εμπίπτει στις διατάξεις περί φορολογίας εισοδήματος, στο πόρισμα αναφέρεται ότι “εκκρεμεί επί δύο και πλέον έτη η ζητηθείσα από τα όργανα του φορολογικού ελέγχου θέση της αρμόδιας Υπηρεσίας του Υπουργείου Οικονομικών”...
Σε σχέση τέλος με τα δημοσιεύματα περί προσθέτων παροχών στα Μέλη του Δ.Σ. της Δ.Ε.Η. τα οποία προέρχονται από το προσωπικό της Επιχείρησης και τα περί δωρεάς από τη Δ.Ε.Η. του κτηρίου στο οποίο στεγάζεται η ΓΕΝ.Ο.Π./Δ.Ε.Η.‐Κ.Η.Ε., στο πόρισμα Ρακιντζή αναφέρεται ότι αυτά δεν επαληθεύονται.
Έκθεση ελέγχου
UPD:
13
ΣΧΟΛΙΑ
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Ειδήσεις
Δημοφιλή
Σχολιασμένα