Γ.Αρμενάκης, ο εφοπλιστής που ασφαλίζει τα σκάφη των πλουσίων
Ο πατέρας του τον ξόρκιζε: «Αν θέλεις να ασχοληθείς με τη θάλασσα, γίνε καπετάνιος!». Εκείνος δεν άκουσε την πατρική συμβουλή και σήμερα είναι ιδιοκτήτης της μεγαλύτερης ασφαλιστικής εταιρείας σκαφών, της «Armenakis Insurance Services». Ο πλέον κατάλληλος άνθρωπος, δηλαδή, για να «ακτινογραφήσει» την πολυτέλεια της θάλασσας
Πριν από δέκα χρόνια, όποιος αναφερόταν στους
Ο πατέρας του τον ξόρκιζε: «Αν θέλεις να ασχοληθείς με τη θάλασσα, γίνε καπετάνιος!». Εκείνος δεν άκουσε την πατρική συμβουλή και σήμερα είναι ιδιοκτήτης της μεγαλύτερης ασφαλιστικής εταιρείας σκαφών, της «Armenakis Insurance Services». Ο πλέον κατάλληλος άνθρωπος, δηλαδή, για να «ακτινογραφήσει» την πολυτέλεια της θάλασσας
Πριν από δέκα χρόνια, όποιος αναφερόταν στους εραστές της θάλασσας, δηλαδή τους ανθρώπους που ασχολούνταν όχι κατ’ επάγγελμα με τα σκάφη, θα τους περιέγραφε αγγλιστί με τη λέξη «yachtmen». Σήμερα η πλοιοκτησία σκάφους αναψυχής έχει μπει για τα καλά στο πετσί του Ελληνα, ο οποίος προσπαθεί με κάθε τρόπο να αποκτήσει ένα πλεούμενο ανάλογα με το βαλάντιό του, αλλά η λέξη «yacht» έχει χάσει την παλιά της έννοια. Κάποτε ένα σκάφος 10 μέτρων θεωρούνταν μεγάλο. Σήμερα για να θεωρηθεί ένα σκάφος μεγάλο πρέπει να ξεπερνά τα 45 μέτρα. Και φυσικά, το μήκος του με το κοινωνικό status που προσδίδει είναι μεγέθη ευθέως ανάλογα.
Τα «45άρια» του πλούτου
«Το σκάφος αναψυχής σήμερα είναι ενός είδους ταξικό σύμβολο. Δηλώνει την εισοδηματική σου κατάσταση, δεδομένου ότι οι τιμές πλέον έχουν φτάσει σε δυσθεώρητα ύψη. Εχεις σκάφος; Είσαι πλούσιος. Οσο περισσότερα μέτρα είναι το σκάφος τόσο μεγαλύτερος και ο πλούτος του ιδιοκτήτη. Τα ‘‘45άρια’’ είναι αυτά που λέμε mega-yachts», επισημαίνει στο «business stories» ο κ. Γιάννης Αρμενάκης, ιδιοκτήτης μιας από τις μεγαλύτερες εταιρείες ασφάλισης, της «Armenakis Insurance Services», η οποία ειδικεύεται στην ασφάλιση σκαφών επαγγελματικής χρήσης ή προσωπικής αναψυχής και έχει πελάτες τα μεγαλύτερα ονόματα της κοινωνικής και της οικονομικής ζωής του τόπου.
«Σε αυτή την κατηγορία καθώς και σε αυτή των giga-yachts απεικονίζεται ο παγκόσμιος πλούτος, ο οποίος πλέον δεν έχει πατρίδα από τότε που σταμάτησαν να υπάρχουν φραγμοί στο παγκόσμιο εμπόριο καθώς και στη διακίνηση χρήματος. Σήμερα τα σκάφη αυτά έχουν τη δυνατότητα να κινηθούν σε όλο το μήκος και το πλάτος της υδρογείου και να παραλάβουν τους ιδιοκτήτες τους ή τους ενοικιαστές τους από όπου αυτοί θελήσουν, ακόμη και από αέρος, καθότι πολλά από αυτά διαθέτουν και ελικοδρόμια. Η χρήση δε της τεχνολογίας και των αυτοματισμών επιτρέπει στα μεγαλύτερα από αυτά να φυλάσσουν τα ελικόπτερα εντός του κύτους τους», λέει ο κ. Αρμενάκης.
500.000 δολάρια την εβδομάδα
Η τελευταία μόδα ή «τρέλα», που θα μπορούσε να πει κανείς, είναι και η ύπαρξη μικρών υποβρυχίων που διαθέτουν αυτά τα πλεούμενα προκειμένου να διασκεδάσουν τους καλεσμένους τους, πέρα από τα βοηθητικά σκάφη που ήδη διαθέτουν.
Η χρήση αυτών των mega-yachts είναι αρκετά δαπανηρή, γι’ αυτό ανάλογη είναι και η χρέωση που ζητείται από τους μισθωτές τους προκειμένου να τα ενοικιάσουν για μία εβδομάδα, η οποία κοστίζει από 150.000 δολάρια έως και 500.000 δολάρια για ένα από τα μεγαλύτερα μεγέθη εξ αυτών.
Παρόλο που την πρωτοκαθεδρία στον χώρο αυτό έχουν οι μεγιστάνες των πλουτοπαραγωγικών χωρών (Αραβες, Ρώσοι, Αμερικανοί), διαφοροποιούνται σημαντικά από τους νέους πλουσίους που ξεπηδούν από τις αναπτυσσόμενες χώρες.
«Φυσικά οι Ελληνες επιχειρηματίες είναι γνωστό ότι διαθέτουν από τα μεγαλύτερα και πολυτελέστερα σκάφη και δεν θα μπορούσαν να μείνουν άπραγοι σε έναν χώρο όπου ένας από τους πρώτους διδάξαντες ήταν ο Αριστοτέλης Ωνάσης, ενώ σήμερα αυτό τον ρόλο έχει αναλάβει η οικογένεια Λάτση», επισημαίνει ο κ. Αρμενάκης.
Yachting lifestyle
Το yachting lifestyle, λοιπόν, δημιούργησε μια ξεχωριστή ναυτιλιακή αγορά, η δυναμική της οποίας συμβαδίζει με τον παγκόσμιο πλούτο, από τον οποίο όμως δεν λείπουν οι Ελληνες επιχειρηματίες, και ιδιαίτερα οι εφοπλιστές τελευταίας γενιάς, οι οποίοι συνεχίζουν να κυριαρχούν στους κοσμικούς κύκλους ανάμεσα στους πιο επώνυμους και glamorous ανθρώπους του πλανήτη που σπεύδουν να περάσουν τις διακοπές τους στα super σκάφη τους.
«Ακόμα και στην τωρινή δύσκολη εποχή που περνάμε, τα μηνύματα είναι αισιόδοξα, γιατί όπου υπάρχει ανάπτυξη δημιουργείται και πλούτος, και αυτός έχει βρει στο πρόσωπο του yachting την τέλεια έκφραση!», τονίζει ο κ. Αρμενάκης.
«Αρμενάκη» είμαι, κυρά μου…
Ο κ. Αρμενάκης προέρχεται από μια παραδοσιακή ναυτική οικογένεια. Οπως ο ίδιος επισημαίνει αναφορικά με το επίθετο της οικογένειας, «παλαιότερα τα ονόματά τους οι άνθρωποι τα έπαιρναν βάση του επαγγέλματός τους».
Τη θάλασσα πρέπει να την έχει κανείς στο αίμα του, και ιδιαίτερα όταν ασχολείται με το ίδιο αντικείμενο με το οποίο ασχολούνταν και οι προγονοί του από τον περασμένο αιώνα
Οι ρίζες του -τι άλλο;-, νησιώτικες, μεταξύ Σπετσών και Χίου. Η επιχειρηματική δραστηριότητα της οικογένειας στους ταρσανάδες ή κοινώς στα ναυπηγεία βρισκόταν εκεί όπου ήταν και το κέντρο της ελληνικής εμπορικής ναυτιλίας: στις Σπέτσες, στη Σύρο, στον Πειραιά.
Η οικογένεια του κ. Αρμενάκη εγκαταστάθηκε στον Πειραιά στις αρχές του 1900 και η επιτυχημένη ενασχόλησή της με τις επισκευές πλοίων την έκανε να πρωταγωνιστήσει μετά το 1950 στη ναυτιλιακή κοινότητα του μεγάλου λιμανιού. Γύρω στο 1960 εισήλθε και στον χώρο της πλοιοκτησίας σε εμπορικά πλοία καθώς και σε ακτοπλοΐα με ίδια κεφάλαια.
Τα τουριστικά καραβάκια και η πίστωση στον Γιάννη Λάτση
«Την εποχή εκείνη οι διαπρεπείς Ελληνες εφοπλιστές ήταν ελάχιστοι: παλιές οικογένειες, όπως οι Νομικοί, ο Κολοκοτρώνης, ο Τυπάλδος, ο Καβουνίδης κ.ά. - ονόματα που τα περισσότερα από αυτά δεν ακούγονται πλέον και με τους οποίους είχαμε προσωπικές σχέσεις», θυμάται ο κ. Αρμενάκης και συνεχίζει: «Οπως συνέβαινε και με τον αείμνηστο καπετάν Γιάννη Λάτση, ο οποίος στο ξεκίνημά του στηρίχτηκε στη φιλία του πατέρα μου Κυριάκου Αρμενάκη, καταξιωμένου από τότε επιχειρηματία επισκευαστικής μονάδας, ο οποίος του παρείχε πίστωση στις επισκευές, καθώς τα έσοδα στα τουριστικά καραβάκια της εποχής αυτής ήταν εποχική δουλειά».
Δυστυχώς, η συνέχεια των επιτυχημένων δεκαετιών του 1960 και του 1970 δεν βρήκε πρόσφορο επιχειρηματικό έδαφος, με αποτέλεσμα την άμεση συρρίκνωση του κλάδου των επισκευών. «Το ελληνικό κράτος με την ανυπαρξία του, όπως και ορισμένες συνδικαλιστικές ομάδες, φρόντισε ώστε τα ημερομίσθια καθώς και οι συνθήκες εργασίας να κριθούν μη ανταγωνιστικά, βάσει των τιμών της διεθνούς αγοράς, με αποτέλεσμα όσοι είχαν δάνεια να μπουν σε περιπέτειες ενώ όσοι είχαν δικά τους κεφάλαια, όπως εμείς, να σταματήσουμε να επενδύουμε πλέον στον χώρο αυτό», υπογραμμίζει ο Γιάννης Αρμενάκης.
Η δε ναυτιλιακή κρίση το 1980-87, η μεγαλύτερη που γνώρισε έως τώρα η παγκόσμια αγορά, έβαλε φραγμό στα επιχειρηματικά σχέδια που συνδέονταν με τη ναυτιλία και παρέμεινε μόνο σε επίπεδο επενδύσεων.
Εκπροσωπώντας την «Continental» και την «Generali»
«Η εποχή εκείνη με βρήκε να έχω τελειώσει τις σπουδές μου στο Λονδίνο στο Shipping & Insurance, ύστερα από διαμάχη με τον πατέρα μου για το αν θα έπρεπε να ακολουθήσω την κλασική έως τότε συνταγή “γίνε καπετάνιος, αν θες να ασχοληθείς με τη ναυτιλία” και να εισέλθω σε μια ναυτιλιακή αγορά όπου μόνο δυσκολίες είχε, από την οποία απλώς αποκόμισα τεράστια εμπειρία», αφηγείται ο κ. Αρμενάκης και συνεχίζει:
«Μη πιστεύοντας ότι η αγορά θα ανακάμψει γρήγορα, οικογενειακά συμφέροντα με οδήγησαν στον χώρο των ασφαλειών, μέσω της εκπροσώπησης ξένων εταιρειών, όπου εισήλθα βλέποντας αύξηση στους ρυθμούς ανάπτυξης, με αποτέλεσμα να ασχοληθώ ενεργά με τον χώρο αυτό από το 1987, οπότε ενασχολήθηκα -και απέκτησα εμπειρία- με πολυεθνικούς γίγαντες («Continental», «Generali»)».
Το μεγαλύτερο χαρτοφυλάκιο επωνύμων
Εργαζόμενος ακόμα και ως στέλεχος, είχε τη δυνατότητα να διαβλέψει πριν από δέκα χρόνια ανοίγοντας τη δική του εταιρεία το μεγάλωμα της αγοράς που θα δημιουργούνταν στον χώρο των σκαφών αναψυχής.
«Το αποτέλεσμα ήταν μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα η εταιρεία μου να καταφέρει να τεθεί επικεφαλής της αγοράς αυτής, δημιουργώντας το μεγαλύτερο χαρτοφυλάκιο επωνύμων, παραγόντων της κοινωνικής και της οικονομικής ζωής του τόπου, δείχνοντας αφοσίωση και αγάπη γι’ αυτό που κάνει, δημιουργώντας δε άρρηκτους δεσμούς φιλίας με την πάροδο των δέκα ετών με τους περισσότερους εξ αυτών», συμπληρώνει.
Από τις αρχές της δεκαετίας του ’90, η εταιρεία «Armenakis Insurance Services» δραστηριοποιείται στην ελληνική ασφαλιστική αγορά με σημαντικό κύκλο εργασιών.
«Το συγκριτικό μας πλεονέκτημα είναι η επιτυχημένη συνεργασία με κορυφαίους ελληνικούς και διεθνείς οργανισμούς από την ευρύτερη ευρωπαϊκή ασφαλιστική αγορά, οι οποίοι εγγυώνται την αξιοπιστία των υπηρεσιών μας και αποδεικνύουν τη σταθερή προτίμηση που μας επιδεικνύουν οι πελάτες μας, Ελληνες και ξένοι, όλα αυτά τα χρόνια» λέει ο κ. Αρμενάκης και συνεχίζει: «Στην πληθώρα των υπηρεσιών μας συγκαταλέγεται η ασφάλιση σκαφών επαγγελματικής χρήσης ή προσωπικής αναψυχής, που αποτελεί εξειδίκευσή μας από την πρώτη στιγμή λειτουργίας της εταιρείας. Το γεγονός αυτό έχει οδηγήσει στην κατάκτηση σημαντικής θέσης μεταξύ των ναυτασφαλιστικών γραφείων που παρέχουν τη συγκεκριμένη υπηρεσία, καθώς και στην ασφάλιση μεγάλου αριθμού σκαφών παντός είδους».Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr