Ζητούμε φτηνότερο αέριο από τους Ρώσους
Ζητούμε φτηνότερο αέριο από τους Ρώσους
Αίτημα προς την ρωσική Gazprom να μειώσει τις τιμές για ένα μέρος της ποσότητας φυσικού αερίου με το οποίο προμηθεύει την χώρα μας έχει διατυπώσει η Δημόσια Επιχείρηση Αερίου (ΔΕΠΑ), η οποία παράλληλα εξετάζει το ενδεχόμενο της κατασκευής πλωτών δεξαμενών φυσικού αερίου ή και μικρών σταθμών LNG (υγροποιημένο αέριο) σε νησιά της χώρας...
UPD:
Αίτημα προς την ρωσική Gazprom να μειώσει τις τιμές για ένα μέρος της ποσότητας φυσικού αερίου με το οποίο προμηθεύει την χώρα μας έχει διατυπώσει η Δημόσια Επιχείρηση Αερίου (ΔΕΠΑ), η οποία παράλληλα εξετάζει το ενδεχόμενο της κατασκευής πλωτών δεξαμενών φυσικού αερίου ή και μικρών σταθμών LNG (υγροποιημένο αέριο) σε νησιά της χώρας, προκειμένου μελλοντικά το ρυπογόνο πετρέλαιο να εγκατασταθεί από αέριο στην παραγωγή ηλεκτρισμού.
Τη στρατηγική της ΔΕΠΑ ανέλυσαν την Τρίτη, στο πλαίσιο συνάντησής τους με εκπροσώπους των μέσων ενημέρωσης, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος κ. Χάρης Σαχίνης, καθώς και ο αντιπρόεδρος κ. Σπύρος Παλαιογιάννης.
Σύμφωνα με την ηγεσία της υπό δημόσιο έλεγχο εταιρείας, από την Gazprom έχει ζητηθεί η μείωση της τιμής για το 20% του παρεχόμενου αερίου (πέραν δηλαδή της ποσότητας που η Ελλάδα πληρώνει ανεξαρτήτως του εάν την αγοράζει ή όχι), ούτως ώστε να υπάρξει μια πιο ρεαλιστική τιμολόγηση με βάση και το ότι έχουν υποχωρήσει σημαντικά οι τιμές αερίου που μπορεί κάποιος να βρει στην ελεύθερη αγορά σε υγροποιημένη μορφή (LNG).
Η ΔΕΠΑ εκτιμά ότι μία τέτοια εξέλιξη θα μπορούσε να αποφέρει οφέλη στους καταναλωτές κατά την τρέχουσα περίοδο, καθώς το αέριο που έρχεται μέσω συστήματος αγωγών από τη Ρωσία κοστίζει περί τα 10 δολάρια ανά γιγακαλορί, ενώ φορτία LNG (spot αγορά) μπορεί κανείς να προμηθευθεί και με 5 δολάρια ανά γιγακαλορί.
Σύμφωνα, μάλιστα, με την διοίκηση, η εταιρεία μετακύλησε σε μεγάλους πελάτες της, όπως λ.χ. η ΔΕΗ, το όφελος που η ίδια είχε από την προμήθεια μέρους του φορτίου LNG που είχε φέρει προσφάτως προς ίδιαν, κυρίως, χρήση ο όμιλος Μυτιληναίου σε συνεργασία με την Μότορ Όιλ.
Από στρατηγικής πλευράς, πάντως, και με δεδομένο ότι οι τιμές LNG δεν είναι καθόλου απίθανο να κινηθούν ανοδικά στο μέλλον, ξεπερνώντας, όπως συνέβαινε και παλαιότερα, τις τιμές του αερίου των αγωγών, η ΔΕΠΑ δίνει μεγάλη σημασία στην αποθήκευση ποσοτήτων φυσικού αερίου, η οποία συν τοις άλλοις ενισχύει και την ασφάλεια του εφοδιασμού.
Τη στρατηγική της ΔΕΠΑ ανέλυσαν την Τρίτη, στο πλαίσιο συνάντησής τους με εκπροσώπους των μέσων ενημέρωσης, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος κ. Χάρης Σαχίνης, καθώς και ο αντιπρόεδρος κ. Σπύρος Παλαιογιάννης.
Σύμφωνα με την ηγεσία της υπό δημόσιο έλεγχο εταιρείας, από την Gazprom έχει ζητηθεί η μείωση της τιμής για το 20% του παρεχόμενου αερίου (πέραν δηλαδή της ποσότητας που η Ελλάδα πληρώνει ανεξαρτήτως του εάν την αγοράζει ή όχι), ούτως ώστε να υπάρξει μια πιο ρεαλιστική τιμολόγηση με βάση και το ότι έχουν υποχωρήσει σημαντικά οι τιμές αερίου που μπορεί κάποιος να βρει στην ελεύθερη αγορά σε υγροποιημένη μορφή (LNG).
Η ΔΕΠΑ εκτιμά ότι μία τέτοια εξέλιξη θα μπορούσε να αποφέρει οφέλη στους καταναλωτές κατά την τρέχουσα περίοδο, καθώς το αέριο που έρχεται μέσω συστήματος αγωγών από τη Ρωσία κοστίζει περί τα 10 δολάρια ανά γιγακαλορί, ενώ φορτία LNG (spot αγορά) μπορεί κανείς να προμηθευθεί και με 5 δολάρια ανά γιγακαλορί.
Σύμφωνα, μάλιστα, με την διοίκηση, η εταιρεία μετακύλησε σε μεγάλους πελάτες της, όπως λ.χ. η ΔΕΗ, το όφελος που η ίδια είχε από την προμήθεια μέρους του φορτίου LNG που είχε φέρει προσφάτως προς ίδιαν, κυρίως, χρήση ο όμιλος Μυτιληναίου σε συνεργασία με την Μότορ Όιλ.
Από στρατηγικής πλευράς, πάντως, και με δεδομένο ότι οι τιμές LNG δεν είναι καθόλου απίθανο να κινηθούν ανοδικά στο μέλλον, ξεπερνώντας, όπως συνέβαινε και παλαιότερα, τις τιμές του αερίου των αγωγών, η ΔΕΠΑ δίνει μεγάλη σημασία στην αποθήκευση ποσοτήτων φυσικού αερίου, η οποία συν τοις άλλοις ενισχύει και την ασφάλεια του εφοδιασμού.
Στη λογική αυτή και με δεδομένο ότι οι μόνες διαθέσιμες αποθήκες φυσικού αερίου βρίσκονται στη νήσο Ρεβυθούσα στον κόλπο των Μεγάρων (μπορούν να καλύψουν το σύνολο της εγχώριας κατανάλωσης για 7 με 8 ημέρες, χωρίς εφοδιασμό) η ΔΕΠΑ έχει έρθει ήδη σε συνεννόηση με την Ενεργειακή Αιγαίου, η οποία έχει ως διαθέσιμες αποθήκες τις ανενεργούς παλαιές γεωτρήσεις του Νότιου Πρίνου, όπου θα μπορούσε να αποθηκευτεί αξιοποιήσιμο απόθεμα της τάξης των 500 εκατ. κυβικών μέτρων, ποσότητα ίση περίπου προς το 1/8 της συνολικής εγχώριας κατανάλωσης κατ’ έτος.
Επίσης η ΔΕΠΑ εξετάζει ως πλέον συμφέρουσα, σε σχέση προς το παλαιό σχέδιο της κατασκευής τερματικών σταθμού LNG στην Καβάλα, την δημιουργία πλωτής αποθήκης αερίου στην ίδια γεωγραφική περιοχή αλλά και σε άλλες της νησιωτικής Ελλάδας, όπως στην Κρήτη.
Μέσω μιας τέτοιας αποθήκης στη Μεγαλόνησο, εκτιμάται ότι μελλοντικά θα ήταν δυνατή και η τροφοδοσία μικρών τερματικών σταθμών LNG σε μικρότερα νησιά του Αιγαίου, προκειμένου το φυσικό αέριο να χρησιμοποιηθεί για την παραγωγή ηλεκτρισμού, η οποία τώρα συντελείται με το ρυπογόνο πετρέλαιο.
Γενικότερα η ΔΕΠΑ επιδιώκει την αύξηση της κατανάλωσης φυσικού αερίου στην χώρα μας – εκτιμάται ότι θα είναι κατά τι αυξημένη σε σχέση με τα 3,6 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα της περσινής χρονιάς – και για αυτό προετοιμάζει, μεταξύ άλλων, τη διενέργεια διαγωνισμών για την δημιουργία νέων εταιρειών παροχής αερίου σε Στερεά Ελλάδα, Κεντρική Μακεδονία και Ανατολική Μακεδονία-Θράκη, στις οποίες η πλειοψηφία μπορεί να αποκτηθεί και από τον ιδιωτικό τομέα.
Και, βεβαίως, η ηγεσία της ΔΕΠΑ αποδίδει μεγάλη σημασία στην προώθηση της υλοποίησης των δύο μεγάλων γεωπολιτικών σχεδίων στην οποία η εταιρεία συμμετέχει τα οποία αναφέρονται στην κατασκευή του διασυνδετήριου με την Βουλγαρία αγωγού GBI καθώς και του πιο γνωστού μας ITGI, ο οποίος θα μεταφέρει αζέρικο, καταρχήν, αέριο μέσω Γεωργίας, Τουρκίας, Αζερμπαϊτζάν και Ελλάδας με υποθαλάσσιο αγωγό στην Ιταλία.
Η χώρα μας χρησιμοποιεί αέριο περίπου κατά 75% από την Ρωσία, κατά 15% από την Αλγερία και κατά 10% από το Αερμπαϊτζάν με χώρα αγοράς την Τουρκία.
Επίσης η ΔΕΠΑ εξετάζει ως πλέον συμφέρουσα, σε σχέση προς το παλαιό σχέδιο της κατασκευής τερματικών σταθμού LNG στην Καβάλα, την δημιουργία πλωτής αποθήκης αερίου στην ίδια γεωγραφική περιοχή αλλά και σε άλλες της νησιωτικής Ελλάδας, όπως στην Κρήτη.
Μέσω μιας τέτοιας αποθήκης στη Μεγαλόνησο, εκτιμάται ότι μελλοντικά θα ήταν δυνατή και η τροφοδοσία μικρών τερματικών σταθμών LNG σε μικρότερα νησιά του Αιγαίου, προκειμένου το φυσικό αέριο να χρησιμοποιηθεί για την παραγωγή ηλεκτρισμού, η οποία τώρα συντελείται με το ρυπογόνο πετρέλαιο.
Γενικότερα η ΔΕΠΑ επιδιώκει την αύξηση της κατανάλωσης φυσικού αερίου στην χώρα μας – εκτιμάται ότι θα είναι κατά τι αυξημένη σε σχέση με τα 3,6 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα της περσινής χρονιάς – και για αυτό προετοιμάζει, μεταξύ άλλων, τη διενέργεια διαγωνισμών για την δημιουργία νέων εταιρειών παροχής αερίου σε Στερεά Ελλάδα, Κεντρική Μακεδονία και Ανατολική Μακεδονία-Θράκη, στις οποίες η πλειοψηφία μπορεί να αποκτηθεί και από τον ιδιωτικό τομέα.
Και, βεβαίως, η ηγεσία της ΔΕΠΑ αποδίδει μεγάλη σημασία στην προώθηση της υλοποίησης των δύο μεγάλων γεωπολιτικών σχεδίων στην οποία η εταιρεία συμμετέχει τα οποία αναφέρονται στην κατασκευή του διασυνδετήριου με την Βουλγαρία αγωγού GBI καθώς και του πιο γνωστού μας ITGI, ο οποίος θα μεταφέρει αζέρικο, καταρχήν, αέριο μέσω Γεωργίας, Τουρκίας, Αζερμπαϊτζάν και Ελλάδας με υποθαλάσσιο αγωγό στην Ιταλία.
Η χώρα μας χρησιμοποιεί αέριο περίπου κατά 75% από την Ρωσία, κατά 15% από την Αλγερία και κατά 10% από το Αερμπαϊτζάν με χώρα αγοράς την Τουρκία.
UPD:
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Ειδήσεις
Δημοφιλή
Σχολιασμένα