«Σε θεωρητικό επίπεδο η κοινωνία αποδέχεται ότι οι γυναίκες είναι το ίδιο ικανές με τους άνδρες, αλλά σε δεύτερο επίπεδο υπάρχει απόσταση μέχρι την επίτευξη της πλήρους ισότητας»
Ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Vodafone Ελλάδος, ο οποίος την τελευταία δεκαετία έχει βρεθεί σε διαφορετικές αγορές και κοινωνίες του κόσμου, όπως εκείνες του Λονδίνου, της Αλβανίας και της Γκάνας στην Αφρική αναγνωρίζει ότι παρά την πρόοδο που έχει επιτευχθεί, η τοποθέτηση της γυναίκας σε θέσεις ευθύνης και επιρροής δεν είναι αντιπροσωπευτική των ικανοτήτων και των αποδόσεών της. «Είναι αλήθεια ότι παρατηρείται επιφυλακτική στάση και προκατάληψη εκ μέρους πολλών εταιρειών εξαιτίας της διατήρησης στερεοτύπων που πηγάζουν από το παρελθόν. Ωστόσο, η κοινωνία έχει αποδεχτεί ότι οι γυναίκες είναι το ίδιο ικανές με τους άνδρες. Σε θεωρητικό, λογικό, επίπεδο έχουμε κατακτήσει την ισότητα, αλλά σε δεύτερο επίπεδο υπάρχει απόσταση που πρέπει να καλυφθεί» αναφέρει ο κ. Μπρουμίδης, ενώ παραδέχεται ότι συχνά οι φιλόδοξες εργαζόμενες που παρουσιάζουν μια πιο «επιθετική» και εξωστρεφή συμπεριφορά κρίνονται αυστηρότερα από τους εργοδότες, καθώς αυτή η εικόνα έχει συνδεθεί από το παρελθόν με ανδρικές συμπεριφορές.
Σε ένα περιβάλλον ανταγωνιστικό και ραγδαία εξελισσόμενο πώς θα ξεπεραστούν τα εμπόδια των προκαταλήψεων και ο αντίκτυπος τους; Για τον Έλληνα CEO η «λύση» βρίσκεται στον εκσυγχρονισμό της κουλτούρας και στη συνειδητοποίηση της σημασίας της διαφορετικότητας του καθενός. «Για να αντιμετωπιστούν αποτελεσματικά οι σημερινές προκλήσεις της αγοράς και της κοινωνίας υπάρχει ανάγκη από διαφορετικές οπτικές προσεγγίσεις στα προβλήματα. Η αποδοχή της διαφορετικής σκέψης και η συνεργασία σε ένα σύνολο ατόμων, είναι βασικές προϋποθέσεις στην πορεία για την ισότητα, αλλά και όφελος των ίδιων των επιχειρήσεων» υπογραμμίζει και σπεύδει να διευκρινίσει ότι η αντίληψη της διαφορετικότητας δεν αφορά μόνο στο φύλο, αλλά και στις καταβολές, το background, την καταγωγή, ακόμα και τον σεξουαλικό προσανατολισμό των ανθρώπων.
«Χρειαζόμαστε τις διαφορετικές ιδέες. Τις διαφορετικές ματιές απέναντι στα πράγματα για να κάνουμε συνθέσεις και να βρίσκουμε λύσεις στα αδιέξοδα. Μόνο έτσι επιτυγχάνουμε επιχειρηματικά»
Τη δυναμική της διαφορετικότητας καταδεικνύουν και σχετικές μελέτες (ICAP) που δείχνουν ότι οι εταιρείες με γυναίκες επικεφαλής παρουσιάζουν καλύτερες επιδόσεις κερδοφορίας σε σύγκριση με το σύνολο των επιχειρήσεων. «Επομένως η ισότητα δεν είναι μόνο θέμα δημοκρατίας. Επιβάλλεται στο περιβάλλον που ζούμε». Κινούμενη σε αυτή τη βάση, η Vodafone στοχεύει μέχρι το 2020 να αυξήσει την εκπροσώπηση των γυναικών σε θέσεις ευθύνης σε ποσοστό 30%, ενώ ο απόλυτος στόχος είναι το 50-50.
Δουλεύοντας στο εξωτερικό με γυναίκες σε ανώτατες διοικητές θέσεις, σε ποια χαρακτηριστικά καταλήγει ότι υπερτερούν έναντι των ανδρών; «Στην Αφρική, είχα μια διοικητική ομάδα 9 ατόμων εκ των οποίων 5 ήταν γυναίκες. Στην τωρινή οκταμελή ομάδα οι 3 είναι γυναίκες. Τα στοιχεία που τις καθιστούν εξαιρετικά αποτελεσματικές είναι η αυξημένη ενσυναίσθηση (empathy) και η πολυπραγμοσύνη. Μπορούν να κάνουν πολλά πράγματα ταυτόχρονα» παρατηρεί. Σημειώνει ωστόσο ότι η εξέλιξη σε έναν οργανισμό και η διείσδυση στις ανώτερες βαθμίδες της επιχειρηματικής σκηνής εξαρτάται από τα soft skills που έχει να επιδείξει ο εργαζόμενος ανεξαρτήτου φύλου. «Τα hard skills θεωρούνται δεδομένα. Αυτά που μετρούν πια είναι τα soft skills που έχουν να κάνουν με τα ταχύτητα και την ευκολία που αντιμετωπίζονται τα προβλήματα, την επικοινωνιακή δεινότητα και την επιρροή της, τη συνεργασία με τα υπόλοιπα μέλη μιας ομάδας, τη δυνατότητα σύνθεσης και ανάλυσης».
«Οι φιλόδοξες εργαζόμενες που παρουσιάζουν «επιθετική» και εξωστρεφή συμπεριφορά κρίνονται αυστηρά και με επιφυλακτικότητα λόγω στερεοτύπων. Αυτή συμπεριφορά είναι περισσότερο συνηθισμένη στους άνδρες»
Ωστόσο, υπάρχει κάτι που δεν χειρίζονται σωστά; Επανερχόμαστε στα στερεότυπα. «Δεν υπάρχει κάτι που δεν μπορούν να κάνουν οι γυναίκες το ίδιο αποτελεσματικά με τους άνδρες. Συχνά, όμως, εγκλωβίζονται οι ίδιες στα στερεότυπα και αυτοπεριορίζονται λειτουργώντας περισσότερο παθητικά. Αυτό είναι το κυριότερο λάθος τους». Υπάρχει και το ζήτημα της μητρότητας που -σωστά- προσθέτει επιπλέον ευθύνες. «Αλλά οι γυναίκες δεν πρέπει να αυτοπαγιδεύονται στα στερεότυπα».
Στη χώρα μας και ενώ η κρίση βαθαίνει, είναι δυνατόν να αλλάξει η αίσθηση απαισιοδοξίας και να προσφερθούν κίνητρα που θα ωθήσουν τις Ελληνίδες στην ανάπτυξη των ταλέντων τους και τη διεκδίκηση υψηλών θέσεων; Ο Πρόεδρος της Vodafone Ελλάδος εξηγεί ότι αυτό που ζούμε σήμερα είναι το «new normal». «Είναι τα νέα δεδομένα που έχουμε και με βάση αυτά οφείλουμε να κοιτάξουμε μπροστά για να δούμε τι μπορούμε να κάνουμε από εδώ και πέρα. Επιβάλλεται να αξιοποιήσουμε τις δυνατότητες και τη θετική σκέψη για να βελτιώσουμε το μέλλον και όχι να κοιτάμε προς τα πίσω, αναλύοντας το πώς βρεθήκαμε εδώ. Στις αναπτυσσόμενες αγορές παρά το γεγονός ότι υπάρχουν σημαντικότερα προβλήματα στην καθημερινότητα οι άνθρωποι αισιοδοξούν και δουλεύουν για το καλύτερο. Πρέπει λοιπόν να αποδεχτούμε τη νέα πραγματικότητα και να δουλέψουμε για το μέλλον».