Κώστας Χατζηγεωργίου, ο “El Greco” στα είδη υγιεινής
Κώστας Χατζηγεωργίου, ο “El Greco” στα είδη υγιεινής
Με την κληρονομιά της αραβικής κυριαρχίας στη Γρανάδα και στην Κόρντοβα, η Ισπανία είναι ο μεγαλύτερος παραγωγός πλακιδίων ποιότητας. Πατώντας λοιπόν στην Ιβηρική, ο ιδρυτής της «Porcelana» έστησε τη μεγάλη γέφυρα της διεθνοποίησης. Εξαγόρασε δύο ισπανικές εταιρείες. Είναι σαν να λέμε ότι η ομάδα του Αρη αποκτά τη Ρεάλ Μαδρίτης ή την Μπαρτσελόνα. Απίθανο. Εγινε όμως!
Με την κληρονομιά της αραβικής κυριαρχίας στη Γρανάδα και στην Κόρντοβα, η Ισπανία είναι ο μεγαλύτερος παραγωγός πλακιδίων ποιότητας. Πατώντας λοιπόν στην Ιβηρική, ο ιδρυτής της «Porcelana» έστησε τη μεγάλη γέφυρα της διεθνοποίησης. Εξαγόρασε δύο ισπανικές εταιρείες. Είναι σαν να λέμε ότι η ομάδα του Αρη αποκτά τη Ρεάλ Μαδρίτης ή την Μπαρτσελόνα. Απίθανο. Εγινε όμως!
Ο Δον Κιχώτης υπήρξε ο oνειροπαρμένος ήρωας του Θερβάντες. Ο ξεπεσμένος, μισότρελος ιππότης, ο οποίος επιχειρώντας να βρει τη Δουλτσινέα του, μπήκε σε μια μεγάλη περιπέτεια παρέα με τον πιστό του ιπποκόμη Σάντσο Πάντσα. Αυτή η 100% ισπανική ιστορία που κινείται στα όρια του φανταστικού με το πραγματικό, εξακολουθεί να αποτελεί ένα ανεπανάληπτο road story.
Εάν τις αρχές του 1980 ο βορειοελλαδίτης επιχειρηματίας Κώστας Χατζηγεωργίου επιχειρούσε να μιλήσει για επενδύσεις στην ιβηρική χερσόνησο, το πιθανότερο ίσως θα ήταν να τον προσομοιάσουν με τον ψηλόλιγνο Ισπανό ήρωα που προηγουμένως περιγράψαμε. Για έναν άνθρωπο που πολεμώντας ανεμόμυλους, σύντομα θα «έτρωγε τα μούτρα» του. Και όμως. Ο δραστήριος Θεσσαλονικιός, σήμερα καμαρώνει τους κόπους μιας ολόκληρης ζωής. Κι όχι μόνο αυτό. Η κρίση φαίνεται να μην του δημιουργεί τα προβλήματα που άλλες επιχειρήσεις έχουν. Και σαφώς μελετά τις εξελίξεις καθημερινά.
«Αρειανός» με άποψη, αλλά δίνει λεφτά και στον ΠΑΟΚ
Οι φίλοι του αθλητικού βορρά βέβαια τον κ. Χατζηγεωργίου δεν τον γνωρίζουν μόνο από τις πορσελάνες, τα πλακίδια ή τα είδη υγιεινής που διαθέτει στην αγορά. Δηλωμένος «Αρειανός», ο επιχειρηματίας με χορηγίες και διαφημίσεις συμμετέχει στην πορεία ανόρθωσης της ομάδας, χωρίς να διστάζει να βάζει το χέρι βαθιά στην τσέπη. Εξάλλου το γεγονός πως ο ίδιος δεν θέλησε να μετακομίσει μόνιμα τις δραστηριότητές του στην Αθήνα αλλά εξακολουθεί να διατηρεί βάση στη Μακεδονία, από μόνο του λέει πολλά. Θα πρέπει φυσικά να σημειώσουμε πως ο ίδιος συχνά δίνει χρήματα και στην ομάδα του ΠΑΟΚ, σε ένα απίστευτο savoir vivre. Σε κάθε περίπτωση, ο Κώστας Χατζηγεωργίου είναι ένας συμπατριώτης μας από αυτούς που τιμούν τα εθνικά χρώματα.
Ξεκινώντας από τη Θεσσαλονίκη έφθασε να αμφισβητεί κραταιούς επιχειρηματίες από προηγμένες χώρες στον κλάδο κεραμικών πλακιδίων και ειδών υγιεινής όπως οι Ισπανοί και Ιταλοί. Κάτι δηλαδή σαν ο Άρης, ξαφνικά να κοιτά στα μάτια τη Ρεάλ Μαδρίτης ή, πολύ περισσότερο, σαν η ομάδα από τη νύμφη του Θερμαϊκού να αγοράζει την Μπαρτσελόνα.
Κάπως έτσι θα πρέπει να ένιωσε ο businessman που έχοντας ως έδρα το Καλοχώρι, εξαγόρασε παραγωγικές μονάδες στην ιβηρική. Βέβαια εμείς ως γνήσιοι Έλληνες, εντελώς εκτός τόπου και χρόνου, αντί να ασχολούμαστε με τις επιχειρηματικές δράσεις του πολυμήχανου Κώστα Χατζηγεωργίου, το ίδιο διάστημα για το μόνο που ενδιαφερόμασταν ήταν για το εάν θα αναλάμβανε ο ίδιος τα ηνία της ομάδας του Άρη. Αυτή ήταν η δημοσιογραφική αγωνία της εποχής, αυτή και η κατάντια μιας χώρας και μιας πόλης που «προσκυνάει σώβρακα και φανέλες», όπως θα ‘λεγε και ο Τζίμης Πανούσης.
Από το Καλοχώρι Θεσσαλονίκης κυρίαρχος της ισπανικής αγοράς
Ο ιδρυτής και πρόεδρος του φερώνυμου ομίλου (ή πιο σωστά με συντομία ομίλου ΧΑΤΖ), ξεκίνησε πριν από 28 χρόνια από το Καλοχώρι της Θεσσαλονίκης για να φτάσει σήμερα να ελέγχει ένα επιχειρηματικό σχήμα με παραγωγικές εγκαταστάσεις στην ισπανική αγορά, διεθνή παρουσία που επεκτείνεται μέχρι την ισπανόφωνη Αμερική και κύκλο εργασιών πάνω από 180 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων μόλις το 5 με 10% προέρχεται από την Ελλάδα. Η περισσότερο γνωστή στο κοινό εταιρεία είναι η Porcelana. Όμως ο όμιλος διατηρεί και άλλες πολλές φίρμες στην Ελλάδα.
Ξεκινώντας από το μηδέν
Ο Κώστας Χατζηγεωργίου έχει κάτι από την ορμή και τον δυναμισμό του αυτοδημιούργητου. Όταν εξάλλου ξεκινάς από το μηδέν, το να φθάσεις να εξαγοράζεις μονάδες από τη Δυτική Ευρώπη, να κάνεις εμπόριο στη Λατινική Αμερική και να ονειρεύεσαι να πας ακόμα πιο υψηλά δεν είναι και μικρό πράγμα. Πολύ περισσότερο όταν η εταιρεία σου έχει τη βάση της στη δεύτερη πόλη της χώρας που λέγεται Ελλάδα. Μια πόλη που απέχει πολύ από τις ευκαιρίες που η Αθήνα παρέχει, που έχει πλήρως αποβιομηχανοποιηθεί και που μονάχα πληγές έχει να παρουσιάσει τα τελευταία χρόνια στα επίπεδα της απασχόλησης.
Για τον επιχειρηματία, όλα ξεκίνησαν στη δεκαετία του 1980. Τη χρυσή δηλαδή για την πορεία της κατανάλωσης πρωτο-πασοκική περίοδο, όπου η προσωπική οικονομία πραγματοποίησε άλματα, έστω και με συνέπειες εις βάρος της κρατικής οικονομίας.
Ο Κώστας Χατζηγεωργίου κατ’ αρχήν ασχολήθηκε με το εμπόριο ειδών υγιεινής. Η δουλειά πήγαινε καλά, κυρίως χάρη στον οικοδομικό οργασμό και την αλλαγή που συντελέστηκε με την αναδιανομή του πλούτου στην Ελλάδα. Κάπως έτσι και χάρη σε ένα θετικό ράλι πωλήσεων και ανάπτυξης, ο επιχειρηματίας το 1990 προχωρεί στη συγχώνευση των επιμέρους προσωπικών εταιρειών που είχε ιδρύσει σε ένα σχήμα που πήρε τη μορφή της ανώνυμης εταιρείας: την «Χατζηγεωργίου Α.Ε». Εκεί πρωτοξεκίνησε και το όραμα της διεθνοποίησης. Το σπάσιμο δηλαδή των στενών ελληνικών συνόρων.
Σύντομα η εταιρεία αποκτά δομές οργάνωσης, που την διαφοροποιούν και την καθιστούν εμπορικά και τεχνολογικά ανεξάρτητη -πράγμα δύσκολο για ένα σχήμα από τον καθημαγμένο ελληνικό βορρά. Ο αυτόφωτος Βορειοελλαδίτης όμως δεν ήθελε να μείνει στη β’ κατηγορία των εξελίξεων. Δεν ήθελε δηλαδή να εξελιχθεί σε έναν επιχειρηματικό Άρη που μονίμως θα γκρίνιαζε για τις δυσκολίες του να είσαι πρώτος στον Βορρά, όμως τίποτε σε διεθνές επίπεδο. Κάπως έτσι, σύντομα αποφασίστηκε η μεγάλη στροφή. Ο όμιλος Χατζηγεωργίου δεν θα εξελισσόταν σε έναν απλό μεταπράττη τοπικού επιπέδου, αλλά σε ένα διεθνή leader. Μια λοκομοτίβα παραγωγής κερδών.
Η επέλαση στη Βαλένθια
Η προηγούμενη δεκαετία ήταν η πλέον κρίσιμη για τον όμιλο. Στις αρχές του 2000, όταν η μεγάλη πλειονότητα των ελληνικών επιχειρήσεων κοιτούσε προς τον Βορρά, και ειδικότερα προς τα Βαλκάνια, ο Κώστας Χατζηγεωργίου στράφηκε προς τη Δύση. Με τον τρόπο αυτό, τον Ιούλιο του 2001 η μητρική εταιρεία αποκτά το 100% των μετοχών της Venus Ceramica, που διαθέτει υπερσύγχρονες και πλήρως αυτοματοποιημένες μονάδες παραγωγής πλακιδίων δαπέδου και τοίχου στην περιοχή Καστιγιόν, στη Βαλένθια της Ισπανίας. Σε μια χώρα δηλαδή που απέχει έτη φωτός από τη μίζερη ελληνική πραγματικότητα. Και όμως. Ο Κώστας Χατζηγεωργίου, αντιγράφοντας τον διάσημο Έλληνα ζωγράφο Δομίνικο Θεοτοκόπουλο, έγινε ένας μικρός Ελ Γκρέκο στον χώρο αυτή τη φορά των πλακιδίων και ειδών υγιεινής. Ένας Έλληνας που σε πείσμα όλων επένδυσε και δεν εισήγαγε απλώς από τη χώρα των ταυρομαχιών.
Η λογική επένδυσης στην Ιβηρική βασίστηκε στο ότι η Ισπανία είναι ο μεγαλύτερος παραγωγός πλακιδίων ποιότητας. Πρόκειται για μια παράδοση που πατά στα χρόνια της αραβικής κυριαρχίας στη Γρανάδα και στην Κόρντοβα. Μπορεί βέβαια στην πορεία ο Ελ Σιντ να έστειλε αδιάβαστους τους Μαυριτανούς, όμως η παράδοση παρέμεινε, δίδοντας στην Ισπανία την πρωτοπορία στον ευρωπαϊκό νότο και την παραγωγή πλακιδίων αλλά και στο design.
Παράγει 50.000 τ.μ. πλακάκια την ημέρα
Παρά ταύτα, ο Θεσσαλονικιός businessman δεν έμεινε εκεί. Λίγα χρόνια αργότερα θα εξαγοράσει και δεύτερη εταιρεία από την Ισπανία. Ο λόγος για την καστιγιάνικη «Mapisa Ceramica» με έδρα στην La Popla Tornesa. Ετσι, στον όμιλο περιήλθαν οι δυο παραγωγικές μονάδες της Mapisa, το μεγάλο χαρτοφυλάκιο ακινήτων που διαθέτει αλλά και το ισχυρό διεθνές δίκτυο διανομής. Ο Κώστας Χατζηγεωργίου λοιπόν ήταν στο κέντρο των εξελίξεων του κλάδου του. Ήταν ένας πραγματικός Ελ Γκρέκο, όχι όμως στις τέχνες, αλλά στις business.
Κι αυτό διότι η Venus πατούσε στην κορυφή με εξαγωγές σε αγορές της Δυτικής και Ανατολικής Ευρώπης, στην Ασία, στις χώρες του αραβικού κόσμου, της Αυστραλίας, κυρίως όμως στην Κεντρική Αμερική (Μεξικό, Παναμάς) αλλά και την ισπανόφωνη Νότια Αμερική. Βέβαια ακόμα ο επιχειρηματίας δεν έχει καταφέρει τον στόχο του που ήταν σύντομα να τοποθετηθεί στην παγκόσμια κυρίαρχη ομάδα των ειδών υγιεινής και πλακιδίων.
Κι αυτό διότι οι πωλήσεις της θεσσαλονικιώτικης εταιρείας δεν κατόρθωσαν να φθάσουν στα 250 εκατομμύρια ευρώ μέχρι το 2010, όπως είχε προγραμματιστεί. Όμως ο χρόνος θα δείξει.
Στις εγκαταστάσεις των εργοστασίων της οικογένειας Χατζηγεωργίου προγραμματίζονται ήδη μεγάλες επενδύσεις που θα επιτρέψουν την παραγωγή νέων σχεδίων και προϊόντων. Αυτή τη στιγμή ο όμιλος παράγει 50.000 τ.μ. πλακιδίων ημερησίως. Βέβαια τα σχέδια εισαγωγής στο χρηματιστήριο δεν ευοδώθηκαν όπως το ίδιο δεν έχει γίνει με τα πλάνα περιορισμού της εξάρτησης από τις τράπεζες, όμως η εταιρεία εξακολουθεί και καταστρώνει σχέδια για το μέλλον της.
Γρανίτες, πλακίδια, υδρομασάζ και μπάνια με υπογραφή Kenzo και Versace
Ταυτόχρονα με τη διεθνή πορεία, πάντως, ο όμιλος δεν έχει εγκαταλείψει την Ελλάδα, προχωρώντας σε επενδύσεις αν και το τελευταίο διάστημα είναι πιο προσεκτικές συγκριτικά με το παρελθόν. Κορυφαία στιγμή της εταιρείας είναι η ανάπτυξη του δικτύου καταστημάτων Porcelana.
Αυτή τη στιγμή η εταιρεία διατηρεί σημεία πώλησης στην Αθήνα (Λεωφόρος Πεντέλης, Βριλήσσια), στη Θεσσαλονίκη, στη Λάρισα, στις Σέρρες, στα Ιωάννινα και στη Λευκάδα, ενώ έχουν παγώσει περαιτέρω κινήσεις μέχρι να υπάρξει μια συνολική εικόνα για την κρίση που η χώρα διανύει.
Η νέα μεγάλη επένδυση του Ομίλου Χατζηγεωργίου αφορούσε ένα ενιαίο εμπορικό κέντρο έξι επιπέδων συνολικής έκτασης 6.000 m2, που φιλοξενεί όλη την γκάμα της εταιρείας σε πλακίδια και γρανίτες όλων των τύπων, σε είδη υγιεινής και έπιπλα - αξεσουάρ μπάνιου, στα πιο εξελιγμένα συστήματα υδρομασάζ και ακρυλικά είδη βιομηχανικής παραγωγής του Ομίλου, σε έπιπλα κουζίνας, ντουλάπες, σε έπιπλα σπιτιού όλων των χώρων εκπροσωπώντας διεθνείς οίκους εξωτερικού όπως Versace, KENZO, καθώς και τα προϊόντα του βιομηχανικού συγκροτήματος Venus Ceramina. Πρόκειται για το κατάστημα στο Μαρκόπουλο Αττικής, που σύντομα θα ανοίξει τις πύλες του.
Επίσης ο όμιλος διαθέτει μία υψηλών τεχνολογικών προδιαγραφών παραγωγική μονάδα ακριλικών ειδών υγιεινής και συστημάτων υδρομασάζ στη Σίνδο, όπου σχεδιάζεται και παράγεται η σειρά BIOJET.
Συνολικά πλέον, η ετήσια παραγωγή του ομίλου στην Ισπανία είναι 12.000.000 τ.μ. περίπου κεραμικά πλακίδια τοίχου και δαπέδου. Πάντως παρά το διεθνή της χαρακτήρα, η εταιρεία εξακολουθεί σε μεγάλο βαθμό να λειτουργεί με οικογενειακά ανακλαστικά. Μάλιστα στη διοίκηση συμμετέχει και η σύζυγος του Κώστα Χατζηγεωργίου, Μαρία, η οποία και ασχολείται με τις δημόσιες σχέσεις και το μάρκετινγκ.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Ειδήσεις
Δημοφιλή
Σχολιασμένα