Έργα: Φθηνότερα κατά 33% στην Ελλάδα σε σχέση με την Δ. Ευρώπη
Έως και 33% φθηνότερα είναι τα δημόσια έργα στην Ελλάδα σε σχέση με τη Δυτική Ευρώπη, παρά το γεγονός ότι στη χώρα μας το κόστος τους επιβαρύνεται λόγω του σεισμικού χαρακτήρα των εδαφών μας αλλά και λόγω του υψηλού κόστους των πρώτων υλών (πετρέλαιο, άσφαλτος, σίδηρος κ.α).
Σύμφωνα με τον ΣΤΕΑΤ, το σύνδεσμο των μεγάλων τεχνικών εταιρειών, το μέσο κόστος κατασκευής οδικών έργων για αυτοκινητόδρομο ευρωπαϊκών προδιαγραφών στην Δυτική Ευρώπη είναι σαφώς υψηλότερο από ότι στην Ελλάδ
Έως και 33% φθηνότερα είναι τα δημόσια έργα στην Ελλάδα σε σχέση με τη Δυτική Ευρώπη, παρά το γεγονός ότι στη χώρα μας το κόστος τους επιβαρύνεται λόγω του σεισμικού χαρακτήρα των εδαφών μας αλλά και λόγω του υψηλού κόστους των πρώτων υλών (πετρέλαιο, άσφαλτος, σίδηρος κ.α).
Σύμφωνα με τον ΣΤΕΑΤ, το σύνδεσμο των μεγάλων τεχνικών εταιρειών, το μέσο κόστος κατασκευής οδικών έργων για αυτοκινητόδρομο ευρωπαϊκών προδιαγραφών στην Δυτική Ευρώπη είναι σαφώς υψηλότερο από ότι στην Ελλάδα και διαμορφώνεται ανάλογα με τον τύπο οδοποιίας σε:
- 6-8 εκ. €/km (μέσος όρος 7 εκ.€/km) για ημιορεινή οδοποιία ή πεδινή οδοποιία με ιδιαίτερα τεχνικά έργα η και εξυγιάνσεις .
-9-12 εκ.€ /km (μέσος όρος 10,5 εκ. €/km) για ορεινή οδοποιία με ικανό αριθμό γεφυρών και σηράγγων .
- 20-25 εκ. €/km για ειδικές οδοποιίες σε αστικό περιβάλλον, ορεινή οδοποιία σε δύσβατα μέρη κλπ.
Όπως αναφέρεται στα μεγάλα έργα κατασκευής αυτοκινητοδρόμων με την μέθοδο των συμβάσεων παραχώρησης στην Ελλάδα, το κόστος για τα έργα οδοποιίας είναι:
-Για ημιορεινή οδοποιία 5,4 εκ. € /km έναντι 7,0 εκ. € /km του αντίστοιχου κοινοτικού, δηλαδή κατά 23% χαμηλότερο.
-Για ορεινή οδοποιία (με μεγάλο αριθμό σηράγγων, γεφυρών και κόμβων) 8,1 εκ.€ / km έναντι 10,5 εκ. € /km του αντίστοιχου κοινοτικού, δηλαδή κατά 23% χαμηλότερο.
-Για συνδυασμό ημιορεινής και ορεινής οδοποιίας το κόστος είναι 6,63 εκ. € /km έναντι αντίστοιχου κατ’ αναλογία 8,6 εκ. € /km κοινοτικού, δηλαδή κατά 17% χαμηλότερο.
-Για ημιορεινή ή πεδινή οδοποιία το μέσο κόστος κατασκευής είναι 4,7 εκ. € /km έναντι 7 εκ. € /km του αντίστοιχου κοινοτικού, δηλαδή κατά 33% χαμηλότερο.
Σημειώνεται ότι στα συγχρηματοδοτούμενα έργα υπεισέρχεται κυρίαρχα ο παράγοντας των τραπεζών, οι οποίες χρηματοδοτούν κατά μεγάλο τμήμα το κόστος του έργου ενώ οι κατασκευαστές χρηματοδοτούν ποσοστό της τάξης του 15%. Για να ελέγχουν οι τράπεζες τόσο την βιωσιμότητα όσο και την απόδοση της επένδυσης που χρηματοδοτούν, προσλαμβάνουν διεθνούς φήμης χρηματοοικονομικούς συμβούλους, οι οποίοι ελέγχουν το εύλογο του κατασκευαστικού κόστους καθ’ όλη τη διάρκεια της κατασκευής και πριν από κάθε εκταμίευση από τις τράπεζες, έτσι ώστε ούτε να υποστεί ζημία ο ανάδοχος, ώστε να προκύπτει αδυναμία κατασκευής του έργου με συνακόλουθη ζημία των τραπεζών, αλλά συγχρόνως να μην έχει υπερβάλλον κέρδος ο ανάδοχος που λειτουργεί ανισοβαρώς για την αναληφθείσα χρηματοδότηση από τις τράπεζες.
΄Ετσι ο χρηματοοικονομικός σύμβουλος ελέγχει συνεχώς το εύλογο του τιμήματος με αντικειμενικά και τεχνοκρατικά κριτήρια για την εξασφάλιση της βιωσιμότητας της επένδυσης, σε σύγκριση με δεδομένα από αντίστοιχα έργα στην Ευρωπαϊκή αγορά κατά την ίδια περίοδο.
΄Οσον αφορά τα έργα οδοποιίας εκτός έργων Παραχώρησης, ο ΣΤΕΑΤ σημειώνει ότι οι μεγάλες εκπτώσεις οδηγούν εκ των πραγμάτων σε ακόμη μικρότερο κόστος κατασκευής, με αποτέλεσμα η σύγκριση με τα αντίστοιχα έργα στην Ευρώπη να οδηγεί σε ακόμη μεγαλύτερες διαφορές.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr