Φαίη Λεούση, η «πριγκίπισσα της διαφήμισης»
Eνα από τα πλέον ενδιαφέροντα βιβλία που κυκλοφόρησαν στα τέλη της προηγούμενης δεκαετίας ήταν αυτό της γνωστής Αμερικανίδας πανεπιστημιακού Sivulka Juliann με τίτλο «H ιστορία της διαφήμισης: soap, sex and cigarettes». Εκπρόσωπος της γενιάς του sex, drugs and rock ’n’ roll, η συγγραφέας ανέτρεψε το επαναστατικό τρίπτυχο, θέλοντας να αποδώσει μια πραγματικότητα την οποία όλοι ζούμε, όμως μερικές εκατοντάδες μόνο άνθρωποι διαμορφώνουν. Oσοι δηλαδή επαγγελματίες εργάζονται στον κλάδ
Eνα από τα πλέον ενδιαφέροντα βιβλία που κυκλοφόρησαν στα τέλη της προηγούμενης δεκαετίας ήταν αυτό της γνωστής Αμερικανίδας πανεπιστημιακού Sivulka Juliann με τίτλο «H ιστορία της διαφήμισης: soap, sex and cigarettes». Εκπρόσωπος της γενιάς του sex, drugs and rock ’n’ roll, η συγγραφέας ανέτρεψε το επαναστατικό τρίπτυχο, θέλοντας να αποδώσει μια πραγματικότητα την οποία όλοι ζούμε, όμως μερικές εκατοντάδες μόνο άνθρωποι διαμορφώνουν. Oσοι δηλαδή επαγγελματίες εργάζονται στον κλάδο της επικοινωνίας.
Η κυρία Φαίη Λεούση δεν είναι ένα τέκνο της γενιάς της αμφισβήτησης, αφού ηλικιακά είναι πολύ νεότερη. Eχει όμως κάθε δικαίωμα να μιλά για soap, sex, cigarettes - και όποιο άλλο καταναλωτικό αγαθό βάλει ο νους μας. Κι αυτό διότι τόσο ως ένας μοντέρνος άνθρωπος που κινείται στην αγορά όσο και ως μία από τις επιχειρηματίες του κλάδου της διαφήμισης έχει αναλάβει την ευθύνη να μας ξεναγήσει στα εφετινά βραβεία της ελληνικής διαφημιστικής αγοράς, τα Ermis Awards. Από τη θέση της προέδρου του θεσμού για εφέτος, η κυρία Φαίη Λεούση, αν και προέρχεται από το παλιότερο και μεγαλύτερο διαφημιστικό τζάκι της χώρας, αφήνει το ένδοξο και -γιατί όχι, ολίγον μουσειακό- παρελθόν πίσω. Μιλά σύγχρονα και θέτει τα πράγματα στη σημερινή τους διάσταση.
Τη συναντήσαμε μια βροχερή, φθινοπωρινή ημέρα του Σεπτεμβρίου στα γραφεία της εταιρείας της, JNL+, κοντά στην αμερικανική πρεσβεία. Ντυμένη καλοκαιρινά, αρνιόταν να παραδεχτεί ίσως ότι το καλοκαίρι είχε περάσει. Μάλλον με την εμφάνισή της ήθελε να «διαφημίσει» αυτό που ένιωθε μέσα της: μια απέραντη καλοκαιριά. Αυτό ακριβώς δεν είναι και το… βίτσιο κάθε γνήσιου διαφημιστή; Να προβάλει αυτό που ο ίδιος πιστεύει, ακόμα και σε πείσμα της αλήθειας; «Α, όλα κι όλα. Δεν μου αρέσει να μας αδικούν. Εχουμε που έχουμε την κρίση, μη διαστρεβλώνουμε και τη φύση της δουλειάς μας», μας μαλώνει η γνωστή διαφημίστρια, διαφωνώντας με τα περί αλήθειας και ψέματος. Και πώς μπορεί εξάλλου στη συγκεκριμένη επισήμανση να διαφωνήσει ένας εξίσου συνένοχος επαγγελματίας… «δολοφόνος της αλήθειας», όπως είναι ένας δημοσιογράφος;
Οσοι γνωρίζουν την κυρία Λεούση μιλούν για μια γυναίκα-παιδί. Μαζί της μπορείς να μιλήσεις για τα πιο αστεία έως τα πιο σοβαρά πράγματα. Οταν ο χρόνος το επιτρέπει μπορείς να διασκεδάσεις με τα πιο hot κουτσομπολιά της κοσμικής Αθήνας ή και να γίνεις καλύτερος άνθρωπος, αφού πάντοτε έχει κάτι πιο «εσωτερικό» να σου βγάλει προς τα έξω με τον διάλογο. Ομως η ίδια είναι που βγάζει νύχια όταν κάποιος θίγει επαγγελματικά έναν κλάδο τον οποίο ζει από μέσα όλα τα χρόνια της.
Γόνος της σημαντικότερης οικογένειας διαφημιστών της Ελλάδας, με παρουσία από τη δεκαετία του ’40, η πρόεδρος των Ermis Awards στη συνάντησή μας αισθάνεται την ανάγκη να σηκώσει το βάρος της υπεράσπισης ενός κλάδου που πολλές φορές έχει δυσφημιστεί στη χώρα μας. «Ως κλάδος, έχουμε ακούσει τα πάντα. Παρά ταύτα, εξακολουθούμε να είμαστε υπερήφανοι για όσα έχουμε κάνει. Αυτήν την περηφάνια θέλουμε να αναδείξουμε και μέσα από τη διαδικασία των βραβείων. Η 11η Νοεμβρίου λοιπόν είναι μια ημέρα αφιερωμένη στους ανθρώπους της επικοινωνίας, μια ημέρα που τους επιβραβεύει και που τελικά τους τονώνει. Οπως συνηθίζω να λέω, σε αυτά τα βραβεία θέλουμε να βάλουμε μια δόση πολύ μεγάλης χαράς».
Οταν έχεις καλές ιδέες, ξεχωρίζεις
Πόση χαρά όμως χωράει σε μια αγορά που ούτως ή άλλως θίγεται από την οικονομική κρίση, από το ψαλίδισμα των budgets και από τη γενικευμένη πίεση που υφίσταται λόγω συχνών αντεγκλήσεων μεταξύ των επιχειρήσεων που την απαρτίζουν, ιδίως ως προς το σκέλος της ροής των κρατικών projects; «Κανένας από εμάς δεν παραγνωρίζει τα προβλήματα και τη γενικότερα δύσκολη συγκυρία. Ομως δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι ο κλάδος μας βασίζεται στην ιδέα. Οι καλές ιδέες πάντα ξεχωρίζουν και αυτές τις ιδέες είναι που θέλουμε να επιβραβεύσουμε. Σε μια περίοδο που από τους πελάτες μας δεν υπάρχουν λεφτά για πέταμα, η αξία της διαφήμισης είναι ακόμα μεγαλύτερη. Η επικοινωνία είναι που καθοδηγεί τον καταναλωτή στην τελική του επιλογή, εκείνη που τον διευκολύνει να μάθει τις ιδιότητες και τα πλεονεκτήματα των προϊόντων. Πίσω όμως από τις μάρκες κρύβονται ο μόχθος και η δημιουργικότητα συγκεκριμένων ανθρώπων».
Η κυρία Λεούση για τις 11 Νοεμβρίου υπόσχεται μια βραδιά με εκπλήξεις, που θα βασίζεται στην «καλή ιδέα» και θα έχει μια σειρά από σημαντικές καινοτομίες σε σχέση με το παρελθόν. «Η προσπάθειά μας για αυτή τη χρονιά επικεντρώθηκε στο να παρουσιάσουμε ένα διαφορετικό και πιο μοντέρνο πρόσωπο. Κάπως έτσι θα υπάρξουν ειδικές αναφορές στα social media όπως το facebook και το twitter, τα οποία πλέον διαδραματίζουν καίριο ρόλο στην επικοινωνία. Επίσης δημιουργούμε το Ermis short stories που θα προβάλλει τα διαφημιστικά έργα και τους συντελεστές τους από πιο κοντά. Οσοι λοιπόν έλθουν από κοντά σε αυτήν τη γιορτή της διαφήμισης, να είναι σίγουροι ότι δεν θα πλήξουν», μας λέει.
Η εταιρεία με την καμπάνια της μπίρας Φιξ
Η κυρία Λεούση ανήκει στην τρίτη γενιά της ιστορικής διαφημιστικής οικογένειας. Μαζί με την αγαπημένη της αδελφή Αγγέλικα «τρέχουν» αυτή τη στιγμή την εταιρεία JNL+, αν και ο πατέρας τους Νίκος παραμένει δυναμικά στις επάλξεις. Ανθρωπος αφοσιωμένος στη διαφήμιση, ο κ. Νίκος Λεούσης θεωρείται από τις εμβληματικές φυσιογνωμίες του χώρου, με μεγάλες επιτυχίες στο ενεργητικό του.
Ο όμιλος Λεούση ξεκίνησε την πορεία του στη διάρκεια της Κατοχής. Ηταν το 1941, όταν τη χώρα πλάκωνε η βαριά σκιά των γερμανικών στρατευμάτων. Τότε, η Φωτεινή Κρητικού δημιουργεί τη διαφημιστική επιχείρηση ΙΔΑ, ενώ οκτώ χρόνια αργότερα ο Ιωάννης Λεούσης παραιτείται από το Μετοχικό Ταμείο Στρατού και στρέφεται στη διαφήμιση.
Το 1952 η εταιρεία μετονομάζεται σε «Ι.Ν. Λεούσης» ξεκινώντας καμπάνιες που άφησαν εποχή όπως αυτή της μπίρας-σύμβολο Φιξ. Λίγο πριν από τη χούντα, το 1966, ο κ. Νίκος Λεούσης, αφού τελειώνει τη Φιλοσοφική Σχολή της Αθήνας, στρέφεται στην οικογενειακή δουλειά αρχικά ως κειμενογράφος. Γνωρίζοντας όλες τις βαθμίδες της διαφημιστικής εργασίας, θα εξελιχθεί σε γκουρού του κλάδου, ενώ θα διατελέσει αργότερα και πρόεδρος της Ενωσης Διαφημιστικών Εταιρειών Ελλάδος για τρεις θητείες.
Ο άνθρωπος που έφερε στην Ελλάδα την AGB
Στη δεκαετία του ’70 η εταιρεία εισέρχεται στο πεδίο των ερευνών αγοράς, όταν κάτι τέτοιο ακουγόταν τουλάχιστον «εξωγήινο» στους περισσότερους Ελληνες επιχειρηματίες. Κάπως έτσι, σχεδόν νομοτελειακά, ο κ. Λεούσης είναι που θα φέρει στη χώρα μας την εταιρεία που για κάποιους είναι ευχή και για άλλους… κατάρα: την AGB. Η συνεργασία θα διαρκέσει τέσσερα χρόνια και το 1992 ο όμιλος Λεούση θα αποχωρήσει από το σχήμα.
Το 2001 ο όμιλος ανανεώνεται εκ βάθρων, όπως εξάλλου το συνηθίζει εδώ και 68 χρόνια. Στο σχήμα εντάσσονται οι αδελφές Φαίη και Αγγέλικα Λεούση, οι οποίες μετά τις σπουδές τους θα αναλάβουν η πρώτη τη διεύθυνση της «Ι.Ν. Λεούσης» και η δεύτερη τη δημιουργική διεύθυνση. Η ιστορική μετονομασία της «Ι..Ν. Λεούσης» πραγματοποιείται το 2005 κι από τότε η εταιρεία ονομάζεται όπως σήμερα, δηλαδή JNL+.
Χαρακτήρες διαφορετικοί αλλά αλληλοσυμπληρούμενοι, η Φαίη και η Αγγέλικα αποτελούν ένα σπάνιο παράδειγμα αρμονικής συνύπαρξης. Επικοινωνιακή και εξωστρεφής η πρώτη, πιο «εσωτερική» και με καλλιτεχνική προσέγγιση της ζωής η δεύτερη, έχουν κατορθώσει να βάλουν τις βάσεις για την JNL+ του 21ου αιώνα. Κοινό τους γνώρισμα είναι η αγάπη για τη δουλειά αλλά και για το περιβάλλον, με την Αγγέλικα ένθερμη ακτιβίστρια στο οικολογικό κίνημα.
Σε κάθε περίπτωση, ο όμιλος Λεούση ευθύνεται για πολλές καινοτομίες. Ηταν αυτός που έφερε τις εταιρείες AGB και CARAT στη χώρα μας, είναι από τις πρώτους που επένδυσαν σε νέες τεχνολογίες, κάτι που εξακολουθεί να κάνει με μεγάλο ενθουσιασμό (πρόσφατη είναι η επένδυση σε 3D τεχνολογίες), ενώ κατά καιρούς έτυχε της εμπιστοσύνης μεγάλων πελατών όπως οι εξής: Εθνική Τράπεζα, Ιονική και Λαϊκή, BNP Paribas, «Αθήνα 2004», «Reckitt Benckiser», «Wella», BDF, ΦΑΓΕ, ΕΥΔΑΠ, «Hondos», «Triumph, «Unilever», «Motor Oil», Γενική Τράπεζα, «Lufthansa», «Miele», «Huyndai» κ.ά. Θυγατρικές του επιχειρήσεις είναι οι «Publica TV Productions», «Hellenic Research House», «Infopublica», «Marcom Systems Tzelepoglou», «Publica Direct».
«Θα τα δείτε όλα» στα Οσκαρ της διαφήμισης
Με αυτή τη φράση η πρόεδρος των Ermis Awards επιλέγει να… διαφημίσει τα βραβεία της επόμενης Τετάρτης. Ποιος είναι όμως ο θεσμός αυτός τον οποίο λατρεύουν να μισούν, όμως όλοι θέλουν να συμμετέχουν στον χώρο της εγχώριας διαφημιστικής πιάτσας; Τα Ermis Awards, ο μοναδικός θεσμός βράβευσης της δημιουργικότητας στην επικοινωνία στην Ελλάδα, διοργανώνονται κάθε χρόνο από την Ενωση Εταιριών Διαφήμισης & Επικοινωνίας Ελλάδος και αποτελούν το κορυφαίο γεγονός του κλάδου της διαφήμισης και επικοινωνίας στη χώρα μας.
Τα Ermis Awards διοργανώθηκαν για πρώτη φορά το 2002, όταν ο κ. Γιώργος Ντούσης μετεξέλιξε το μέχρι τότε Φεστιβάλ Ελληνικής Διαφήμισης μετονομάζοντάς το σε Ermis Awards και ενέταξε στο θεσμό αυτό τους Τομείς Επικοινωνίας που εκπροσωπεί η ΕΔΕΕ. Το Φεστιβάλ Ελληνικής Διαφήμισης μέτρησε 11 χρόνια επιτυχημένης πορείας, καθώς πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά το 1989 με εμπνευστή της ιδέας και πρόεδρο του 1ου ΦΕΔ τον κ. Γιάννη Ευσταθιάδη.
Σκοπός τους είναι η ανάδειξη των πιο δημιουργικών διαφημιστικών έργων, των πιο δημιουργικών παραγωγών διαφημιστικών ταινιών, εκδηλώσεων και μουσικής, προγραμμάτων δημοσίων σχέσεων, προγραμμάτων άμεσου marketing, προγραμμάτων δημιουργικής χρήσης των ΜΜΕ και έργων στο web.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr