Γ. Αγούδημος: Ο τσαμπουκάς ναύτης που βλέπει το πλοίο να βουλιάζει…

Γ. Αγούδημος: Ο τσαμπουκάς ναύτης που βλέπει το πλοίο να βουλιάζει…

Είναι η χρονιά στην οποία ίσως για πρώτη φορά στη ζωή του βρέθηκε στα σχοινιά του επιχειρηματικού ρινγκ. Ο καπετάν Μάκης Αγούδημος, εγκλωβισμένος στα χρέη και αποκλεισμένος από τους διαγωνισμούς για τις άγονες, είδε τον οκτώ πλοίων στόλο του να κατάσχεται από  τράπεζες, τον ΟΛΠ και τους προμηθευτές καυσίμων.

Η είδηση, στην αρχή της εβδομάδας, ότι κατασχέθηκαν και τα 8 πλοία του δεν έπεσε σαν  κεραυνός εν αιθρία στο μεγάλο λιμάνι. Τα καράβια του είχαν αρχίσει να «δένουν» εδώ κα

Γ. Αγούδημος: Ο τσαμπουκάς ναύτης που βλέπει το πλοίο να βουλιάζει…

Είναι η χρονιά στην οποία ίσως για πρώτη φορά στη ζωή του βρέθηκε στα σχοινιά του επιχειρηματικού ρινγκ. Ο καπετάν Μάκης Αγούδημος, εγκλωβισμένος στα χρέη και αποκλεισμένος από τους διαγωνισμούς για τις άγονες, είδε τον οκτώ πλοίων στόλο του να κατάσχεται από  τράπεζες, τον ΟΛΠ και τους προμηθευτές καυσίμων.

Η είδηση, στην αρχή της εβδομάδας, ότι κατασχέθηκαν και τα 8 πλοία του δεν έπεσε σαν  κεραυνός εν αιθρία στο μεγάλο λιμάνι. Τα καράβια του είχαν αρχίσει να «δένουν» εδώ και καιρό, το ένα μετά το άλλο. 

Το σίριαλ περί απόπειρας αυτοκτονίας

Οι τελευταίοι μήνες που πέρασαν είχαν έντονο άρωμα Αγούδημου στην ακτοπλοΐα. Μέχρι και σίριαλ για υποτιθέμενη απόπειρα αυτοκτονίας του ζήσαμε την άνοιξη, όταν νοσηλεύτηκε σε ιδιωτική κλινική με σοβαρά προβλήματα υγείας. 

Τελευταία φορά που τον είδαμε ήταν στο σπίτι του στη Σαρωνίδα, όταν για λογαριασμό της εφημερίδας είχαμε πάει να μας δώσει συνέντευξη με αφορμή τις εξελίξεις στην ακτοπλοΐα και τα προβλήματα που αντιμετώπιζε.

Ψύχραιμος, με το σορτς και το πούρο

Μας υποδέχτηκε με το σορτς και το πούρο στο γραφείο του, ανάμεσα σε εφημερίδες, με το ραδιόφωνο ανοιχτό και τα τηλέφωνα να χτυπάνε δαιμονισμένα.

Οταν απάντησε σε ένα από αυτά, άλλαξε όψη. Μόλις είχε πληροφορηθεί ότι άρχισε να στενεύει ο κλοιός γύρω του. Ψύχραιμος, μας παρακάλεσε να επισπεύσουμε τη συνέντευξη προκειμένου να ριχτεί στη «μάχη».

Τα σύννεφα μαζεύτηκαν πάνω από τον ουρανό του καπετάν Μάκη στην καρδιά της περασμένης άνοιξης. Ηταν τότε που έμαθε ότι απορρίφθηκαν οι αιτήσεις του για τη συμμετοχή των πλοίων του σε διαγωνισμούς για τις άγονες γραμμές. Πληροφορείται ότι είχαν απορριφθεί οι τρεις φάκελοι που είχε καταθέσει για να διεκδικήσει μερίδιο από τον διαγωνισμό για την κάλυψη 17 άγονων γραμμών του πρώην υπουργείου Αιγαίου.

Κλείσιμο

Οι φάκελοι αφορούσαν τρεις μονοβάπορες εταιρείες, στις οποίες ανήκουν τα πλοία «Μιλένα», «Ροδάνθη» και «Μαρίνα».

Πώς έχασε τους διαγωνισμούς για τις άγονες

Στο στόχαστρό του είχε βρεθεί και ο κ. Αναστάσης Παπαληγούρας, όπως συνέβαινε σχεδόν με όλους τους υπουργούς Εμπορικής Ναυτιλίας από την εποχή του κ. Χρήστου Παπουτσή. Εστρεφε τα βέλη κατά πάνω τους  και τους κατηγορούσε για τον τρόπο με τον οποίο γίνονταν οι διαγωνισμοί για τις άγονες. Ομως, μόλις ολοκληρώνονταν οι διαγωνισμοί, όλα αποκτούσαν τη φυσιολογική ροή τους.

Ο άλλοτε κυρίαρχος των άγονων γραμμών έβλεπε τότε να τον εγκαταλείπουν σχεδόν όλοι και να χάνει το έδαφος κάτω από τα πόδια του. Τα χρέη έπνιγαν την εταιρεία «G.A. Ferries», οι προμηθευτές δεν έδιναν πίστωση, η εταιρεία καυσίμων ήθελε προκαταβολικά τα λεφτά για να εφοδιάσει τα πλοία του και την ίδια ώρα το κράτος τού χρωστούσε  9 εκατ. ευρώ.

Τότε ο καπετάν Μάκης έδεσε τα πλοία του και οι 600 ναυτικοί μπήκαν στην επαγγελματική αβεβαιότητα. Η έλλειψη πλοίων για την εξυπηρέτηση των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών οδήγησε την κυβέρνηση σε συζητήσεις με τον ακτοπλόο.

Το καλοκαίρι ταξίδεψαν τρία από τα πλοία του ύστερα από αλλεπάλληλες άδειες που του έδινε το ΝΑΤ (οι οφειλές του προς το Ταμείο είναι μεγάλες). Είχε προηγηθεί πλήθος συναντήσεων μεταξύ εταιρείας, ΥΕΝ και εργαζομένων για να γίνει ολόκληρος διακανονισμός με το κράτος ώστε να πάρουν μέρος των οφειλομένων οι ναυτικοί οι οποίοι είχαν προχωρήσει σε επίσχεση εργασίας. Τελικά έδεσαν και αυτά τα τρία πλοία, προτού κατασχεθούν λόγω βλαβών. Οι εργαζόμενοι υποστηρίζουν ότι τους οφείλονται 1 εκατ. ευρώ, τα οποία και θα διεκδικήσουν διά της δικαστικής οδού.

Θα γυρίσει σελίδα αγοράζοντας μεταχειρισμένα

Το βράδυ της περασμένης Δευτέρας βρήκαμε τον καπετάν Μάκη τηλεφωνικά στο σπίτι του. Εδειχνε ψύχραιμος και προετοιμασμένος να αντιμετωπίσει την κατάσταση, ενώ έκανε σχέδια για την απεμπλοκή του από τα οκτώ πλοία και την αλλαγή επιχειρηματικής σελίδας, προχωρώντας ίσως σε αγορά  άλλων μεταχειρισμένων πλοίων.

Ο καπετάν Μάκης χαρακτηρίστηκε κατά καιρούς «πρωταθλητής των επιδοτήσεων». Το γεγονός αυτό σε συνδυασμό με τα μεγάλης ηλικίας πλοία του, που ταλαιπώρησαν το επιβατικό κοινό ακόμη και αυτό το καλοκαίρι με πολύωρες καθυστερήσεις, του στέρησαν την έξωθεν καλή μαρτυρία.

Ενας Κεφαλλονίτης με τριαντάφυλλο στο πέτο

Ο Κεφαλλονίτης εφοπλιστής με το τριαντάφυλλο στο πέτο και το all time classic πούρο, μέχρι τώρα τουλάχιστον έδειχνε ότι «δεν χαμπαριάζει». Στα χρονικά του ναυτιλιακού ρεπορτάζ έχει καταγραφεί η σκηνή, επί υπουργίας Σταύρου Σουμάκη, όταν στη συνεδρίαση του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών, με πρόεδρο τον τότε γενικό γραμματέα του ΥΕΝ Θανάση Τσουρουπλή, παρουσία δημοσιογράφων, δεν άφηνε άνθρωπο να μιλήσει, φλομώνοντας την αίθουσα με τον καπνό από το πούρο του. Σε κάποια φάση δεν άντεξε ο γενικός γραμματέας και του λέει: «Μα καλά, κύριε Αγούδημε! Πώς την έχετε δει; Ποιος είστε;». Ο καπετάν Μάκης, τραβώντας μία ρουφηξιά από το πούρο, έσκυψε προς τον γενικό και του είπε με βαριά φωνή: «Πλοιοκτήτης!»…

Η κόντρα και η συμφιλίωση με τον Σφηνιά

Επί εποχής Σφηνιά είχε καλέσει τους δημοσιογράφους σε συνέντευξη Τύπου, όπου καυτηρίασε την επέλαση του επιχειρηματία-ακτοπλόου, ο οποίος τότε αγόραζε τις ακτοπλοϊκές εταιρείες για να δημιουργήσει έναν μεγάλο όμιλο.

«Ζούγκλα έχουμε γίνει», είχε δηλώσει και είδε τα λόγια του πρωτοσέλιδο σε μεγάλης κυκλοφορίας εφημερίδες προκαλώντας την αντίδραση του Σφηνιά. Σε συνέντευξή του ο Παντελής Σφηνιάς, σε κυριακάτικη εφημερίδα, δήλωνε: «Εμείς είμαστε σούπερ μάρκετ, δεν είμαστε μπακάλικο», ανταποδίδοντας στον κ. Αγούδημο τα πυρά. Ο καπετάν-Μάκης απάντησε με άλλες δηλώσεις την επόμενη ακριβώς ημέρα σε συνεδρίαση του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών.

Η κόντρα με τον Παντελή Σφηνιά είχε πάρει και τη μορφή αλληλογραφίας. Ο κ. Αγούδημος έφτασε στο σημείο μάλιστα να καταχωρίσει ως πληρωμένη δημοσίευση όλες τις συγκεκριμένες επιστολές σε οικονομική εφημερίδα, προκαλώντας «εγκεφαλικά» σε διαφόρους.

Αργότερα πούλησε το μεγάλο πακέτο της εταιρείας του στον Παντελή Σφηνιά, με τον οποίο αποκατέστησε τη σχέση του, ασχέτως αν αργότερα ξαναγόρασε το πακέτο του. Ηταν ο τελευταίος από τους ακτοπλόους που είχε προσχωρήσει στην τότε «Minoan Flying Dolphins».

Οταν το πρωινό εκείνο της 29ης Νοεμβρίου του 2000 ο Παντελής Σφηνιάς έβαλε τέλος στη ζωή του, ο κ. Αγούδημος βγήκε στα ΜΜΕ και κατηγόρησε όλους εκείνους «που κρύβονται πίσω από την αυτοκτονία».

«Δεν νιώθω καλά! Τα χάπια μου»

Συνάδελφος από τους έμπειρους του ναυτιλιακού-οικονομικού ρεπορτάζ έχει να διηγείται για την πρώτη συνάντηση που είχε με τον κ. Αγούδημο. Ηταν το 1989. Ο Κεφαλλονίτης εφοπλιστής είχε αγοράσει το κτίριο του Καραγιώργη στο κέντρο του λιμανιού. 

Το πρώτο σοκ ήταν από την έκταση του γραφείου του. Σχεδόν 200 τετραγωνικά. «Από τότε δεν έχω ξαναδεί πιο μεγάλο γραφείο», θυμάται και συνεχίζει:

«Ο Αγούδημος με υποδέχτηκε καθιστός φορώντας άσπρο πουκάμισο, ανοιχτό το σακάκι με ένα ποτήρι ουίσκι πάνω στο γραφείο. Οταν σηκώθηκε για να με χαιρετήσει, διαπίστωσα έκπληκτος ότι φορούσε λευκή σκελέα, αυτά τα μακριά εσώρουχα. Μιλούσε συνεχώς μέσω ασυρμάτου με τα πλοία του που έμπαιναν στο λιμάνι  και ρωτούσε τι εισπράξεις είχαν κάνει - όχι μόνο από εισιτήρια, αλλά και από το μπαρ».

Με αφορμή την τελευταία περιπέτεια υγείας που είχε, πολλοί θυμήθηκαν το περιστατικό με τον καπετάν Μάκη στο γραφείο του πρώην υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας κ. Γιώργου Βουλγαράκη.

Σύμφωνα με τον αστικό μύθο, σε μία συνάντηση των δύο ανδρών στο καινούριο κτίριο του ΥΕΝ στην Ακτή Βασιλειάδη, η κουβέντα άναψε γύρω από το θέμα που συζητούσαν. Οπότε σε κάποια στιγμή ο κ. Αγούδημος άρχισε να νιώθει δυσφορία και είπε στον υπουργό: «Δεν νιώθω καλά, τα χάπια μου». Ο κ. Βουλγαράκης πετάχτηκε αναστατωμένος έξω από το γραφείο του και φώναξε στους επιτελείς του: «Γρήγορα έναν γιατρό, ρε παιδιά. Θα μας μείνει ο άνθρωπος μέσα στο γραφείο».

«Στα πλοία μου κάνω κουμάντο εγώ, όχι οι άσπροι»

Ο καπετάν Μάκης είναι τόσο δεμένος με τα πλοία του που δεν άφηνε κανένα να κάνει κουμάντο, ενώ τα παρακολουθούσε όλα από κοντά. Κάθε μέρα τον έβλεπαν δίπλα στον καταπέλτη του πλοίου, να επιβλέπει ο ίδιος τη φόρτωση των φορτηγών, φορώντας ένα από τα θρυλικά φουλάρια του και καπνίζοντας το πούρο του. «Κουμάντο στα πλοία μου κάνω εγώ και κανένας από τους άσπρους» τον είχαν ακούσει να φωνάζει, κάποια καλοκαιρινή ημέρα, εννοώντας τους λιμενικούς.

Ναύτης στη Μεσόγειο

Ο καπετάν Μάκης άρχισε την καριέρα του από ναύτης σε πλοία που έκαναν ταξίδια στη Μεσόγειο για να φθάσει να γίνει καπετάνιος και αργότερα πλοιοκτήτης. Αν και έγινε γνωστός λόγω της ακτοπλοΐας, η εφοπλιστική του πορεία άρχισε με  φορτηγά πλοία το 1967. Ο μύθος θέλει να έχει πουλήσει και να έχει αγοράσει μέχρι σήμερα περισσότερα από 250 πλοία. Στο πρώτο πλοίο που αγόρασε ταξίδεψε ως πλοίαρχος. Από τότε είχε ως διακριτικό στα φουγάρα του το G.A.

Συμπαραστάτης του στο ξεκίνημα η γυναίκα του η Ροδάνθη Κωσταρά, την οποία γνώρισε σε ένα ταξίδι του στην Αίγυπτο. Δραστήρια γυναίκα με μεγάλη μόρφωση, στάθηκε δίπλα του στα πρώτα βήματα της ναυτιλιακής εταιρείας και τον βοήθησε να  αποκτήσει το πρώτο του πλοίο. Η στροφή της εταιρείας στην ακτοπλοΐα ελάττωσε τη συμμετοχή στα φορτηγά.

Οι σχέσεις του με το ΠΑΣΟΚ

Το ξεκίνημα της κυριαρχίας του κ. Γεράσιμου Αγούδημου συνέπεσε με την άνοδο του ΠΑΣΟΚ στην εξουσία. Ηταν αδελφικός φίλος με τον τότε υπουργό Ναυτιλίας κ. Γιώργο Κατσιφάρα.

Το 1986 ιδρύει την «G.A. Ferries». Ηταν η χρονιά, επί υπουργίας του αείμνηστου Ευάγγελου Γιαννόπουλου, κατά την οποία πήρε δύο άδειες σκοπιμότητας. Με αυτές μπήκε στην ακτοπλοΐα δρομολογώντας δύο πλοία.

 Με αποφάσεις του υπουργείου Οικονομίας τα δύο πλοία που αγόρασε εντάχθηκαν στον αναπτυξιακό νόμο 1262/82 και επιδοτήθηκαν. Στα πλοία του έδωσε τα ονόματα των θυγατέρων του: Μιλένα και Νταλιάνα.

Το 1988 αγοράζει κι άλλα πλοία, αφού εξασφάλισε δύο ακόμη άδειες σκοπιμότητας. Στο ένα δίνει το όνομα της συζύγου του, Ροδάνθης, και στο άλλο της άλλης του κόρης  της Δήμητρας.

Ηταν στενός φίλος του τότε πρωθυπουργού Ανδρέα Παπανδρέου. Για χάρη του έκλεισε αποκλειστικά το «Δημητρούλα» για να μεταφέρει τον Ανδρέα και τη σύζυγό του Μιμή στην Τήνο - μαζί με όλη την τότε κουστωδία τους.

Μάλιστα ο  κ. Αγούδημος δεν ξεχνά να μνημονεύει όπου βρεθεί κι όπου σταθεί τον «μεγάλο ηγέτη»: «Θα ήθελα να συστήσω στους ανταγωνιστές μου να περνάνε κάθε βράδυ από το Α’ Νεκροταφείο και να ανάβουν κανένα κεράκι στον αείμνηστο Ανδρέα, αυτόν που βοήθησε πολλούς να γίνουν κάποιοι».

Υποστολή σημαίας κόντρα στον Παπαδόγγονα

Το 1993 έρχεται σε κόντρα με τον τότε υπουργό Ε.Ν. κ. Αλέξανδρο Παπαδόγγονα, ο οποίος δεν ικανοποίησε αίτημα του εφοπλιστή για δρομολόγηση πλοίου του.

Τότε, ο καπετάν Μάκης αποφάσισε να υποστείλει την ελληνική σημαία από το  επιβατηγό-οχηματαγωγό πλοίο «Ρομίλντα», σε ένδειξη διαμαρτυρίας. Μάλιστα διοργάνωσε και τελετή «υποστολής σημαίας».

Το «αντάρτικο» αυτό του βγήκε σε καλό αφού όταν ήρθε στην κυβέρνηση το ΠΑΣΟΚ πήρε άλλες τρεις άδειες σκοπιμότητας.

Από το 1996 και μετά διατήρησε τις σχέσεις του με το παλαιό ΠΑΣΟΚ, το λεγόμενο «προεδρικό», στρέφοντας τα πυρά του κυρίως στους υπουργούς Εμπορικής Ναυτιλίας κυρίους Σουμάκη, Παπουτσή και λιγότερο στον κ. Γιώργο Ανωμερίτη ή τον κ. Γιώργο Πασχαλίδη.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα
δειτε ολες τις ειδησεις

Best of Network

Δείτε Επίσης