Σταν Λι, ο 87χρονος «πατέρας» των σούπερ ηρώων ξαναχτυπά!
Τα τελευταία χρόνια ο κ. Σταν Λι, ο «πατέρας» των πιο γνωστών σούπερ ηρώων με τους οποίους έχουν μεγαλώσει γενιές και γενιές, είδε τα δημιουργήματά του να περνούν από το χαρτί στη μεγάλη οθόνη. Μάλιστα η επιτυχία ήταν τέτοια, ώστε να γίνεται λόγος για μια νέα τάση στη βιομηχανία του θεάματος και ο 87χρονος σήμερα κ. Λι να σχεδιάζει πυρετωδώς το επόμενο κινηματογραφικό hit.
Παρά την «πειρατεία» που κοστίζει πολλά εκατομμύρια σ
Τα τελευταία χρόνια ο κ. Σταν Λι, ο «πατέρας» των πιο γνωστών σούπερ ηρώων με τους οποίους έχουν μεγαλώσει γενιές και γενιές, είδε τα δημιουργήματά του να περνούν από το χαρτί στη μεγάλη οθόνη. Μάλιστα η επιτυχία ήταν τέτοια, ώστε να γίνεται λόγος για μια νέα τάση στη βιομηχανία του θεάματος και ο 87χρονος σήμερα κ. Λι να σχεδιάζει πυρετωδώς το επόμενο κινηματογραφικό hit.
Παρά την «πειρατεία» που κοστίζει πολλά εκατομμύρια στη βιομηχανία, μια ασφαλής πρόβλεψη που μπορεί κανείς να τολμήσει είναι ότι από τις δέκα μεγαλύτερες επιτυχίες στο αμερικανικό box office τη νέα χρονιά τουλάχιστον μία θα βασίζεται σε κάποιον κόμικ υπερήρωα του ευφάνταστου δημιουργού.
30 χρόνια στην Marvel
Κατά τη διάρκεια των 30 χρόνων που δούλεψε στη «Marvel» συνεργάστηκε με καλλιτέχνες όπως ο Στιβ Ντίτκο και ο Τζακ Κίρμπι και από κοινού δημιούργησαν ένα πάνθεον ηρωικών χαρακτήρων. Από μια τέτοια δημιουργική «έκρηξη» τη δεκαετία του ’60 γεννήθηκαν ο «Spider-Man», ο «Incredible Hulk», οι «Fantastic Four», οι «X-Men» και ο «Iron Man». Η καινοτομία που εισήγαγαν ο κ. Λι και οι συνεργάτες του και άλλαξε για πάντα τη βιομηχανία των κόμικ ηρώων είναι ότι τους έδωσαν ανθρώπινες αδυναμίες (ζήλια, θυμό, εκδικητικότητα) και τοποθέτησε τις περιπέτειές τους σε πραγματικούς χώρους.
Τη μεγάλη επιτυχία ακολούθησε μια περίοδος κρίσης, καθώς το ενδιαφέρον των παιδιών για τους χάρτινους σούπερ ήρωες άρχισε σταδιακά να εξασθενεί. Μερικές απόπειρες δημιουργίας τηλεοπτικών σειρών ή ταινιών απέτυχαν, εν μέρει γιατί οι εταιρείες κόμικ ανησυχούσαν ότι μια αποτυχημένη μεταφορά των ηρώων τους στο γυαλί θα σήμαινε την απόλυτη καταστροφή. Ετσι, σεναριογράφοι εργάστηκαν περίπου 15χρόνια προτού καταλήξουν σε μια ιστορία για τον «Spider-Man».
Στα μέσα της δεκαετίας του ’90 η «Marvel» κήρυξε πτώχευση, γεγονός που σήμαινε ότι κάτι έπρεπε να αλλάξει ριζικά στον χώρο. Τότε ήρθαν στο προσκήνιο οι δημιουργοί των ειδικών εφέ, οι οποίοι έδειξαν να αντιλαμβάνονται το όραμα των σχεδιαστών. Η συνεργασία αποδείχτηκε εξαιρετικά επιτυχημένη και έδωσε νέα πνοή στη βιομηχανία, η οποία βρήκε μια καινούρια πηγή εσόδων.
Το αποτέλεσμα ήταν οι κινηματογραφικές οθόνες να πλημμυρίσουν από σούπερ ήρωες. Η αρχή έγινε αργά, αλλά η συνέχεια υπήρξε εντυπωσιακή. Τη δεκαετία του ’80 μόλις δύο ταινίες βασισμένες σε κόμικ υπερήρωες συμπεριλαμβάνονταν στο top 10 των ταινιών δράσης του αμερικανικού box office, τη δεκαετία του ’90 έφτασαν τις τρεις και από το 2000 έχουν περάσει τις δέκα. Οι επτά από αυτές βασίζονται σε χαρακτήρες που δημιούργησε αποκλειστικά ή σε συνεργασία ο κ. Λι. Κατά τη διάρκεια μόνο της τρέχουσας δεκαετίας οι Αμερικανοί έχουν πληρώσει συνολικά 2,7 δισ. δολάρια για να παρακολουθήσουν ταινίες βασισμένες στα δημιουργήματά του. Ετσι, είναι δύσκολο να φανταστεί κανείς τα συνολικά έσοδα σε παγκόσμιο επίπεδο από την προβολή ταινιών στις αίθουσες και στην τηλεόραση, από την κυκλοφορία DVD και την κάθε λογής εκμετάλλευση δικαιωμάτων.
Κάπως έτσι ο ήρωας καρτούν έχει σχεδόν αντικαταστήσει τον κινηματογραφικό αστέρα. Τα κινηματογραφικά στούντιο συνειδητοποίησαν ότι μπορούν να γυρίζουν μεγάλες επιτυχίες με βάση γνωστούς σούπερ ήρωες αλλά άγνωστους ηθοποιούς, τους οποίους στην αρχή τουλάχιστον πληρώνουν φθηνότερα. Εφόσον μάλιστα διατεθεί ένα αξιοπρεπές ποσό (περίπου 125 εκατ. δολάρια) για το γύρισμα της ταινίας και περίπου άλλα τόσα για τη διαφήμισή της, το κέρδος θεωρείται εξασφαλισμένο. Η ζήτηση σούπερ ηρώων που θα αποτελέσουν το επόμενο blockbuster είναι τέτοια ώστε η «πηγή» έχει αρχίσει και στερεύει τουλάχιστον από τα πιο γνωστά ονόματα. Ετσι ο κ. Λι ίδρυσε (για δεύτερη φορά) δική του εταιρεία: την POW!.
Έδωσε τα χέρια με την Disney
Ο μίστερ Σταν Λι το 2005, στα 83 του χρόνια, πήρε την απόφαση να ιδρύσει μια νέα εταιρεία, την «Purveyors of Wonder» (POW!), για τη δημιουργία ιστοριών και ηρώων για τον κινηματογράφο. Το 2001 είχε επιχειρήσει για πρώτη φορά να στήσει τη δική του επιχείρηση, τη «Stan Lee Media», εγχείρημα που δεν ευοδώθηκε, καθώς ο συνεργάτης του καταχράστηκε χρήματα και η εταιρεία αναγκάστηκε τελικά να κηρύξει πτώχευση.
Η δεύτερη προσπάθειά του φαίνεται να πηγαίνει καλύτερα, καθώς η POW! έχει ήδη κλείσει συμφωνία με την «Disney», μία ακόμα εταιρεία που έχει πείρα στη δημιουργία θρυλικών χαρακτήρων.
Ο μίστερ Λι έχει ήδη στο μυαλό του ένα σωρό νέες ιδέες για τους επόμενους ήρωες της μεγάλης οθόνης, που μπορεί να είναι από έναν θεό που επιστρέφει στη Γη («Blaze») μέχρι έναν οικολογικό σούπερ ήρωα («The Retaliator»).
Who is Who
# Το 1922 γεννιέται στη Νέα Υόρκη από μια οικογένεια Ρουμάνων μεταναστών ο Στάνλεϊ Μάρτιν Λίμπερ (Σταν Λι).
# Η πρώτη του δουλειά είναι βοηθός στο νέο τμήμα «Timely Comics» της εκδοτικής εταιρείας του Μάρτιν Γκούντμαν, το οποίο τη δεκαετία του ’60 εξελίχθηκε στη «Marvel Comics».
# Το 1941 χρησιμοποιεί για πρώτη φορά το ψευδώνυμο Stan Lee, το οποίο αργότερα υιοθετεί ως νόμιμο όνομα.
# Τη δεκαετία του ’50 ο εκδότης Μάρτιν Γκούντμαν αναθέτει στον κ. Λι τη δημιουργία μιας νέας γενιάς σούπερ ηρώων και έτσι γεννιούνται οι «Fantastic Four», ο «Incredible Hulk», ο «Iron Man», οι «X-Men», ο «Daredevil» και φυσικά ο «Spider-Man».
# Το 1998 ιδρύει τη δική του εταιρεία, τη «Stan Lee Media», η οποία ύστερα από κατάχρηση του συνεργάτη του κηρύσσει χρεοκοπία.
# Το 2000 ο κ. Λι επανασχεδιάζει μια σειρά ηρώων -«Superman», «Batman», «Wonder Woman», «Flash»- για λογαριασμό της «DC Comics».
# Το 2005 ιδρύει για δεύτερη φορά τη δική του εταιρεία, την POW! («Purveyors of Wonder Entertainment»).Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr