Ξεφτίζει το «Χρυσόμμαλο Δέρας» της ελληνικής οικονομίας…
Το αφήνουν και ξεφτίζει το «Χρυσόμαλλο Δέρας» της ελληνικής οικονομίας. Η Ελλάδα, που έχει ως βαριά βιομηχανία τον τουρισμό και τα νησιά της, χάνει από μισό έως ένα δισεκατομμύριο ευρώ, γιατί απαξιώνει την ελληνική κρουαζιέρα που είναι ένας από τους βασικούς πόρους εισαγωγής συναλλάγματος;
Αιτία είναι το cabotage που δεν επιτρέπει να αρχίζει και να τελειώνει στην Ελλάδα παρά μόνο όταν έχει σημαία
Το αφήνουν και ξεφτίζει το «Χρυσόμαλλο Δέρας» της ελληνικής οικονομίας. Η Ελλάδα, που έχει ως βαριά βιομηχανία τον τουρισμό και τα νησιά της, χάνει από μισό έως ένα δισεκατομμύριο ευρώ, γιατί απαξιώνει την ελληνική κρουαζιέρα που είναι ένας από τους βασικούς πόρους εισαγωγής συναλλάγματος;
Αιτία είναι το cabotage που δεν επιτρέπει να αρχίζει και να τελειώνει στην Ελλάδα παρά μόνο όταν έχει σημαία Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Τα στοιχεία προκύπτουν από τον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας.
Οι υποστηρικτές της άρσης του cabotage επισημαίνουν ότι εάν η Ελλάδα ακολουθήσει το παράδειγμα της Ισπανίας και της Ιταλίας που δεν υπάρχουν τέτοιου είδους περιορισμοί, θα μπορέσει να εξασφαλίσει ένα μεγάλο μερίδιο της αγοράς, το οποίο αναμένεται να φθάσει τα επόμενα χρόνια στα 5 εκατομμύρια τουρίστες.
Υπό τις προϋποθέσεις αυτές, ο Πειραιάς μπορεί να διαδραματίσει για την ανατολική Μεσόγειο, τον ρόλο που έχει στη δυτική Μεσόγειο η Βαρκελώνη, η οποία κατάφερε να αυξήσει τις αφίξεις από το 1989 έως το 2005, σε διάστημα 16 ετών, κατά 920%.
Αρκεί να σκεφτεί κανείς ότι ο πλέον δημοφιλής προορισμός κρουαζιέρας είναι παραδοσιακά η Καραϊβική, έχει κορεστεί ασφυκτικά, γεγονός το οποίο ωθεί τα τελευταία χρόνια τους ομίλους leaders να δραστηριοποιηθούν σε εναλλακτικές περιοχές. Η εξέλιξη αυτή έχει ως αποτέλεσμα να είναι εξίσου επιτακτική η ανάγκη για δημιουργία κομβικών λιμανιών στη Μεσόγειο.
Ανάγκη στήριξης
Κομβικά σημεία για την ελληνική κρουαζιέρα, η λύση των οποίων θα συμβάλει στη βελτίωση της ανταγωνιστικότητάς της και θα αποφέρει σημαντικά οφέλη στην εθνική οικονομία, είναι σύμφωνα με τον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ), η άρση του cabotage στην κρουαζιέρα, η παραχώρηση λιμενικών υποδομών σε επιχειρήσεις κρουαζιέρας και η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής σημαίας στα επιβατηγά –οχηματαγωγά διεθνών πλόων.
Σημαντικές είναι οι θέσεις του προέδρου του ΣΕΕΝ Μάρκου Φόρου, ο οποίος υπογραμμίζει με κάθε ευκαιρία ότι η νομοθεσία που απαγορεύει το home-porting, δηλαδή να χρησιμοποιούν τα ελληνικά λιμάνια σαν βάση κρουαζιέρας πλοία με σημαία εκτός ΕΕ, εξοντώνει την ελληνική κρουαζιέρα.
Αν αρθεί η απαγόρευση αυτή και ο Πειραιάς μετατραπεί σε homeport για ένα κρουαζιερόπλοιο με σημαία εκτός ΕΕ, το όφελος, σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΣΕΕΝ, θα ήταν πολλαπλό για όλη την οικονομία του Πειραιά, για το Λεκανοπέδιο και για άλλους κλάδους του τουρισμού όπως ξενοδοχεία, εστιατόρια κ.α.
Τα μέτρα
Υπάρχει μία σειρά μέτρων τα οποία θα πρέπει άμεσα να λάβει η Πολιτεία προκειμένου να στηρίξει την ελληνική κρουαζιέρα:
· Μείωση των λιμενικών εξόδων των κρουαζιεροπλοίων για τις προσεγγίσεις τους στα ελληνικά λιμάνια και κατάργηση της υποχρεωτικής πλοήγησης και ρυμούλκησης.
· Μείωση των λιμενικών φόρων και των φόρων επιβίβασης επιβατών ιδιαίτερα από το λιμάνι του Πειραιά.
· Μείωση του ναυτεργατικού δυναμικού που απασχολείται στα κρουαζιερόπλοια με καταμερισμό της απασχόλησης των ναυτεργατών σε τέτοιο χρονικό διάστημα που να απασχολούνται αν είναι δυνατόν όλοι οι άνεργοι ναυτικοί με σύστημα rotation.
· Ενίσχυση των διαφημίσεων των κρουαζιερών στα ελληνικά νησιά σε όλες τις διεθνείς εκθέσεις ή τουριστικά συνέδρια.
· Πάγωμα ή και μείωση όλων των υπηρεσιών που προσφέρονται στα ελληνικά λιμάνια είτε από κρατικούς φορείς είτε από ιδιώτες, π.χ. κόστος ύδρευσης, αποκομιδή απορριμμάτων, χρήση λέμβων οργάνωσης ξηράς, κ.λπ.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr