Η κρίση …ράβει κουστούμι
Στο τούνελ της οικονομικής κρίσης έχει εισέλθει για τα καλά και ο κλάδος της ένδυσης, με τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις της αγοράς να παρουσιάζουν σοβαρή μείωση κερδών της τάξης του 36,9% και οριακή αύξηση κατά 4,2% στις πωλήσεις.
Έρευνα της εταιρείας Stat Bank σε 284 παραγωγικές κι εμπορικές επιχειρήσεις της ένδυσης – υπόδησης καταγράφει ότι:
- Οι συνολικές πωλήσεις των 284 μεγαλύτερων (βάσει κύκλο
Στο τούνελ της οικονομικής κρίσης έχει εισέλθει για τα καλά και ο κλάδος της ένδυσης, με τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις της αγοράς να παρουσιάζουν σοβαρή μείωση κερδών της τάξης του 36,9% και οριακή αύξηση κατά 4,2% στις πωλήσεις.
Έρευνα της εταιρείας Stat Bank σε 284 παραγωγικές κι εμπορικές επιχειρήσεις της ένδυσης – υπόδησης καταγράφει ότι:
- Οι συνολικές πωλήσεις των 284 μεγαλύτερων (βάσει κύκλου εργασιών) παραγωγικών και εμπορικών επιχειρήσεων ένδυσης – υπόδησης & πολυκαταστημάτων αυξήθηκαν από 4,2 δισεκατομμύρια ευρώ το 2007 σε 4,4 δισεκατομμύρια ευρώ το 2008.
- Αντιστοίχως, τα συνολικά τους κέρδη μειώθηκαν από 335,7 εκατομμύρια ευρώ το 2007 σε 211,9 εκατομμύρια ευρώ το 2008.
- Οι επιχειρήσεις του δείγματος εργάστηκαν με ένα μέσο περιθώριο καθαρού κέρδους 4,8%.
- Η κεφαλαιακή διάρθρωση των επιχειρήσεων κινήθηκε σε καθοδική πορεία καθώς τα συνολικά ίδια κεφάλαια αυξήθηκαν με ένα ρυθμό 4,9% ενώ οι συνολικές υποχρεώσεις με ρυθμό 9,6%. Παρ όλα αυτά η σχέση ιδίων προς ξένα κεφάλαια θεωρείται υγιής.
- Οι εξελίξεις στο εμπόριο ήταν λιγότερο δυσμενείς σε σχέση με αυτές της παραγωγής. Συγκεκριμένα, τα συνολικά καθαρά κέρδη των 190 εμπορικών επιχειρήσεων του δείγματος μειώθηκαν κατά 34,6% για να φτάσουν στο επίπεδο των 188,4 εκατομμυρίων ευρώ. Αντιστοίχως, τα συνολικά καθαρά κέρδη των 94 παραγωγικών επιχειρήσεων μειώθηκαν κατά 50,7% για να διαμορφωθούν στα 23,5 εκατομμύρια ευρώ.
Η καθίζηση των επιδόσεων του κλάδου οδηγεί τους εκπροσώπους των κλαδικών φορέων να υπογραμμίζουν την ανάγκη εφαρμογής μέτρων για τη στήριξη των μικρομεσαίων επιχειρήσεων ένδυσης το συντομότερο δυνατόν προκειμένου να προληφθεί η πλήρης κατάρρευση τομέων με σημαντική εξαγωγική δραστηριότητα. Ενδεικτικά από αυτή την άποψη είναι τα στοιχεία που αφορούν τις εξαγωγικές επιδόσεις του πρώτου τριμήνου 2009. Σύμφωνα με αυτά, το πρώτο τρίμηνο του 2009 καταγράφεται πτώση 23% στην ένδυση και 21% στην κλωστοϋφαντουργία. Παράλληλα, πτώση τζίρου που κυμαίνεται μεταξύ 10-20% καταγράφουν το πρώτο τετράμηνο του 2009 οι περισσότερες επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην εγχώρια αγορά.
Σε ότι αφορά τις εξαγωγικές επιδόσεις του 2008 αυτές μειώθηκαν κατά 14,1% (από 912 εκατ. ευρώ το 2007 υποχώρησαν σε 785 εκατ. ευρώ το 2008). Αντίθετα, οι εισαγωγές σημείωσαν άνοδο κατά 7,2% και διαμορφώθηκαν σε 2,1 δισ. ευρώ έναντι 1,96 δισ. ευρώ το 2007.
Οι επιχειρήσεις
· H BSB, που δραστηριοποιείται στο χώρο της μόδας από τις αρχές της δεκαετίας του 80, διανύοντας τα τελευταία χρόνια μια εντυπωσιακή εξελισσόμενη και ανοδική πορεία, που την καθιστά ως την πρώτη σε μέγεθος εταιρία του γυναικείου pret-a-porter στη χώρα μας. Σήμερα, η BSB διαθέτει ένα πολυπληθές δίκτυο καταστημάτων στην Ελλάδα (εταιρικά καταστήματα, shop in shop και franchise) και στο εξωτερικό ενώ παράλληλα έχει αναπτύξει έντονη εξαγωγική δραστηριότητα στη Γαλλία, τη Γερμανία, την Ολλανδία, την Ελβετία, την Ιρλανδία και το Βέλγιο. Η επιχείρηση που διευθύνεται από τον κ. Βασ. Μπιθαρά αύξησε την κερδοφορία της κατά 17% για να προσεγγίσει τα 2,5 εκατομμύρια ευρώ.
· Η Staff αποτελεί μια ταχύτατα αναπτυσσόμενη εταιρία η οποία ενώ ιδρύθηκε το 1992 διαθέτει σήμερα ένα αξιόπιστο δίκτυο καταστημάτων σε 9 χώρες. Η επιχείρηση αυτή που διευθύνεται από τον κ. Ιωάννη Δημοβέλη εργάζεται με ένα υψηλό περιθώριο κέρδους (17,5%) ενώ εμφανίζει κερδοφορία που προσεγγίζει τα 5,8 εκατομμύρια ευρώ.
· Στις επόμενες θέσεις βρέθηκαν οι εταιρίες Attrativo, Lapin House, Minerva, Bluepoint, Alouette, Toi&Moi και Mandarino. Η τελευταία εμφάνισε ραγδαία ανάπτυξη κερδοφορίας. Σε αντίθεση με τις προηγούμενες εταιρίες που είχαν μείωση κερδών.
Στον εμπορικό τομέα τις πρώτες θέσεις (από άποψη τζίρου κατέλαβαν οι επιχειρήσεις Notos Com, Zara, Sprider, Αττικά Πολυκαταστήματα, Λεμονής, Elmec Sport, Φωκάς, Adidas Hellas, Glou, Puma Hellas, Μπέρσκα, Φαννυ, Shop & Trade, Βάρδας, Καρούζος, Ridenco, Diesel hellas, Παγώνη, Pull & Bear, Calin, Fashion Box Hellas (Replay), Louis Vuitton και Sarkk (Tommy Hilfiger).
· Από τα πολυκαταστήματα, τα Notos Com εμφάνισαν υψηλές πωλήσεις της τάξεως των 310 εκατομμυρίων ευρώ που όμως συνοδεύτηκε από αισθητή μείωση κερδών. Από τα πολυκαταστήματα, τα Sprider εμφάνισαν κέρδη 18,4 εκατομμύρια ευρώ, τα Notos 11 εκατ. ευρώ, τα Zara 7,8 εκατ. ευρώ και τα Αττικά Πολυκαταστήματα 5,.9 εκατ. ευρώ.
· Η εταιρία Λεμονής, κατόρθωσε μέσα σε μια περίοδο δυσπραγίας να αυξήσει τις πωλήσεις της κατά 13% υπερβαίνοντας τα 101 εκατομμύρια ευρώ. Η εν λόγω εταιρία που δραστηριοποιείται στον χώρο της υπόδησης, αντιπροσωπεύοντας σημαντικές φίρμες του εξωτερικού παρά την κάμψη στη κερδοφορία της εμφάνισε κέρδη που προσέγγισαν τα 7 εκατομμύρια ευρώ.
· Η Elmec Sport εμφάνισε θεαματική αύξηση τζίρου προσεγγίζοντας τα 100 εκατομμύρια ευρώ. Η Elmec Sport, δραστηριοποιείται κυρίως στο χώρο του λιανεμπορίου και χονδρεμπορίου. Στο χώρο του λιανεμπορίου, πέραν των 145 σημείων πώλησης που λειτουργούν σε Ελλάδα, Ρουμανία, Βουλγαρία και Μολδαβία, ο Όμιλος μας λειτουργεί το πολυκατάστημα attica, the department store καθώς και το νέο attica, εντός του εμπορικού κέντρου Golden Hall. Επίσης λειτουργεί δύο εκπτωτικά πολυκαταστήματα, το Factory Outlet στην οδό Πειραιώς και το Factory Outlet Airport στο εμπορικό πάρκο του διεθνούς αερολιμένα Αθηνών. Οι δραστηριότητες του Ομίλου στο χώρο του λιανεμπορίου εκτείνονται σε επιφάνεια 93.000 τ.μ. Πέραν των πολυκαταστημάτων εν λειτουργία, ο Όμιλος έχει στην κατοχή του και ανακατασκευάζει το κτίριο του ΜΙΝΙΟΝ καθώς και ένα κτίριο ιδιαίτερης αρχιτεκτονικής στο Βουκουρέστι της Ρουμανίας, προοριζόμενα για πολυκαταστήματα. Ο Όμιλος Εταιρειών της Elmec Sport, ανήκει στα Καταστήματα Αφορολογήτων Ειδών KAE τα οποία με την σειρά τους ανήκουν στον Όμιλο Εταιρειών της Folli-Follie.
· Σταθερά ανοδική πορεία ακολουθούν οι πωλήσεις της Puma Hellas, εταιρία στην οποία ο όμιλος Glou συμμετέχει με ποσοστό 44%. Το γκρουπ που ανήκει στην οικογένεια Γλου, δραστηριοποιείται στον χώρο ένδυσης και αθλητικών ειδών μέσω 12 καναλιών διάθεσης προϊόντων εκ των οποίων τα οκτώ ανήκουν κατά 100% στον όμιλο και τα τέσσερα στην Puma Hellas. Αυτή τη στιγμή λειτουργούν 20 ιδιόκτητα και 21 franchise Glou Stores. Ο όμιλος Glou διαθέτει στην αγορά τα σήματα Quicksilver, Reporter και Gotcha μέσω ενός δικτύου 600 συνεργαζόμενων σημείων πώλησης στην Ελλάδα ενώ τα Puma διανέμονται μέσω ενός δικτύου 800 σημείων πώλησης.
· Ιδιαίτερα θετική εμφανίζεται η πορεία της εταιρίας ΠΑΓΩΝΗ που εκπροσωπεί σημαντικά ονόματα της διεθνούς μόδας. Η εταιρία αύξησε κατά 47% τα καθαρά της κέρδη φτάνοντας τα 4,5 εκατομμύρια ευρώ. Η επιχείρηση διαχειρίζεται έναν τζίρο που φτάνει τα 37,5 εκατ. ευρώ.
· Ανοδικά κινήθηκαν και οι πωλήσεις της Fashion Box Hellas που μετά από αύξηση 9% προσέγγισαν τα 31 εκατομμύρια ευρώ. Η Fashion Box Hellas, που διευθύνεται από τον κ. Κων/νο Τσουβελεκάκη, αντιπροσωπεύει τον ιταλικό πολυεθνικό κολοσσό Replay εμφανίζοντας τα τελευταία χρόνια συνεχή ανοδική πορεία.
· Η ελληνική αγορά εξακολουθεί ωστόσο να συγκεντρώνει το ενδιαφέρον των πολυεθνικών οίκων ένδυσης. Χαρακτηριστικό δείγμα είναι ο όμιλος Tommy Hilfiger ο οποίος διεθνώς εμφανίζει καθαρές πωλήσεις 1,6 δισεκατομμυρίων ευρώ ( αυξήθηκαν κατά 21%). Τα κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA) είναι αξίας ίσης με εκείνα του προηγούμενου οικονομικού έτους και ανέρχονται σε € 270 εκατομμύρια. Στην Ελλάδα, Κύπρο, Ρουμανία και ΠΓΔΜ, το σήμα διανέμεται από την εταιρεία SARKK ABEE, μέσω ενός δικτύου 18 καταστημάτων Tommy Hilfiger, 26 shop-in-shop σε πολυκαταστήματα και πολλών άλλων επιλεγμένων καταστημάτων.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr